شبکههای اجتماعی بیش از هر زمان دیگری محبوبیت پیدا کرده اند. علت آن هم این است که مردم از طریق این شبکهها میتوانند با محصولات و خدمات مختلف آشنا شوند. اما مسئلهای که مطرح است، این است که بسیاری از افراد عاملی مهم به نام سوشیال سیگنال را نادیده میگیرند و شاید اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشند. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا این بحث را برایتان توضیح دهیم.
سوشیال سیگنال چیست؟
افرادی که در زمینه سئو فعالیت میکنند، احتمالاً واژه سوشیال سیگنال را شنیدهاند، اما شاید معنای دقیق آن را ندانند. این مفهوم بر خلاف اسمش خیلی سخت و پیچیده نیست. همه اشتراکگذاریها، بازدیدها و لایکها را در شبکههای اجتماعی سوشیال سیگنال میگویند.
سوشیال سیگنال از طریق لایک
در واقع این شبکهها از طریق لایک، کامنت، اشتراکگذاری پست و هر اقدام دیگری در حال گرفتن سیگنال هستند که به آنها سیگنال اجتماعی یا سوشیال سیگنال گفته میشود.
پس کسانی که در شبکههای اجتماعی از پست شما بازدید کرده و آن را لایک میکنند یا آن را با دیگران به اشتراک میگذارند و هر اقدام دیگری که انجام میدهند، در حال ارسال سوشیال سیگنال به شما هستند. زمانی که این پیامها ارسال میشود، یعنی فلان محتوا مفید بوده که افراد آن را لایک کردهاند یا آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند.
تولید محتوای خوب و غنی باعث میشود که مخاطبان بیشتری در شبکههای اجتماعی از پستها بازدید کنند، پروفایل گستردهتر باشد و سیگنالها افزایش پیدا کنند. زمانی که سوشیال سیگنالها بیشتر باشند، رتبه نیز در گوگل و دیگر موتورهای جستجو بالاتر خواهد رفت.
اهمیت سوشیال سیگنال چیست؟
زمانی که در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری فعالیت کنید و محتوای خوب تولید نمایید یا خدمات و محصولات بسیار عالی را مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشید اما مخاطب و کاربر نداشته باشید، یعنی کارتان هیچ فایدهای ندارد.
پس شما نیازمند این تعاملات هستید. قطعاً متوجه شده اید که این سیگنالها تا چه حد میتوانند برایتان مفید واقع شوند. در حقیقت موتورهای جستجو با در نظر گرفتن یک سری عوامل و فاکتور به صورت کاملاً دقیق، این سیگنالها را بررسی میکنند. البته که موتورها فقط به نتایج سیگنالها نگاه نمیکنند اما به هر حال آنها را در کنار عوامل دیگر مورد بررسی قرار میدهند
چگونه سوشیال سیگنال دریافت کنیم؟
حال که با اهمیت سوشیال سیگنال آشنا شدهاید، احتمالاً به دنبال راهکارهایی هستید که بتوانید آنها را دریافت کنید اما چگونه باید این کار را انجام داد؟
1. استفاده درست از CTA
گزینه Call To Action یکی از بهترین اقداماتی است که میتوانید برای دریافت سیگنالها در دنیای دیجیتال مارکتینگ از آنها استفاده کنید که باید استفاده از آنها به صورت دائمی باشد.
به این صورت که مخاطب از طریق محتوایی که توسط شما تولید شده است، البته در صورت لذت بردن و رضایت داشتن، آن را لایک میکند و با دیگران به اشتراک میگذارد. در واقع این ویژگی باعث میشود که شما به صورت مستقیم از کاربر و خواننده درخواست کنید که محتوا را لایک کند یا اگر لازم است دوباره آن را پست کند.
2. استفاده از دکمه اشتراک گذاری
بعضی از قالب ها به صورت آماده و از پیش تعیین شده هستند و شما میتوانید آنها را به کار بگیرید و این ویژگی به صورت پیش فرض در آنها فعال شده است. یعنی یک دکمه اشتراک گذاری در پایان مطلب وجود دارد و کاربر خیلی راحت میتواند آن را با دیگران به اشتراک بگذارد و به آنها سیگنال بفرستد
اگر شما این ویژگی را در اختیار کاربر قرار ندهید، اگر مطلب را بپسندد، باز هم ممکن است که آن را با کسی به اشتراک نگذارد. پس این ویژگی میتواند تا حد زیادی به افزایش سوشیال سیگنال کمک کند.
3. راهاندازی کمپینهای شبکههای اجتماعی
کمپینهای مختلف میتوانند در این بین به شما کمک کنند و باعث شوند که شما بتوانید با استفاده از یک سری هشتگهای خاص تعداد سیگنالها را افزایش دهید. شما میتوانید از طریق راهاندازی کمپینهای مختلف، جوایزی را برای مخاطبان تهیه کنید. انجام این کار باعث میشود که آنان پستهای شما را با دیگران به اشتراکگذاری کنند یا لایک و کامنت برایتان بگذارند. در نتیجه افراد زیادی به یکباره از مطالب شما بازدید میکنند.
4. ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها
افراد تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی یا به عبارت دیگر اینفلوئنسرها میتوانند کمک زیادی کنند تا صفحات شما بازدید و لایک زیادی دریافت کنند. شما میتوانید با آنها وارد مذاکره و گفتوگو شوید و سعی کنید که از این طریق، خصوصیات سیگنال را ارتقا دهید.
زمانی که یک اینفلوئنسر با تعداد دنبال کننده بالا صفحه شما را به دیگران معرفی می کند، قطعاً افراد بیشتری ترغیب میشوند که از صفحات شما بازدید کنند و مطالبتان را دنبال کنند.
5. محتوای مورد علاقه مخاطب
علاوه بر اینکه باید استمرار و کیفیت را در نظر بگیرید، باید به این فکر کنید که مخاطب شما چه کسی است، چه افرادی و در چه رده سنی و با چه انگیزههایی از سایت یا شبکه اجتماعی شما بازدید میکنند.
این افراد خواهان چه مطالبی هستند، به چه حوزههایی علاقه دارند و دوست دارند که بیشتر چه عکسها و ویدیوها یا مطالبی را ببینند. در نتیجه از این طریق با بررسیهای مختلف میتوانید محتوای مورد علاقه مخاطب را تولید کنید و به طور مداوم تعدادشان را افزایش دهید و سیگنالهای بیشتری را دریافت کنید.
6. تولید محتوای جذاب و روزانه
زمانی که میخواهید مخاطب را جذب کنید، باید به طور مستمر و روزانه برای او مطلب و محتوا تولید کنید. در نتیجه احتمال دریافت سیگنال بالاتر است و سوشیال سیگنال افزایش پیدا میکند.
نکتهای که باید به آن دقت کنید، این است که هر روز این کار را انجام دهید، زیرا اگر باکیفیتترین محتوا را تولید کنید اما چند وقت یکبار این کار را انجام دهید، احتمالاً مخاطب دیگر از شما بازدید نخواهد کرد، زیرا میتواند هر روز به سایتهای دیگر مراجعه کند و محتوای خوب دریافت کند. در نتیجه استمرار علاوه بر کیفیت اهمیت دارد.
جمع بندی
زمانی که وارد کار در شبکههای اجتماعی میشوید، باید به مخاطب اهمیت دهید و سعی کنید که کاری کنید که کاربران خودشان باعث افزایش خود شوند که یکی از اقدامات مهم، در نظر گرفتن سوشیال سیگنال است.