برخی فکر می کنند تبلیغات در Google باعث می شود استفاده از وبسایتها و برخی از خدماتی که وجود دارد رایگان باشند. گوگل سخت تلاش میکند تا مطمئن شود تبلیغات امن، خالی از توهین و تا آنجا که ممکن است مرتبط باشند. برای مثال شما تبلیغات pop-up در Google نخواهید دید وحسابهای صدها ناشر و تبلیغکنندهای را که خط مشیهای گوگل را هر سال نقض میکنند، مسدود میکند – از جمله تبلیغات شامل بدافزار، تبلیغات کالاهای تقلبی یا آنهایی که سعی میکنند از اطلاعات شخصی شما سوءاستفاده کنند.
تاثیر کوکی ها در تبلیغات گوگل
کوکیها کمک میکنند تا تبلیغات مؤثرتر باشند. بدون وجود کوکیها، برای تبلیغکنندگان دشوارتر است به مخاطبین خود دسترسی پیدا کنند یا بدانند چه تبلیغی نشان داده شده و چند کلیک دریافت کردهاند.
بسیاری از وبسایتها مانند سایتهای خبری و وبلاگها، با Google شریک شدهاند تا تبلیغات را به بازدیدکنندگان خود نشان دهند. جهت همکاری با شرکای خود، ممکن است از کوکیها به چند هدف استفاده کنند مانند جلوگیری از مشاهده تبلیغ تکراری، شناسایی و توقف کلیک کلاهبرداری و نمایش تبلیغاتی که احتمالاً مرتبط تر هستند.
گوگل سابقهای را از آگهیهایی که ارائه میدهد در گزارشات خود ذخیره میکند. این گزارشهای سرور معمولاً شامل درخواست وب، آدرس IP، نوع مرورگر، زبان مرورگر، تاریخ و زمان درخواست و یک یا چند کوکی که احتمالاً مرورگر شما را به طور اختصاصی مشخص میکند، میشوند. مهمترین دلیل ذخیره این اطلاعات ، بهبود سرویسها و حفظ امنیت سیستمهای گوگل میباشد. لازم به توضیح است که این دادههای گزارش با حذف جزئی از آدرس IP (بعد از ۹ ماه) و اطلاعات کوکی (بعد از ۱۸ ماه) گمنام میشود.
کوکیهای تبلیغاتی گوگل
گوگل برای کمک به شرکای خود جهت مدیریت تبلیغات و وبسایتهای خود، محصولات زیادی را ارائه کرده است، از جمله AdSense، AdWords، Google Analytics و تعدادی از خدمات دارای مارک DoubleClick. وقتی از صفحهای استفاده میکنید که از یکی از این محصولات استفاده میکند، یا در یکی از سایتهای Google یا سایت یکی از شرکای گوگل، کوکیهای مختلفی ممکن است به مرورگر شما ارسال شوند.
اینها ممکن است از چند دامنه مختلف تنظیم شوند از جمله google.com، doubleclick.net، invitemedia.com، admeld.com، googlesyndication.com، یا googleadservices.com. برخی از محصولات تبلیغی به شرکای گوگل امکان میدهند خدمات دیگری را همراه با این خدمات استفاده کنند (مانند اندازهگیری تبلیغ و خدمات گزارشی) و این خدمات ممکن است کوکیهای خود را به مرورگر شما ارسال کنند.که البته این کوکیها از دامنههای خود تنظیم خواهند شد.
چگونگی کنترل کوکیهای تبلیغاتی
میتوانید برای مدیریت تبلیغات گوگل که مشاهده میکنید، از تنظیمات تبلیغات استفاده کنید و از آگهیهای مبتنی بر علاقه انصراف دهید. حتی اگر از آگهیهای مبتنی بر علاقه انصراف دهید، ممکن است همچنان آگهیهای مبتنی بر علاقه را بر اساس عواملی چون مکان کلی خودتان که از آدرس IP شما استخراج میشود، نوع مرورگرتان و جستجوهای اخیر و گذشته مرتبط با جستجوی کنونیتان، مشاهده کنید.
آشنایی با دیگر فنآوریهای مورد استفاده در تبلیغات
سیستمهای تبلیغاتی Google ممکن است از فناوریهای دیگری مانند Flash و HTML5 برای عملکردهایی نظیر نمایش قالبهای تعاملی تبلیغات استفاده کنند. به عنوان مثال، ممکن است از آدرس IP برای شناسایی موقعیت مکانی تقریبی شما استفاده شود. همچنین ممکن است تبلیغات را برمبنای اطلاعات رایانه یا دستگاه شما، از قبیل مدل دستگاه، نوع مرورگر یا حسگرهای دستگاه شما نظیر شتابسنج، انتخاب گردد.
مکان
ممکن است محصولات آگهی Google اطلاعاتی درباره مکان شما از منابع مختلف دریافت یا استنباط کنند. به عنوان مثال، ممکن است از آدرس IP برای شناسایی مکان کلی شما استفاده کند؛ ممکن است مکان دقیق را از دستگاه همراهتان دریافت نماید؛ ممکن است به مکان شما از عبارتهای جستجویتان پی ببرند و ممکن است وبسایتها یا برنامههایی که استفاده میکنید اطلاعاتی را درباره مکان شما به گوگل ارسال کنند. Google از این اطلاعات مکان در محصولات آگهیهایش برای بهبود مرتبط بودن آگهیهایی که میبینید، اندازهگیری عملکرد آگهی و گزارش آمار ناشناس به تبلیغکنندگان استفاده میکند.
شناسههای بینام در دستگاههای تلفن همراه
برای نمایش تبلیغات در خدماتی که شاید فاقد فناوری کوکی باشند (برای مثال در برنامههای دستگاه همراه)، ممکن است از شناسههای بینام استفاده شود. عملکرد این شناسهها مشابه عملکرد کوکیها است. برای حذف انتخاب نمایش تبلیغات مبتنی بر علاقه، دستورالعملهای زیر را در دستگاه همراهتان دنبال کنید.
Android
- برنامه تنظیمات Google را در دستگاه خود باز کنید
- تبلیغات را انتخاب نمایید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال نمایید.
iOS
دستگاههای دارای iOS 6 و بالاتر از شناسه تبلیغاتی Apple استفاده میکنند. برای اینکه درباره محدود کردن ردیابی تبلیغ با استفاده از این شناسه بیشتر بدانید، از منوی تنظیمات در دستگاهتان بازدید کنید و تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید .
چه معیارهایی کمک میکند تا تبلیغات گوگل را ببینیم؟
تصمیمهای زیادی گرفته میشود تا تعیین کند شما کدام تبلیغ را ببینید.
گاهی تبلیغی که میبینید بر اساس مکانتان است. آدرس IP شما معمولاً نشانه خوبی برای تعیین مکان تقریبیتان است. بنابراین ممکن است تبلیغی را در صفحه اصلی YouTube.com ببینید که فیلمی را تبلیغ میکند که در آینده نزدیک در کشورتان نمایش داده میشود.
گاهی تبلیغی که میبینید بر اساس متن صفحه است. اگر به صفحهای که حاوی نکات باغبانی است بروید، ممکن است تبلیغات مربوط به تجهیزات باغبانی را مشاهده کنید.
گاهی تبلیغی که در صفحه میبینید توسط Google نمایش داده میشود اما شرکت دیگری آن را انتخاب کرده است. مثلاً ممکن است در وبسایت روزنامهای ثبتنام کرده باشید. از روی اطلاعاتی که به روزنامه دادهاید، تصمیماتی درباره نوع تبلیغاتی میگیرد که به شما نشان میدهد، و این روزنامه میتواند از محصولات نمایش تبلیغ Google استفاده کند تا آن تبلیغات را ارائه دهد.
چرا تبلیغاتی را از سوی Google میبینم که مربوط به محصولاتی است که مشاهده کردهام؟
ممکن است تبلیغاتی را برای محصولاتی ببینید که قبلاً از طریق آنچه به عنوان بازاریابی مجدد شناخته میشود، مشاهده کردید. مثلاً در نظر بگیرید از وبسایتی بازدید میکنید که چوب گلف میفروشد، اما آن چوب را در بازدید اولتان نمیخرید. ممکن است مالک وبسایت بخواهد شما را تشویق کند تا برگردید و خریدتان را کامل انجام دهید. Google سرویسهایی را پیشنهاد میکند که به گردانندگان وبسایت امکان میدهد تبلیغات خودشان را برای افرادی هدفیابی کنند که از صفحات آنها بازدید کردهاند.
برای این کار، هنگامی که از سایت مربوط به گلف بازدید میکنید Google کوکیای که از قبل در مرورگر شما وجود دارد میخواند یا یک کوکی در مرورگر شما قرار میدهد (با فرض اینکه مرورگر شما کوکیها را میپذیرد).
وقتی سایت دیگری را میبینید که با Google کار میکند، که ممکن است ربطی به گلف نداشته باشد، ممکن است تبلیغی را مربوط به آن چوب گلف ببینید. دلیل آن این است که مرورگرتان همان کوکی را به Google ارسال میکند. در نتیجه ممکن است ما از آن کوکی استفاده کنیم تا تبلیغی را به شما نشان دهیم که شما را تشویق کند آن چوب گلف را بخرید.
همچنین ممکن است بازدید شما از سایت مربوط به گلف توسط Google برای نمایش آگهیهای سفارشی شده وقتی در آینده برای کلوپهای گلف در Google جستجو میکنید، استفاده شود.
البته گوگل در بازاریابی مجدد محدودیتهایی دارد. مثلاً اجازه نمیدهد تبلیغکنندگان بر اساس اطلاعات حساس، مانند اطلاعات مربوط به سلامتی و بهداشت و عقاید مذهبی، بازاریابی مجدد را انجام دهند.