داشتن مهارتهای ارتباطی خوب، اساس مهارتهای مذاکره موفق است. صاحبان کسبوکارهای کوچک سریعاً متوجه خواهند شد که مذاکرات در بسیاری از معاملات کاری دخیل بوده و امری ضروری است. در مسائلی از قبیل دستمزد کارمندان تا کمک بهپیش نویس سیاستها و روندهای سازمان، مذاکرات نقش مهمی در کسبوکارهای کوچک بازی میکنند و تمامی کارکنان میبایست به مهارتهای ارتباطی خود اتکا کنند تا مطمئن شوند که مذاکره آنها روند مطلوبی را طی میکند. در این مقاله چند نکته در مورداستفاده از مهارتهای ارتباطی در مذاکرات تجاری بیان شده است که با در نظر گرفتن آنها میتوانید مذاکرهای موفق داشته باشید.
چارچوب زمانی
یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی که صاحبان کسبوکارها میتوانند بیاموزند، شناخت بهترین زمان برای انتقال اطلاعات حساس است. این مهارت در مذاکرات کسبوکاری اهمیت فوقالعادهای پیدا میکند. مذاکرهکنندگان باید بدانند چه زمانی برای شروع مذاکره مناسب بوده یا در چه موقعیتهایی، به دنبال یافتن راهحلی بهتر ازآنچه اکنون پیشنهاد شده هستند. برای مثال، در مصاحبه، بهتر است در مورد حقوق پرداختی مذاکره نکنید، اما پسازآن که پیشنهاد کار صورت گرفت در مورد آن مذاکره نمایید.
دانش مخاطبان
ارتباطات خوب نیازمند آن است که درک خوبی از مخاطبان داشته و بدانید از چه راهی مطالب را بهتر متوجه میشوند. سن مخاطبان، نظرشان در مورد موضوع بحث، دانش قبلی و موقعیت آنها، همگی بر نحوه ارائه اطلاعات توسط سخنران تأثیر میگذارند. مهارتهای ارتباطی تاثیر عظیمی بر مذاکرات کسبوکاری دارند. برای مذاکرهای خوب، لازم است صاحبان کسبوکارها بدانند چگونه میتوانند مخاطبان خود را متقاعد کرده تا پیشنهادهایشان را تغییر دهند. برای مثال، اگر مشاوری هستند که قصد دارید با مشتری در مورد برنامه بازاریابی مذاکره کنید، درک اهداف مشتری از انجام کسبوکارش کمک میکند حتیالامکان متقاعدکننده عمل کنید.
شفاف بودن
برای آنکه ارتباطات و مذاکرات بهخوبی صورت گیرند، شفاف بودن در مورد موضوع ضروری است. علیرغم آنکه بیشتر افراد علاقهای به مذاکره ندارند، اما عدم شفافیت بهعنوان راهی برای اجتناب از مواجهه با طرف مقابل، راهحل مناسبی نیست و کمکی در این شرایط نمیکند. دکتر فیل مشاور برنامههای تلویزیونی، توصیه میکند که مذاکره را با بیان شفاف و مودبانه موضع خود آغاز کنید. برای مثال، بگویید: «با این مساله که نیازمند کتاب راهنما برای کارمندان هستم موافقم و خوشحال هم میشوم که با شما روی آن کار کنم، اما چند مورد در طرح کلی شما هست که چندان با آنها موافق نیستم.»
گوش دادن
سخنرانان ماهر میدانند چگونه سخنان دیگران را متوجه شده و آن را با افکار خود ادغام کنند، سپس آن را بهصورت فعل یا مذاکرهای برای حل مساله درآورند. یکی از بخشهای مهم مذاکره، مهارت شنیداری است. بدون مهارت شنیداری مذاکره صورت نمیپذیرد زیرا هر دو طرف در مذاکره احساس میکنند که حرفهایشان شنیده نشده و احتمال بحثوجدل وجود دارد؛ بنابراین، سخنرانان و مذاکرهکنندگان ماهر لازم است ابتدا با یکدیگر بررسی کنند که آیا موضوع بحث را متوجه شدهاند یا خیر و سپس آن را به اجزای کوچکتری تقسیم کنند تا در مورد آنها مذاکره کنند.
برگرفته از مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا