مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو تجاری یک طراحی لوگو خاص

مفید بود؟

عموماً مفاهیمی مانند لوگو، برند، کمپانی و … مفاهیمی هستند که در دنیای اقتصاد و تجارت معنی داشتند. اما در سال‌های گذشته برخی از این مفاهیم مانند لوگو و برند به سایر حوزه‌ها و جنبه‌های زندگی انسانی به‌خصوص هنری و فرهنگی کشیده شده است. ازآنجایی‌که هر لوگو طراحی خودش را دارد بنابراین عملاً طراحی لوگو به دو بخش طراحی لوگو تجاری و طراحی لوگوهای متفرقه تقسیم می‌شود. این جداسازی مفاهیم به ما این را می‌فهماند که باید دیدی متفاوت نسبت به طراحی هرکدام از این نوع لوگوها داشته باشیم.

طراحی لوگو تجاری و طراحی انواع لوگوها

مسلماً طراحی لوگو تجاری با طراحی انواع لوگوهای دیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی خواهد داشت. به‌طور مثال عمده نقطه مشترک این دو طراحی این است که هر دو این لوگوها برای جذب مخاطب است و قرار است پیامی را به مخاطب القا کند. اما مهم‌ترین فرقی که در طراحی لوگو تجاری وجود دارد این است که شما مخاطب را جذب می‌کنید تا از او سودآوری اقتصادی داشته باشید. ازاین‌رو باید در طراحی لوگو تجاری کمی دقیق‌تر و سخت‌گیرتر بود. زیرا خود مشتری و مخاطب نیز به‌خوبی این موضوع را می‌داند که هدف اصلی این طراحی چیست و عموماً در برابر آن مقاومت می‌کند.

شرایط طراحی لوگو تجاری

در این مقاله قصد داریم طراحی لوگو تجاری را به‌طور کامل موردبررسی قرار دهیم و ببینیم که چه شرایطی برای این طراحی لازم است تا احتمال موفقیت ما افزایش پیدا کند. در این مسیر ابتدا با خود عنوان لوگوی تجاری آشنا خواهیم شد و می‌فهمیم که به چه لوگوهای لوگوی تجاری گفته می‌شود و رابطه این لوگو با برند و تولیدکننده را بررسی خواهیم کرد. سپس بر اساس این اتفاق سعی می‌کنیم که طراحی لوگو تجاری را موردبحث و بررسی قرار دهیم.

طراحی لوگو تجاری و مفهوم آن

اصولاً لوگو به معنی یک نماد به شکل تصویری است که می‌تواند مفاهیم مختلفی را به بیننده منتقل کند. این لوگو معمولاً قصد دارد که نام یا برند خاصی را به شکل تصویری به مخاطب منتقل کند. تجربه و علم نشان داده است که انسان‌ها دوست دارند اطلاعات را به شکل تصویری دریافت کنند و از دریافت اطلاعات به شکل متنی کمی دوری می‌کنند. یک تصویر می‌تواند اطلاعات را در زمان کم و با سرعت‌بالا بدون گرفتن وقت مخاطب به او منتقل کند. ازاین‌رو لوگو به‌عنوان یک مبدل متن به تصویر محسوب می‌شود.

طراحی یک مبدل تصویری

طراحی لوگو تجاری به‌نوعی طراحی یک مبدل تصویری و ایجاد یک‌راه رابطه‌ای بین نام برند و مخاطب محسوب می‌شود. اما این طراحی باید شرایط و ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب و به‌نوعی در ذهن مخاطب ثبت شود. در کلام بهتر هدف از طراحی لوگو تجاری تنها تبدیل متن برند به تصویر آن نیست، بلکه لوگو تجاری باید قدرت به خاطر ماندن خوبی داشته باشد که مخاطب با دیدن آن لوگو نام برند را به یاد بیاورد. این اتفاق چندان ساده نیست و مراحل پیچیده‌ای می‌تواند داشته باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چگونگی طراحی لوگو تجاری

برای فهم چگونگی طراحی لوگو تجاری باید به ذهن مخاطب نگاه کرد. ذهن مخاطب و انسان امروزی پر از مفاهیم و شکل‌های مختلف است. به‌خصوص که امروزه با گسترش فضای مجازی اطلاعات بالایی به مخاطب خورانده شده است و به‌نوعی ذهن او دیگر فضای خالی کمی دارد که البته دسترسی به آن سخت است. ازاین‌رو عملاً طراحی لوگو تجاری که هم‌شکل خاص‌تری نسبت به اطلاعات موجود در ذهن مخاطب داشته باشد و هم بتواند به فضای خالی ذهن او دسترسی پیدا کند می‌تواند یک کار بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد.

ازاین‌رو بهترین کار برای طراحی لوگو تجاری این است که از اطلاعات درون ذهن مخاطب استفاده کنیم. به معنی بهتر به‌جای این‌که بیاییم و طرحی متفاوت ازآنچه در ذهن مخاطب وجود دارد، دقیقاً از همین اطلاعات برای طراحی لوگو تجاری استفاده می‌کنیم. این اتفاق چند مزیت بسیار خوب دارد. اول این‌که پیدا کردن طراحی جدید بسیار سخت است و این کار می‌تواند زمان و هزینه بالایی داشته باشد. اما استفاده از اطلاعات حاضر این هزینه‌ها را کم یا حذف می‌کند.

مزیت طراحی لوگو تجاری

مزیت مهم دیگر استفاده از این شیوه طراحی این است که ذهن مخاطب نسبت به آن واکنش بهتری دارد. به معنی بهتر اطلاعات درون ذهن مخاطب می‌تواند شبیه به پنجره‌ای برای نفوذ به ذهن او محسوب شود. وقتی از این اطلاعات در طراحی استفاده می‌کنیم به‌نوعی از طریق یکی یا چند تا از آن پنجره‌ها به ذهن مخاطب نفوذ می‌کنیم و این باعث می‌شود که لوگو در ذهن مخاطب نقش ببندد و تأثیر خوبی داشته باشد.

همین اتفاق در دنیای تبلیغات رخ می‌دهد. تبلیغاتی که از یک خاطره مشترک یا یک اتفاق مشترک در ذهن مخاطب استفاده می‌کند می‌تواند اثرپذیری بالاتری داشته باشد. مثال عملی استفاده از این شیوه در چند روز گذشته توسط باشگاه یوونتوس است. سهام باشگاه یوونتوس بعد از خبر ابتلای رونالدو به کرونا افت شدیدی را تجربه کرد. این باشگاه برای بازگشت به حالت نرمال خود تبلیغ جذابی را انجام داد. احتمالاً فیلم کمدی دیکتاتور ( علاءالدین ) را دیده باشید. چند روز گذشته شخصیت اصلی این فیلم ( علاءالدین ) با حضور در بین خبرنگاران چند جمله طنزآمیز و به‌ظاهر دیکتاتوری بیان کرد که تماماً جنبه فان دارد،

  • طراحی لوگو عروسک، نمادی جذاب

 این خوبه و دوسش دارم !

تبلیغ اصلی در انتهای این ویدیو کوتاه رخ می‌دهد. زمانی که فردی به‌ظاهر طرفدار یوونتوس شال این گروه را به علاءالدین اهدا می‌کند و علاءالدین آن را می‌پذیرد و جمله ” این خوبه و دوسش دارم ” را استفاده می‌کند. در این تبلیغ علاءالدین یک اطلاعات و یک خاطره مشترک در بین اکثر مخاطبان محسوب می‌شود که باعث شد پنجره‌ای در ذهن مخاطب باز کند و درنهایت به‌صورت هوشمندانه اطلاعات اصلی یا همان نام باشگاه یوونتوس به مخاطب القا شد. همین اتفاق توانست کمک کند تا سهام این گروه بعد از سقوط وحشتناک خود صعودی 40 درصدی را تجربه کند. باور کنید همین‌قدر ساده می‌توان در ذهن مخاطب و مشتری اثر گذاشت.

نکته مهم در طراحی لوگو تجاری

اما نکته مهم در طراحی لوگو تجاری و استفاده از اطلاعات از پیش ثبت‌شده در ذهن مخاطب این است که از چه نوع اطلاعاتی در ذهن مخاطب استفاده کرد و چگونه باید آن را پیدا کرد؟
مسلماً نه می‌توان و نه صحیح است که از هر اطلاعات ثبت‌شده در ذهن مخاطب استفاده کرد. بسیاری از این اطلاعات خود محصول استفاده از پنجره‌های دیگر هستند و به‌نوعی آن اصالت لازم را ندارند. ما باید اطلاعات و طرحی را در ذهن مخاطب پیدا کنیم که تقریباً بدون استفاده از این پنجره‌ها در ذهن مخاطب نشسته است. حال این اتفاق می‌تواند یک فیلم مانند فیلم دیکتاتور باشد و یا یک احساس مشترک کودکی.

مهم این است که بتوانیم آن را پیدا کنیم و برند و لوگوی  (Brand and logo) خود را به آن متصل کنیم و از طریق آن وارد ذهن مخاطب شویم. از طرفی دیگر اگر همچنین چیزی را پیدا کردم باید برندهای دیگر از آن استفاده نکرده باشند و یا حداقل استفاده کمی از آن برده باشند و تقریباً برای مخاطب مشخص نباشد که این اتفاق یک تبلیغ و یا یک‌راه برای جذب آن‌ها هست. مسلماً علاءالدین می‌تواند تا زمانی که همین اندازه زیرکانه و مخفی تبلیغات خود را انجام دهد می‌تواند با برندهای بیشتر وارد رابطه شود.

 

 وسیله تبلیغاتی برای مخاطب

بنابراین برای انتخاب یک پنجره در ذهن مخاطب برای طراحی لوگو تجاری چند مورد مهم باید رعایت شود: خود این اطلاعات باید اصیل باشد و تا حد امکان تبدیل به یک اصالت در ذهن مخاطب شده باشد، برندهای کمتری از آن استفاده کرده باشند و یا به‌عنوان یک وسیله تبلیغاتی برای مخاطب شناخته نشود. اگر این اطلاعات به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای مخاطب شناخته شود سریعاً آن را می‌بندد و در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد.

برای پیدا کردن یک پنجره اطلاعاتی خوب می‌توانیم چند فاکتور و چند شاخصه بسیار مهم را در نظر داشته باشیم و از طریق این ابزارها اطلاعات را پیدا کنیم: اولین ابزار زمان هست. هر اطلاعاتی که زمان بیشتری در ذهن مخاطب رسوب‌کرده باشد ارزش بالاتری دارد و می‌تواند طراحی ما را به عمق بیشتری از ذهن مخاطب رسوخ بدهد. اصولاً این نوع اطلاعات به شکل ظاهری از ذهن مخاطب پاک‌شده‌اند اما با یک یادآوری ساده اثر قدرتمندی خواهند داشت. فاکتور و شاخص مهم دیگر می‌تواند استفاده از میزان جست‌وجوهای مخاطبان در فضای مجازی و گوگل باشد. این ترندها می‌تواند شمارا به دل اطلاعاتی ببرد که افراد پنجره‌های آن‌ها را باز گذاشته‌اند. این اتفاق به شما کمک می‌کند که حتی در جست‌وجوهای مخاطبان نیز دیده شوید.

خلاصه داستان و نکات مهم طراحی لوگو تجاری

ما در این مقاله سعی کردیم طراحی لوگوی تجاری را به شکل ملموس مورد کنکاش و واکاوی قرار دهیم و راه کلی رسیدن به یک طراحی لوگو تجاری مناسب را به شما گفتیم. نکته مهم و اساسی این است که اطلاعات موجود در ذهن مخاطب باید به دید یک ابزار در نظر شما باشد و نه یک الگو. به بیان بهتر شما طراحی لوگو تجاری شما نباید شبیه به اطلاعات درون ذهن مخاطب باشد بلکه باید از آن در پایه و اساس طرح استفاده شود که ذهن مخاطب بتواند از طریق آن به لوگوی شما اجازه ورود دهد.

طراح حرفه‌ای

این اتفاق و این مفاهیم به شکل گسترده‌تری نیز می‌تواند بیان شود و مسلماً راه‌های سختی برای رسیدن به طراحی لوگو تجاری مناسب وجود دارد. این نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه به یک طراح حرفه‌ای و یا یک گروه طراحی حرفه‌ای در این زمینه احتیاج دارید. دراین‌بین شما نیز نباید بیکار باشید و باید نیازسنجی درستی از ذهن مخاطب و نوع کسب‌وکار و تجارت خود داشته باشید. در نظر داشته باشید که این نیازسنجی هرچقدر درست‌تر باشد طراحی لوگو تجاری شما تیزتر خواهد بود و احتمال اصابت آن به هدف بیشتر می‌شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *