مقالات آموزشی

توسعه سلسله مراتب موضوعات و نکاتی درباره خوشه های موضوعی

مفید بود؟

شما در این مقاله به این موضع می‏پردازیم که چگونه خوشه های موضوعی می‌توانند یک کاتالیزور برای وب‌سایت شما باشند به طوری‏که وب سایت شما در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر ‏شوند. چندین سال است که خوشه های موضوعی یک ترند محبوب و پرطرفدار در وبلاگ نویسی و سئو محسوب می شود.

 

در حالی که ممکن است با بسیاری از روشهای و تاکتیک های ارائه شده در این مقاله آشنا باشید، اما قطعاً از تعداد کمی از آن‌ها استفاده کرده اید. اگر این روشها به درستی اجرا شوند، خوشه های موضوعی به عنوان کاتالیزوری خواهد بود که وب‌سایت شما را به سمت بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو هدایت می‏کنند.

اجرای یک استراتژی صحیح خوشه بندی موضوعات یک فرایند طولانی و خسته کننده و پر از پستی و بلندی‌های احتمالی است. استفاده مناسب از خوشه های موضوعی می‌تواند شما را در مسیری آرام اما با ثابت در جهت بهبود رتبه بندی جستجو و ترافیک ارگانیک قرار دهد.

خوشه های موضوعی چیست؟

اساساً، خوشه های موضوعی مجموعه ای از چند محتوای مختلف است که در وب‌سایت شما وجود دارد به ‌طوری که همه این محتواها با یک موضوع مشترک و کلی که به عنوان موضوع اصلی محتوای مقاله به هم پیوند می‏خورند. تمام خوشه های موضوعی شما به منظور ارائه یک دیدگاه جامع در مورد موضوع اصلی محتوای مقاله عمل می‌کنند.

 

به طور کلی موضوع اصلی محتوای مقاله بر روی یک کلمه کلیدی کلی با حجم جستجوی بالا متمرکز است، در حالی که خوشه های موضوعی بر روی کلمات کلیدی خاص‌تر با حجم جستجوی کمتر و قابل‌ دسترس، متمرکز هستند.

برای مثال، فرض کنید شما یک شرکت بازاریابی دیجیتال هستید که بر بازاریابی یا مدیریت رسانه های اجتماعی تمرکز دارید. یکی از موضوعات محتوای مقاله شما می‌تواند دارای کلمه کلید کلی “بازاریابی فیس‌بوک ” (با حجم جستجوی 27،100 در ماه) باشد.

در زیر مجموعه این مقاله بلند، می‏توانید خوشه های موضوعی زیر را حول این کلمه کلیدی کلی ایجاد کنید:

  • بازاریابی فیس‌بوک برای مشاغل کوچک (با حجم جستجوی 590 بار در ماه)
  • ایجاد تبلیغات فیس‌بوک (با حجم جستجوی 280 بار در ماه)
  • نحوه ارزیابی تبلیغات فیس‌بوک (با حجم جستجوی 10 بار در ماه)

سپس با این موضوعات محتواهای مرتبط به هم را ایجاد کنید. هدف سئو برای استفاده از خوشه های موضوعی کسب ترافیک جستجوی بالاتر برای کلمات کلیدی کلی و عبارات با حجم جستجوی کمتر است. در بهترین حالت، هر چقدر رتبه بندی بهتری برای خوشه های خود کسب کنید، محتوای مقاله شما اعتبار بیشتری را در گوگل به دست می‏آورد.

اما چگونه محتوای مقاله به گوگل کمک می‌کند تا وب‌سایت شما را بشناسد؟ محتوای مقاله به عنوان مبنای نمایش وب‌سایت شما به کاربران و موتورهای جستجو است. هنگامی که هم انسان و هم ربات‌ها وب‌سایت شما را مشاهده می‏کنند، این مقاله ها دقیقاً بیان کنند که سایت شما در چه زمینه ای فعالیت می‌کند و چه ارزشی ارائه می‌دهد. به وب‌سایت HubSpot توجه کنید.

 

در تصویر بالا، دو مقاله در رسانه های اجتماعی و سئو وجود دارد. اگر به این پست‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها دارای لینک‌های داخلی به محتواهای تخصصی‌تر هستند که تحت پوشش رسانه های اجتماعی مربوطه و سئو قرار می‌گیرند.

آرزوی نهایی شما برای ایجاد محتوای مقاله این است که یک روز رتبه مناسبی را در یک کلمه کلیدی برای یک صنعت جذاب و مهم کسب کنید. محتوای مقاله باید یک متن طولانی و جامع در مورد موضوع اصلی تعیین شده باشد. در حالی که با این کار به گوگل و کاربران خود نشان می‌دهید که موضوع سایت شما چیست، اما خوشه های موضوعی پشتیبانی کننده به آن‌ها نشان می‌دهند که همیشه شما با موضوع اصلی آشنایی دارید. هنگامی که محتوای مقاله را ایجاد می‌کنید، اجازه ندهید راکد بماند و در جستجوها از دسترس خارج شود.

تا جایی که می‌توانید، از داده های معتبر، نکات مناسب، مثال‌ها و نقل قول‌های تخصصی استفاده کنید تا مطمئن شوید که مقاله شما با موضوع مرتبط است. همچنین این عناصر به بهبود رتبه بندی محتوای شما در جستجوهای گوگل کمک می‌کنند. حجم کلمات کلیدی تخصصی، خوشه ها را تعریف می‌کنند؛ بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانید خوشه های موضوعی مقاله خود را ایجاد کنید؟ همانطور که قبلاً اشاره کردیم شما باید هدف خود را از ایجاد محتواهای مختلف با استفاده از موضوعات فرعی همراه با کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم، مشخص کنید.

اما باید از کجا این کار را شروع ‌کنید؟ شما حتماً با نکات اصلی سئو برای یافتن کلمات کلیدی کم حجم آشنا هستید. در بهترین حالت، هنگام تعیین کلمات کلیدی برای خوشه های موضوعی خود، باید به صورتی پیش بروید تا رتبه بندی خوبی کسب کنید. اگر به تازگی با این روش شروع به ایجاد محتوا کرده اید، منطقی است که برنامه ریزی سلسله مراتب موضوعات را انجام دهید و از آن‌ها در محتوای مقاله خود استفاده کنید.

توسعه سلسله مراتب موضوعات

وقتی در مورد کاربرد خوشه های موضوعی به عنوان یک استراتژی بلندمدت برای کسب رتبه بندی جستجو با هدف کلمات کلیدی زیاد و جامع صحبت می‌کنیم، باید بدانید این کار مانند بازی دومینو اجرا می‌شود. هر بخش از این بازی دومینو نشان دهنده حجم جستجوی یک کلمه کلیدی خاص است. اولین دومینو کمترین حجم جستجو است. اولین بار محتوا با کلمه کلیدی کم حجم به موضوع موردنظر اشاره می‏کند (یعنی محتوا شروع به کسب رتبه بندی در جستجوها می‌کند)، در حالت ایده آل باید در دومینوی بعدی حجم عبارت مورد نظر کمی بیشتر باشد، در دومینوهای بعدی نیز این حجم باید بیشتر و بیشتر باشد.

خوب است بخوانید: 5 مزیت روابط عمومی دیجیتال به جز کسب لینک

فرض کنید شما یک وب‌سایت پرداخت به ازای هر کلیک را راه اندازی کرده اید. یکی از محتواهای شما روی کلمه کلیدی جامع “تبلیغات آمازون ” متمرکز شده است. با استفاده از پسوند Keywords Everywhere، تحقیق کنید که برای این عبارت باید به دنبال چه نوع عبارات و کلمات کلیدی باشید:

 

در نهایت مشاهده خواهید کرد که برخی از اصطلاحات و عبارات وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خوشه های کوچکتر استفاده کنید، با این حال، موارد زیادی برای انتخاب وجود ندارد.

اگر روی کلمه کلیدی مرتبط ” نمایش تبلیغات آمازون ” کلیک کنید چه عباراتی را مشاهده خواهید کرد؟

 

در حال حاضر، ما نیاز به کار بیشتر داریم. اگر به تازگی استراتژی محتوای خود را اجرا کرده اید، منطقی است که باید خوشه های خود را از ابتدا با موضوعات یا کلماتی مانند عبارات زیر بسازید:

• اندازه تبلیغات آمازون: چگونه بر این اساس برنامه بازاریابی خود را ایجاد می‌کنید (20 بار در هر ماه)

• چگونه می‌توانید تبلیغات آمازون را در وب‌سایت خود نمایش دهید؟ (20 بار در هر ماه)

به محض کسب رتبه برای این کلمات کلیدی (انداختن اولین دومینو)، پست بعدی شما می‌تواند شامل کلمات کلیدی با حجم جستجوی بیشتر با خوشه موضوعی زیر باشد:

• شبکه تبلیغات موبایل آمازون چگونه عمل می‌کند؟ (50 بار در ماه)

هنگامی که رتبه بندی کسب شده این عبارت را مشاهده کردید، خوشه موضوعی بعدی شما می‌تواند شامل عبارات زیر باشد:

• نحوه تعیین استراتژی کمپین تبلیغاتی آمازون (140 بار در ماه)

• نکات مهم برای نمایش تبلیغات محصولات آمازون (480 در ماه)

بنابراین، در این مثال، سلسله مراتب موضوعات شما ممکن است مشابه موارد زیر باشد:

• نکات مهم برای نمایش تبلیغات محصولات آمازون (480 بار در ماه)

 

-> چگونه می‌توان استراتژی کمپین تبلیغاتی آمازون را تعیین کرد؟ (140 بار در ماه)

-> شبکه تبلیغات موبایل آمازون چگونه عمل می‌کند؟ (50 بار در ماه)

-> چگونه می‌توانید تبلیغات آمازون را در وب‌سایت خود نمایش دهید؟ (20 بار در ماه)

سلسله مراتب موضوعات را باید بر اساس حجم جستجوی منطقی و نحوه ارتباط آن به موضوع اصلی محتوای مقاله، تنظیم کنید. وقتی شما برای اولین بار، با این عبارات جستجو شده تخصصی رتبه بندی می‌شوید، به این معنی است که گوگل وب‌سایت شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر و تخصصی در این زمینه تشخیص می‌دهد؛ بنابراین، احتمالاً برای اصطلاحات و عبارات مرتبط با حجم جستجوی بیشتر به همین شکل عمل می‌کند.

درک هدف کاربر از طریق خوشه های موضوعی

برای ایجاد هر نوع محتوای همیشه یک قانون طلایی وجود دارد و خواهد داشت ” همیشه محتوا را برای کاربر ایجاد کند.”این نکته خلاقانه را تقریباً هر بازاریابی می‌داند، با این حال، همیشه هدف اصلی را به راحتی فراموش می‌کنند. هدف اصلی این است که بین عبارتی که شخص وارد گوگل می‌کند و نحوه هدایت آن‌ها به هدف نهایی، یک پل ایجاد کنید؛ بنابراین، هنگامی که از استراتژی خوشه بندی موضوعات استفاده می‌کنید، باید اطلاعات کاملی  را در رابطه با انواع سؤالات افراد داشته باشید.

مجدداً به سراغ مثال سایت پرداخت به ازای کلیک می‌رویم، دقت کنید مردم با استفاده از ویژگی سؤالات Ahrefs چه سؤالاتی را در مورد موضوع اصلی می‌پرسند.

با توجه به نتایج یافته ها از این طریق، می‏توانید خوشه های موضوعی را ایجاد ‌کنید که می‌توانند به سؤالات زیر پاسخ دهند:

  • هزینه پرداخت AdSense برای هر کلیک چقدر است؟
  • هزینه پرداخت YouTube برای هر کلیک چقدر است؟
  • مدیریت پرداخت به ازای کلیک چیست؟
  • و غیره

 

اصطلاح “قصد کاربر ” احتمالاً مهم‌ترین کلمه کلیدی در دنیای سئوی امروز است. هر چه بیشتر با محتوای خود به این هدف اصلی برسید، از طریق گوگل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرید.

ارزش پیوند درونی بین خوشه ها

اهمیت پیوند درونی بین خوشه های موضوعی را نمی‌توان نادیده گرفت. ساختار پیوند درونی بین خوشه ها به شما به کمک می‌کند تا گوگل موارد زیر را درک کند:

  • ارتباط بین صفحات
  • ارزش صفحات.
  • مرتبط بودن صفحات.

هدف اصلی از کاربرد خوشه های موضوعی این است که موتورهای جستجو به خوبی وب‌سایت شما را بشناسند. وقتی بین خوشه های موضوعی خود پیوند برقرار می‌کنید، همه آن‌ها باید طبق تخصص شما در ایجاد محتوای مقاله کمک کنند.

 

در حالی که ممکن است برخی استثنائات وجود داشته باشد، اما در حوزه خوشه های موضوعی، عاقلانه است که اکثر پیوندهای شما در یک حوزه مشابه برای ایجاد محتوا باشند.

 

در واقع با انجام این کار ساختار سایت خود را ایجاد می‌کنید و به طور مؤثر موجب توسعه لینک دهی می‌شوید. چارچوب خوشه موضوعی یک چارچوب مهم است. این کار همیشه باید انجام شود. اگر این کار به درستی برنامه ریزی شود، با ایجاد خوشه های موضوعی یکپارچه، می‌توانید قدرتمندترین ابزار سئو را برای کسب قدرت در صنعت و همچنین رتبه بندی کلمات کلیدی اصلی را با حجم جستجوی زیاد، داشته باشید.

در حالی که هیچ ضمانتی نیست که شیوه خوشه های موضوعی به رتبه بندی شما در صفحه 1 کمک ‌کنند، اما این کار یک حرکت بلند مدت در یک مسیر درست است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.