مقالات آموزشی

محتوای دیجیتالی اساس بازاریابی دیجیتال

مفید بود؟

منظور از محتوای دیجیتال چیست؟. محتوای دیجیتال شکل جدیدی از محتوا است که در فضای چندرسانه‌ای، الکترونیکی و مجازی تولید و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. محتوا‌های دیجیتال هر نوع محتوایی هستند که به صورت الکترونیکی تولید، ذخیره یا ارائه می‌شوند. این محتوا‌ها در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی منتشر و از طریق لپ تاپ، رایانه و یا تلفن همراه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

محتوا قالب دیجیتالی

در شکل سنتی، محتوا‌ها به شکل چاپی منتشر می‌شوند. به طور مثال، کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجله‌ها، بروشور‌ها، بنر‌ها و کاتالوگ‌های چاپی شکل سنتی یا مرسوم و متداول محتوا‌های چاپی هستند. اما اگر محتوا قالب دیجیتالی داشته باشد، دیگر با ساختار کاغذی یا چاپی به شکل سنتی سروکار نداریم.

 

 

در عوض، برای مطالعه یک کتاب الکترونیکی به لپ تاپ، گوشی یا دستگاه کتابخوان نیاز داریم. با برای شنیدن یک کتاب صوتی باید از نرم‌افزار‌های ویژه‌ای استفاده کرد. همینطور برای مرور اطلاعات موجود در سایت یا وبلاگ باید از مرورگرهای اینترنتی مانند گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس کمک گرفت.

محتوای دیجیتالی اساس بازاریابی دیجیتال است.

رایا مارکتینگ، با بهره‌گیری از شبکه وسیع کارشناسان تولید محتوای خود و از طریق پلت‌فرم نرم‌افزاری پیشرفته، انواع محتواهای دیجیتالی اعم از بنر، لوگو، متن، ویدئو، موشن‌گراف، اینفوگراف و .. را تولید می‌کند. صاحبان کسب و کارها با بهره‌گیری از توانمندی‌های این مجموعه، می‌توانند نیازهای خود را در تولید محتوا برای سایت‌ها یا صفحات اجتماعی خود برآورده سازند.

هدف از محتوای دیجیتال چیست؟

هدف از محتوای دیجیتال، بسیار متنوع و متفاوت است. امروزه اطلاعات در حجم وسیع تولید و منتشر می‌شوند. سابق بر این رسانه‌هایی که اطلاعات را منتشر می‌کردند، محدود به تلویزیون، رادیو، کتاب و روزنامه و مجله بودند. این رسانه‌ها محدودیت‌های خاص خود را داشتند.

شکل‌گیری شبکه اینترنت

به طور مثال، تیراژ کتاب‌ها یا روزنامه‌های چاپی محدود است یا امکان افزودن عناصر دیداری شنیداری در آن‌ها وجود ندارد. اما توسعه فناوری اطلاعات و شکل‌گیری شبکه اینترنت و امکان تولید و انتشار حجم زیادی اطلاعات، فرصت‌های بی‌نظیری برای تولید و انتشار انواع محتوای دیجیتال را فراهم کرده است که کاربران بر اساس نیاز‌ها و ذائقه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

زیرساخت بازاریابی دیجیتال

در حال حاضر، محتوای دیجیتال، اساس زیرساخت بازاریابی دیجیتال است. کسب و کار‌ها از طریق محتوا‌های دیجیتالی، محصولات و خدمات خود را در معرض دید و قضاوت کاربران و خریداران و مشتریان قرار می‌دهند. در بازار رقابتی امروز هر کسب و کاری که از تنوع محتوایی زیادی برخوردار باشد و از فرصت‌های مناسب برای توزیع و انتشار محتوا‌های بهینه خود استفاده کند، برگ برنده رقابت در بازاریابی و تجارت الکترونیکی را در دست دارد.

انواع محتوای دیجیتال کدام است؟

نقطه قوت محتوای دیجیتال این است که قالب‌های بسیار متنوعی دارد و شامل موارد زیر است:

  • محتوا‌های متنی: مانند وبلاگ‌ها، مقاله‌ها، اخبار متنی و …؛
  • محتوا‌های بصری: اینفوگراف، بنرها، لوگوها، تصاویر، عکس‌ها؛
  •  محتوا‌های ویدیویی: کلیپ‌ها و فیلم‌های ویدئویی که در اینستاگرام، یوتیوب و آپارات و … منتشر می‌شوند؛
  •  محتوا‌های صوتی: پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی؛
  •  محتوا‌های تولیدی توسط کاربران: محتوا‌هایی که در عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود از این دسته است.

محتوای دیجیتالی متنی

محتوای متنی زیرساخت محتوای دیجیتال تمامی سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی است. محتوای متنی از کوچکترین جزء یعنی هشتگ گرفته تا مقالات بلند و طولانی را شامل می‌شود. محتوا‌های متنی در صورتی که از نظر اصول سئو بهینه شده باشند، بهترین و کارآمدترین ابزاری هستند که کاربران را از طریق موتور‌های جستجو به خود می‌کشانند.

هر سایت به تناسب کاربری و اهداف خود از محتوا‌های متنی مختلفی استفاده می‌کند. به طور مثال سایت فروشگاهی دارای معرفی متنی محصولات است یا سایت‌های خبری، حاوی محتوای متنی با ساختار خبری هستند. در ادامه می‌توانیم سایت‌های آموزشی را نیز معرفی کنیم که محتوایی که در آن‌ها تولید می‌شود درونمایه و اهداف آموزشی دارد.

محتوای بصری (عکس، اینفوگراف، تصویر، بنر، لوگو)

محتوای دیجیتال بصری نیز تنوع زیادی دارند. محتوای بصری، به محتوا‌های دیجیتالی جذابیت خاصی می‌دهند و کاربران را به دلیل همین جذابیت‌های ظاهری، به سوی خود جذب می‌کنند. از سوی دیگر این محتوا‌ها نقش و کارکرد مکمل را برای سایر محتوا‌های دیجیتالی دارند.

 

به طور مثال اگر سایت فروشگاهی صرفا حاوی محتوای متنی باشد، جذابیتی برای کاربران ندارد. سایت فروشگاهی حتما باید دارای تصویر و عکس از هر محصول باشد. زیرا کاربران بدون تماشای تصاویر متنوع از محصول یا مشاهده ابعاد و زوایای آن محصول از طریق عکس‌ها، امکان انتخاب مطلوب را نخواهند داشت.

لوگوی یک شرکت یا کسب و کار

اینفوگراف‌ها نوع دیگری از محتوای دیجیتال هستند. اینفوگراف‌ها قادر هستند که اطلاعات بسیار زیادی را به کاربران منتقل کنند و از جذابیت‌های طراحی و بصری و عناصر خود در این فرایند استفاده کنند.

به جای مقاله متنی طولانی و ارائه آمار‌های عددی خسته‌کننده، یک فایل اینفوگراف، قادر است در کوتاه‌ترین زمان و با سرگرم‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین شکل ممکن آمار و اطلاعات را به کاربر منتقل کند.

لوگوی والت دیزنی

نوع دیگری از محتوای بصری، لوگو‌ها هستند. لوگو به عنوان مشخصه و نماینده برند عمل می‌کند. هر جا در هر متنی از لوگوی یک شرکت یا کسب و کار استفاده شود، تصویر محصولات و خدمات و ویژگی‌های آن کسب و کار در ذهن کاربر نقش خواهد بست. تصور کنید در این مقاله از لوگوی والت دیزنی استفاده کنیم. قطعاً ناخودآگاه ذهن شما به سمت کارتون‌ها و انیمیشن‌های جذاب و معروف این کمپانی خواهد رفت.

محتوا‌های ویدیویی

نوع دیگری از محتوای دیجیتال، محتواهایی هستند در قالب ویدئو، فیلم و کلیپ تولید و منتشر می‌شوند. امروزه این نوع محتواها، کارکردهای بسیار متنوع دارند اعم از سرگرمی، بازاریابی و تبلیغات و خبری. همچنین این محتواها در قالب لایوهای تصویری زنده در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب بسیار کاربرد وسیع دارند. برخی از پلت‌فرمهای اختصاصی برای انتشار محتواهای ویدئویی مانند یوتیوب، اینستاگرام و آپارات، از جمله سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب به شمار می‌روند.

محتوا‌های صوتی

نوع دیگری از محتوای دیجیتال شامل محتوای صوتی می‌شوند که امروزه در قالب پادکست یا رادیوهای اینترنتی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. کتاب‌های صوتی نیز از جمله این نوع محتواها به شمار می‌روند. کاربردهای این محتواها عمدتا معطوف به خبر و تحلیل، محتواهای سرگرم‌کننده (کتاب‌های صوتی، داستان و …) و آموزش مانند آموزش زبان و … است.

محتوا‌های تولیدی توسط کاربران

کاربران امروزه خود تولید کننده محتوا هستند. شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها زیرساخت‌های لازم را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا خود به تولید محتوای دیجیتال اقدام کنند. به عبارت دقیق‌تر باید اشاره کرد که هر آنچه که در اینستاگرام یا یوتیوب منتشر می‌شود عمدتا محصول تولید محتوا توسط کاربران این شبکه‌ها است.

ویژگی‌های محتوای دیجیتال

محتوای دیجیتال در قیاس با محتوای چاپی امتیازات متعددی دارند که برخی از آن‌ها را می‌توان به طور خلاصه به شرح زیر بیان کرد:

تولید سریع و لحظه‌ای:

تولید محتوای دیجیتال سریع و در لحظه اتفاق می‌افتد. در حالی که مشغول خواندن این متن هستید، میلیون‌ها محتوای متنی شامل خبر، مقاله و وبلاگ در اینترنت منتشر شده است. همینطور صد‌ها هزار فایل ویدئویی و صوتی و اینفوگراف و عکس و تصویر نیز در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.

 

دسترسی نامحدود و بی‌نهایت:

محتوای دیجیتالی توزیع و گستره بی‌نهایت دارد. به تعداد کاربران اینترنت می‌توان یک محتوای دیجیتال را توزیع کرد. به عبارت بهتر، برای خواندن یک متن وبلاگی کافی است هر کاربری از هر جای این کره زمین که دسترسی به اینترنت دارد به آن دسترسی یابد. این دسترسی یا از طریق موتور‌های جستجو یا به شکل مستقیم و از طریق وارد کردن نشانی آن وبلاگ انجام می‌گیرد.

 قالب‌های متنوع شکلی و ساختاری:

محتوای دیجیتال، در قالب‌های مختلف تولید می‌شود. محتوای متنی، متداول‌ترین و رایج‌ترین آنها است. محتوا‌های تصویری شامل عکس، اینفوگراف، لوگو و بنر شکل دیگر محتوا‌ها هستند. محتوا‌های دیداری شنیداری مانند ویدئو و فایل‌های مختلف صوتی دیگر قالب‌های محتوای دیجیتالی به شمار ‌می‌روند.

 تنوع نرم‌افزار‌ها:

برای مشاهده یا مطالعه هر نوع محتوای دیجیتال کافی است از سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسبی بهره گرفت. نرم‌افزار‌های کتابخوان، پخش‌کننده فایل‌های ویدئویی و صوتی و مرورگر‌های مختلف برای مطالعه و مرور صفحات سایت‌ها و وبلاگ‌ها از این جمله هستند. برای دسترسی به محتوای دیجیتال، یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت مناسب کفایت می‌کند. حتی امکان مطالعه یا بهره‌برداری از محتوای دیجیتال بدون اینترنت و در قالب آفلاین نیز وجود دارد.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.