آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing)، با توجه به رشد اینترنت و ابزارهای دیجیتال یک نیاز ضروری است. دیجیتال مارکتینگ یک بخش مهم در بازاریابی است و علت این موضوع استفاده بیش از دوسوم جمعیت جهان از اینترنت است. کسبوکارها برای دیده شدن و جذب مشتری نیاز به تبلیغات دارند و ترجیح میدهند که این تبلیغات را از بستر اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام دهند. چرا که جمعیت بالاتری این تبلیغات را مشاهده خواهند کرد.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) ابتدا باید بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ برای دیجیتال مارکتینگ در سایتهای مختلف تعاریف متعددی وجود دارد. به عنوان مثال سایت معتبر HUBSPOT بیان میکند که ((دیجیتال مارکتینگ اقدامات بازاریابی است که از طریق دستگاهها و ابزار الکترونیکی و اینترنت انجام میشود. کسبوکارها از مسیر دیجیتال مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل و موتورهای جستجو با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنند.))
اگر درباره اسکریمینگ فراگ اطلاعتی ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش اسکریمینگ فراگ را مطالعه نمایید
بنابر تعریف بالا میتوان گفت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده از ابزار دیجیتال برای معرفی محصول است. در واقع همان بازاریابی سنتی است اما ابزار آن فرق کرده است. بازاریابی یعنی رساندن یک پیام مناسب در زمان مناسب به شخص مناسب از راه مناسب. دیجیتال مارکتینگ نیز همین کار را انجام میدهد. اما از ابزارهای دیجیتال استفاده میکند.
بنابراین گروهی معتقدند برای استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال باید با اصول بازاریابی آشنا بود. چرا که فقط فضای بازاریابی عوض شده است اما روشهای تأثیرگذاری روی مخاطب همان است. یعنی باید بدانی چه تبلیغی بنویسی که بر روی مخاطب اثر بگذارد. اما گروه دیگر که هکر رشد نامیده میشوند، معتقدندکه لازم نیست اصول بازاریابی را بلد باشیم. بلکه از طریق اعداد و ارقام و اندازهگیری آنها به بهبود محصول و جذب مشتری خواهیم پرداخت.
اما باید گفت که هر دو اینها در بازاریابی دیجیتال نیاز است. یعنی ما باید هم اصول بازاریابی را بدانیم و هم اعداد و ارقام را اندازه بگیریم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
برای آسان شدن آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) خوب است که تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی را بیان کنیم.
در بازاریابی سنتی از رسانههای جمعی و سنتی استفاده میشود. تعامل به صورت یکسویه است و امکان برقراری ارتباط بین تبلیغ کننده و مشتری وجود ندارد. اما در بازاریابی دیجیتال از ابزار و رسانههای هوشمند و الکترونیک و اینترنت استفاده میشود. مشتری با تبلیغ کننده تعامل بیشتری دارد و میتواند با فروشنده یا تولید کننده ارتباط برقرار کند.
در بازاریابی دیجیتال، تمام فعالیتها و اتفاقات آن قابلیت اندازه گیری دارند. فروشنده از کانالهای متنوعی امکان انتقال پیام به مخاطب را دارد و انجام تبلیغات از این طریق بسیار هزینه پایینتری دارد. اما در مدل بازاریابی سنتی امکان سنجش و ارزیابی تبلیغات وجود ندارد و ما هیچ آماری نداریم که بفهمیم چقدر تبلیغ انجام شده در جذب مشتری موفق بوده است. در این مدل تنوع زیادی برای انتقال پیام به مخاطب وجود ندارد و هزینههای آن بالاتر است.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی
در آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) باید تفاوت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی دیجیتال را بیان کنیم. چرا که اغلب افراد این دو مفهوم را با هم اشتباه میگیرند.
توجه کنید که بازاریابی دیجیتال همان استفاده از روشهای بازاریابی از طریق ابزار دیجیتال است. این بازاریابی محدود به اینترنت نیست و شامل ابزار آفلاین مثل بازاریابی پیامکی، پادکست صوتی و برنامههای موبایل است. اما بازاریابی اینترنتی شاخهای از بازاریابی دیجیتال است که فقط در بستر اینترنت صورت میگیرد و از کانالها و رسانههای آنلاین برای انتقال پیام خود استفاده میکند.
مزایای استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
• قیمت آن مناسب است.
• فراگیر است یعنی امکانات متنوعی را برای تبلیغات در اختیار ما قرار میدهد.
• شبانهروزی و بیوقفه است.
• قابل اندازهگیری است.
• قابل تغییر است. در صورتی که استراتژی بازاریابی تغییر کند، به سادگی میتوان ابزارهای بازاریابی دیجیتال را تغییر داد یا آنها را بهبود بخشید.
• ما را سریع به مخاطب هدف میرساند
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بخش مهم آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) محسوب میشود. این ابزارها عبارتند از :
1. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو
2. بازاریابی درونگرا یا جاذبهای
3. بازاریابی شبکههای اجتماعی
4. بازاریابی محتوا
5. اینفلوئنسر مارکتینگ
6. بازاریابی موبایلی
7. بازاریابی ایمیلی
8. بازاریابی چریکی
9. بازاریابی ویروسی
10. تبلیغات بنری
11. همکاری در فروش
12. استراتژی محتوا
13. تولید محتوا
14. بازاریابی پیامکی یا تبلیغات پیامکی
در ادامه به معرفی هر کدام از این ابزارهای بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت.
بازاریابی با موتور جستجو(Search Engine Marketing)
بازاریابی با موتور جستجو یعنی از طریق موتورهای جستجو محصول خود را تبلیغ کنیم. این روش خود دارای دو ابزار است. یکی بهینه سازی سایت یا سئو و دیگری تبلیغات کلیکی(PPC). بهینه سازی سایت یا سئو یک ابزار بازاریابی دیجیتال است و با استفاده از تکنیکهای طراحی سایت و سئو برای بهبود جایگاه سایت در موتور جستجو تلاش میکند. تبلیغات کلیکی نیز یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است و در بازاریابی با موتورهای جستجو کاربرد دارد. در این مدل تبلیغات ابتدا هزینه تبلیغات گرفته شده و به شخص اعتبار میدهند. با هر بار کلیک از اعتبار شخص کم میشود.
بازاریابی درونگرا یا جاذبهای (Inbound Marketing)
در بازاریابی درونگرا از طریق تولید محتوای ارزشمند تلاش میکنیم تا مخاطب خودش به سراغ ما بیاید. در این نوع بازاریابی موضوعاتی مانند شخصی سازی و تولید و توزیع محتوا نقش دارد.
در مقابل بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا قرار دارد که بر شیوههای مستقیم بازاریابی مثل تبلیغات بنری و ایمیل مارکتینگ استوار است. این بازاریابی به سراغ مشتری رفته و محصول را به او معرفی میکند. اما در بازاریابی درونگرا کاملا موضوع برعکس است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی، یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که از طریق آن میتوان با به اشتراک گذاری محتوا، با مشتریان ارتباط برقرار کرد. این موضوع به ارتقای برند کمک زیادی میکند و از طرفی به دلیل امکان کامنتگذاری آسان، به راحتی میتوان از نظریات مشتریان نسبت به محصول آگاه شد.
بازاریابی محتوا(content Marketing )
هدف بازاریابی محتوا این است که با تولید انواع محتوا و انتشار آن در بسترهای مختلف، مشتریان بالقوه را از برند خود آگاه کنیم و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنیم. بازاریابی محتوا استراتژیهای لازم را برای تولید انواع محتوا و نحوه انتشار آن تعیین میکند.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
در بازاریابی دیجیتال به استفاده از افراد تأثیرگذار در تبلیغ محصول اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. این افراد میتوانند بازیگران، فوتبالیستها و افرادی مانند آنها باشند. البته امروزه بعضی افراد با تولید محتوای جذاب در شبکههای اجتماعی معروف شدهاند. تبلیغ محصول توسط این افراد نیز اینفلوئنسر مارکتینگ نامیده میشود.
بازاریابی موبایلی
منظور از بازاریابی موبایلی در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات در اپلیکیشنهای مخصوص موبایل و شبکههای اجتماعی موبایلی است که از طریق آن مخاطب با محصول ما آشنا خواهد شد
بازاریابی ایمیلی
در بازاریابی دیجیتال منظور از بازاریابی ایمیلی ارسال ایمیل در فواصل زمانی منظم به کاربر است. اهداف ارسال ایمیل عبارت است از معرفی برند و آگاه کردن مشتری از محصولات و خدمات جدید. برای بازدهی بهتر این روش باید یک صفحه فرود مناسب برای سایت طراحی کنیم.
بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی یا بازاریابی دهان به دهان نوعی بازاریابی است که یک پیام تبلیغاتی خلاقانه و جذاب را در فضای مجازی منتشر میکند. افراد از طریق شبکههای اجتماعی این پیام را منتشر میکنند و پیام مورد نظر را انتقال میدهد.
بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی نوعی بازاریابی خلاقانه است که باعث میشود مشتریان درباره برند موردنظر صحبت کنند.
تبلیغات بنری
بعضی از سایتها قسمتی از فضای خود را به بنرهای تبلیغاتی سایر کسب و کارها اختصاص میدهند. دقت کنید که تبلیغات بنری خود را در سایتهایی قرار دهید که مخاطبان هدف شما از آن بازدید میکنند تا نتیجه مطلوبتری را دریافت کنید.
همکاری در فروش
این ابزار بازاریابی دیجیتال به این صورت عمل میکندکه یک کسب و کار برای کسب و کار دیگر تبلیغ کرده و پورسانت دریافت میکند. بهتر است که این دو کسب و کار با هم مرتبط باشند تا نتیجه بهتری حاصل شود.
استراتژی محتوا
استراتژی محتوا مشخص میکند که یک محتوا چرا، چگونه و در چه زمانی منتشر شود. در واقع استراتژی محتوا، بیان میکند که ساز و کار بازاریابی محتوایی چگونه باید انجام شود.
تولید محتوا
بخش اصلی بازاریابی محتوایی تولید محتواست. محتوا میتواند متن، صوت، فیلم یا عکس باشد. این محتوا میتواند از مسیرهای مختلفی مثل سایت و شبکههای اجتماعی منتشر شود و پیام موردنظر را به مخاطب برساند.
تبلیغات پیامکی
در این روش بازاریابی دیجیتال، از پیامک برای اطلاع رسانی تخفیف یا محصولات جدید استفاده میشود. برای بالا بردن اثربخشی این روش، باید به زمان ارسال پیامک و نوع تعامل با مشتری توجه شود.
نقش استراتژی در بازاریابی دیجیتال چیست؟
آشنا شدن با استراتژی یکی از موضوعات مهم در آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) است. استراتژی مفهومی است که در همه ابعاد زندگی کاربرد دارد. استراتژی به معنای دستیابی به خواستههای نامحدود با منابع محدود است. دقت کنید که منابع ما مانند پول، زمان، توانایی و مهارت محدود است. در صورتی که خواستههای ما ممکن است نامحدود و بدون پایان باشد. در اینجا اگر استراتژی داشته باشیم از طریق این منابع محدود میتوانیم به خواستههای خود دست پیدا کنیم.
در بازاریابی دیجیتال نیز منابع ما محدود است. بنابراین باید یک استراتژی و برنامه داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه فعلی، منابع و اهداف خودمان را پیدا کنیم.
اجرای بازاریابی دیجیتال چه پیش نیازی دارد؟
نکته مهم در آموزش دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) بیان زیرساختو پیش نیازهای استفاده از این روش است.
پیش نیازهای لازم برای موفقیت در این شیوه بازاریابی عبارت است از
داشتن یک سایت که در بازاریابی دیجیتال یک ساحل امن محسوب میشود. ما مشتریان خود را از تمام شبکههای اجتماعی، تبلیغات پیامکی، ایمیل مارکتینگ و … به سایت خود هدایت میکنیم. در سایت باید به صورت بلاگ پست، مقاله ارائه دهیم. علاوه بر داشتن سایت باید روی برندینگ خود یا سازمان سرمایه گذاری کنیم. همچنین در تمام شبکههای اجتماعی دارای حساب کاربری بوده و در آن فعال باشیم.