هر کسبوکاری و تجارتی در هر حوزهای که باشد نیاز دارد با مخاطبان و مشتریان خودش ارتباط مستقیم داشته باشد. این ارتباط مستقیم درواقع شروعکننده یک رابطه تجاری محسوب میشود. ممکن است کسبوکاری مانند داشتن مغازه سوپرمارکت که مشتریان محلی خود را دارد این ارتباط را بهصورت حضوری برقرار میکند و نزدیکی و راحتی دسترسی باعث شده است که مردم محله با این کسبوکار در ارتباط باشند؛ اما این چیزی نیست که درباره همه کسبوکارها صدق کنند. وقتی همین سوپرمارکتی بخواهد ابعاد کار خود را گسترده کند و مشتریانی از سایر محلات جذب کند لازم است که راههای ارتباطی جدیدی بین خود و مشتریان جدید خود ایجاد کند.
این راه میتواند داشتن پیک موتوری و … باشد؛ اما نکته مهم این است که ابتدا باید مخاطب این سوپرمارکت را بشناسد و دلیلی برای خرید از آن پیدا کند. اینجاست که کارت ویزیت کار خود را انجام میدهد. این مثالی ساده از یک کسبوکار محلی و نسبتاً ساده بود. همین مثال نشان میدهد که سایر تجارتها چه نیاز عمدهای به طراحی و داشتن کارت ویزیت دارند اما بحثی که در ادامه میخواهیم به آن بپردازیم مزایای داشتن کارت ویزیت نیست. بلکه میخواهیم بدانیم چه نوع کارت ویزیتی میتواند به کسبوکار ما کمک کند؟هر کسبوکاری و تجارتی در هر حوزهای که باشد نیاز دارد با مخاطبان و مشتریان خودش ارتباط مستقیم داشته باشد.
این ارتباط مستقیم درواقع شروعکننده یک رابطه تجاری محسوب میشود. ممکن است کسبوکاری مانند داشتن مغازه سوپرمارکت که مشتریان محلی خود را دارد این ارتباط را بهصورت حضوری برقرار میکند و نزدیکی و راحتی دسترسی باعث شده است که مردم محله با این کسبوکار در ارتباط باشند؛ اما این چیزی نیست که درباره همه کسبوکارها صدق کنند. وقتی همین سوپرمارکتی بخواهد ابعاد کار خود را گسترده کند و مشتریانی از سایر محلات جذب کند لازم است که راههای ارتباطی جدیدی بین خود و مشتریان جدید خود ایجاد کند.
این راه میتواند داشتن پیک موتوری و … باشد؛ اما نکته مهم این است که ابتدا باید مخاطب این سوپرمارکت را بشناسد و دلیلی برای خرید از آن پیدا کند. اینجاست که کارت ویزیت کار خود را انجام میدهد. این مثالی ساده از یک کسبوکار محلی و نسبتاً ساده بود. همین مثال نشان میدهد که سایر تجارتها چه نیاز عمدهای به طراحی و داشتن کارت ویزیت دارند اما بحثی که در ادامه میخواهیم به آن بپردازیم مزایای داشتن کارت ویزیت نیست. بلکه میخواهیم بدانیم چه نوع کارت ویزیتی میتواند به کسبوکار ما کمک کند؟
طراحی کارت ویزیت الکترونیکی
آیا طراحی کارت ویزیت الکترونیکی یک نیاز ضروری است یا میتوانیم به آن به دید یک امکان جدید نگاه کنیم؟مسلماً میدانید که انواع طراحیهای مختلف برای کارت ویزیت وجود دارد که شما بر اساس نیاز خودتان، نیاز مشتری، هدفی که دارید و هزینهای که انجام میدهید یکی از این انواع مختلف را انتخاب میکنید. برخی از این کارت ویزیتها برای پخش همگانی بسیار مناسب هستند و برخی دیگر بهتر است تنها به نزدیکترین و مهمترین مشتریها داده شود.
یک مدیر و صاحب کسبوکار باهوش میداند که چگونه میتواند از تمام ابزارهای خود مانند همین کارت ویزیت نهایت استفاده را ببرد. همچنین این مدیر بهخوبی میداند که سبک زندگی امروز انسانها تغییر کرده است و اینترنت و کامپیوتر و شبکههای مجازی جزئی از زندگی انسانها شده است. ازاینرو باید در این دنیا هم حضورداشته باشد، همانگونه که تمامی برندها و کمپانیهای معروف فضای مجازی را مانند میدان جنگ اقتصادی میدانند. یکی از راههای ورود به این دنیا استفاده از طراحی کارت ویزیت الکترونیکی هست.
چرا طراحی کارت ویزیت الکترونیکی؟
در بالا تقریباً به این سؤال پاسخ دادیم. اگر به زندگی انسان از ابتدای خلقت تا به امروز دقت بکنید و به آن نگاهی از بالا داشته باشید متوجه میشوید که برخی از اتفاقات مانند اختراعات، اکتشافات و حتی انقلابها تأثیری عجیب درروند کلی زندگی انسانها داشتهاند. کشف آتش اولین و شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی بود که باعث شد زندگی انسان از سبک حیوانی آن فراتر برود. اختراع خط، ایجاد قانون، اختراع پول، رنسانس و دهها چیز دیگر هرکدام بهنوبه خود جهت خاصی به زندگی بشریت دادهاند؛ اما بهواقع تأثیرگذارترین اتفاقی که تمام ابعاد زندگی انسان را تحتالشعاع خود قرار داده، اختراع شبکههای کامپیوتری و اینترنت است.
اینترنت در ابتدا تنها یک کانال برقرارکننده بین دونقطه محسوب میشد، یعنی کار اصلی و پایهای اینترنت چیزی شبیه به تلفنهای سیمی بوده است؛ اما توانایی انتقال انواع اطلاعات (صدا، تصویر و دیتاهای دیگر) در کنار سرعتبالای آن باعث شد که اینترنت تبدیل به یک منبع سرشار اطلاعات همهچیز شود و این یعنی دیگر انسان نیاز نیست برای پیدا کردن اطلاعات و دانش موردنیاز خود تلاش چندانی داشته باشد، کافی است یک جستوجوی ساده در این دنیای عجیبوغریب بکند. همین موضوع با افزوده شدن ویژگیهای تفریحی و لذتبخش به اینترنت، جذابیت آن را چند برابر کرده است و بهنوعی آن را تبدیل به یک دنیای مجازی و موازی با دنیای حقیقی کرده است.
بدون ارتباط با دنیای حقیقی، با استفاده از اینترنت درآمد داشته باشید
شما میتوانید بدون ارتباط با دنیای حقیقی، با استفاده از اینترنت درآمد داشته باشید، خریدهای مختلف خود را انجام دهید و حتی تفریح خود را با اینترنت بکنید؛ بنابراین عملاً بیشتر مردم در دنیای مجازی حضور دارند تا در دنیای حقیقی و واقعی، به بیان بهتر دنیای مجازی و اینترنتی امروز تبدیل به یک مزرعه بزرگ انسانی شده است که در آن میتوانید از هر رده سنی تا هر رده شغلی و … مخاطب پیدا کنید. اقتصاد یک اصل ساده دارد.
هر جا که مخاطب مناسبی وجود دارد، آنجا حضورداشته باش؛ بنابراین شما برای موفقیت در کسبوکار و تجارت بهنوعی باید در این دنیا حضورداشته باشید و باید بتوانید از این مزرعه وسیع انسانی بخشی را سهم خود کنید. طراحی کارت ویزیت الکترونیکی یکی از ملزومات این مسیر و این حرکت محسوب میشود؛ بنابراین طراحی کارت ویزیت الکترونیکی نه به شکل یک امکان بلکه بهصورت یک الزام برای هر نوع کسبوکاری محسوب میشود؛ اما بهتر است کمی بیشتر از این طراحی کارت ویزیت الکترونیکی بدانیم.
کارت ویزیت الکترونیکی چیست؟
ما تا اینجای مسیر توانستیم بفهمیم که طراحی کارت ویزیت الکترونیکی یک امکان نیست، بلکه با توجه به شرایط امروز و سبک زندگی انسانی که بیشتر از هرلحظهای در دنیای مجازی وجود دارد، یک ضرورت غیرقابلانکار است؛ اما سؤال مهم بعدی این است که کارت ویزیت الکترونیکی چیست و عملاً طراحی کارت ویزیت الکترونیکی چه چیزی را شامل میشود؟احتمالاً QR Code یا همان بارکد مربعی را دیده باشید. این بارکدها توانایی این رادارند که بهجز شماره محصول (هر چیز دیگر) اطلاعات و دیتاهای دیگری را در خود داشته باشند. این اطلاعات بهصورت عمومی شامل نام آن محصول (هر چیز دیگر) و اعداد و ارقام مربوط به آن میشود.
نکته مهم این است که شما برای خوانش این بارکد نیاز به دستگاه مخصوص ندارید. تنها کافی است یک برنامه بارکد خوان داشته باشید و با اسکن (که در کسری از ثانیه رخ میدهد) به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. اینستاگرام جز اولین مواردی بود که از این بارکد در مقاصدی غیر از اقتصاد و تجارت استفاده کرد. شما بهعنوان کاربر اینستاگرام برای جذب راحت مخاطب میتوانید QR Code مخصوص به خود را بسازید و آن را در اختیار بقیه بگذارید. این کار باعث میشود که بقیه افراد بدون دانستن نام کاربری یا هر اطلاعات دیگر سریعاً به صفحه شما منتقل شوند و در صورت علاقه شمارا دنبال کنند. این استفاده از بارکد مربعی بهنوعی همان کارت ویزیت الکترونیکی هست.
QR Code یک پل ارتباطی مناسب بین دنیای واقعی و مجازی
قبل از ادامه بحث این نکته را در خاطر داشته باشید، اینترنت و دنیای مجازی کاری کرده است که انسانها سرعت را بسیار بیشتر از هر چیزی دوست دارند و البته دیگر کمتر از حافظه خود استفاده میکنند. همین موضوع باعث میشود که نام و نشانی و … شما که عموماً روی کارت ویزیت ذکر میشود دیگر جذابیت زیادی نداشته باشد و عملاً در خاطر نماند. QR Code بهعنوان یک پل ارتباطی مناسب بین دنیای واقعی و مجازی میتواند اطلاعات لازم شمارا در دنیای مجازی به خورد مشتری و مخاطب شما بدهد این مهمترین چیزی است که باعث شده است طراحی کارت ویزیت الکترونیکی اهمیت بالاتری پیدا کند.
بنابراین بهطور خلاصه اگر بخواهیم طراحی کارت ویزیت الکترونیکی را تعریف کنیم، این کارت ویزیت یک بارکد QR هست که میتواند اطلاعات مختلف شمارا با استفاده از یک بارکد خوان به مخاطب و مشتری شما منتقل کند. تا اینجا این اصلیترین و مهمترین کارایی طراحی کارت ویزیت الکترونیکی محسوب میشود؛ اما مزیتهای فوقالعاده دیگری در این نوع طراحی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت که احتمالاً باعث میشود در انتهای این متن شما بخواهیم یک طراحی کارت ویزیت الکترونیکی داشته باشید.
مزایای کارت ویزیت الکترونیکی
تا ایجاد مسیر دانستیم که طراحی کارت ویزیت الکترونیکی میتواند با سرعتبالا اطلاعات شمارا به مشتری منتقل کند و از طرفی QR Code یک بارکد بسیار کوچک است که میتواند در روی کارت ویزیتهای معمولی و هر جای دیگر جای بگیرد و این موضوع میتواند بسیار به نفع کسبوکار و تجارت باشد؛ اما بهجز انتقال با سرعتبالا و سایر موارد ذکرشده طراحی کارت ویزیت الکترونیکی مزیتی فوقالعاده مهم و خاص دارد که در هیچ کارت ویزیت دیگری نمیتوان آن را پیدا کرد.مهمترین و بارزترین مزیت طراحی کارت ویزیت الکترونیکی این است که طراحی آن بسیار سیال و انعطافپذیر است.
عملاً شما محدودیت خاصی در طراحی کارت ویزیت ندارید و میتوانید بهسادگی هر نوع طراحی را در اختیار داشته باشید. از طرفی دیگر در نوع اطلاعات نیز محدودیتی ندارید. به بیان بهتر در کارتهای ویزیت معمولی شما از دو حالت متن و تصویر نمیتوانید خارج شوید؛ اما در طراحی کارت ویزیت الکترونیکی میتوانید از دیتاهای دیگر مانند فیلم، واقعیت افزوده یا نقشه و لینک و … استفاده کنید. این یعنی عملاً شما با خلاقیت در طراحی کارت ویزیت
، مشتری را اسیر خود میکنید و با درصد بالایی او را جذب خود میکنید. البته همین بدون محدودیت بودن طراحی میتواند کار را سخت کند.
دنیا هرلحظه پیشرفت میکند و منتظر شما نمیماند
شما باید بتوانید بر اساس نیاز خودتان و البته خلاقیتی مفید از این طراحی استفاده کنید. یادتان باشد که شلوغ کردن طراحی بدون هدف میتواند نتیجهای معکوس داشته باشد. از طرفی دیگر در این طراحی تنها به شماره تماس و آدرس اکتفا نکنید، از آن به شکل کامل استفاده ببرید. بگذارید مخاطب از طراحی شما لذت ببرد. اگر کمی بیشتر بخواهید در این دنیا وارد شوید میتوانید از ترفندهای فضای مجازی مانند ایجاد بعد تفریحی و لذت در آن استفاده کنید.
درنهایت میتوان گفت که طراحی کارت ویزیت الکترونیکی یک نیاز مهم امروزی است که متأسفانه یا خوشبختانه هنوز بسیاری از کسبوکارها از آن استفاده نمیکنند، بنابراین این فرصت مناسبی برای هر مدیر و صاحب کسبوکار باهوشی است که بتواند از این امکان استفاده کند و در غفلت رقبا مشتریان همیشگی خود را از مزرعه انسانی فضای مجازی برداشت کند. هیچگاه یادتان نرود، دنیا هرلحظه پیشرفت میکند و منتظر شما نمیماند.