مقالات آموزشی

وظایف تولید محتوای کاربردی در خصوص کانال فروشگاهی در تلگرام

مفید بود؟

در بین شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلفی که در عرصه مجازی فعالیت می‌کنند تلگرام به عنوان یکی از شاخص‌ترین پیام رسان‌ها از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. بخش بزرگی از کانال‌های تلگرام در زمینه بازاریابی و فروشگاهی فعالیت داشته و طبیعتا افرادی نیز در زمینه تولید برای تلگرام فعالیت دارند. بر خلاف سایر جنبه‌های تولید محتوا

می‌توان اذعان کرد که تولید محتوا برای تلگرام از حساسیت زیادی برخوردار است. روزانه افراد زیادی در این کانال‌ها به خرید و فروش یا معاوضه اجناس خود می‌پردازند که نشان از اعتماد مشتریان و مخاطبین آن دارد.

البته نباید فراموش کرد که تلگرام بستر مناسبی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای تعداد قابل توجهی از افرادی بوده‌است که به دنبال فرصت‌های مناسبی به منظور بروز خلاقیت‌ها و تخصص‌شان در این زمینه بوده‌اند. البته فقط تولید محتوا برای کانال‌های فروشگاهی تلگرام به تنهایی نمی‌تواند هدف مدیران این کانال‌ها تلقی شود بلکه حفظ و افزایش اعضای کانال‌ها نیز بستگی به موارد متعددی از جمله راستی آزمایی در این عرصه و نیز تبلیغات مفید و ارائه اجناس و محصولات با کیفیت می‌باشد.

ارائه و معرفی محصولات در کانال‌های فروشگاهی تلگرام همزمان با تولید محتوای غنی و متناسب با آن و همچنین روش های جذب اعضای کانال باید صورت گیرد. در واقع هر یک از این مواردی که ذکر گردید به تنهایی معنایی ندارد و ممکن است به عدم بازدهی و سودآوری مناسب منجر شود. سعی ما در نگارش این مطلب بر این اصل استوار بوده است که شما را با جزئیات تولید محتوا به منظور ارائه در کانال‌های فروشگاهی تلگرام آشنا سازیم. از همین رو به شما توصیه می‌کنیم که حتما در ادامه این مطلب نیز همراه ما باشید.

وظایف کانال‌های فروشگاهی در تلگرام

همانطور که در مطلب بالا نیز به آن اشاره شد کانال‌های فروشگاهی در تلگرام به منظور خرید و فروش در این عرصه ایجاد شده و در این زمینه رقابت تنگاتنگی بین مدیران این کانال‌ها وجود دارد. در واقع برای تعیین سطح یک کانال فروشگاهی ملاک‌های مختلفی باید در نظر گرفته شود که غیر از جذب اعضا و چرخه درآمد زایی از طریق ایجاد کانال تلگرام باید به تولید محتوا به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتور بدین منظور اشاره کرد. تولید محتوا برای کانال فروشگاهی در تلگرام اصولا با حساسیت زیادی انجام می‌گیرد.

امروزه دیگر مشتری و بازدید کنندگان از سایت‌ها و کانال‌های فروشگاهی به آسانی در دام تبلیغات غیر واقعی و کذب نیفتاده بلکه همواره ترجیح می‌دهند تا ضمن مقایسه و استفاده از تجارب دیگران وارد این کانال‌ها شوند و خریدهایشان را از این طریق انجام دهند. در واقع در محیط تلگرام همه چیز اگر چه به ظاهر مجازی است ولی باید رنگ واقعیت به خود بگیرد و حتما بتوان از یک حامی و پشتیبان مناسب مالی بهره مند شود. البته بحث فروش به مطالب ما ارتباطی ندارد و تنها چیزی که ما روی آن تمرکز داریم تولید محتوا می‌باشد. تولید محتوا در این محیط باید خصوصیات متعددی داشته باشد که مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

 

1– ساده و صادقانه باشد

2– اهداف تبلیغی آن بر اصالت کالاها و خدمات ترجیح نداشته باشد

3– تولید محتوا تکراری نباشد

4– محتوا تخصصی باشد

5–  از محتوا سرگرم کننده استفاده کنید

6– از محتوای آموزشی استفاده کنید.

7– تولید محتوا با خط معمولی و خوانا باشد.

در ادامه به طور اختصار هریک از ویژگی‌های تولید محتوا برای کانال فروشگاهی تلگرام را بازگو می‌نماییم.

1-ساده و صادقانه باشد

بدین معنی که تولید محتوا به جهت شناسایی محصولات و خدمات موجود در کانال فروشگاهی صورت گیرد و به نوعی از جذابیت بالایی به منظور برقراری ارتباط با مشتری برخوردار باشد. محتوایی که صرفا به قصد خالی نبودن عریضه ارائه شود قطعا اهداف مدیران کانال را تامین نخواهد کرد و محکوم به شکست است. به عبارتی دیگر تولید محتوا باید با بهره گیری از ظرافت‌ها و امکانات خاصی صورت گیرد که انعکاس دهنده واقعیت کالاها و اجناسی باشد که در این کانال‌ها در معرض فروش قرار گرفته‌اند و در تعریف و تمجید از آنها اغراق و غلو صورت نگیرد.

 

2-اهداف تبلیغی آن بر اصالت کالاها و خدمات ترجیح نداشته باشد

 

در تولید محتوا برای کانال های فروشگاهی همواره باید حساسیت ویژه ای داشته باشید تا تبلیغات و استفاده از جملات وسوسه آمیز بر منافع دیگر سایه نیندازد. یعنی طوری نباشد که مشتری احساس کند او را دست کم گرفته اید. امروزه وجود کانال‌های فروشگاهی با زمینه‌های فعالیت مشابه فرصت مقایسه را به مشتری داده‌است و از همین رو باید با راستی آزمایی و نمایش واقعیت‌های موجود و نیز توجه به جزئیات موثر در معرفی محصول از حاشیه پردازی و تبلیغات مخرب برای سایت که از طریق بار معنایی کلمات در مطالب انجام می‌گیرد جلوگیری کرد.

3-تولید محتوا تکراری نباشد

بهتر است اینطور بگوییم که شما نباید از مطالب مشابه کپی برداری کنید یا نمونه‌های مشابه را به عنوان تولید محتوا در کانال فروشگاهی به عنوان معرفی محصول ارائه دهید. سعی کنید از قدرت نوآوری و خلاقیت خودتان به بهترین وجهی در این زمینه بهره برداری نمایید و شاهد نتایج درخشان آن باشید. هر بار که برای این کانال‌ها کار تولید محتوا را انجام می‌دهید به عنصر تازه سازی و تازگی در آن بیندیشید.

4-محتوا تخصصی باشد

تولید محتوا بهتر است با بهره گیری از امکانات و برنامه‌های موجود در این زمینه به عنوان مثال انواع فیلم و پادکست یا تصاویر و انیمیشن‌های مختلف صورت گیرد تا از کارایی مناسبی بهره مند شود. محتوا نباید چندان طولانی باشد که مشتری را از بازدید بیشتر و ماندن در کانال منصرف سازد. این محتوا باید متناسب و در راستای اهداف مدیر یا مدیران کانال فروشگاهی انجام گیرد. به طور کلی تولید محتوا نباید طوری باشد که مشتری از اهداف مورد نظر فاصله بگیرد.

متن باید مختصر و تاثیرگذار باشد و به نحو مناسبی جامعیت و اصالت کالا را به مشتری معرفی کند. در تولید محتوا برای کانال‌های فروشگاهی تلگرام شاخص‌ها و مولفه‌های اصلی محصول باید در بهترین شکل ممکن بیان شوند و بدین منظور اختصار و جذابیت باید هر دو به موازات هم مورد استفاده قرار گیرند.

 

5 از محتوا سرگرم کننده استفاده کنید

 

می‌توانید برای اینکه کمی از فضای جدی کانال فاصله بگیرید، محتوایی جهت سرگرمی مخاطب منتشر کنید. محتوای سرگرم کننده طرفداران زیادی دارد و باعث ایجاد حس خوب و نشاط در مخاطب می‌شود. مطالبی مانند دانستنی‌های جالبی در حوزه کاری خودتان یا اتفاق جالب و کمدی که ممکن است در مراحل کار خود با آن روبرو شوید و برای شما پیش بیاید. همچنین می‌توانید از سخنان بزرگانی که در حوزه کاری شما فعالیت داشته‌اند تولید محتوا انجام دهید و آنها را در قالب یک محتوا یا به صورت عکس منتشر کنید. می‌توانید چنین مطالبی را با لحن صمیمانه و خودمانی بنویسید تا بتوانید بیشتر بر روی کاربر تاثیر بگذارید.

 

6 از محتوای آموزشی استفاده کنید

 

تولید محتوا آموزشی باعث جذب بیشتر کاربران می‌شود. زیرا ضمن بازدید از مطالب شما و دیدن محصولات و خدمات شما می‌توانند نکات جدیدی بیاموزند و حداکثر استفاده را از کانال تلگرام شما داشته باشند. تولید محتوا آموزشی می‌تواند درباره مطالب تخصصی حوزه کاری شما باشد یا اینکه درباره نکات روزمره باشد. اگر تولید محتوا درباره حوزه کاری شما است، سعی کنید به زبان ساده توضیحات را ارائه دهید تا برای همه کاربران قابل درک باشد.

 

7-تولید محتوا با خط معمولی و خوانا باشد

 

اگر برای کل محتوا از فونت‌های غیرمعمولی که برای چشم مخاطب آشنا نباشد استفاده کنید، مغز کاربر دچار خستگی می‌شود و کاربر باید دقت بیشتری را صرف خواندن محتوا کند. اصولا تولید محتوا طولانی با فونت نامناسب باعث می‌شود مخاطب از خواندن محتوا صرفه نظر کرده و آن را مطالعه نکند. زیرا چشم و مغز را خسته می‌کند. اما اگر از یک فونت خاص برای یک کلمه خاص در بین یک محتوای نسبتا طولانی استفاده شود، باعث می‌شود نظر خواننده ابتدا به این کلمه جذب شود و باعث شود کاربر کل محتوا را مطالعه کند.

ابزار تلگرام برای کسب و کار

کانال‌ها

کانال‌ها این پیام رسان را از رقبای خود متمایز می‌کنند. کانال تلگرام یک فید است که از پیام‌های متنی با ایموجی‌ها یا فایل‌های رسانه ای پیوست شده تشکیل شده‌است. نظرات و نظرسنجی‌ها نیز در کانال موجود است. مشترکین در مورد پست‌های جدید اعلان‌هایی دریافت می‌کنند. برخی از افراد کسب و کار خود را در کانال‌های خود تبلیغ می‌کنند، برخی دیگر سفارش تبلیغات در کانال‌های بزرگتر می‌دهند.

چت‌های گروهی

تماس‌های ویدیویی گروهی و اشتراک‌گذاری فایل برای کاربران چت گروهی تلگرام در دسترس است. ارتباط دو طرفه چت‌های گروهی را از کانال‌ها متمایز می‌کند: هر کاربر می‌تواند یک پیام برای چت بنویسد، در حالی که در کانال کاربران فقط می‌توانند نظر بگذارند (اگر این گزینه فعال باشد). در چت‌های گروهی، کاربران می‌توانند با استفاده از @ به شخص خاصی پاسخ دهند یا از او نام ببرند.

ربات‌ها

ربات تلگرام یک چت تلگرامی است که به برخی اقدامات کاربران پاسخ می‌دهد و به طور خودکار اطلاعات لازم را ارائه می‌دهد. ربات‌های ساده تنها یک عملکرد را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند متون را بررسی کنند، فاصله قرار دهند، موسیقی را جستجو کنند و غیره. ربات‌های پیچیده‌تر با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. ربات‌ها جایگزینی برای اپلیکیشن‌‎های موبایل برای شرکت‌ها هستند. توسعه آنها به منابع کسب و کار کمتری نیاز دارد و کاربران نیازی به نصب یک برنامه بیشتر روی تلفن‌های هوشمند خود ندارند. ربات‌ها ارتباط با مشتریان را بر عهده خواهند گرفت و حتی با پرداخت، سفارش‌ها را انجام می‌دهند.

مزایای تولید محتوا برای کانال فروشگاهی تلگرام

کسب‌وکارها باید همیشه در حال تکامل باشند تا مشتریان خود را درگیر نگه دارند و در بازار پر از رقبا زنده بمانند. پشتیبانی مشتری در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند و پیام رسان‌ها به نوعی جایگزین رسانه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند تجربه کاربر را ارتقا دهند. در ادامه، تلگرام را به عنوان پلتفرمی در نظر می‌گیریم که می‌تواند برای کسب و کار شما فوق العاده مفید باشد. دلایلی که چرا تلگرام بهترین راه برای پیشرفت کسب و کار شماست بنابراین، بیایید در مورد مزایای اصلی تلگرام صحبت کنیم.

رایگان است

صرف نظر از تعداد پیام‌هایی که در روز ارسال یا دریافت می‌کنید یا برای چه هدفی از این پیام رسان استفاده می‌کنید (تجاری، استفاده شخصی) کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی ندارد. شما قادر به ارسال تصاویر، ویدئوها، متن و پیام‌های صوتی با هزینه صفر هستید. علاوه بر این، می‌توانید از همه این‌ها برای تبلیغ شرکت توسعه برنامه تلفن همراه خود استفاده کنید، به عنوان مثال، و یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید.

تقسیم بندی

در صورتی که با گروه‌های مختلف مشتریان سروکار دارید، که تقریباً همیشه درست است، تقسیم بندی باعث صرفه جویی در وقت شما در ارسال نامه می‌شود. فقط مشتریان بالقوه خود را بر اساس علاقه، منطقه یا سن مرتب کنید و بقیه امور را تلگرام انجام خواهد داد.

کمپین‌های تبلیغاتی

با کمک تلگرام می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را سازماندهی کنید. به عنوان مثال، از مشتریان خود بخواهید که از داخل کافه/فروشگاه یا با محصول شما عکس بگیرند، آنها را در شبکه‌های اجتماعی پست کنند و ذکر کنند که برای دریافت جایزه باید برای شما عکس ارسال کنند. با این حال، قبل از انجام این کار مطمئن شوید که مخاطب هدف شما از تلگرام استفاده می‌کند.

پشتیبانی 24/7

اکثر مشتریان ارسال پیامک را به تماس ترجیح می‌دهند و این واقعیت ثابت شده است. این نه تنها زمان کمتری می‌برد، بلکه به مشتریان امکان می‌دهد تاریخچه پیام‌ها را ببینند، بنابراین در صورتی که چیزی که قبلاً در مورد آن سؤال کرده‌اند از ذهنشان خارج شد، مجبور نباشند دوباره تماس بگیرند.

تبلیغات

بدون نیاز به پرداخت هزینه برای بنرهای گران قیمت یا حتی تبلیغات تلویزیونی گرانتر فقط یک پیام برای مخاطبان خود با اطلاعاتی که دوست دارید مشاهده کنند، ارسال کنید، خواه فروش یا افتتاح فروشگاه جدید باشد.

بازخورد فوری

مشتریان شما می‌توانند به همان روشی که شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید از طریق پیام. بنابراین، اگر نیاز به جمع آوری بازخورد وجود دارد از مشتریان خود در مورد آن بپرسید یا نظرسنجی انجام دهید. در واقع، پیام‌ها برای این منظور مناسب هستند، زیرا ایمیل‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شوند، در حالی که تماس‌ها ممکن است افراد را آزار دهند.

دسترسی

امروزه پیام رسان تلگرام تمامی پلتفرم‌های اصلی را پوشش می‌دهد. این یک برنامه موبایل برای iOS، Android، Windows Phone به همراه برنامه‌های دسکتاپ برای مک، لینوکس و ویندوز دارد. به جز اینها نسخه وب دارد. بنابراین، نباید نگران باشید که مشتریان شما نتوانند به این پلتفرم دسترسی داشته باشند.

استیکرها

تلگرام به هر کسی اجازه می‌دهد تا بسته استیکر خود را بسازد. برای کسب‌وکارها، این یک فرصت عالی برای تبلیغ مارک‌های خود با ایجاد بسته‌ای از برچسب‌های مارک‌دار و اطلاع رسانی در مورد آن به مشتریان است.

چت مخفی

این یک چت با رمزگذاری انتها به انتها است که مکالمات بسیار ایمن را تقویت می‌کند. به عبارت دیگر در حین چنین مکالماتی از سمت سرور استفاده نمی‌شود و تاریخچه مکالمه در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود.

پیام‌های خود ویرانگر

با استفاده از این ویژگی، کاربر ممکن است مدت زمان مشخصی را تعیین کند و با پایان یافتن آن پیام از بین برود. این می‌تواند هنگام برخورد با اسناد مهم یا سایر اطلاعات محرمانه مفید باشد.

فضای ذخیره ابری

تلگرام تمام فایل‌های رسانه‌ای شما را که به مکالمه‌ها پیوست شده‌اند به همراه تاریخچه آن‌ها ذخیره می‌کند. بنابراین، در صورت لزوم، در صورتی که گوشی جدیدی خریداری کرده‌اید یا از پلتفرم دیگری وارد سیستم شده‌اید، می‌توانید آنها را همگام سازی کنید.

ربات‌ها

تلگرام نه تنها راهی برای دسترسی و حفظ ارتباط با مخاطبان هدف شماست، بلکه ابزاری قدرتمند برای خودکارسازی و بهینه سازی برخی از فرآیندها به منظور به حداقل رساندن کار دستی است. برای این منظور، می‌توانید یک چت بات برای خود بسازید که مسئولیت فرآیند خاصی را بر عهده خواهد داشت، خواه پردازش سفارشات باشد یا مشاوره با مشتری.

سخن آخر

همانطور که می‌بینید، تلگرام فرصتهای بی شماری را برای کسب و کار شما باز می‌‎کند. این می‌تواند هم فرآیندهای تجاری یا بازاریابی را بهینه کند و هم تجربه مشتری را بالا ببرد. در صورتی‌که قصد داشته‌باشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب سایت رایا مارکتینگ می‌باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.