مقالات آموزشی

Email Campaign یا کمپین ایمیل چیست؟ و چه تاثیر مثبتی در بازاریابی دارد؟

مفید بود؟

شاید براتون Email Campaign یا کمپین ایمیل اسم جدید و آشنایی باشه و احتمالا علاوه بر اینکه ندونید چیه، اطلاعی هم راجع به کاربرد و تاثیر اون در بازاریابی نداشته باشین. خب این هیچ اشکالی نداره چون من قراره که پاسخگوی تمام سوالات شما باشم.

در ابتدا باید بدانیم که:

Email Campaign یا کمپین ایمیل چیست؟

Email Campaign مجموعه‌ای از تلاش‌های بازاریابی است که به طور همزمان با چند گیرنده در ارتباط است. این کمپین ها برای جذب اعضا در بهترین زمان و آماده سازی یک محتوای ارزشمند و البته پیشنهادهای مرتبط طراحی شده اند. استفاده از Email Campaign به شما اجازه میدهد تا یک رابطهٔ عمیق و مورد اعتماد با مشتری‌های خودتون داشته باشید.

بهترین زمان برای ارسال Email Campaign

بهترین زمان برای ارسال کمپین ایمیل کاملا به نوع Email Campaign، سبک زندگی مخاطب‌ها و عادت هاشون و اینکه چه روزی از هفته است بستگی دارد.

به طور معمول بهترین روزها، یکشنبه‌ها، دوشنبه‌ها، سه شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها هستند. به این دلیل که شنبه‌ها شلوغ‌ترین روز هفته هستند و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها مردم سعی دارند که برای هفته آینده برنامه‌ریزی کنن و به تفریح و استراحت مشغول شن. این روزها به طور معمول روزهای خانوادگی هستند بنابراین مردم در این روزها ممکنه برن گردش و مسافرت و ایمیل‌های خودشونو چک نمیکنند.

بهترین ساعت‌ها برای ارسال کمپین ایمیل

  • اطراف ۶ صبح که بیشتر مردم عادت چک کردن موبایل در تخت خواب را دارند.
  • اطراف ۱۰ صبح چون مردم ایمیل‌های شخصی خودشونو در ابتدای روز کاری چک نمیکنند.
  • اطراف ۲ بعد ازظهر که زمان ناهار و چایی است.
  • از هشت شب تا ۱۲ شب چون مردم به طور معمول در این ساعات آزاد هستند و بیشتر آن‌ها عادت خواندن ایمیل قبل از خواب را دارند.

بنابراین خیلی راحت قابل تشخیص هست که بدترین زمان برای ارسال Email Campaign ها در این موارد چه زمان‌هایی هستند.

استفاده از A/B testing برای تشخیص زمان بهینه ارسال کمپین ایمیل برای بازاریابی کسب و کار لازم و حیاتیه. تست‌های A/B موفقیت کمپین‌های ایمیل در دو جنبهٔ رتبه باز و کلیک در این رتبه‌ها اندازه گیری میکنند.

زمانی که زمان مناسب ارسال Email Campaign های خودتون رو پیدا کردین، میتونین از schedule your campaigns with SendPulse به طور موثر استفاده کنید.

انواع مختلفی از Email Campaign ها وجود دارند که شما باید استایلی را که به شما را در رسیدن به هدف موردنظر تون کمک میکند را انتخاب کنید.

انواع کمپین‌های ایمیل

1. ایمیل‌های خوش آمدگویی

زمانی که کاربر عضور لیست ایمیل‌های شما میشود، ایمیل خوش آمدگویی برای او ارسال خواهد شد. از مشتریان خود بخواهید که ترجیحات خودشون مبنی بر تعداد دفعات ارسال ایمیل و محتوایی که خواهان آن هستند را تنظیم کنند.

2. ایمیل‌های تبلیغاتی

این ایمیل‌ها به منظور تبلیغ در تعطیلات پیش رو، اتفاقات و مناسبت‌ها، معرفی یک محصول یا یک قابلیت و غیره هستند. هدف آن‌ها علاقه مند کردن و مشتاق کردن اعضا ایمیل برای خرید یا بازدید است.

3. ایمیل‌های درخواست

این Email Campaign به منظور درخواست بازخورد از مشتریان به روش‌های نظر دادن، تحلیل کردن یا کامل کردن پرسشنامه برای بهبود خدمات است.

4. ایمیل‌های تعطیلات

این نوع کمپین ایمیل‌ها مردم را به سمت تخفیفات تعطیلات قبل از هالووین، جمعه سیاه، اعیاد، کریسمس، سال جدید و سایر تعطیلات جذب میکند. این کار اعتماد و احساسات مثبت قوی مرتبط با برند شما را در مخاطب میسازد.

5. ایمیل‌های دعوتنامه

این نوع کمپین ایمیل اعضا را به بازدید از یک وبینار آنلاین، سمینار، کنفرانس و غیره دعوت میکند.

6. ایمیل‌های فصلی

هدف آن‌ها ارسال پیشنهادات مرتبط فصلی است مانند چتر در پاییز و عینک آفتابی در تابستان.

7. ایمیل‌های فعال سازی مجدد

ایمیل‌هایی هستند که به مشتریانی که به هر دلیلی علاقه شون را از دست داده‌اند یا شرکت شما را فراموش کرده‌اند، ارسال میشود. فقط به آن‌ها یک خداحافظی ساده نگویید، سعی کنید که مشتریان خود را مجددا بازگردانید و یادآوری کنید که چه چیزهای با ارزشی را میتوانید با آن‌ها ارائه کنید.

8. ایمیل‌های سبد خرید رها شده

گاهی اوقات مشتریان خریدهای خود را در سبد خرید رها میکنند بدون اینکه به هر دلیلی محصولاتی که در آن اضافه کرده اند را بخرند. ایمیل سبد خرید رها شده به مشتریان پیشنهاد میدهد تا به سبد خرید خودشون بازگردند و آن‌ها را به سمت خرید کردن سوق میدهد.

9. ایمیل فروش متقابل

این نوع Email Campaign محصولات مرتبط را تبلیغ میکند. اگر مشتری شما یک گوشی هوشمند بخرد، هندزفری سازگار با این نوع گوشی برای فروش متقابل بسیار مناسب است.

10. ایمیل‌های پیش فروشی

این نوع کمپین ایمیل محصولات پیشرفته، به روزرسانی شده و گران قیمت‌تر از محصولاتی که مشتریان سنجیده‌اند یا قبلا خریداری کرده‌اند را به آن‌ها معرفیو پیشنهاد میکند.

11. خبرنامه ها

خبرنامه‌ها از گسترده‌ترین نوع Email Campaign هستند. خبرنامه‌ها اطلاعات ارزشمند و غیر تبلیغی را در اختیار مشتریان قرار میدهند. اگر این کار به خوبی انجام شد، خبرنامه‌ها به برندها کمک میکنند تا رابطه‌های وفادار و مورد اعتماد با مردم بسازند.

12. ایمیل‌های سالگرد

با این نوع ایمیل شما میتوانید در سالگرد شرکت خود به اعضا تبریک بگویید و به اعضا وفادار خود هدیه بدهید. این کار باعث افزایش فروش، آگاهی از برند و وفاداری مشتری میشود.

طراحی یک Email Campaign یا کمپین ایمیل مناسب

1. در کمپین ایمیل از متد هرم وارونه استفاده کنید

متد هرم وارونه یا برعکس خواندن ایمیل را آسان میکند.

این متد محتوا را از مهم‌ترین بخش‌ها در بالا به سمت کم اهمیت‌ترین آن‌ها در پایین ساختار بندی میکند؛ درست مانند یک قیف. در قسمت بالا معمولا یک عکس بزرگ داریم و بعد از آن یک بخش متنی باریک‌تر می‌آید و در نهایت در قسمت پایین آن کوچک‌ترین قسمت متعلق به بخش Call To Action هست. چنین طرحی در پایان ایمیل خواننده را به یک CTA میرساند.

2. فضای خالی در متن ایجاد کنید

طی سال‌هایی که ایمیل وجود داشته است، مردم عادت کرده‌اند که متن‌های تیره را در زمینه روشن بخوانند.

وجود فراوانی رنگ‌های پرانرژی و جذب کننده ممکن هست که خواننده‌ها را خسته کند و در نهایت آن‌ها کورکورانه صفحه را ترک کنند. بخش‌های مختلف متنی را در ایمیل هاتون به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. یک فاصلهٔ قابل توجهی را بین بخش‌های متنی، عکس‌ها و دکمه‌ها حفظ کنید.

3. هویت برند خود را حفظ کنید

از Email Campaign ها برای گسترش سایت و صفحه‌های رسانه اجتماعی برند خود استفاده کنید.

مجموعه رنگ ها، قلم‌ها و لحن زبان را در تمام فضاهای بازاریابی خود در یک قالب و شکل استفاده کنید. در غیر این صورت ایمیل شما غیر حرفه‌ای و ارزان به نظر می‌آید یا حتی برای مشتریان غیر قابل تشخیص است.

طرحی بسازید که پاسخگوی هدف‌های کمپین ایمیل شما باشد.

به یاد داشته باشید که ایمیل یک خبرنامه معمول و ایمیل جشن روز ولنتاین با یکدیگر فرق دارند چون هر دو آن‌ها ارزش‌های متفاوتی را شامل میشوند.

شما میتونید برای طراحی کمپین ایمیل خودتون به طور رایگان از SendPulse email templates برای ساده کردن این فرایند استفاده کنید.

5. طرح responsive داشته باشید

در بازاریابی ایمیل طراحی تطبیقی و مدرن ضروری است.

استفاده از طرح ریسپانسیو، Email Campaign را در هر نوع دستگاهی، لپ تاپ، تلفن همراه و یا حتی تبلت، حرفه‌ای نشان میدهد. هر ایمیلی که از طریق SendPulse ساخته میشود به طور پیش فرض طرح ریسپانسیو responsive دارد.

6. برای سرعت بخشیدن به فرایند از منابع معتبر استفاده کنید

تعدادی سایت برای عکس شاخص وجود دارد که جدا از عکس‌های یکنواخت و شرکتی هستند مانند: Death to The Stock Photo و Unsplash و Gratisography. همچنین ابزاری هم برای ساخت عکس وجود دارد مانند PlaceIt و Canva. علاوه بر این‌ها شما میتوانید از کتابخانه‌های نمادین عظیم مانند Elegant Themes و Dry Icons برای بازاریابی کمپین ایمیل خودتون استفاده کنید.

ساخت یک Email Campaign یا کمپین ایمیل موفق

1. برای کمپین ایمیل خود هدف‌ها را مشخص کنید

هدف کمپین ایمیل شما چیست؟ داشتن هدف به شما در انتخاب نوع ایمیل، طراحی و ارائه محتوای ارزشمند به گیرندگان کمک میکند. سعی کنید اهداف واقع گرایانه‌ای را تنظیم کنید که قابل دستیابی باشند و کارایی شما را کنترل کنند.

2. لیست مخاطبان Email Campaign را تقویت کنید

بهترین رسانه را برای جمع کردن اعضا پیدا کنید. یک فرم عضویت برای وبسایت یا وبلاگ خودتون تعریف کنید و اطلاعاتی را که فکر میکنید برای لیست ایمیل مهم‌ترین هستند را جمع آوری کنید مانند: آدرس ایمیل، شماره تلفن، نام، جنسیت، کشور و هر چیزی که شما برای ساخت یک Email Campaign مرتبط و هدفمند باشد.

فراموش نکنید که شما باید لیست ایمیل خودتون رو دو برابر انتخاب کنید. این به معنی هست که شما تنها مخاطبانی را از میان مردم جذب میکنید که واقعا علاقه مند خدمات شما هستند. شما میتوانید به طور قابل توجهی مخاطبان خودتون را با استفاده از فرم‌های عضویت چند کانالی SendPulse رشد دهید. به کاربران خود اجازه دهید تا در در ایمیل‌های شما، ربات‌های چت در پیم رسان فیسبوک و تلگرام با همان یک فرم عضو شوند.

3. لیست پستی خود را بخش بندی کنید

بخش بندی کردن یا سگمنت کردن، ارتباط و هدفمندی را به شدت افزایش میدهد. بخش بندی کردن لیست‌های ایمیل به کمک SendPulse راحت است و فرصت‌های بخش بندی تقریبا نامحدود است. بخش بندی لیست ایمیل بستگی به کشور، جنسیت، مکان فروش قیفی و غیره دارد.

4. از طرح های بدون کدنویسی استفاده کنید

اگر لیست ایمیل مخاطبان آماده باشد، به کمک ویرایشگر و کشیدن و رها کردن عناصر، یک کمپین ایمیل ایجاد کنید که امکان ایجاد الگوهای عالی و البته بدون کدگذاری را فراهم می‌کند.
علاوه بر این، شما میتوانید از الگوی از پیش طراحی شده SendPulse استفاده کنید.

5. یک نسخه متنی خوب بنویسید

سبک نوشته شما باید پاسخگوی هویت کلی برند شما باشد.

یک متن با موضوع خنده دار و جذاب همراه با متن پیش نویس ایجاد کنید. جذاب‌ترین اطلاعات را در آن قرار دهید تا گیرندگان را ترغیب و تشویق به باز کردن ایمیل خود کنید. نسخه متنی داخل ایمیل باید در هر کلمه‌اش معنا داشته باشد و خواننده را به آرامی به سمت CTA میکشاند.

6. Email Campaign خود را شخصی سازی کنید.

یکی دیگر از ابزارهای قابل اعتماد برای رسیدن به موفقیت در Email Campaign شخصی سازی است.

اطلاعاتی که شما جمع آوری کرده‌اید شما را قادر میکند تا موضوع ایمیل را شخصی سازی کنید و برای اعضا مختلف، ایمیل‌های متفاوتی رامناسب با ترجیحات و رفتارهای آن‌ها بفرستین.

7. در کمپین ایمیل از تست A/B استفاده کنید

تست A/B به شما این فرصت ررو میده که بفهمین آیا کمپین ایمیل شما روی مخاطبان تاثیری دارد یا خیر. و این رو قبل از اینکه به کل لیست مخاطبین ایمیل رو ارسال کنین، متوجه میشین.

اندازه لیست شما تعداد گیرندگانی که درخواست تست A/B را معلوم میکند. برای مثال شما میتوانید دو تا ایمیل متفاوت را با ارسال به دو گروه با تعداد یکسان مخاطب تست کنید. بعد از آن شما میفهمید که کدام نوع ایمیل بهتر است. همین تست در مورد ایمیل‌های تصویری و محتوای متنی، CTAها، نام فرستنده و غیره هم کاربرد دارد.

نکات مهم در مورد Email Campaign یا کمپین ایمیل

1. به اعضا اجازه دهید تا ترجیحات ایمیلی خود را تنظیم کنند

این گزینه امکان بخش بندی و شخصی سازی را راحت‌تر ایجاد میکند. شما میتوانید پیشنهاد تنظیم ترجیحات را برای اعضا در همان ایمیل خوش آمدگویی ارسال کنید یا لینک ارجاع به قسمت تنظیم ترجیحات را در قسمت فوتر یا انتهای هر ایمیل اضافه کنید.

2. متن جایگزین برای تصاویر ایجاد کنید

Alt-text یک نوشته پنهانی است که اطلاعات را از تصاویر کپی میکند و شانس خوانده شدن ایمیل را هنگامی که نمایش تصاویر ایمیل‌ها غیرفعال هستند یا دانلود آن‌ها زمان زیادی میبرد بالا میبرد.

3. مجموعه Email Campaign طراحی کنید

مجموعه‌ای از کمپین ایمیلها بسازید که به هم مرتبط باشند و طبق برنامه ریزی آنها را اجرا کنید تا به اهداف میان مدت و بلندمدت بازاریابی خود برسید.

4. اشتراک گذاری را تشویق کنید

به اعضا خودتون اشتراک گذاری ایمیل خود در رسانه‌های اجتماعی را پیشنهاد بدهید و برای این کار جایزه و تشویق در نظر بگیرید. افرادی را که ایمیل‌های شما را با دوستانشان به اشتراک میگذارند را با ارائه تخفیف یا ارسال یک ایمیل تشکر آمیز شگفت زده کنید.

5. کمپین‌های تولدی اجرا کنید

تاریخ‌های تولد اعضای خود را جمع آوری کنید تا به آن‌ها در روز خاص خودشون تبریک تولد ارسال کنید، براشون بهترین آرزوها را کنید و یک رابطه قابل اعتماد با مخاطب ایجاد کنید.

خب حالا نوبت شماست تا Email Campaign با توجه به تمام مواردی که گفتیم ایجاد کنید و از مزایا‌های آن بهره ببرید. منتظر نظرات و تجربه‌های شما از ساخت کمپین ایمیل هستم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.