شبکه های اجتماعی فعال و پرکاربرد در داخل کشور پس از اینکه به طور کامل فراگیر شدند و در یکی از آنها بیش از 50 درصد ایرانی ها عضو شدند، توانسته فرصت های شغلی زیادی برای کاربران خود ایجاد کند. اشتغال زایی در سایه ی شبکه های اجتماعی فراتر از انتظارات در دنیای مجازی پیش رفته و نکات امیدوارکننده ی زیادی به منظور کمک به اقتصاد بسیاری از متخصصین و جوانان حوزه های مختلف علوم کامپیوتر و تجارت الکترونیک شاهد بودیم. شاید به طور قطع نتوان آمار صحیحی از تعداد افرادی که توسط شبکه های اجتماعی مشغول به کار و کسب درآمد شده اند، ارائه کرد. اما می توان گفت که این رقم بدون شک مقیاس بسیار خوبی در برابر مجموعه ی فارغ التحصیلان دانشگاهی و افرادی است که پیش از این مشغول به فعالیت خاصی نبودند. این افراد در سایه ی شبکه های اجتماعی و بعضاً خلاقیت های بکار گرفته شده توسط خودشان توانستند دست به اقدامات تازه و نویی بزنند. این اقدامات بعضاً توسط ایده های بزرگتری حمایت شده است و توانسته روند صعودی قابل قبولی به کسب و کار آنها بدهد.
کارآفرینی در سایه ی شبکه های اجتماعی
این پدیده ی همه گیر و جذاب به عنوان یکی از رکن های اساسی و نیاز بارز خانواده های امروزی پس از اینکه توسط افراد مختلف، به عنوان منبعی برای درآمدزایی و ایجاد کسب و کارهای کوچک شناخته شد، با اعمال خلاقیت و ایده های مختلف که در شبکه های مجازی مطرح شد، به عنوان یک بستر پویا و آماده ای برای کارآفرینی شناخته شد. به گونه ای که تصور و نبود این پدیده در متن زندگی اندکی سخت و دور از انتظار است. چرا که می تواند موجب ناامیدی و قطع شدن ارتباطات و منابع مالی زیادی در جامعه گردد.
پس از اینکه نمونه های اولیه و کوچک کارآفرینی در سایه ی شبکه های اجتماعی ایجاد شد و توانست به موفقیت های قابل قبولی دست پیدا کند، کارشناسان و مدیران کارآفرینی را به فکر مطالعه و تحقیقات جامعی در این حیطه واداشت. این افراد پس از مدت کوتاهی دریافتند که شبکه های اجتماعی به همراه حضور افراد و کاربران بسیار زیادی که در آن به طور روزانه فعالیت می کنند را می توان یکی از قوی ترین فضاها و ابزارهای موجود برای ایجاد کسب و کارهای مختلف و ایده های متنوع کارآفرینی به شمار آورد. از این رو خیلی سریع اقدام به ایجاد بسترهایی برای حضور افراد مستعد و متخصصین در حوزه های مختلف کردند تا بتوانند در قالب های مشخص شده ای به فعالیت بپردازند.
شناخت فرصت های کاری در شبکه های اجتماعی
هنگامی که شبکه های اجتماعی را مجموعه ای از افراد با سلیقه های مختلف و از سطوح متفاوت جامعه بدانیم، خواهیم دید که این افراد یا گره ها همواره نیازهایی دارند. این گره ها در شرایط مختلف به دنبال رفع نیاز خود، اقدامات خاصی انجام می دهند و بعضاً زمان بسیار زیادی را صرف جستجو یا مراجعه به نقاط مختلف می کنند. شبکه های اجتماعی هنگامی که یک مجموعه ی مشخصی از این افراد تشکیل می دهد، می تواند با شناسایی رفتارهای گوناگون افراد در این مجموعه ها، اقدام به تشخیص و تعیین فرصت های کاری و موقعیت سنجی مناسب برای درآمدزایی باشد. این فرصت ها می تواند در قالب ایده های مختلف در شبکه های اجتماعی پیاده سازی گردند تا به طور مستقیم موجب اشتغال زایی و کسب درآمد تعدادی از افراد و کاربران حاضر در آن شود. علاوه بر این، ارائه ی خدمات سریع در فضای متفاوت، کاربران را کنجکاوتر و مشتاق تر از گذشته به خرید یا مصرف کالاهای مختلف جذب خواهد کرد.
فرصت های کاری در شبکه های اجتماعی در مسائل و موضوعات بسیار زیادی ورود کرده است. برخی از این موقعیت ها به طور مستقیم و برخی از آنها به طور غیرمستقیم به درآمدزایی و ایجاد اشتغال کمک می کنند. بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی به عنوان یک رابط یا واسطه ی کاری شناخته می شوند که ماحصل تلاش و فعالیت های آنها در انتها به درآمدزایی مجموعه های دیگر در قالب حقیقی یا همان محیط منجر می شود.
شاید در زمانه ای که یافتن شغل، مصدر کسب و مسیر مشخصی برای درآمدزایی برای افراد زیادی به سختی امکان پذیر است، استفاده از فضای مجازی و محیط ایجاد شده در شبکه های اجتماعی را به عنوان یکی از فرصت های پیش آمده به حساب آورد.
بهره برداری از این پدیده و موفقیت های فراوانی که روزانه به وجود می آورد، یکی از ضرورت های ایجاد توسعه در کسب و کار و البته مقوله های مختلف جامعه خواهد بود، چرا که امروزه به عنوان یک واقعیت در اجتماع شناخته می شود.