تولید محتوا زمانی که با توجه به رعایت نکات سئو و همچنین اجرای دقیق دستورالعملهای نگارش متن مناسب برای محتوا گذاری انجام گیرد میتواند در جذب و هدایت بازدیدکنندگان سایت نقشی اساسی را ایفا کند. همچنین این کار شما موجب خواهد شد تا محتوای تولید شده رتبه سایت شما را نیز در رنکینگ گوگل ارتقا دهید. هدف نهایی از این کار این است که بازدیدکنندگان دریابند که سایت شما یکی از سایتهای قابل اعتماد و مشتری پسند میتواند باشد که حتی میتوانند به عنوان یکی از کاربران سایت نیز ثبت نام کرده و از امکانات آن استفاده کنند. مطالب درج شده در وب سایت شما همچنین میتواند در سایر شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک نیز به اشتراک گذاشته شود.
در واقع یکی از اهداف تولید محتوا این است که شما بتوانید اطلاعات مفید و قابل استناد را در خصوص یک موضوع خاص به اشتراک بگذارید. البته شاید انسجام و تفکر منطقی حاکم بر یک متن با تکرار بیهوده برخی کلمات کلیدی و بدون اثر بخشی لازم مغایرت داشته باشد و به طور کلی میتوان اینطور استنباط کرد که خلاقیت، تفکر سازنده و تعهد میتواند ایدههای شما را جهت بخشیده و به تولید محتوای سازنده و جذاب منتهی شود.
سعی ما بر این اصل استوار بودهاست که در این مطلب نکاتی را در خصوص تولید ایده به منظور آفرینش محتوای خلاقانه و کاربر پسند ارائه دهیم. همچنین رعایت اصول و نکاتی که در این مطلب به آن اشاره میشود بدین معنی میتواند باشد که شما میتوانید با پرورش تخیل و خلاقیت جزئیترین ایدهها را به خدمت بگیرید و به بهترین محتواها دست پیدا کنید.
بیشتر بخوانید : (هزینه تولید محتوا)
مراحل تولید محتوا
از صنعت و کسب وکاری که یاد گرفتهاید بنویسید
شاید تعجب کنید ولی این نخستین ایدهای است که میتوان به عنوان یک محرک برای تولید محتوا از آن استفاده کرد. شما میتوانید در خصوص تجربیاتی که در مورد صنعت یا حرفهای که دارید بنویسید و یا اطلاعاتی در خصوص جزئیات محیط کارتان، مخاطرات و تهدیدهای ایمنی، ابزار و تجهیزاتی که به کار میگیرید و یا روشهایی که به منظور بهینه سازی محیط کار مد نظر دارید ارائه دهید. این سادهترین کاری است که میتوانید انجام دهید و یک محتوای جذاب را از این طریق خلق کنید.
فهرستی هوشمندانه از موضوعات جذاب تهیه کنید
تقریبا هر کسی دوست دارد تا به موضوعات و مطالبی جذاب و وسوسه کننده از قبیل 5 راه برای ثروتمند شدن یا 15 آزمایش برای این که بفهمید شما یک نابغه هستید مراجعه کند. بنابراین میتوانید همواره فهرستی از این ایدهها را در اختیار داشته باشید و از طریق عناوین جذاب به تولید محتوا بپردازید. استفاده از اطلاعات دیگران نیز میتواند به پربارتر شدن تولید محتوا کمک کند. بنابراین در کنار تجربیات خودتان و نیز مطالعاتی که در این زمینه انجام میدهید میتوانید از طریق مصاحبه با افرادی که در این زمینه موفق بودهاند نیز به موفقیتهای درخشانی در این زمینه دست پیدا کنید.
در مورد ابزارهای پرکاربرد و مفید تولید محتوا انجام دهید
شما حتی در منزل یا محیط کار همیشه با ابزارهای مختلفی سر و کار دارید که شاید دیگران توانایی و اطلاعات لازم را درباره کاربردهای آن در اختیار نداشته باشند. بنابراین یکی از راههای تولید محتوای جذاب و هوشمندانه میتواند از طریق همین ابزارها و وسایلی صورت گیرد که در اختیار شما و دیگران قرار دارد. حتی میتوانید در تولید محتوای خود به جنبههای بصری کار نیز اشاره کنید و به عنوان مثال طرز کار کردن و یا کاربردهای این وسیله را از طریق فیلم نیز به دیگران آموزش دهید.
به انجمنهای گفت و گو یا فروم سایت های مختلف بروید
یکی دیگر از راههای تولید محتوا اطلاع پیدا کردن از مشکلات یا نواقصی است که ممکن است صنایع مختلف یا بعضی از محصولات تولید شده داخلی و خارجی با ان روبرو شوند. حتی مشکلات و آسیبهای اجتماعی و تبعات روانی ناشی از برخی محصولات میتواند گزینه مناسبی برای تولید محتوا در خصوص این موضوع باشد. برای این کار میتوانید به انجمنهای گفتگو یا کامنتها و پیامهای انتشار یافته در خصوص همان موضوع در وب سایتهای مرتبط بروید. ممکن است شما در مدت زمان کمی به ایدههای بسیار جالبی در زمینه تولید محتوا دست پیدا کنید.
به صفحات اخبار صنعتی روزنامهها یا وب سایتهای معتبر مراجعه کنید
اخبار همواره یکی از گزینههای مهیج به منظور تولید محتوا میباشد. پیشنهاد میکنیم در صورتی که هنوز هیچ ایده مشخصی را برای تولید محتوای مناسب پیدا نکردهاید حتما سری به اخبار صنعتی جهان بزنید. معمولا فناوریها و پیشرفتهای ارائه شده در این اخبار میتواند راهگشای شما در خصوص تولید محتوا باشد. به عنوان مثال اگر مطالبی در خصوص افزایش قیمت مسکن با توجه به افزایش تورم در مصالح ساختمانی دریافت کردید میتوانید در این خصوص اظهار نظر کرده و تولید محتوای مرتبط با این موضوع را ارائه دهید.
در خصوص فرهنگ سازمانی و ارزش گذاری شرکت برای نیروی انسانی بنویسید
شما همچنین به عنوان یکی از موضوعات پرکشش و مناسبی که در حیطه مدیریتی و کسب و کار نیز قرار میگیرد رفتار شرکت و نقش عوامل انسانی را به چالش بکشید یا در این مورد اظهار نظر کنید. به طور کلی شما میتوانید یک تیم منسجم را به عنوان نیروی کار مورد بررسی قرار دهید و علایق خودتان را در این زمینه ابراز کنید.
در خصوص کنفرانسها و یا سمینارها و تحقیقات صنعتی بنویسید
تقریبا همیشه اخباری در خصوص رویدادهای صنعتی و گردهماییهای مختلف در گوشه و کنار جهان منتشر میشود. شما میتوانید در این زمینه پس از کسب اطلاع از برگزاری این سمینارها یا کنفرانسها به تولید محتوا در این زمینه بپردازید. البته میتوانید یکی دیگر از سوژهها و ایدههایی را که در تولید محتوا مورد استفاده قرار میدهید به تحقیقات و پیشرفتهای صنعتی و دیدگاههای خودتان در این زمینه ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال میتوانید پیش بینی کنید که در آینده چه تغییرات و سیاستهایی در زمینه صنایع اعمال خواهد شد.
نحوه تبدیل ایده به محتوا
بسیاری از افراد ایدهها و افکاری را ارائه میدهند که میخواهند به اشتراک بگذارند اما هرگز این کار را انجام نمیدهند. آنها با خود فکر میکنند که ارزشش را ندارد یا وقت ندارند. آیا اگر راهکاری وجود داشته باشد که بتوانید به سادگی از آن استفاده کنید، به شما این امکان را میدهد که فکر اولیه خود را عملی کرده و آن را با سهولت نسبی به مقاله ای کامل تبدیل کرده و تولید محتوا کنید.
نویسنده بودن سرگرم کننده است. اما میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. بنابراین در ادامه، گام به گام تبدیل ایدههای شما به یک محتوای جامع را با شما به اشتراک میگذاریم.
ایدهها را سریع یادداشت کنید
ابتد شناسایی ایدهها را تمرین کنید. مطالعه اخیر علوم اعصاب شناختی توسط دکتر جردن پوپنک و دانشجوی کارشناسی ارشد وی، جولی تسنگ، نشان داد که هر فرد روزانه حدود 6200 فکر دارد. مطمئناً 0.1 درصد از این تعداد پتانسیل تبدیل شدن به محتوای قابل انتشار را دارند. تنها راه برای گذراندن یک روز با بهترین افکار یا ایدهها، این است که آنها را فوراً بنویسید.
اولین جمله را بنویسید
در بسیاری از مواقع، اولین جمله شما میتواند عزم شما را برای تکمیل پیش نویس تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین تا آنجا که میتوانید بنویسید. در حالی که نوشتن یک مقدمهی عالی در همان ابتدا، غیرقابل تصور است، نوشتن یک پاراگراف که هدف شما را نشان میدهد، میتواند به شما در تکمیل این متن کمک کند. این پاراگراف آنچه که قصد دارید در مورد آن بنویسید را توضیح میدهد.
هنگام نوشتن، مغز شما با ارائه اطلاعات مرتبط با آنچه که در حال کار بر روی آن هستید، پیوند ایجاد میکند. نوشتن وضوح را به ارمغان میآورد، تا زمانی که نتوانید در مورد یک موضوع بنویسید، در مورد آن هیچ چیز نمیدانید.
یک سند “هدف” ایجاد کنید
قبل از شروع به نوشتن ، یک سند ایجاد کنید و توضیح دهید که در مورد چه چیزی میخواهید تولید محتوا کنید. مدام مفاهیم مربوط به موضوع مورد بحث را مورد بررسی قرار دهید و هر آنچه را که در مورد آن میدانید بنویسید. این کار باعث میشود کلمات به جریان بیفتند و نوشتن راحت شود. بعد از آن نکات برجسته و مهم را به عنوان یا موضوع فرعی تبدیل کنید و سپس آنها را گسترش دهید. این کار مانند تخلیه مغز است. این روند به شما یک طرح کلی برای تولید محتوا میدهد. با یک طرح کلی، متن شما ساختار یافته و منظم میشود.
برای هر نکتهای که برجسته کردهاید، یک یا دو پاراگراف یا بیشتر بنویسید. جمله بعدی باید با استنباط یا استناد به منابع معتبر به جمله قبلی بسط داده شود. اما، با توجه به اینکه این پیش نویس اول است و هدف شما این است که تمام افکار خود را در مورد یک موضوع بنویسید، میتوانید آزادانه کار کنید.
تکمیل اولین پیش نویس
یک چرک نویس از یک صفحه خالی بهتر است. بنابراین هدف شما باید تکمیل اولین پیش نویس باشد، مهم نیست که چرک نویس شما چقدر مضحک است. نوشتن، یک بازنویسی است. در این مرحله فقط بر انتقال اطلاعات از مغز خودتان به کلمات تمرکز کنید تا بعداً مرتب شوند.
مقدمه و نتیجه گیری را بنویسید
پس از اتمام گسترش عناوین، مقدمهای برای موضوع بنویسید. این مقدمه میتواند پیش زمینه جذابی از محتوای اصلی شما باشد و به خوانندگان شما نشان دهد که محتوای اصلی درباره چه موضوعی است. برای جذب خوانندگان میتوانید با یک داستان شروع کنید یا میتوانید با یک نقل قول مرتبط با محتوا شروع کنید. حتی میتوانید با گفتگو شروع کنید. مقدمه شما باید خوانندگان را مجاب کند و آنها را متقاعد سازد که این محتوا میتواند برای آن ها مفید باشد.
اولین پیش نویس خود را بازنویسی کنید
سوالات بی پاسخ یا جملات مبهم را پیدا کرده و برای وضوح بیشتر ویرایش کنید. تحقیق کنید و از انواع اطلاعات برای تقویت استدلالهای خود استفاده کنید. همچنین برای جلب اعتماد خوانندگان، پیوندهایی به منابع معتبر اضافه کنید. هرچه درک بیشتری در مورد یک موضوع داشته باشید، در شناسایی نقاط ضعف یا خلأهای محتوایی در نوشتار خود بهتر عمل میکنید. مجموعهای کامل باید دارای موضوع یا طرح اصلی باشد و خواننده نباید پس از خواندن محتوا، سوالات اساسی داشته باشد. بنابراین، باید بتواند پاسخ دهد:
موضوع درباره چیست، برای چه کسانی اهمیت دارد، چگونه موضوع به مخاطبان هدف کمک میکند و چرا آنها باید از توصیهها استفاده کنند یا اطلاعات را بپذیرند.
ویرایش روند متن، بررسی دستورزبان و خطاهای نوشتاری
محتوای شما باید روند درستی داشته باشد تا خوانندگان بتوانند مطالب را آسانتر مطالعه کرده و نکات متن شما را تا آنجا که ممکن است بهتر درک کنند.
ایدهها قابل انعطاف هستند، شما باید عادت نوشتن را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید بعداً به آن ایدهها بپردازید. ایدهها به طور کامل شکل نمیگیرند. توقف در تولید محتوای شما زمانی اتفاق میافتد که نوشتن را به تعویق میاندازید و منتظر میمانید تا همه موضوعات به خوبی در جای خود قرار بگیرند. نوشتن وضوح را به ارمغان میآورد، هرچه بیشتر در حفرههای ذهن خود کاوش کنید، اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. ضمیر ناخودآگاه شما زمانی بهتر کار میکند که توسط افکار منطقی شما مهار نشود. بنابراین، به همان اندازه که فکر کردن در مورد یک موضوع میتواند مفید باشد، نوشتن در مورد آن تنها راهی است که میتوان افکار یا ایدهها را جمع کرد و به آن پرداخت.
گاهی اوقات ایدهها به عنوان افکار گذرا مطرح میشوند و اگر از آنها آگاه نباشید، حتی زمانی که آنها را از دست دادهاید متوجه نمیشوید. جای تعجب نیست که اورسن اسکات گفت: “همه روزانه از هزار ایده عبور میکنند. نویسندگان خوب کسانی هستند که پنج یا شش مورد از آنها را میبینند. اکثر مردم هیچ کدام را نمیبینند. ” در حالی که ما میتوانیم ذهن خود را برای شناسایی ایدهها آموزش دهیم، نوشتن آنها تنها راه جاودانه ساختن آنها است. و خبر خوب این است که هرچه بیشتر تمرین کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت