مقالات آموزشی

بررسی ۴ دلیل عدم رتبه بندی محتوای شما و بررسی عوامل تأثیرگذار آن

مفید بود؟

 آیا فعالیت‏های شما برای  رتبه بندی محتوا درSERP ها موفق عمل نکرده اند؟ در این مقاله قصد داریم برخی از دلایل احتمالی را که موجب می‏شوند موتورهای جستجو مطالب شما را نشان ندهند، بررسی کنیم. حتماً اگر تا حدودی با سئو آشنا باشید، احتمالاً جمله معروف بیل گیتس را شنیده اید “محتوا حاکم است “.

 

عوامل تأثیرگذار روی رتبه بندی محتوا

فرض کنید که تحقیقات بازار خود را انجام داده اید، صفحات پربازدید وب‌سایت خود را که به دنبال بهینه سازی آن‌ها هستید، مشخص کرده اید و محتوای جذاب را که حاوی کلمات کلیدی موردنظر هستند، نوشته اید. سپس صفحات سایت را با محتوای جذاب خود به روز رسانی کنید و منتظر یک رتبه بندی خوب می‌مانید؛ اما پس از گذشت ماه‌ها این صفحات هنوز رتبه خوبی ندارند.

در حقیقت، تقریباً هیچ تغییر خاصی در موقعیت کسب و کار شما ایجاد نشده است و فروش شما افزایش نیافته است. چند نفر از شما دقیقاً این شرایط را تجربه کرده اید؟ شما هر کاری را که لازم بود انجام داده اید، اما تمام تلاش‏های شما، بی نتیجه ماند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: نظرات منفی پادکست‌ها چه تأثیری روی آن‌ها دارند؟

بدیهی است که این وضعیت برای شما ناامید کننده خواهد بود؛ اما زحمات شما هدر نخواهد رفت و محتواهایی را که تاکنون تأثیری بر روی کسب و کار شما نداشته اند، بلااستفاده نخواهند ماند.

چه عواملی که روی رتبه بندی محتوای شما تأثیرگذار هستند ؟

 1. درباره چه چیزی می‌نویسید؟

الگوریتم‌های موتور جستجو هنگام انتخاب “محل قرارگیری یک صفحه وب‌سایت ” صدها عامل را برای رتبه بندی محتوا در نظر می‌گیرند. این عوامل می‌توانند از پروفایل لینک شما تا میزان سرعت صفحه شما باشد؛ اما قبل از پرداختن به هر عامل دیگری، توصیه می‌شود موضوعات بخش برجسته محتوای خود را ساده و صریح بنویسید.

 

شما باید محتوای خود را بررسی کنید که:

  • آیا به سؤالات کاربران موردنظر شما (به عنوان مثال، در ابزار تحقیق موضوع SEMrush یا با درک داده های Google Analytics) پاسخ می‌دهد؟
  • آیا برای تعداد زیادی از مخاطبان مفید است؟

این سؤالات مربوط به مرتبط بودن محتوای شما هستند. محتوای شما باید چندین ویژگی داشته باشد تا موتورهای جستجو آن را مرتبط با موضوع موردنظر بدانند. محتوا باید اصیل، معتبر و مستقیماً مرتبط با صفحه وبی باشد که در آن قرار دارد. موتورهای جستجو می‌دانند که کاربران هیچ علاقه ای به خواندن محتوای تکراری، کپی شده و غیر مرتبط ندارند. به این ترتیب، برای یافتن چنین محتوایی، باید عمیقاً SERP های گوگل را بررسی کنید.

همچنین ممکن است محتوای شما جایی قرار ندارد که می‌خواهید باشد. تحقیقات خود را قبل از نوشتن انجام دهید تا بتوانید مطالبی جذاب و منحصر به فردی را بنویسید و اگر در جستجوی موضوعی هستید، خودتان هم تمایل به خواندن آن محتوا داشته باشید. از طولانی شدن مسیر ایجاد محتوا نترسید. هرچه بیشتر تلاش کنید که محتوای هوشیارانه، اصیل و قابل اعتمادی تهیه کنید، موقعیت بهتری در نتایج جستجو خواهید داشت. با رعایت این نکات هنگام نوشتن محتوا، رتبه صفحات شما در SERP ها بالا خواهد رفت.

 

2. کلمات کلیدی شما چیست؟

کلمات کلیدی در محتوای شما نشان دهنده شبکه ای از موضوعات فرعی هستند و بر رتبه بندی محتوای شما تأثیر مهمی دارند. شما می‌دانید که کلمات کلیدی در تمام محتواهای سئو قرار دارند، اما چه نوع کلمات کلیدی برای محتوای شما مناسب هستند؟ احتمالاً لازم است شما در مورد نوع کلمات کلیدی تحقیق کنید. شما باید از کلمات کلیدی که جستجوی بالایی دارند استفاده کنید، اما از طرف دیگر به این نکته پی برده اید که رتبه بندی کلمات کلیدی مثل “فروشگاه ابزار باغی ” یا “وکیل در شهر تهران ” می‌تواند بسیار چالش برانگیز و مخاطره آمیز باشد؛ بنابراین ممکن است بخواهید روی کلمه کلیدی بلند متمرکز شوید.

آیا فکر می‌کنید صفحات وب شما با کلمات “لباس زمستانی ” یا “لباس زمستانی پشمی مردانه ” خریداران بالقوه بیشتری را جذب می‌کند؟  دومین عبارت یک کلمه کلیدی بلند است که به احتمال زیاد موجب افزایش نرخ تبدیل کسب و کار شما می‌شود؛ زیرا بسیار خاص است و به احتمال زیاد نشان دهنده مرحله بعدی فرآیند خرید مشتری است. افرادی که از این عبارت هنگام جستجو استفاده می‌کنند به احتمال زیاد آماده خرید هستند. در مورد کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار خود تحقیق کنید. برای این کار فقط لازم است از طریق مشاهده نتایج موتورهای جستجو، کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید.

این عبارات کلیدی را در ابزارهایی مانند SEMrush یا Google’s Keyword Planner بررسی کنید تا به عملکرد آن‌ها در صنعت خود پی ببرید. سپس می‏توانید از این کلمات کلیدی استفاده کنید و از طریق محتوای مرتبط بهینه سازی شده همراه با کلمات کلیدی مناسب، کاربران را جذب نمایید.

علاوه بر این، همان‌طور که یک محتوا قدیمی می‌شود و حتماً نیاز به بازنویسی و به روز رسانی دارد، کلمات کلیدی هم باید پس از مدتی به روز رسانی شوند. هرگز در سئو یک عنوان همیشه جذاب نیست. یک کلمه کلیدی که در سال گذشته یا حتی ماه گذشته برای کسب و کار شما عملکرد بالایی داشت، اکنون می‏تواند تأثیر بدی روی کسب و کار شما داشته باشد. همواره در  جستجوی کلمات کلیدی ترند برای کسب و کار خود باشید تا محتوای شما همیشه بهینه و مرتبط باشد. این امر در رتبه بندی محتوای شما تأثیر بسیار زیادی دارد.

 

3. به روز رسانی، به روز رسانی و به روز رسانی

تاکنون، ممکن است در همه این نکات ذکرشده در مورد بهبود رتبه بندی محتوا به یک موضوع مشترک پی برده باشید: مرتبط بودن، رتبه بندی محتوای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که در بخش قبل بیان شد محتوای مرتبط با کلمات کلیدی ترند تا حد زیادی تضمین می‌کند که کاربران، وب‌سایت شما را مشاهده می‌کنند؛ زیرا محتوا یا کلمات کلیدی چند ماه قبل، اکنون در نتایج موتورهای جستجو ظاهر نمی‏شوندو اگر شما به طور مداوم محتوای خود را به روز رسانی نکنید، رتبه بندی وب‌سایت شما نیز کاهش یابد.

همچنین عمر دامنه شما نیز ممکن است در تعیین رتبه بندی ارگانیک صفحه شما تأثیرگذار باشد. مهم نیست که مطالب شما قدیمی هستند یا نه، حتماً این مورد را بررسی کنید.

موتورهای جستجو همیشه وب‌سایت شما ازنظر تولید محتوای مرتبط، معتبر و بهینه سازی شده در مقایسه با سایر وب‌سایت‌های رقیب بررسی می‌کنند.

اگر بیش از چند ماه است که محتوای وب خود را به طور عمیق بررسی نکرده اید، وقت آن است که این کار را انجام دهید. کلمات کلیدی را که در محتوای خود استفاده کرده اید، بررسی کنید و در صورت لزوم آن‏ها را به روز کنید. مجدداً، می‌توانید از ابزار تحقیق موضوع SEMrush استفاده کنید و بررسی کنید که از آخرین باری که وارد سیستم شده اید، تا چه حد جستجوی کاربران و سایر موضوعات مورد علاقه آن‌ها تغییر کرده است.

فقط کلمات کلیدی محتوای خود را جستجو کنید و در مورد برخی از رقبای اصلی خود تحقیق کنید. شما باید بدانید کدام رقیب هنگام ایجاد وب‌سایت شما و بررسی کلمات کلیدی اولیه شما، فعالیت می‌کردند؟ شما باید بررسی کنید حضور یک رقیب قوی جدید چگونه می‌تواند بر رتبه بندی صفحه شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر صنعت شما بر روی محصول یا خدمات بسیار تخصصی متمرکز باشد؟ این سؤالات به شما در مورد نحوه به روز رسانی منظم محتوای سایت شما کمک می‌کند.

اگر وب‌سایت شما قبلاً وبلاگ ندارد، بهتر است که وبلاگ شرکت را راه اندازی کرده و طبق برنامه زمان بندی خود محتوای خود را در آن منتشر کنید.

4. لینک‌های شما ضعیف هستند

واقعاً نمی‌توان روی این موضوع برای بهبود رتبه بندی محتوا تمرکز کرد. با این حال هنوز لینک‌های ورودی در محتوا اهمیت زیادی دارند. درواقع این تصور اشتباه است که یک محتوای عالی بدون استراتژی لینک سازی رتبه بندی بالایی خواهد داشت. سعی کنید به صفحات وب خود از دید گوگل نگاه کنید. اگر کلمات کلیدی شما جدید هستند، مرتباً محتوا و کلمات کلیدی را به روز می‌کنید، اما اگر سایت شما لینک‌های ورودی ندارد، چرا گوگل محتوای شما را قوی می‌داند و رتبه شما را در نتایج جستجو بالا می‌برد؟

گوگل عدم تلاش شما را برای دریافت لینک‌های ورودی شناسایی می‌کند. درنتیجه، گوگل شما را جز رتبه های برتر خود نمی‌داند. ساده ترین راه این است که به لینکها از دید کاربر نگاه کنید. یافتن سایت شما از طریق لینک در یک وبلاگ این موضوع را به کاربران القا می‌کند که این وبلاگ به سایت شما اعتماد دارد، سایت شما تا حدی به موضوع مرتبط است و از طرف سایت دیگر که در زمینه دیگری اعتبار خاصی دارد، لینک دریافت می‌کند.

سپس کاربران فرضی روی آن لینک کلیک می‌کنند و سایت شما را با محتوای تازه، مرتبط و بهینه سازی شده که آماده پاسخگویی به سؤالات آن‌ها و حتی هدایت آن‌ها به سایر سایت‌های مفید با لینک‌های خاص است، پیدا می‌کنند. لینک‌ها باعث می‌شوند کاربران از سایتی به سایت دیگر منتقل شوند، اما مهم‌تر از همه، لینک‏ها باعث می‌شوند سایت شما قابل اعتماد به نظر برسد.

قبلاً در مورد تجزیه و تحلیل لینک‌های رقابتی، به عنوان یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای ایجاد لینک در وب‌سایت شما، مطالبی ارائه شد. تجزیه و تحلیل لینک‌های رقابتی با بررسی وب‌سایت‌هایی در حالت لینک دهی به رقبای شما هستند آغاز می‌شود. شما باید بررسی کنید که چرا برای لینک دادن دامنه ها به چنین رقبایی توافق شده است.

• آن‌ها چه نوع دامنه هایی هستند؟

• چه چیزی آن‌ها را به هم متصل می‌کند؟

• مخاطبان آن‌ها چه کسانی هستند؟

• پروفایل لینک رقبای شما چه تفاوتی با شما دارد؟

• رقبای شما چه کارهایی را برای کسب لینک‌ها انجام می‌دهند که شما انجام نمی‌دهید؟

وقتی به این سؤالات پاسخ دادید، می‌توانید درک کنید که برای ایجاد لینک‌های ورودی در وب‌سایت خود باید چه کارهایی را انجام دهید و روی چه افرادی متمرکز شوید.

جمع بندی

در پایان علاوه بر نکات ارائه شده برای رتبه بندی محتوا، به تعدادی از عوامل فنی سئو که می‌توانند بر رتبه وب‌سایت شما تأثیر بگذارد توجه کنید. سرعت تلفن همراه، زمان بارگذاری صفحه و مشکلات مربوط به نقشه XML سایت شما می‌توانند موجب از دست رفتن کاربران سایت شما شوند. اگرچه ممکن است هیچ یک از این موارد برای شما مشکلی ایجاد نکنند، اما چهار نکته ارائه شده در ایم مقاله را حتماً رعایت کنید.

و به یاد داشته باشید وقتی محتوا، کلمات کلیدی، صفحات وب و پروفایل لینک شما به روز رسانی شوند و کاربران به راحتی با وب‌سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند و سئو صفحات شما بسیار بالاتر از رقبایی خواهد بود که از این اطلاعات آگاهی ندارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.