اغلب ما در زندگی خود بارها با افرادی مواجه شدهایم که با قدرت کلام خود قادر هستند خود را در دل دیگران جا کنند و با به کار بردن جملات متقاعد کننده، اطرافیان را متقاعد سازند که خواستههایشان اجابت شود. این افراد هنگام مواجهه با دیگران، تلاش میکنند روحیات آنها را بشناسند و به اصطلاح قلق آنان را به دست بیاورند.
افراد متقاعد کننده
افراد متقاعد کننده با توجه به روحیات و اخلاق مخاطبان خود، به ظرافت با آنها ارتباط برقرار میکنند. بدین معنا که اگر فردی شوخ طبع باشد، آنها نیز روش خوش مشرب بودن را در پیش میگیرند و یا اگر کسی درونگرا باشد، آنها نیز تلاش میکنند با صدایی آرام و به دور از هیاهو با او به گفتگو بنشینند.
شاید اغلب ما دوست داشته باشیم که دارای چنین هنری باشیم و بتوانیم اطرافیان خود را با زبانی نرم متقاعد سازیم. در این مقاله قصد داریم راجع به این مبحث بیشتر صحبت کنیم. پس همراه ما باشید تا شاید بتوانید کمی با هنر متقاعد کردن آشنا شوید و آن را به کار ببرید.
مفهوم جملات متقاعد کننده
امروزه متقاعدسازی و استفاده از جملات متقاعد کننده یک هنر است که با یادگیری فن بیان و شناخت شخصیتهای متفاوت میتوان آن را به خوبی آموخت. برای این عبارت تعاریف بسیار زیادی ارائه شده است که در اینجا قصد داریم یک تعریف جامع و تقریباً کامل از متقاعد کردن بیان کنیم.
زمانی که فردی متقاعد کننده به دیگری کمک کند تا او نیز بتواند تصمیم و نظر او را تأیید کند و یا آن را انتخاب کند، به اصطلاح میگوییم متقاعدسازی انجام شده است. اما نکاتی در این مبحث مورد توجه است که نباید از آنها غافل ماند.
میل و رغبت درونی
نکته اول این است فردی که متقاعد شده، با میل و رغبت درونی خویش این کار را انجام داده باشد. همچنین راجع به موضوع مورد نظر اطلاعات کامل و کافی به او داده شده باشد. نکته آخر اینکه او تمایل داشته باشد که پس از این نیز به این روش کار را انجام دهد.
این نکات نشان دهنده این است که متقاعد سازی به معنای اجبار و وادار کردن اطرافیان به انجام کار مورد نظر نیست. بلکه این را ثابت میکند که با استفاده از فن بیان صحیح و به کار بردن تکنیکهای درست متقاعدسازی، (Proper persuasion techniques) میتوان از راه منطقی و مناسب، دیگران را نیز با خود همگام نمود.
نمونههایی از متقاعد سازی
اغلب ما در امور روزمرهی خود بارها جملات متقاعد کننده به کار میبریم و عمل متقاعد کردن را انجام میدهیم. اگر اصول این کار را به درستی بشناسیم و آن را به کار ببریم، میتوانیم در این کار موفق عمل کنیم. در ادامه به نمونههایی از متقاعدسازی که ممکن است در طول روز برای اغلب ما پیش آید، اشاره میکنیم.
- فردی را تصور کنید که کار او بازاریابی و فروش کالا است. این فرد باید قادر باشد با توصیف محصولات و یا خدمات خود، مشتریان را از راههای متفاوت جذب کند و آنها را برای انتخاب و خرید از خود، متقاعد نماید.
- زمانی که فردی جویای کار باشد و برای مصاحبه کاری به شرکتی دعوت شده باشد، باید از فن بیان خود جهت متقاعد کردن مدیر شرکت، کمک بگیرد. با این روش میتواند مدیر شرکت را متقاعد سازد که او بهترین فردی است که میتوانند استخدام کنند.
- هنگامی که فردی در یک شرکت مشغول به کار است و از درآمد خود رضایت ندارد، باید بتواند از روشهای متقاعدسازی کمک بگیرد. با استفاده از این شیوه، او قادر است موافقت رئیس شرکت را برای افزایش حقوق خود بگیرد.
- فردی به عنوان خریدار وارد فروشگاهی میشود و کالایی را انتخاب و خریداری میکند. اگر بتواند هنگام پرداخت هزینه کالا، از تکنیکهای متقاعدسازی به طور صحیح استفاده کند، قادر است فروشنده را متقاعد نماید که تخفیف خوبی برای او در نظر بگیرد.
- استفاده از این تکنیک در تعامل بین افراد خانواده نیز نقش مهمی دارد. فردی که به عنوان مادر قصد دارد فرزند خود را به درس خواندن یا انجام درست تکالیف ترغیب کند، باید به اصول متقاعدسازی مسلط باشد و با استفاده از جملات متقاعد کننده فرزند خود را به سمت و سوی کار مورد نظر خود تشویق کند.
تکنیکهای متقاعد سازی
به منظور اینکه بتوان مهارت استفاده از جملات متقاعد کننده را به خوبی فرا گرفت، تکنیکهایی لازم است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
دارا بودن هوش عاطفی
فرد متقاعد کننده باید دارای هوش عاطفی باشد. بدین معنا که با استفاده از هوش عاطفی بتواند با دیگران ارتباط صمیمی برقرار کند، عواطف و احساسات آنها را بشناسد و همچنین قدرت کنترل و مهار این عواطف را نیز باید دارا باشد.
به کار بردن Body Language
افرادی که قصد متقاعد کردن دیگران را دارند، در کنار جملات متقاعد کننده میتوانند از زبان بدن نیز استفاده کنند. بدین معنا که با استفاده از حرکات اعضای بدن، به طور غیر ارادی و ناخواسته روی دیگران تأثیر بگذارند و بتوانند آنها را متقاعد کنند.
توانایی تعامل مستقیم با اطرافیان
تکنیک دیگری که برای متقاعد کردن دیگران لازم است، توانایی ارتباط مستقیم با اطرافیان است. بدین صورت که به جای ارتباطات غیرحضوری از جمله مکالمه تلفنی یا پیام کوتاه، بتوان به صورت مستقیم و حضوری به صحبت کردن و تعامل پرداخت. لازم است بدانیم که از این طریق، حرفهای ما بر اطرافیان موثر واقع میشوند.
توانایی خوب گوش کردن
افراد متقاعد کننده این نکته را به خوبی میدانند که برای متقاعد کردن دیگران، باید بتوانند شنوندههای قابلی باشند. به این دلیل که با شنیدن صحبتهای طرف مقابل، با نوع تفکر و شخصیت او آشنا میشوند. بنابراین میتوانند از دریچه منافع او وارد شوند و به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند.
به کار بردن کلمات مناسب
در روابط بین افراد، برای اینکه فردی را متقاعد کرد باید بتوان از کلمات مناسب به جای مقابله به مثل کردن استفاده کرد. بدین معنا که استفاده از کلمات متقاعد کننده، علاوه بر اینکه احساس ارزشمند بودن به مخاطب میدهد، میتواند او را نیز متقاعد سازد. در ادامه به چند نمونه از این کلمات اشاره میکنیم.
زمانی که فردی در یک رابطه عاطفی قصد متقاعد کردن دیگری را دارد، توصیه میشود برای رسیدن به هدف خود، به جای عبارت فکر میکنم، احساس میکنم را به کار ببرد. برای عبارت تاکید میکنم، میخواهم را جایگزین کند و همچنین عبارت باور دارم را، جانشین انتظار دارم کند.
لحن ادای جملات
این تکنیک متقاعدسازی به عنوان یکی از اصلیترین اصول آن به شمار میرود. تاثیر نوع حرف زدن افراد بر مخاطب، همچنین لحن و سرعت ادای جملات را به هیچ عنوان نمیتوان نادیده گرفت. بدین معنا که برای این موضوع، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، سرعت استانداردی وجود دارد.
سرعت ادای جملات در زمان استاندارد، میزان تأثیرگذاری جملات فرد بر مخاطب را به بالاترین حد ممکن میرساند. به این صورت که لازم است فرد متقاعد کننده هنگام صحبت کردن، از یک روند اصولی پیروی کند و سرعت و مکث خود را با این اصول تنظیم نماید.
انعطافپذیر بودن فرد
در این تکنیک لازم است فرد متقاعد کننده هنگام مواجهه با نظرات مخالف اطرافیان، به جای واکنش سریع نشان دادن، کمی انعطاف پذیری به خرج دهد و به ظاهر از نظرات خود عقب نشینی کند تا بتواند با ظرافت و انعطاف به نتیجه دلخواه خود نزدیک شود.
جمعبندی
بهطورکلی به دلیل تفاوتهایی که در شخصیت و روحیات افراد وجود دارد، اینکه انتظار داشته باشیم همه افراد را متقاعد کنیم، غیرممکن به نظر میرسد؛ بنابراین میتوانیم با یادگیری اصول اولیه متقاعدسازی و به کار بردن آن، تا حدی به شناخت شخصیتهای متفاوت بپردازیم و بتوانیم به درستی کلمات متقاعد کننده را به کار ببریم.