شاید اگر نگوییم مهمترین، اما یکی از مهمترین اصول برای هر کسب و کاری داشتن یک طراحی لوگو و کارت ویزیت برای آن است. در مورد لوگو در این مطلب صحبتی نخواهیم داشت اما بنا داریم کارت ویزیت و اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت را کمی مورد بررسی قرار دهیم.
یکی از مشخصه هایی که هر کسب و کار می تواند به کمک آن خود را معرفی کند کارت ویزیت است. این مشخصه به مخاطبین و مشتریان آن کسب و کار این پیغام را می دهد که کسب و کار شما چیست و چه کارهایی را به انجام میرساند. طراحی کارت ویزیت اصولی دارد که باید رعایت شوند ااما گاها ممکن است در طراحی آن اشکال هایی وجود داشته باشد که سبب شود کارت ویزیت کارآمد بودن خود را از دست داده و کمی از اهدافی که برای آن متصور شده ایم دور شود.
حتی یک ایراد کوچک و یک اشتباه در یکی از جنبه های طراحی کارت ویزیت سبب می شود تا نتیجه ی نهایی دچار مشکل شده و کارآمد نباشد. برای همین است که داشتن آگاهی در مورد اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت به طراح کمک می کند تا درصد خطای خود را پایین آورده و در نهایت کار ارائه شده فاقد نقص و کامل باشد.
اطلاعات کوچکی در مورد کارت ویزیت ها
پیش از اینکه به اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت بپردازیم لازم است کمی در مورد خود کارت ویزیت و نحوه ی طراحی آن بدانیم. برای دیدن نمونه کارت ویزیت حرفه ای سایت های متعددی هستند که شما با مراجعه به آنها می توانید نمونه های طراحی ها را مشاهده کرده و بتوانید برای ایده پردازی از آنها بهره بگیرید. یکی از موضوعات مهم در مورد طراحی کارت ویزیت محتوای آن است. یک کارت ویزیت استاندارد باید این موارد را در بر داشته باشد: اسم شخص، اسم شرکت، لوگوی شرکت، شماره تلفن های تماس، آدرس، ایمیل، وب سایت و نیز یک شعار یا عبارت خاص که مختص آن کسب و کار یا شرکت و غیره است.
این جمله یا عبارت نوشته شده در حکم یک متن تبلیغاتی برای کارت ویزیت بوده و به مخاطب پیامی خاص در مورد کسب و کار شما منتقل کرده و سبب جلب اعتماد وی در مورد محصول یا محصولات و نیز خدمات ارائه شده به وسیله ی شرکت خواهد شد. سایر قسمت هایی هم که گفته شد لازم است تا روی کارت ویزیت باشند چرا که اصلا فلسفه ی طراحی و داشتن کارت ویزیت معرفی خود و کسب و کارمان و نیز ارائه ی راه های برقراری ارتباط است.
امروزه با توسعه ی اینترنت و حضور پررنگ نرم افزارهای ارتباط جمعی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره همه ی کسب و کارها سعی می کنند به نوعی از این بسترها برای معرفی و توسعه ی کسب و کار خود بهره بگیرند. به همین علت یکی دیگر از مواردی که می تواند روی کارت ویزیت قرار بگیرد همین آدرس رسانه های ارتباطی است. فقط باید سعی کنید با قرار دادن این آدرس ها کارت ویزیت را شلوغ جلوه ندهید.
نکته دیگر برای طراحی کارت ویزیت
از دیگر نکته های مهم برای طراحی کارت های ویزیت ابعاد آنها است. عموما کارت ویزیت ها باید در ابعادی طراحی شوند که بتواننند در جاکارتی ها جا شوند و اگر غیر از این باشد احتمال گم شدن، فراموش شدن و حتی دور انداخته شدن نیز دور از ذهن نیست. در ادامه به اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
بررسی اشتباهات رایج در طراحی کارت ویزیت
عموما وقتی برای طراحی کارت ویزیت مخصوص کسب و کار خود اقدام می کنید دوست ندارید هزینه های بالایی چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی متحمل شوید و در نهای هم کارت ویزیت شما با اقبال روبرو نشده و مورد استفاده قرار نگیرد.
از طرفی هم نداشتن کارت ویزیت برای یک کسب و کار باعث کاسته شدن از وجاهت حرفه ای آن می شود. در نتیجه طراحی کارت ویزیت به شدت مهم بوده و نباید در طراحی آن نقصی وجود داشته باشد. برخی از این نقص ها و اشتباهات در ادمه آورده شده ات تا بتوانید با پرهیز از آنها کارت ویزیت حرفه ای و کارآمدی داشته باشید.
سایز فونت کارت ویزیت
· یکی از مهم ترین نکات برای کارت ویزیت ها خوانا بودن نوشته های روی آن است. اگر سایز فونت کارت ویزیت بسیار ریز باشد که قابل خواندن نباشد این مورد یک نقص و ایراد به شمار می آید. همه ی انسان ها تیزبین نیستند و از دید کامل هم بهره نمی برند پس مهم است که نوشته ها به صورتی باشد که حداقل برای اکثریت قابل خواندن باشد. در غیر این صورت کارت ویزیت طراحی شده مناسب نیست. سعی کنید حداقل از سایز فونت 8 به بالا استفاده کنید. علاوه بر سایز نوع فونت بکار رفته هم از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین فونت برای کارت ویزیت آن است که خوانا بوده و به دور از پیچیدگی باشد.
انتخاب رنگ نادرست
· هیچ وقت نمی توان در طراحی ها از اهمیت رنگ ها غافل شد و آنها را نادیده گرفت. رنگ ها و ترکیب آنها هستند که یک طراحی را جذاب و چشم نواز کرده و یا زشت و نامتناسب جلوه بدهند. علاوه بر این انتخاب رنگ در خوانا بودن کارت ویزیت نیز تاثیر گذار است. همچنین تعداد رنگ هایی که به کار میبرید نیز مهم است تا طرح کارت ویزیت خیلی شلوغ و نامرتب به چشم نیاید.
نامتناسب نشان دادن برند و بروز تناقض
· شما برای معرفی کالای خود وبسایت یا برند یا لوگویی در اختیار دارید که دارای یک طراحی خاص و متناسب با آن محصول و یا کسب و کار است. باید سعی کنید در طراحی کارت ویزیت نیز همین چارچوب را رعایت کرده و طبق آن پیش بروید. اگر بتوانید برند را در کار ویزیت دخالت دهید و از حضور آن بهره ببرید میتوانید کارت ویزیت حرفه ای تری در اختیار داشته باشید. همچنین این کار سبب می شود تا برند موردنظر نیز قوی تر شده و بهتر در خاطر مشتریان باقی بماند.
نداشتن آدرس ایمیل، وب سایت، شبکه های اجتماعی و غیره
· در حال حاضر به علت دسترسی همگانی به اینترنت و توسعه ی این بستر مهم است که هر کسب و کاری از وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره بهره ببرد. برخی طرح های کارت ویزیت به این موضوع توجه نکرده و این دسته از آدرس ها را روی کارت ویزیت درج نمی کنند. همین امر سبب می شود تا مشتریان شما نتوانند از طریق شیوه های نوین و غیرحضوری با شما ارتباط برقرار کنند.
مطمئنا اگر آدرس اینستاگرام روی کارت ویزیت موجود باشد یا آدرس ایمیل و غیره مشتری بیشتر تمایل دارد تا به وسیله ی آنها به برقراری ارتباط بپردازد یا محصولات را بررسی کند تا مراجعه ی حضوری یا تلفنی. پس قرار ندادن این آدرس ها اشتباه بزرگی در طراحی کارت ویزیت است.
بهره گیری از کاغذهایی با سطح کیفی نامناسب
· علاوه بر طرح و طراحی که بسیار حائز اهمیت است استفاده از کاغذ مناسب برای چاپ کارت ویزیت بسیار مهم است. برای مطمئن شدن از کیفیت کاغذ می توانید با لمس کردن آن را بررسی کنید. اگر کاغذ نازک و یا سبک باشد قطعا انتخاب خوبی به شمار نمی آید چرا که مخاطب شما حتی با لمس کارت ویزیت هم می تواند در مورد شما و محصولتان قضاوت کرده و تصمیم گیری کند. به همین علت استفاده از کاغذهایی با سطح کیفی بالا و مخصوص این کار بسیار به شما در داشتن کارت ویزیتی حرفه ای کمک خواهد کرد.
شلوغ بودن کارت ویزیت و نظم نداشتن آن
· دقت به امر صفحه بندی و متناسب بودن طراحی یکی از مهمترین اصول برای طراحی کارت ویزیت است. چرا که طرح های بی نظم به جذب مخاطب کمکی نکرده و تنها سبب سردرگمی خواهد شد. علاوه بر این روی کارت را با اطلاعات زیاد انباشه نکنید تا شلوغ به چشم نیاید مثلا تنها یک یا دو شماره ی تماس کفایت کرده و بیش از آن سبب شلوغی خواهد بود . تعداد کاراکترهای موجود در هر خط را از اندازه ای معین بیشتر نکنید و به طور کلی سعی کنید کارتی خلوت و ساده ما حرفه ای و جذاب داشته باشید تا خود کارت ویزیت با مخاطب سخن گفته و وی را جذب کند.
مشخص نکردن نوع شغل
· کارتی که به عنوان کارت ویزیت به مشتریان خود ارائه می دهید تنها یک کارت نیست بلکه معرف کسب و کاار ما است. یعنی باید از این کارت برای بهبود وضعیت کسب و کارتان و توسعه ی آن بهره بگیرید. برای همین است که ذکر کردن کاری که انجام می دهید و نوع آن به مخاطب برای شناخت بهتر شما و کسب و کارتان کمک خواهد کرد.
اندازه ی نامتعارف کارت ویزیت
· برخی مشتریان برای اینکه بتوانند اطلاعات بیشتری را در کارت ویزیت خود جای دهند و یا گاها برای خاص بودن و متمایز کردن خود از سایرین سایزهای نامتعارف کارت مثلا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک را انتخاب می کنند. ما این کار براساس استانداردها نبوده و حتی ممکن است در عوض متمایز کردن سبب عدم جلب توجه شود. کارتی که بسیار بزرگ باشد برای نگهداری سخت است و ممکن است شخص پس از یک نگاه گذرا آن را دور بیاندازد. پس همیشه سایز استاندارد بهترین انتخاب ممکن است.
پشت کارت را خالی نگذارید
· استفاده از فضای پشت کارت امری عقلانی است که باعث می شود روی کارت شما خیلی شلوغ و نامنظم نشود. برخی اطلاعات مانند شماره تماس ها یا سایت و غیره می تواند در قسمت پشتی کارت آورده شود یا به جای این کار از متن تبلیغاتی برای کارت ویزیت در پشت کارت استفاده کنید و حتی کارت را از همان سمت پتی به مشتریان تقدیم کنید تا اولین چیزی که میبینند شعار مورد نظر شما باشد.
کسب و کارهای شناخته نشده
· یکی از مهم ترین کارایی های کارت ویزیت این است به مخاطب راجع به کسب و کاری که شما دارید اطلاعاتی منتقل کند. پس مهم است که طراحی کارت ویزیت به گونه ای باشد که نوع کسب و کار شما را به خوبی مشخص کند. سعی کنید کارت ویزیت تان طوری باشد که در یک نگاه کلیه ی اطلاعاتی را که می خواهید به مشتری ارائه دهید منتقل کند.
استفاده از طرح های پیش پا افتاده و معمولی
· کارت ویزیت با طرح های معمولی ، تکراری و بدون فکر و طرحای یعنی اتلاف پول و وقت و کاغذ و جوهر. هنگام طراحی کارت ویزیت سعی کنید روی انتقال پیام آن تمرکز ویژه ای داشته اید و این امر را سرلوحه ی طراحی تان قرار دهید.