مقالات آموزشی

بررسی معیارهایی برای آژانس‌ های تولید محتوا به منظور پاسخگویی در قبال انتظارات

مفید بود؟

همواره یکی از موضوعاتی که کارفرمایان، کاربران و متقاضیان تولید محتوا در مورد آن ممکن است با سردرگمی مواجه شوند، نحوه برقراری ارتباط با آژانس‌های تولید محتواست. یک آژانس یا تیم تولید محتوا، باید بر مبنای معیارهایی خاص و در تناسب با شاخص‌های عملکرد کلیدی شرکت یا کسب‌وکار شما پاسخگو باشد.

آنچه که در این یادداشت خواهید آموخت، دستیابی به همین معیارها در جهت پاسخگو کردن تیم تولید محتواست. این بار با پرسشی از سوی یک مدیر، ایده نگارش این متن قوت گرفت.

پرسش او به شرح زیر بود:

من به عنوان یک مدیر داخلی، بخشی از پروسه کاری شرکت را که مربوط به تیم سئو و تولید محتواست، بر عهده دارم. بدون هیچ حاشیه‌ای باید بپرسم می‌توان چه معیار یا معیارهایی برای پاسخگو کردن تیم تولید محتوا قائل شد؟ این موضوع برای من چالشی و قدری گیج‌کننده به این خاطر که تعداد سایت‌های تحت کنترل بالاست.

ما پیش‌تر میزان ترافیک ارگانیک (Organic traffic) را به عنوان یک معیار برای پاسخگویی در قبال میزان موفقیت در نظر داشتیم اما در حال حاضر کنجکاوم که آیا معیارهای دیگری وجود دارد یا خیر؟ هنگامی که با یک تیم تولید محتوا کار می‌کنید، بسیار مهم است تا هر سایت و هر خط از پروژه‌ها را به شکل جداگانه و در ساختارهای متمایزی مورد ارزیابی و پایش قرار دهید.

این یعنی در هر خط از پیگیری کیفیت سئو و عملکرد، باید معیارهای خاص و اختصاصی خود را سوار بر سیستم کنید:

فراموش نکنید که به طور نرمال کارفرمایان یا حتی خود شما، به اطلاعات مجزایی در مورد هر سایت نیاز دارید و با این اوصاف گزارش آن‌ها باید به طرز مجزایی تنظیم و ارائه شود. از سویی دیگر هر عضو یا حتی خود تیم تولید محتوا ، باید در قبال شاخص‌های کلیدی پیشرفت پاسخگو بوده و تلاش خود را در راستای دستیابی به آن‌ها تنظیم کند.

با کنار هم گذاشتن این دو موضوع، احتمالاً خودتان متوجه خواهید شد که تناقض خاصی وجود دارد؛ تکثر وضعیت‌ها در عین واحد بودن معیارها! اگر راه حل منطقی برای ایجاد انعطاف در معیارها نداشته باشید، احتمالاً تیم تولید محتوایی که در ارتباط با شما قرار دارد به هیچ درکی از اهداف و شاخص‌های شما نرسیده و به طبع آن نمی‌تواند گام مؤثری در جهت دستیابی به آن‌ها بردارد. نتیجه این اتفاق نیز چیزی نیست جز یک تجربه ناموفق در همکاری و قطع آن پس از یک مدت زمان کوتاه!

با این اوصاف آژانس یا تیم تولید محتوای شما باید کاملاً و به وضوح از اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کسب‌وکار شما با خبر شود تا بتواند به شما در تعیین مناسب‌ترین معیارهای ارزیابی کیفیت تولید محتوا و سئو کمک کند. این یعنی با تصریح اهداف و تمرکز بر شاخص‌های کلیدی، در تعامل با تیم تولید محتوا به معیارهای مناسبی در راستای پاسخگو کردن تیم خواهید رسید.

 

معیارهای بسته و خطا در پاسخگو کردن تیم تولید محتوا و سئو

از اینکه بیش از اندازه جذب معیارها شوید و همه استراتژی‌های خود را با محوریت صرف آن‌ها ببندید، پرهیز کنید. شما به معیارهایی ساده، قابل محاسبه و ملموس برای شاخص کلیدی پیشرفت نیاز دارید و باید هر پروژه، هر عمل و هر خروجی به سادگی با قرار گرفتن در کنار معیار به یکی از پاسخ‌های زیر منتهی شود.

  • بله به آن دست یافتیم.
  • خیر به آن دست نیافتیم.

یکی از نکات حائز اهمیت و مهم در رابطه با تعیین معیارهای پاسخگویی تیم تولید محتوا، حفظ اعتدال است:

زیرا اگر شما به عنوان یک مسئول یا رابط موانع جدی و چالش‌های غیرعادی برای تیم یا آژانس ایجاد کنید، نتیجه نهایی چیزی جز لزوم تغییر و بازتعریف معیارها و شاخص‌ها نیست. همکاری امری دو طرفه و با درک متقابل است و صرفاً با تعیین معیار و چرخش در بر پاشنه شاخص‌ها، نمی‌تواند سمت و سوی مثبتی به خود بگیرد.

 مثلاً اگر هدفی که برای خود و تیم تولید محتوا در نظر دارید، افزایش 20 درصدی ترافیک سایت تا پایان سال جاری باشد اما در مقابل تیم آی.تی شما قادر به اجرای هیچ‌یک از توصیه و دستورالعمل‌های آن‌ها نباشد، نمی‌توانید تیم سئو و تولید محتوا را در قبال عدم دستیابی به اهداف و احراز شرایط مسئول بدانید. در این موقعیت فرضی شما معیار مناسبی برای پاسخگو کردن آن‌ها انتخاب نمی‌کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.