مقالات آموزشی

بررسی نکات آموزشی طراحی لوگو و بنر

مفید بود؟

طراحی لوگو و بنر در نمایش محتوای تصویری سایت ها نقش بسزایی دارد. بنری که به صورت حرفه ای طراحی شده باشد توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب می کند. در این مطلب نکاتی که در آموزش طراحی لوگو و بنر به عنوان نکات کلیدی شناخته می شوند برای شما آورده شده است. شما را با بنرها و لوگو آشنا می کنیم و انواع ثابت و متحرک بنر را معرفی می کنیم.
در ابتدا برای این که بگوییم طراحی بنر چیست، بنری را از یکی از سایت ها به شما نشان می دهیم. در شکل زیر بنری را مشاهده می کنید که صاحب بنر از آن برای جلب مشتری و انجام تبلیغات استفاده می کند. در واقع بنر خلاصه ای است از هویت، فعالیت ها و خدماتی که یک شرکت ارائه می دهد.

نکات لازم برای طراحی بنر

طراحی لوگو و بنر کار ساده ای نیست و نکات زیادی دارد که باید در نظر گرفته شود. فضای محدود برای طراحی و توجه به این مطلب که بیننده ی بنر و لوگو فقط چند ثانیه آن را مشاهده خواهد کرد و در این زمان بسیار کم باید متوجه منظورآن شده و اهداف صاحب بنر/ لوگو را از آن برداشت کند، کار طراحی را بسیار حساس می کند. بر این اساس نکاتی برای طراحی باید در نظر گرفته شود که در ادامه به این نکات اشاره می کنیم.

 

اطلاعات مورد نیاز برای طراحی لوگو و بنر

قبل از شروع کار طراحی باید مسائلی مانند اندازه بنر، نوع فایل، حجم فایلی که بنر در آن ذخیره می شود و… . بدون آگاهی از چنین مسائلی این امکان وجود دارد که شما بنری بسیار زیبا طراحی کند که غیر قابل استفاده است!

ابعاد و اندازه بنرهای تبلیغاتی 

بنرهای تبلیغاتی در ابعاد خاصی چاپ می شوند. به عبارت دیگر در طراحی بنر باید در نظر داشته باشیم که اندازه های خاصی از آن ها موفقیت بیشتری به دست آورده اند. ابعادی از آن ها استاندارد هستند در زیر آورده شده است:

  • 25×300 (ابعاد مستطیلی متوسط)
  • 280×336 (ابعاد مستطیلی بزرگ)
  • 90×728 (لیدر بورد)
  • 600×300 (نیم صفحه)
  • 100×320 (ابعاد موبایلی)

در مورد اندازه ی فایل نیز برای بنرهای های تبلیغاتی، در بیشتر موارد در گوگل از حجم 150kb استفاده می شود. فرمت مورد نیاز برای طراحی بنر سایت نیز معمولا یکی از فرمت های JPG، GIF، ZIP، SWF و PNG است. همچنین در مورد بنرهایی که به شکل انیمیشنی طراحی می شوند، از فرمت GIF برای ذخیره ی فایل استفاده می شود.

محتوای بنر چگونه باید باشد؟

در طراحی لوگو و بنر در نظر گرفتن محتوا اهمیت بسیار بالایی دارد. علاوه بر زیبایی ظاهری لوگو و بنر، محتوایی که در قالب این دو ارائه می شود، باید اصول معینی را در بر داشته باشد. بنر تبلیغاتی باید دارای سه نوع اطلاعات مهم باشد. این سه اطلاعات عبارتند از: لوگو و نام برند، اطلاعات اصلی (پیام اصلی بنر)، درخواست اقدام. بنری که این سه اطلاعات را در بر داشته باشد، هویت برندی که بنر برای آن طراحی شده است، اهداف شرکت یا فرد صاحب بنر و هدفی که این بنر دنبال می کند را به خوبی به بیننده منتقل می کند. در ادامه هر یک از محتویات را بنر را بیشتر توضیح می دهیم.

لوگو و برند صاحب بنر

در طرح بنر باید لوگو و یا نام کسی که تبلیغات انجام می دهد، مشاهده شود. لوگویی که در بنر آورده شده است باید اندازه مناسب داشته و واضح و خوانا باشد. بزرگ بودن برند از کیفیت کار می کاهد و کوچک بودن آن نیز موجب می شود که بیننده در نگاه اول متوجه لوگو و برند صاحب بنر نشود. در نظر داشته باشید که استفاده از تنها لوگو در بنر صحیح نیست و حتما باید پیغام و فراخوانی نیز در آن وجود داشته باشد. در زیر یک نمونه از طراحی لوگو و بنر را مشاهده می کنید که مربوط به شرکت Dollar Shave Club است و توازن خوبی میان اجزای بنر وجود دارد.

 

پیغام در طراحی بنر

پیغامی که در بنر قرار می گیرد، باید در کمترین کلمات ممکن بتواند منظور طراح را به بیننده برساند. بنر فضای محدودی دارد و استفاده از متن طولانی هم زیبایی ظاهری بنر را از بین می برد و هم برای بیننده ای که می خواهد در عرض چند ثانیه مفهوم بنر را به طور کامل درک کند، خسته کننده خواهد بود.

در نظر داشته باشید که لازم نیست که تمام اطلاعات مربوط به برند و محصول را در پیغام بنر بیاورید. کافی است اطلاعات اصلی بنر به شکلی ساده و کوتاه آورده شود. خلاقیت در نوشتن پیام بنر بسیار مهم است. طراح بنر باید این توانایی را داشته باشد که بیننده را نسبت به محتویات بنر کنجکاو کند. در شکل زیر نمونه ای از بنر را مشاهده می کنید که متن زیادی برای پیغام در نظر گرفته شده است و کیفیت طراحی آن مورد تایید نیست.
متن این بنر می توانست خلاصه تر نوشته شود

فراخوانی به عمل یا Call To Action

در طراحی لوگو و بنر حتما باید نظر مخاطب را به سوی محصولات و خدمات جلب کنید. در مورد بنر این کار باید با گزینه ای به اسم CTA (Call To Action) انجام شود. پس از آن که بیننده ی بنر پیغام آن را دید و نسبت به آن اشتیاق پیدا کرد، باید گام بعدی را بداند. CTA باعث می شود که مخاطب وارد صفحه اصلی شده و برای ادامه ی کار سر در گم نباشد.

مشخصات ظاهری در طراحی لوگو و بنر

مهم ترین نکته ای که در طراحی لوگو و بنر باید رعایت کنید، ساده بودن طراحی است. طرح های شلوغ و پیچیده برای بیننده جالب نیستند و احتمالا او را از خواندن بنر منصرف می کنند. باید بتوانید با استفاده از رنگ ها و فونت های مناسب، یک بنر ساده و در عین حال جذاب طراحی کنید.
در بنر خود تنها از چند رنگ استفاده کنید. رنگ هایی که متناسب با رنگ لوگو، هویت سایت و بعضی موارد سلیقه ای دیگر باشد.
در مورد فونت نوشته ها نیز آن هایی را استفاده کنید که خوانایی بالایی داشته باشند. علاوه بر آن فاصله ی بین نوشته ها نیز باید به خوبی رعایت شود. در شکل زیر بنری را مشاهده می کنید که فونت های آن یکسان نبوده و اندازه ی نوشته ها نیز به درستی انتخاب نشده است. همانطور که مشاهده می کنید، این بنر طراحی مناسبی از نظر فونت ندارد.در طراحی لوگو و بنر می توانید از تصاویر نیز استفاده کنید. فقط باید در نظر داشته باشید که بهتر است فقط از یک تصویر استفاده کنید. این تصویر باید شاخص باشد و خلاقانه از آن استفاده شود.

بنر ثابت و متحرک

بنر می تواند به دو شکل ثابت و متحرک طراحی شود. در طراحی بنر ثابت، المان های موجود در بنر، مانند متن ها و تصاویر، به شکل ثابت در بنر می آیند و معمولا برای بنرهای بزرگ مناسب تر هستند.
بنرهای متحرک که امروزه استفاده در آن ها در فضاهای مجازی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به گونه ای طراحی می شوند که متن ها و تصاویر در آن ها متحرک هستند. این بنرها بدون صدا بوده و به دلیل پیشوند فایل آن ها به اسم گیف نیز شناخته می شوند.

چند نمونه از بنرهای مختلف

اکنون که با نکات مربوط به طراحی لوگو و بنر آشنا شده اید، برای علاقه مندان به کارهای گرافیکی، کسب درآمد از طراحی لوگو و بنر را به عنوان یکی از راه های استفاده از خلاقیتشان توصیه می کنیم. کافی است در دوره های آموزش طراحی لوگو و بنر شرکت کرده و کار با یک نرم افزار طراحی لوگو و بنر مانند photoshop را بیاموزند.
همچنین اگر شرکت و یا موسسه ای دارید و اکنون که با بنر و اهمیت آن آشنا شده اید،

تصمیم به استفاده از بنر برای وب سایت خود گرفته اید، سایت هایی مانند رایا مارکتینگ بهترین گزینه برای سفارش طراحی لوگو و بنر هستند. به عنوان مثال رایا مارکتینگ با استفاده ی از تجربه ی هزاران طراح کارآزموده، در مجموعه ی خود، بهترین طراحی را برای شما ارائه می دهد و در عین حال با سیاست هایی که این سایت دارد، هزینه ی این طراحی برای شما بسیار پایین خواهد بود. همچنین مشاوره ی رایگان نیز در این سایت به شما ارائه می شود تا بهترین گزینه را برای سفارش طراحی لوگو و بنر انتخاب کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.