مقالات آموزشی

بررسی نکات مهم در طراحی لوگو صنایع چوب و مهمترین عواملی که در این خصوص وجود دارد

مفید بود؟

مقدمه

داستان از آنجایی شروع می شود که شما فکر می کنید برای کارگاه نجاری یا ساخت mdf خود یک لوگو داشته باشید! خب حق هم دارید امروزه تمامی صنایع و کسب و کار ها چه بزرگ و چه کوچک می خواهند قدرتمند تر وارد گود رقابت شوند و به تمامی چیزهایی که به آنها در رقابت کمک می کند نه نمی گویند چه چیزی بهتر از یک لوگو؟

تصور کنید زمانی که یک میز کامپیوتر، میز تحریر، تخت چوبی یا … را به مشتری تحویل می دهید در گوشه ای از آن که به خوبی دیده شود یک لوگو زیبا داشته باشید طبیعی است که هر کسی پی می برد این محصول به کسب و کار شما تعلق دارد و هر جایی که آرم شما را ببینند به یاد محصولاتتان می افتند شما یکی از گزینه ها موجود در ذهنشان برای سفارش محصولات mdf و چوبی هستید شما برای همیشه در خانه یا محل کارشان حضور دارید.

البته وقتی به شرکت ها و استارت آپ های صنعت چوب فکر می کنیم اهمیت طراحی لوگو صنایع چوب بیشتر نیز می شود چون در یک استارت آپ شما نیاز شدید به هویت سازی دارید و لوگو به شما در این راه کمک زیادی می کند. طراحی لوگوی مناسب هر صنعتی فوت و فن های خاص خودش را دارد صنایع چوب و نجاری نیز از این قاعده مستثنی نیستند در ادامه به طراحی لوگو صنایع چوب می پردازیم با ما همراه باشید.

چه چیزی مهمتر است؟

اگر مصمم هستید برای کسب و کاری که در صنایع چوب فعالیت می کند یک لوگو طراحی کنید پس بهتر است مانند هر کار دیگری اصول و نکات مهم آن را فرا بگیرید و توقعات خود را با طراح لوگویتان در میان بگذارید و هر لوگویی را از شرکت ها و طراحان گرافیک نپذیرید.

اگر در زمینه طراحی لوگو تازه کار هستید بهتر است ریسک نکنید و این کار را به شرکت هایی مانند رایا مارکتینگ بسپارید. شما می توانید بعد از مشاهده هزینه طراحی لوگو و کسب اطلاعات بیشتر سفارش خود را در این سایت ثبت کنید.

 یک لوگوی نامناسب نه تنها به کسب و کار شما سودی نمی رساند بلکه باعث پسرفت آن نیز می شود و در نظر مشتریان این تفکر را ایجاد می کند که شما تمام محصولاتتان نامرغوب است!! و تخصص و زمان کافی برای کیفیت هیچکاری در کسب و کار شما صرف نمی شود!! نکات ساده ای وجود دارند که باید در طراحی لوگو صنایع چوب به یاد داشته باشید:

1. سعی کنید لوگوی شما نمایانگر بهترین چیزی که دارید باشد

اگر شما یک تولیدی لوازم mdf مانند میز، تخت خواب، کتابخانه، کمد و … دارید و دوست دارید کسب و کارتان دارای لوگو باشد بهتر است وسیله ای را به عنوان شکل در لوگو قرار دهید که در ساخت آن بهترین هستید حداقل در شهرتان! یا مثلا شما اولین کسی هستید که آن وسیله خاص را طراحی می کند چون این هم خلاقیت کسب و کار شما و هم نکات مثبت آن را بیشتر نشان می دهد.

2. لوگوی شما باید ساده باشد

باور کنید کسی حوصله حل مسائل ریاضی یا تحلیل یک اثر هنری را ندارد این روزها مردم به تبلیغات و نشان های تجاری کم توجه شده اند و اگر می خواهید یک لوگوی عالی داشته باشید باید اصل سادگی را رعایت کنید و تا حد امکان لوگویتان ساده باشد.

 نباید وسوسه شوید که لوگیتان باید با جزئیات بالا و پیچیدگی همراه باشد تا مردم کسب و کار شما را مهم به شمار بیاورند بلکه بلعکس اگر به لوگوی کسب و کار های مهم و بزرگ دنیا توجه کنید اصل سادگی را در تمامی آنها می بینید اگر لوگیتان قابل فهم و گیرا نباشد کسی آن را به خاطر نمی سپارد!

3. رنگ بندی لوگویتان مهم است

ذکر این نکته مهم است که برای لوگویتان چندین رنگ اضافه تعیین کنید یعنی اگر قرار است رنگ لوگوی اصلی شما قهوه ای باشد چندین رنگ دیگر نیز برای لوگویتان مثل زرد، نارنجی، آبی یا … تعیین کنید چرا که در صنعت چوب شما بسیاری از اوقات مجبورید لوگوی خود را روی قطعات چوبی به رنگ های مختلف قرار دهید و برای دیده شدن هر چه بهتر لوگوی شما روی سطوح با رنگ ها مختلف بهتر است برای لوگوی خود چندین رنگ تعیین کنید.

اما مسئله مهم تر این است که در طراحی لوگو باید حواستان به انتخاب رنگ اصلی لوگو باشد چرا که روانشناسی رنگ (color psychology) و تاثیر آن بر مشتریان بسیار مهم است و یک لوگو با رنگ بندی مناسب می تواند برند شما را محبوب تر کند در طراحی لوگو صنایع چوب بیشتر از رنگ های طیف قهوه ای استفاده می شود.

و اگر روانشناسی رنگ قهوه ای را دنبال کنید درک می کنید که چرا طراحی لوگو با این رنگ در صنعت چوب طرفدار زیادی دارد از تاثیر رنگ قهوه ای بر روان ما می توان به مواردی چون آرامش بخشی، حس اعتماد و اطمینان و امنیت اشاره کرد. همچنین برخی این رنگ را نماد کیفیت می دانند چه چیزی بهتر از این برای کسب و کار و محصولات شما؟؟

4. دوری از تعصب و جانبداری

شاید بیشتر کسب و کار های فعال در صنعت چوب محلی باشند اما به یاد داشته باشید تعصب و جانبداری از یک گروه و قوم خاص هیچگاه نکته مثبتی نیست! و اینکه شما هرگز نمی توانید حدس بزنید مشتری بعدی تان اهل کجاست و چه باور هایی دارید پس سعی کنید در طراحی لوگویتان به هیچ وجه از یک قوم، گروه یا طبقه ای از مردم طرفداری نکنید.

 مشتریان خود را به راحتی از دست ندهید. هیچگاه فکر نکنید اگر از یک قوم یا گروه خاص در لوگیتان طرفداری کنید آنها مشتری شما می شوند بلکه باید بدانید حتی بسیاری از همان مردم نیز تحصیل کرده و اهل تفکر هستند و هیچگاه دوست ندارند که یک قومیت یا گروه را برتر از دیگران نشان دهید.

پس اگر قرار است در لوگویتان از اشکال خاص استفاده کنید این اشکال باید بسیار ساده باشد دارای رنگ مناسبی باشند و در آن از هیچ قومیت، گروه یا مردم خاص طرفداری یا خصومت اعلام نشود. و در آخر باید گفت مهم ترین بحث در طراحی لوگو صنایع چوب این است که مشتریان حس امنیت، مرغوبیت، قیمت مناسب و محصولی خاص را در لوگوی شما ببینند.

 تشریح چند نمونه از بهترین لوگو های صنعت چوب

 

تحلیل لوگوی شماره 1

اولین لوگو که قصد نقد آن را داریم یک لوگوی با طراحی بسیار ساده است و یادتان باشد سادگی یک اصل مهم است. در این لوگو خلاقیت زیادی به کار رفته و به نوعی به هویت کسب و کار مبدل گشته به طوری که هر کسی که این شکل را در هر جایی ببیند به یاد این کسب و کار می افتد.

لوگو یک گوزن را نشان می دهد که با الوار چوب ساخته شده و به نوعی به مخاطب این حس را می دهد که الوار چوب تا چه حد مهم است و چه ظریف کاری هایی را می توان با آنها ساخت و این معنی را می دهد که کارکنان این کسب و کار استعداد بالایی دارند و می توانند با چوب هر شکلی بسازند! رنگ نقره ای لوگو نیز نشان از شیک بودن، ثروت و هوشمندی است که در لوگو به کار رفته است.

تحلیل لوگوی شماره 2

در این لوگو نیز سادگی در حد بسیار زیادی رعایت شده است و می توانید این شکل را به سادگی روی هر نوع الواری از چوب نیز قرار دهید رنگ سفید لوگو می تواند به سبک طراحی مینیمال اشاره کند که اصل این سبک این است که سادگی در درجه اول اهمیت دارد و هر چه جزئیات و عناصر کمتر بهتر!  اگر به تصویر لوگو دقت کنید یک تنه درخت را همراه با تیغه ای بزرگ می بینید که به نوعی به مخاطب می گوید که نوع کسب و کار چیست و مهم ترین عناصر کار چه هستند.

اگر دقت کنید تیغه و تنه درخت تقریبا هم در طول و هم در عرض یک اندازه دارند که می تواند این کار اینگونه معنا کرد که شرکت می خواهد بگوید با تیغه های تیز کارکنان و تنه درختان هر شی را برای شما می سازند!! پشت زمینه لوگو چند تخته است که باز هم نشان دهنده نوع کسب و کار و صنعت است اما یکی از بهترین بخش های لوگو فونت یا قلم آن است که به زیبایی نام کسب و کار و زمینه فعالیتش را نوشته اند.

اگر کمی به نوع فونت دقت کنید هماهنگی اش را با دیگر عناصر لوگو درک می کنید از فونت بسیار خوبی در طراحی لوگو بهره گرفته شده است و بهتر است شما نیز در طراحی لوگو مربوط به صنعت چوب از فونت ها فانتزی، پیچیده و خاص استفاده نکنید چرا که در این نوع کسب و کار ها باید مخاطبین کم سوادتر و افراد عادی جامعه نیز بتوانند فونت را به راحتی بخوانند.

تحلیل لوگوی شماره 3

در سومین لوگو از طراحی لوگو صنایع چوب با یک لوگوی زیبا و چشم نواز طرف هستیم که اگرچه مانند دیگر لوگو ها تا حدودی ساده و قابل فهم است و از رنگ قهوه ای برای نشان دادن مرغوبیت محصولات، امنیت و آرامش استفاده کرده ولی اشتباهات زیادی نیز دارد لوگو به خوبی نوع کسب و کار و مواد اصلی آن را به مخاطب نشان داده است.

به شکل هوشمندانه ای لوگو نام شرکت را در تنه‌ی یک درخت نمایش داده است اما فونت لوگو برای این صنعت خوب نیست و بسیاری از افراد حداقل در نگاه اول، نام شرکت را متوجه نمی شوند!

در هماهنگی رنگ های لوگو دقتی صورت نگرفته شده است و رنگ پیش زمینه، خط های تنه درخت و نام لوگو به هم شباهت دارند و بهتر بود در کنار هم استفاده نشوند! در کل با اینکه لوگو دارای معنا و مفهوم خاصی نیز نیست باید گفت یکی از ساده ترین و بهترین لوگو های صنعت چوب است و می توانید از آن برای طراحی لوگوی خودتان الهام بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.