مقالات آموزشی

بررسی مفهوم تولید محتوا رسانه و آشنایی با اهداف آن

مفید بود؟

تولید محتوا رسانه نیازمند آگاهی و تجربه کافی در این زمینه است. تولید محتوا رسانه همان چیزیست؛ که در ساختارهای مختلف تصویری، صوتی، موشن گرافیک و غیره قصد عرضه آن را داریم. تولید محتوا رسانه و آگاهی از آنچه که باید ارائه شود؛ تا آن موضوعاتی که می توانند در نتیجه گیری یاری‌مان کنند، اهمیت دارند.

تولید محتوا رسانه از دانش و سواد رسانه ای برمی خیزد. این مقوله به هر کس که قصد دارد در دنیای تجارت الکترونیک قدمی موثری بگذارد اعلام می کند، که تولید محتوا منظم و هدفمند نیازمند چیرگی بر تمام جزئیاتی است؛ که در رسانه های فعال امروزی دنبال می شوند.

تولید محتوا رسانه بسته به موضوع خود هدفمند است. حتی اگر ظاهرا و در نگاه اول مخاطب متوجه هدفمندی آن نباشد. تولید محتوا رسانه یک راهروی بزرگ و با ظرفیت بی نهایت است؛ که ذهن و آگاهی کاربران را با جهت دهی مشخصی هدایت می کند. این مسئله حکم همان تابلو های راهنما در یک جاده را بازی می کند. که شخصی چه بطور آگاهانه و چه به طور تفریحی قصد می کند؛ سفر خویش را در آن آغاز نماید.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا رسانه و نقش آن در جامعه

رسانه و محتوا دو عضو جدایی ناپذیرند. که از روزهای ابتدایی روی کار آمدن فرهنگ و اجتماع خود را به شکل های گوناگونی روی ذهن افراد و مردم یک جامعه جای داده است. تولید محتوا رسانه برای صاحب یک کسب و کار حکم به دست گرفتن قدرت را دارد. چرا که اوست که می تواند کنترل کند تا آنچه را می خواهد مخاطب ببیند، و آنچه را که نیاز دارد به واسطه آن به نتیجه و استراتژی از قبل چیده شده دست یابد، برساند.

تحت تاثیر بودن اکثریت یک جامعه و اهمیت تولید محتوا رسانه بر آن موضوع جدیدی نیست. این تاثیر گاهی به نفع مخاطب و گاهی به ضرر او عمل می کند. اما داشتن آگاهی کافی در مورد این مسئله می تواند فرهنگ و موضوعات مطرح را ارتقا داده و کفه ی ترازوی مثبت این مبحث را از بخش منفی سنگین تر نماید. تولید محتوا رسانه غنی و ارزشمند همواره تاثیر مثبت و مستقیمی روی فکر و نحوه نتیجه گیری مخاطب خواهد داشت. پس نباید آن را دست کم گرفت.

تولید محتوا رسانه همیشه حاوی پیام است.

پیام داشتن محتوا تولیدی همواره پابرجاست. ما به راه های مختلف این پیام را به مخاطب منتقل می کنیم. گاهی با تولید محتوا رایگان، گاهی با ارسال خبرنامه و گاهی هم از طریق تبلیغات در همین زمینه. از هر سو که نگاه کنید دنیای ما با محتواهای مختلف در حوزه های گوناگون معنی پیدا کرده است.

اما بعد از پیشرفت تکنولوژی این معنی در قالب شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف بیشتر گنجانده شد. تا زمانیکه ترجیح مردم، دریافت محتوا از سمت یک یا چند رسانه است؛ آگاهی داشتن از تولید محتوا رسانه به بهترین و باکیفیت ترین شکل خود لزومی دو چندان دارد. چرا که نمی توان هیچ ارائه دهنده خدمت، یا حتی یک فروشنده را یافت که از دیده شدن به هر واسطه ای خوشحال نباشد.

اما پیام داشتن تولید محتوا رسانه نیز مانند تمامی جنبه های خود آگاهی خاصی را می طلبد. اینکه چگونه آن را به مخاطب منتقل کنیم؟ عکس باشد یا پادکست؟ متن باشد یا ویدئو؟ اندازه آن تا چه حد باید باشد؛ تا جذابیت بیشتری به آن تزریق شده و از خشک و رسمی بودن یا عدم تحریک پذیری برای مخاطب جلوگیری شود؟ از این دست سوالات و پرسش های مشابه و پیدا کردن بهترین جواب تولید محتوا رسانه شما را مثل کنترل تصمیمات و ذهن مخاطب به جهت دهی درست نزدیک می کند.

رابطه تولید محتوا رسانه یونیک و قضاوت مخاطب

مسلما هیچ اجباری در استفاده از یک محصول یا خدمت با تولید محتوا رسانه وجود ندارد. ما تنها محتوا تولید میکنیم که به صورت غیر محسوس بر قضاوت مخاطب تاثیر بگذاریم. چرا که همانطور که میدانید اجبار عامل مناسبی در هیچ زمینه ای نیست. آزاد گذاشتن افراد برای انتخاب و برگزیدن یک گزینه باید در آزاد گذاشتن دست آنها یا یک پیشنهاد خاص و تحریک برانگیز باشد. در نتیجه هرگونه رضایت مندی نیز در ادامه رخ خواهد داد.

تولید محتوا رسانه سعی دارد؛ تا با قالب های مختلف محتوایی در ناخودآگاه مخاطب ثبت شده یا به طور تمام و کمال فرد را تحت تاثیر بگذارند. همین مسئله است که گاهی ارائه ی یک موضوع را در قالب اینفوگرافیک بهتر از نوشتن هزاران کلمه می داند. اگر این موضوع را با نو و تازگی تولید محتوا رسانه در هم بیامیزیم؛ می توانیم معجونی گوارا تولید کنیم که هر شخصی از نوشیدن آن ( استفاده یا بهره مندی ) رضایت مند خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.