استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
طبق مقاله بازاریابی محتوایی؛ داشتن برنامه ریزی، مدیریت کسب و کار، حفظ محتوا و بکار گرفتن روش های و راهبرد هایی برای بازاریابی خود، استراتژی بازاریابی محتوا محسوب میشود. استراتژی بازاریابی محتوا برگزیدن برنامه و سلسله روش هایی برای دستیابی و پیش بردن فعالیت و مشاغل خود در بازاریابی محتوا است. مقاله بازاریابی محتوایی شرکت ها و بازاریابان بزرگی چون رایا مارکتینگ در ایران که موفق در عرصه بازاریابی هستند؛ استراتژی را نقشه راه کسب و کار خود میخوانند.
در قالب یک مثال آسان و قابل فهم میتوان گفت که استراتژی در بازاریابی محتوا مانند تابلوهای راهنمایی در جاده ها برای یک راننده است. اگر شما به یک مقصد جدید سفر کنید نیاز دارید تا با تابلو و علائمی مسیر خود را به درستی پیش روید؛ ولی اگر تابلو و مسیری برای نشان دادن ره وجود نداشته باشد؛ حتما شما دچار سردرگمی خواهید شد و شاید به مقصد نرسید. تکلیف استراتژی در بازاریابی محتوا دقیقا همین گونه است؛ باعث میشود شما در کمترین زمین، در کوتاهترین مسیر و انتخاب صحیح روش خود به هدف برسید.
6عنصر اساسی استراتژی بازاریابی محتوا
برای شروع ، یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق دارای 6مولفه اصلی یا اجزای سازنده است. اگر اولین استراتژی بازاریابی محتوای برند خود را توسعه می دهید یا اگر یک استراتژی قدیمی را بازنشانی می کنید و رویکرد نام تجاری را در مورد محتوا بازتعریف می کنید در اینجا به آنچه نیاز دارید دست پیدا می کنید
1- راهنمای برند
قبل از هر چیز: اگر چندین نفر یا تیم به نمایندگی از یک نام تجاری صحبت می کنند ، باید به شخصیت، صدا، لحن و زبان آن جهت مشخصی بدهند. اگر کتاب تجاری یا دستورالعمل و آموزش رسمی ندارید، با تحقیق در مورد مارک هایی که بیشترین شباهت را با مارک مورد نظر خود دارید، صرف نظر از صنعت یا محصول، یاد بگیرید و در مورد آنچه که طنین انداز است و می توانید از آنها استفاده کنید، یادداشت کنید. سپس با پیروی از این چک لیست، مستندات و منابع آموزش کارکنان را توسعه دهید
2-اهداف بازاریابی
بسته به نیازهای تجاری شما، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و اهداف ابتکارات بازاریابی محتوایی خود را خواهید داشت. به احتمال زیاد ، شما باید یک قدم فراتر بگذارید و معیارهای مربوطه را برای انواع مختلف محتوا تعریف کنید. اینها را می توان به دسته هایی مانند:
محتوای بازاریابی کاربردی (تبلیغات با پاسخ مستقیم، تولید تقاضا و سایر محتوای تبلیغاتی مرتبط با فروش)
آگاهی از برند، ملاحظه و / یا محتوای درک مصرف کننده
ارتباطات و محتوای پشتیبانی بازار محلی (مانند به اشتراک گذاری دارایی ها با توزیع کنندگان، شرکای خرده فروشی یا تیم های محلی)
یا هرگونه هدف تجاری دیگر مربوط به محصول، ارتقاء، قرار دادن و قیمت گذاری. در بسیاری از موارد، محتوای شما ممکن است به بخش های دیگر نیز برسد، مانند جذب محتوا برای منابع انسانی.
تعیین کنید که کدام یک از اهداف اصلی موفقیت محتوای شما در کوتاه مدت و بلند مدت است و آنها را به عنوان پایه های تجزیه و تحلیل که می توانید به طور مداوم در ابزار گزارش یا داشبورد اندازه گیری کنید، تعیین کنید
3-شخصیت (های) مشتری
بازاریابی و تبلیغات به منظور دستیابی به افراد است، خواه این گروه به طور گسترده برای یک نام تجاری مصرف کننده تعریف شود یا بخش باریک تری با ویژگی های جمعیت شناختی یا رفتاری خاص.
افراد و مشخصات شخصیتی (شخصیت هایی) را که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید و تحت تأثیر آنها قرار دهید ، با تحقیقات و داده هایی که جمع آوری کرده اید، مستند کنید و خلاصه هایی از تقلب برای استفاده از کمپین یا توزیع آن به هم تیمی های مشتری ایجاد کنید. اینها می توانند شامل عناصر جمعیتی مانند:
سن
جنسیت
درآمد خانوار
محل
تحصیلات
وضعیت خانوادگی
نقش / عنوان شغلی
همچنین ویژگی های فرهنگی و رفتاری مانند:
ارزشها و اهداف شخصی
نیازهای مصرف کننده
تأثیرات فرهنگی
ترس ها
مهمتر از همه، تلاش کنید تا بینشی منحصر به فرد در مورد مشتری هدف خود پیدا کنید که بقیه صنعت نادیده گرفته یا از آن قدردانی نمی کند. اغلب، به عنوان یک کاتالیزور خلاق برای یک استراتژی محتوای موفق یا جهت کمپین عمل می کند
4-داده ها و تحقیقات بازار
تحقیقات و داده ها سنگ بنای بینش و درک مشتری هستند. این می تواند داده های تاریخی (اطلاعات جمعیتی ترافیک وب سایت، داده های فروش، نظرسنجی، مطالعات، بازخورد مشتریان یا سایر تعاملات ثبت شده با نام تجاری)، تحقیقات اولیه یا داده های شخص ثالث باشد و در بیشتر موارد شما ترکیبی از هر سه را می خواهید.
برخی از تحقیقات آموزنده (و بی طرفانه) از گوش دادن اجتماعی و منابع شخص ثالث ناشی می شود، که می تواند با مصاحبه و تجزیه و تحلیل داخلی تکمیل شود.
در زمینه دیجیتال، ابزارهایی مانند اندازه گیری مصرف کننده گوگل می توانند به شما در درک بهتر گروه های مختلف جمعیتی و رفتار خرید آنلاین آنها کمک کنند. OpenStrategy همچنین میزبان فهرست مفیدی از ابزارهای تحقیق رایگان مصرف کننده است که می تواند استراتژی محتوای شما را راهنمایی کند [توجه: برای دسترسی به آن احراز هویت توییتر لازم است].
5- نقشه نیاز های مشتری
هنگامی که اهداف شما، خواسته شما را مشخص می کند و شخصیت و کار تحقیقاتی شما مشخص می کند که مشتری شما چه کسی است، نقشه سفر نیازهای مشتریان شما را نیز مشخص می کند و اینکه چگونه می توانید آنها را برآورده کنید. یک نقشه سفر موثر ، قصه مشتری احتمالی (یا شخصیت) را ترسیم می کند ،اگرچه نقشه های سفر مشتریان را می توان از یک بازاریابی سنتی الگوبرداری کرد. یک مشتری می تواند بر اساس تعدادی از عوامل و ایجاد کننده، از یک مرحله (یا دستگاه) به مرحله دیگر بپرد و ممکن است با برخی از کانال ها و نقاط تماس شما تعامل داشته باشد در حالی که بقیه را به طور کامل رد می کند.
6- تناسب بازار محتوا (حوزه های محتوا، موضوعات و ترکیب رسانه)
به همان اندازه که درک مشتری از دیدگاه بازاریابی محتوا مهم است، درک وضعیت فعلی محتوا در صنعت شما نیز برای یافتن فرصت ها و فرصت ها مهم است. هنگامی که استارتاپ زیبایی Birchbox برای اولین بار راه اندازی شد، بنیانگذار مولی چن متوجه شد که بازاریابی محتوایی آنها با محتوای مارک های زیبایی تأسیس شده، مجلات و ناشران تأسیس شده، تأثیرگذاران YouTube و Instagram و افراد تازه وارد مانند Refinery29 در تضاد است.
توجه به وضعیت رفتار رسانه ها و قالب های مصرف محتوا، از جمله استفاده از دستگاه و روندهای بصری نیز مهم است. با فراوانی قالب های جدید، می توان وسوسه کننده بود که کلاه خود را روی حلقه های مختلف نوشتاری، عکس و فیلم در انواع کانال های محتوای مختلف پرتاب کنید. اما اغلب بهتر است (و از نظر منابع کارآمدتر) چند کار را به خوبی انجام دهیم تا اینکه سعی کنیم همه جا باشیم. تصمیم بگیرید که 2-3 نوع محتوا مورد توجه شما خواهد بود: برای مثال، داستانهای اینستاگرام و پست های وبلاگ، و سپس سعی کنید عناصر آن محتوا را برای ایجاد وسایل نقلیه دیگر و ارسال انواع دیگر در کانال های دیگر، مجدداً مورد استفاده قرار دهید.
به عنوان مثال، پادکست ها می توانند صوتی را از ویدئوهایی که ایجاد کرده اید جایگزین کنند، یا میکروسایت ها می توانند شامل همه محتوای شما باشند که برای یک کمپین یا موضوع خاص گروه بندی شده اند. نکته اصلی این است که مکان منحصر به فرد خود را برای برجسته شدن و افزودن ارزش به مکالمه پیدا کنید
مزیت های تدوین استراتژی بازاریابی محتوا
مزایای استراتژی بازاریابی محتوا آنقدر زیاد است که؛ اگر در ابتدای تجارت و بیزینس بازاریابی خود آن را به کار نگیرید و برای خود استراتژی تعیین نکنید؛ در واقع هزینه و زمان هایی را که در این راه صرف میکنید به هدر خواهد رفت. این موضوع در مقاله بازاریابی محتوایی که از بزرگترین شرکت ها و بازاریابان محتوایی نقل شده است، ثابت شده است. در این قسمت از بحث به مزیت های داشتن استراتژی در بازاریابی طبق انواع مقاله بازاریابی محتوایی معتبر در جهان میپردازیم:
- استراتژی بازاریابی محتوا سبب کاهش زمان برای تولید محتوای کسب و کار شما میشود. استراتژی مانند برنامه و چراغی برای طی کردن مسیر بازاریابی است؛ و این موضوع به شما کمک میکند تا در تولید محتوا برای خود زمان بخرید و سریعتر در کارتا پیش روید.
- با برگزیدن استراتژی در بازاریابی محتوا؛ محتواهایی که تولید میکنید؛ هدفمند خواهند شد. در واقع استراتژی یا همان برنامه راهبردی به محتواهای شما هدف و انسجام میبخشد.
- مقاله بازاریابی محتوایی معتبر و ارزشمند این موضوع را تایید میکند که؛ استراتژی در پیشی گرفتن شما از سایر رقبا در بازار بسیار موثر است.
- ممکن است شما در کسب و کار و تجارت بازاریابی تان یک تیم و مجموعه بزرگی تشکیل داده باشید؛ و نیاز است این مجموعه و تیم بزرگ مدت زمان زیادی را آموزش ببینند. استراتژی در بازاریابی محتوایی میزان زمان آموزش به افراد تیم و کارکنان شما را میکاهد.
خوب است بخوانید: چگونگی برنامه ریزی برای بازاریابی از طریق محتوا
- از دیگر مزایای انتخاب استراتژی در بازاریابی محتوا، کمک به بهبود ارتقای کیفیت سیستم سئو در کسب و کار شما است. بازاریابان بزرگ میدانند که رعایت و بکار گرفتن سئو در تولید محتوا، محتوای مورد نظر را بسیار با کیفیت و ارزشمند میکند. پس از تاثیر استراتژی برای اصول سئو در تجارت خود غافل نشوید.
- میزان تاثیر گذاری محتوا و جزئیات آن بر روی مخاطب و جذب و تبدیل آن به مشتری بسیار حائز اهمیت است. مزیت و ویژگی بارز دگیری که استراتژی بازاریابی محتوا در بر دارد؛ انسجام بخشیدن به محتوای تولید شده در کسب و کار شما است.
- مورد بعدی و مهم در مزیت استراتژی بازاریابی محتوا طبق مقاله بازاریابی محتوایی، افزایش و رشد احتمال موفقیت و رونق برای کسب و کار شما در عرصه بازاریابی محتوا است. با دیگر گزینه های بیان شده در موارد بالا، استراتژی احتمال موفقیت و پیروز شدن شما را در دنیای بازاریابی آن هم از طریق تولید محتوا، بالا خواهد برد.
- استراتژی بازاریابی محتوا برای برند و نام کسب و کار و تجارت شما، هویت تعیین میکند.
- استراتژی نظم و قاعده را به محتوا و کار شما خواهد داد.
مثال های استراتژی بازاریابی محتوا
مقاله بازاریابی محتوایی در صنعت بازاریابی ذکر میکند که ؛ استراتژی در بازاریابی باید مولفهها زیر را ساپورت و پشتیبانی کند:
-
مدل و شکل کسب و کار بازاریابی شما
استراتژی و انتخاب آن به عنوان یک راه برای کار شما سبب میشود که سبک کاری و تخصص شما در زمینه شغلی خودتان مشخص شود. اگر سبک کاری شما با استراتژی مشخص شود این یعنی مشخص شدن محتوای شما و محتوای شما مخاطی و مشتری هدف خودش را جذب میکند.
-
اهداف شما در تولید محتوا بر اساس مقاله بازاریابی محتوایی معتبر معین میشود
شما باید بدانید که برای چه محتوا تولید میکنید و این محتوا های تولید شده برای چه نوع مخاطبی است؟ استراتژی، سردرگمی را از شما دور و کسب و کار شما را پشتیبانی میکند.
-
استراتژی میزان شناخت شما از جامعه مخاطب و کاربر هدف را مشخص خواهد کرد:
تولید محتوای بدون مخاطب و هدف، یعنی صرفا انجام یک کار بیهوده، پوچ و بی معنی در صنعت بزرگ و مدرن بازاریابی محتوایی است. اگر به مقاله بازاریابی محتوایی در این باره مراجعه کنید؛ خواهید دید که باید برای تولید محتوای خود یک مخاطب و جامعه هدف برگزینید. استراتژی داشتن در بازاریابی محتوایی نقش مخاطب هدف را نیز پررنگ تر خواهد کرد و شما شناخت بیشتری نسبت به شخصیت مخاطب مقابل، روحیات وی، خواسته هایش، تمایلاتش و نیازهایش پیدا خواهید کرد.
همچنین طبق مقاله بازاریابی محتوایی می توان گفت که استراتژی بازاریابی محتوا میتواند شامل موارد زیر باشد:
- استراتژی میتواند تعیین هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای پیش روی کسب و کار و تولید محتواهای شما باشد.
- استراتژی می تواند در قالب یک توصیف برند به منظور مشخص نمودن هویت برند، ارزش های تعریف شده برای برند شما و چشم اندازهایی مطابق انواع مقاله بازاریابی محتوایی از برند تجاری شما باشد.
- طبق مقاله بازاریابی محتوایی بزرگان عرصه بازاریابی و تجارت ها آنلاین؛ گفته شد که استراتژی مانند یک نقشه راه است. این نقشه راه به شما کمک می کند تا برای محتواهای خود قالب, لحن بیان و انتشار، اصول سئو و حتی جزئیات ریزی مانند رنگ و نوشته و عکس های محتواهای خود را انتخاب کنید.
- کلید واژه یا همان کلمات کلیدی از مهمترین عنصر تشکیل دهنده محتواهای شما در بازاریابی محتوایی و مقاله بازاریابی محتوایی است. استراتژی آموزش برگزیدن این کلید واژه را به شما خواهند داد.
در زمینه محتوا شرکت رایامارکتینگ با بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا
و همچنین تولید محتوا سئو شده میتواند شما را در این امر یاری کند.همچنین اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید شرکت رایا مارکتینگ اقدام به استخدام محتوا نویس دورکاری می کند.