این مقاله در نظر دارد درباره معنی موشن گرافی و تاثیر آن در برندسازی با شما مطالبی را به اشتراک بگذارد. اگر مقالات قبلی ما را مطالعه کرده باشید، با مفهوم موشن گرافیک آشنا شده اید. موشن گرافی، متحرک سازی طراح های گرافیکی است.
تایپوگرافی و اینفوگرافیک
آنچه خلق می شود می تواند یک ایده ساده یا دشوار باشد. این ایدهها به شکل ادغامی از صدا، جلوههای بصری مانند شکلها و کاراکترهای کارتونی، تایپوگرافی، پویانمایی و اینفوگرافیک به نمایش در خواهند آمد. البته هرگز نباید از قدرت داستان سرایی در موشن گرافیک غفلت کرد. اگر تمامی این عناصر در کنار هم به خوبی به کار گرفته شوند، محصولی می سازند که در برندسازی سهم خواهند داشت.
معنی موشن گرافی
در معنی موشن گرافی باید خاطر نشان کرد، موشن در انگلیسی به معنای حرکت است . در فارسی به آن پویا نیز می گویند. بنابراین در اصطلاح موشن گرافیک هر چیزی که دارای حرکت باشد، می تواند موشن یا پویا باشد. اگر بتوان محتوایی تولید کرد که در آن، حرکت از عناصر مهم آن باشد، در حقیقت محتوایی تاثیر گذار ساختهایم. بدین معنی که مخاطب با دیدن یک کلیپ راحت تر جذب آن شده و تاثیر بیشتری از آن می گیرد. و این همان موضوعی است که مورد هدف و نظر نهایی بازاریابان می باشد.
ارائه دقیق معنی موشن گرافی
در ارائه دقیق معنی موشن گرافی باید خاطر نشان کرد، در جلوه حرکتی یا همان موشن گرافیک، یک طرح گرافیکی به صورت دیجیتال ترسیم میشود. این فرایند توسط نرم افزارهای فتوشاپ با ابزار ایلاستریتور انجام می شود. بدین ترتیب به شیء حرکت داده می شود و مفهوم حرکت به محتوا اضافه می شود.
معنی موشن گرافی در فارسی و نحوه ساخت موشن گرافیک
در زبان فارسی معنی موشن گرافی، جلوه متحرک است. موشن گرافیک یا جلوه متحرک بخشهایی از پویانمایی یا ویدیو دیجیتالی است که با حس القاء حرکت یا چرخش همراه باشد. این جلوههای متحرک در مراحل بعدی با انواع افکتهای صوتی ادغام میشوند. پیوست این ساند افکتها بر روی موشن گرافیک حس زنده بودن و جانداری را بیشتر القاء خواهد کرد.
بازاریابی محتوایی با ایبوک و اینفوگرافیک
همین امر باعث میشود تا مخاطب بیشتر روی موضوع تمرکز کرده و آن را رها نکند. آنچه اتفاق میافتد، تاثیرگذاری بر روی مخاطب است . مخاطب با دیدن جلوه متحرک تصمیم میگیرد که از کالا یا خدمات معرفی شده، استفاده بکند یا خیر. جلوههای متحرک به وسیله نرم افزار تولید میشوند.
این قطعات ساخته شده در زمینه تبلیغات، عناوین تلویزیونی و … مورد بهره وری قرار میگیرد. در راهبردهای بازاریابی محتوایی میتوان از فرمتهای مختلفی کمک گرفت. مقاله، ایبوک و اینفوگرافیک، مسیرهایی است که کمک میکند یک پیام به سمع و نظر مخاطب برسد. در ادامه به بیان چگونگی تاثیر موشن گرافیک بر برندسازی میپردازیم.
معنی موشن گرافی و تاثیر آن در برندسازی
در ادامه بحث معنی موشن گرافی باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم. موشن گرافی هر معنی که داشته باشد، هدف آن تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است. همانطور که مستحضرید، تماشای فیلم و کلیپ بیش از هر محتوایی می تواند در انتقال داده ها موثر واقع شود.
موشن گرافیک خوب
از زمانی که اینترنت به صورت گسترده در اختیار عموم قرار گرفت، سازمان ها، بنگاه های اقتصادی و … راغب شدند تا از این طریق اطلاعات خود را به عرض مصرف کنندگان برسانند. در این میان موشن گرافیک بیشترین سهم را داشته است.
این قالب دارای ویژگی هایی است که کمک می کند تا طراح به بهترین شکل برند را به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی کند. با بالا رفتن میزان آگاهی مردم از یک نوع کالا و خدمات، برند به بهترین شکل در خاطره ها ثبت شده و ادامه حیات می یابد. یک موشن گرافیک خوب برای ساخت برند، قالبی است که بتواند به خوبی احساسات مخاطب را نشانه برود.
آیا موشن گرافیک دارای انواع مختلفی است؟
صرف نظر از دانستن معنی موشن گرافی باید به این نکته مهم توجه کنیم. موشن گرافیک مسلما دارای دامنه ای گسترده از جهت کارکرد می باشد. در ذیل به صورت فهرست وار به اقسام مختلف موشن گرافیک اشاره می کنیم:
- ویدیو موشن،
- ویدئو رئال،
- استاپ موشن،
- اینفوموشن گرافیک.
ویدیو موشن چیست ؟
در ادامه موضوع معنی موشن گرافی خوب است به ویدیو موشن هم اشاره ای داشته باشیم. در موشن ویدیو، می توان اطلاعات تکمیلی را به محتوای فیلم یا ویدیو اضافه کرد. به عنوان مثال در زمینه ورزشی می توان اطلاعاتی چون، ارزیابی سرعت و شتاب را درباره ورزش های گروهی یا تک نفره را به محتوا اضافه کرد.
در این فرمت، فیلم برداری به صورت واقعی صورت می گیرد. اما طرح های گرافیکی به محتوا افزوده می شود. علاوه براین، شاهد پیام هایی هستیم که در حاشیه تصویر ویدیو جای می گیرند. این پیام ها کامل کننده اطلاعاتی است که در ویدیو نمی توان به تماشاگر ارائه داد.
ویدئو کال
ویدئو کال یکی دیگر از اقسام موشن گرافیک است. فارغ از معنی موشن گرافی خوب است بدانیم، ویدئو رئال محتواهایی هستند که در آن هیچ طرح گرافیکی مشاهده نمی شود. بیشتر تمرکز بر روی فیلم برداری، صداگذاری و تدوین است.
استاپ موشن یعنی چه ؟
حالا که با معنی موشن گرافی آشنا شدیم خوب است بدانیم استاپ موشن یکی دیگر از اقسام موشن گرافیک است. استاپ موشن فنی است که در پویانمایی جهت زنده کردن تصاویر ثابت روی صفحه به کار گرفته می شود. این فرایند با انتقال شیء در هنگام فیلم برداری از یک فریم صورت می گیرد. زمانی که همه فریم ها به نوبت نشان داده می شوند، حس حرکت القاء می شود. در واقع استاپ موشن از جمله شیوه های انیمیشن است که از روی اجسام واقعی عکسبرداری می شود.
استاپ موشن، یک شیوه از انیمیشن سازی
در این شیوه، یک جسم را که معمولا خمیری شکل هستند، کمی حرکت به آن می دهند. سپس عکسبرداری می شود و دوباره یک حرکت دیگر به جسم خمیری می دهند. دوباره عکش برداری می شود. دوربین ثابت است و عکاس تنها از حرکت های طراحی شده عکسبرداری می کند. وقتی فریم ها به صورت متوالی پخش شوند، این حس القاء می شود که جسم خمیری شکل دارای حرکت است.
تعریفی درباره اینفوموشن گرافیک
یکی دیگر از اقسام مختلف موشن گرافیک، اینفوموشن گرافیک است. در ادامه موضوع معنی موشن گرافی باید گفت؛ اینفوگرافیک را Infomotion نیز می نامند. این ویدیوها، جهت زیبا کردن و عرضه اطلاعات تکمیلی به محتوای اینفوگرافی، مورد استفاده قرار می گیرند.
چرا موشن گرافیک برای برندسازی معرفی می شود؟
خوب است پس از بررسی درباره معنی موشن گرافی به این موضوع نیز بپردازیم. چرا موشن گرافیک برای برندسازی معرفی می شود؟ همانطور که می دانید، همه چیز برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ بستگی دارد که کاور و ظاهر اثر چگونه باشد. اولین چیزی که مورد توجه مشتری قرار می گیرد، برند شما می باشد. اگر برند شرکت شما از یک طرح زیبا برخوردار و با تمام متر و معیارهای انیمیشن مطابقت داشته باشد، برند به خوبی معرفی می شود.
ابزارها و امکانات متعدد موشن گرافیک
موشن گرافیک چون دارای ابزارها و امکانات متعدد و دامنه داری است، می تواند در خلق رنگ های شاداب و پر جلوه موفق باشد. هر یک از عناصر به کار گرفته شده در موشن گرافیک را نیز می توان بارها ویرایش کرد. از همه مهمتر این که موشن گرافیک چون از شخصیت های کارتونی کمتری برخوردار است، رسمی تر به نظر می رسد. این ویژگی بیشتر برای کسانی مفید است که تازه به جمع بازاریابان پیوسته اند و هنوز با سلیقه مشتری خوب آشنا نیستند.