مقالات آموزشی

بررسی تمایز موشن گرافیک و اینفوگرافیک

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تمایز موشن گرافیک و اینفوگرافیک بپردازیم. همانطور که می دانید، در عصری به سر می بریم که اطلاعات اهمیت بسیاری دارند. روش های بسیاری در نقل و انتقال آنها وجود دارد که یکی از این موارد موشن گرافیک، اینفوگرافیک و … است.

اما چرا باید برای انتقال مفاهیم و داده ها از روش های نوینی مانند موشن و اینفوگرافیک کمک بگیریم. پاسخ روشن است. گاهی اوقات القای تصاویر ذهنی به کمک چند جمله کار آسانی نیست. از همین رو، با کمک تصویرسازی از عهده این مهم بر می آییم. اما قبل از این که به وجه تمایز این دو مسئله بپردازیم، خوب است درباره هریک از این موارد اطلاعاتی ارائه دهیم.

تعریفی مختصر درباره موشن گرافیک 

تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک را با معرفی موشن گرافیک شروع می کنیم. این عبارت از دو واژه حرکت و گرافیک ساخته شده است. موشن به معنی حرکت است. بدین معنی که با حرکت دادن چند طرح با کمک گرافیک القای حس حرکت را بوجود می آوریم. این امر با کمک ابزارهایی صورت می گیرد که عبارتند از : رنگ ها، تعداد زیادی تصویر گرافیکی، حجم ها و ….  هدف از طراحی یک تصویر موشن گرافیک، اطلاع رسانی در حوزه تبلیغات می باشد.

 

موشن گرافیست 

در حقیقت موشن گرافیست با دانش و در اختیار داشتن چند ابزار، می تواند یک تصویر ثابت مثل یک عکس را به یک کلیپ دارای حرکت تبدیل کند. این اثر بهتر از هر جمله ای می تواند پیام تبلیغاتی و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب بگذارد. در حقیقت با بکار گرفتن جذابیت سمعی بصری اثر تولید شده، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. همین امر، او را وادار می کند تا پیام یک اثر موشن گرافیکی را درک کرده و آن را به خاطر بگذارد.

چرا شناخت تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک مهم است؟ 

شناخت تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم در قالب دادها دست به انتخاب بزنیم. گاهی اوقات لازم است یک پیامی را به مخاطب بدهیم. این جاست که بحث شناخت تفاوت این دو جدی می‌شود. درباره اینفوگرافیک باید بگوییم، عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر ارتباطات و انتقال داده‌ها است. این اطلاعات با سرعت سرسام آوری در حال رد و بدل شدن هستند.

جلوه‌های سمعی بصری

از طرفی گاهی به دلیل ازدحام مفاهیم و اطلاعات، مخاطب در خواندن همه آنها دچار گیجی و سردرگمی می‌شود. اینفوگرافیک یک شیوه نوین و مبتکرانه است که مخاطب می‌تواند با کمک آن محتوای عرضه شده را تماشا کند.

 

این طرز انتقال اطلاعات بسیار جذاب و دوست داشتنی ارزیابی شده است و هرگز مخاطب از برخورد با آن دلزده نمی شود. بسیاری از افراد من جمله اساتید مراکز آموزشی، مدیران سازمان‌ها، مجریان کنفرانس‌ها و سمینارها از این روش جذاب استفاده می‌کنند. جلوه‌های سمعی بصری باعث می‌شود تا مخاطب روی اثر تمرکز کرده و پیام را به صورت غیر مستقیم دریافت کند.

چه زمانی باید از اینفوگرافیک استفاده کرد؟ 

در ادامه بحث تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک باید به سطح دشواری هر یک اشاره شود. به عنوان مثال اگر اطلاعات شما کمی پیچیده و دشوار ارزیابی می شود، بهتر است از شیوه اینفوگرافیک بهره ببرید. در ادامه به مواردی که کمک می کند تا اینفوگرافیک به کار گرفته شود، برایتان فهرست می کنیم.

  •  هنگامی که پای شرح یک موضوع کلی در میان باشد،
  •  خلاصه کردن یک محتوا یا ارائه یک گزارش طولانی بهتر است با اینفوگرافیک انجام شود،
  •  وقتی بخواهیم چند گزینه را با هم مقایسه کنیم،
  •  تشریح و توضیح یک مطلب سخت و دشوار،
  •  وقتی بخواهیم درستی درباره یک مسئله و دلایل آن را گفتگو کنیم،
  •  به نمایش گذاشتن نتیجه مطالعات و تحقیقات انجام شده،
  •  هنگامی که توضیح و تفسیر یک موضوع باعث شود،  بحث به درازا بکشد و حوصله مخاطب را سر ببرد.

 تفاوت موشن گرافیک با اینفوگرافیک

همه این موارد کمک می کند تا از اینفوگرافیک استفاده شود و همین می تواند وجه تفاوت موشن گرافیک با اینفوگرافیک باشد. مواردی که در فوق برایتان فهرست کردیم به خوبی نمایش می دهد که تقریبا می توان از اینفوگرافیک در بیشتر زمینه ها استفاده کرد. فرقی نمی کند اطلاعات شما متعلق به کتاب درسی کلاس پنجم دبستان باشد یا یک واحد درسی دانشگاهی. حتی مدیران نیز برای انتقال داده های خود به مشتریان از اینفوگرافیک کمک می گیرند.

تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک در چه موضوعاتی است؟

درباره تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک باید خاطر نشان کرد، رشته گرافیک دامنه وسیعی دارد. هر یک از دانش آموختگان این هنر صنعت می توانند وارد بازار کار شوند. طراحی رابط کاربری، تبلیغات و ساخت تیزر و … مشاغلی است که دوستداران و طرفداران خود را دارند. در این میان موشن گرافیک و اینفوگرافیک نیز می تواند علاقمندان خاص خود را داشته باشند. اما این موارد همانطور که این مقاله بر آن تاکید می کند، با هم متفاوت هستند. تفاوت های هر یک از این موارد را به شرح زیر می آوریم:

  • متمایز بودن در هدف ،
  • تمایز در ابزارهای ساخت اثر ،
  •  متمایز بودن در ساختار.

 

متمایز بودن در هدف اولین تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک 

اولین تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک در متمایز بودن اهداف آنها است. عموما موشن گرافیک هدفی جز آموزش، تبلیغات و ارائه خبر و اطلاعات ندارد. وقتی یک کارفرما بخواهد پیام خود را به رساترین و جذاب ترین شکل ممکن به سمع مخاطب برساند از این قالب استفاده می کند. اما مطلب در اینفوگرافیک فرق می کند. هدف نهایی اینفوگرافیک، انتقال اطلاعات به سریع ترین روش ممکن است. اینفوگرافیک کمک می کند تا حجم بزرگی از اطلاعات کسل کننده در سریع ترین بازه زمانی و با جذاب ترین روش ها به سمع و نظر مخاطبان برسد.

تمایز در ابزارهای ساخت اثر

دیگر تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک، تمایز در ابزارهای ساخت یک اثر است. برای تولید یک اثر موشن گرافیک لازم است از نرم افزارهایی نظیر Cinema ۴D  استفاده کرد. انیشات، افترافکت و فتوشاپ از دیگر نرم افزارهایی هستند که در ساخت موشن گرافیک به کار می روند. قابل ذکر است این نرم افزارها از تایم لاین برخوردارند و این فرصت را در اختیار طراح می گذارند که به آسانی حرکت  و بازه زمانی را برای هر یک از آثار خود تعریف نمایند. جهت تولید اینفوگرافیک تنها لازم است به یکی از نرم افزارها نظیر Illustrator، کنوا و فتوشاپ مهارت داشت.

 متمایز بودن در ساختار

متمایز بودن در ساختار سومین تفاوت موشن گرافیک با اینفوگرافیک می باشد. در آثار موشن گرافیک بیشتر با مفاهیم انتزاعی سروکار داریم. تصویرهای گرافیکی به همراه رنگ و حجم کاراکترها نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت موشن گرافیک با کمک ادغام گرافیک و حرکات، پیام رسانی می کند. در برابر اینفوگرافیک متشکل از تصویرهای گرافیکی است که در آن، متن کمی به کار رفته است. همین امر باعث  افزایش جذابیت و تاثیرگذاری محتوا می‌شود.

ابزارهای مورد استفاده در اینفوگرافیک و موشن گرافیک 

مبحث تفاوت موشن گرافیک و اینفوگرافیک را با این موضوع خاتمه می دهیم. جهت ساخت اینفوگرافیک لازم است محتوا در قالب هایی چون JPG،  PDFو PNG  برده شود. هر چند که قالب های دیگر نیز موجود می باشد که می توان با آن کار اینفوگرافیک را انجام داد. مانند، ESP، PSD،  AI . این فرمت ها در نرم افزارهای ادوبی قابل اجرا می باشند. در حالی که جهت ساخت موشن گرافیک، از  قالب های MOV ،  GIF و … کمک می گیرند. به صورت خلاصه می توان اینگونه تفهیم مفاهیم کرد؛ اینفوگرافیک با کمک ارتباط با تصویر خلق معنا کرده و پیام را می رساند اما موشن گرافیک، یک نوع ارتباط است که با کمک فیلم بوجود می آید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.