مقالات آموزشی

بررسی اصول کلی طراحی لوگو پرندگان

مفید بود؟

طراحی لوگو که بانام‌های نشان تجاری یا آرم تجاری هم شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال گسترده‌ترین رشته‌های طراحی گرافیک است. این حوزه به علت گستردگی فراوانی که دارد و درعین‌حال نیازمند بودن آن به خلاقیت یکی از دشوارترین رشته‌های طراحی برای انتخاب کار در آن در نقش یک حرفه‌ای است. خود لوگو یک تصویر است که اگر به‌درستی طراحی شود می‌توان به‌عنوان نماد یک کسب‌وکار مطرح‌شده و معرفی شود.

لوگوها باید به نحوی طراح شوند که نیازی به تغییرات پی‌درپی نداشته باشند. چراکه در هر کسب‌وکاری لوگو به‌عنوان هویت آن معرفی‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد و هدف این است که مشتری به‌محض دیدن لوگو همان  برند یا کسب‌وکار در ذهنش تداعی شود، پس تغییرات پی‌درپی نه‌تنها به موفقیت منجر نمی‌شود بلکه سبب سردرگمی مخاطب شده و از اثرگذاری لوگو نیز کاسته می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم کمی در مورد اصول طراحی لوگو پرندگان بپردازیم.

 

اگر قصد سفارش طراحی لوگو با طرح پرنده رادارید شرکت رایا مارکتینگ می‌تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کند. کافی است با مراجعه به سایت رایا مارکتینگ به آدرس rayamarketing.com مراجعه کرده و نمونه لوگوهای طراحی‌شده را مشاهده کنید و در صورت پسندیدن می‌توانید نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید.

نقش رنگ در طراحی لوگو

یکی دیگر از عامل‌هایی که به حرفه‌ای شدن طراحی لوگوی پرنده یا هر طرح دیگری کمک می‌کند رنگ استفاده‌شده برای آن است. البته رنگ را نباید یک فاکتور بسیار مهم در نظر گرفت، چراکه یکی از اصول طراحی لوگو این است که لوگو باید حتی در حالت بدون رنگ و سیاه‌وسفید هم جذاب و پیام‌رسان باشد. هرکدام از رنگ‌هایی که در لوگو مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای فلسفه‌ی خاص خود هستند و پیامی منحصربه‌فرد را منتقل می‌کنند. برای مثال رنگ قرمز گاها می‌تواند نماد توقف و ایستادن باشد و به همین دلیل در طراحی تابلوهای جاده‌ای که بیانگر ممنوعیت‌ها هستند از آن استفاده می‌شود. همچنین این رنگ به‌نوعی تحریک‌کننده‌ی حس گرسنگی نیز هست و به همین علت در لوگوهای رستوران‌ها و فست فودها از آن زیاد استفاده می‌شود. یا اگر کسب‌وکاری بخواهد کارهای میهن دوستانه انجام دهد یا مایل باشد این اعتقاد را در محصول خود تداعی کند می‌تواند از رنگ‌های پرچم کشور خودش در طراحی بهره ببرد.

رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که برای طبیعت و نیز موارد سلامتی و بهداشتی کاربرد دارد و در مقابل آبی نشان‌دهنده‌ی آرامش است و در موارد طبی و پزشکی به‌وفور از آن بهره می‌برند.

مرحله‌های طراحی لوگو پرنده

برای طراحی لوگو پرندگان به‌صورت حرفه‌ای لازم است تا چند مرحله طی شوند. این مرحله‌ها به شرح زیر هستند:

  • تحقیق در مورد کسب‌وکار موردنظر و جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن

همیشه پیش از انجام هر کاری نخستین قدم جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن کار است. این موضوع برای طراحی لوگو هم صدق می‌کند. اگر طراح در مورد کسب‌وکار یا محصولی که می‌خواهد برای آن طراحی انجام دهد اطلاعاتی نداشته باشد قطعاً نمی‌تواند لوگویی خوب برای آن طراحی کند. چراکه طرحی که برای لوگوی یک کسب‌وکار برمی‌گزینیم درنهایت باید با نوع فعالیت آن ارتباط نزدیکی باشد و به‌نوعی بازگوکننده‌ی حوزه‌ی فعالیت آن باشد.

برای مثال نمی‌توان لوگویی که برای یک مغازه‌ی پرنده فروشی طراحی می‌شود را با لوگوی یک مرکز خرید گوشت پرندگان یکی در نظر گرفت. این دو کاملاً باهم متفاوت بوده و طراح باید پیش از طراحی به این تفاوت‌ها واقف شود. به همین دلیل است که مهم است طراح پیش از شروع طراحی کاملاً به همه‌ی ابعاد برند یا کسب‌وکار واقف شود و آن را بشناسد.

  • طراحی نمونه‌ی اولیه‌ی لوگو

در طراحی لوگو پرندگان و به‌صورت کلی هر نوع لوگویی یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید روی آن تمرکز زیادی شود و وقت زیادی به آن اختصاص داده شود طراحی اتود اولیه‌ی لوگو است. عموماً طراحان اتود اولیه را روی کاغذ انجام می‌دهند و تنها یک اتود ندارند. بلکه چندین و چند طرح را طراحی کرده و درنهایت سعی می‌کنند طرح نهایی آمیزه‌ای از این طرح‌ها باشد. البته برخی از طراحان این مرحله را هم به کمک نرم‌افزارها انجام می‌دهند و برای این کار از نرم‌افزارهای مبتنی بر بردار بهره می‌گیرند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: آشنایی با طراحی لوگو حرفه ای با فتوشاپ

به این نکته دقت داشته باشید که این مرحله تنها طرح اولیه‌ی لوگو است و درنهایت طرح آخر ممکن است تفاوت‌های زیادی با این اتود اولیه‌ی ارائه‌شده داشته باشد.

  • توجه به مفاهیمی که انتظار داریم لوگو آن‌ها را بیان کند

ذکر این نکته ضروری است که لوگو یک طرح گرافیکی بدون هیچ مفهومی نیست بلکه چیزی که سبب چالشی شدن طراحی لوگو و دشواری آن می‌شود همین منتقل کردن مفهوم است. یکی از وظیفه‌های یک لوگوی خوب طراحی‌شده این است که باید به‌صورت غیرمستقیم پیام و مفهومی را به بیننده و یا مشتری تفهیم کند.

  • برقراری تعادل در طرح اصلی

انسان‌ها به‌صورت فطری به دنبال تعادل هستند، حتی اگر دقت کنید بدن خود انسان هم دارای یک توازن و تقارن است. پس بهتر است همواره در طراحی خود تقارن و توازن طرح را رعایت کنید تا از نظر بصری جذاب جلوه کند. همچنین رعایت اصل تعادل سبب می‌شود لوگوی شما بهتر در ذهن مخاطبتان نفوذ کرده و ماندگار شود.

  • لوگو باید برای همه‌ی اندازه‌ها قابل‌استفاده باشد

لوگوها کاربردهای گوناگونی دارند و در ابعاد و سایزهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. از یک بیلبورد گرفته تا سربرگ نامه‌های رسمی لوگو می‌تواند تا این اندازه کوچک یا بزرگ باشد. پس مهم است که هنگام طراحی حتماً به این موضوع دقت داشته باشید و آن را در طراحی خود دخیل کنید. در این مورد توجه به طراحی جزئیات بسیار بااهمیت بوده . باید به‌گونه‌ای باشد که این جزئیات در طرح‌های با ابعاد بسیار کوچک هم قابل‌رؤیت باشند و طرح را دچار مشکل نکنند.

 

  • انتخاب رنگ‌ها

بالاتر در مورد رنگ‌ها و اهمیت آن‌ها در طراحی لوگو پرندگان صحبت کردیم. سعی کنید روانشناسی رنگ‌ها را فرابگیرید و آن‌ها را در طراحی به کار ببرید.

  • بهره‌گیری از فونت‌های خاص

اگر نوع لوگوی شما ترکیبی یا نوشتاری است سعی کنید فونتی که برای آن برمی‌گزینید از فونت‌های دم‌دستی و اصطلاحاً همه‌کسی نباشد. بلکه فونتی را انتخاب کنید که منحصربه‌فرد بوده و درعین‌حال سبب جذابیت طراحی شود. خوانایی هم یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در انتخاب فونت به آن دقت شود.

  • نقش خلاقیت در طراحی لوگو

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای داشتن طرحی خوب برای لوگو بهره‌گیری از خلاقیت است. یکی از کارهایی که برای پرورش خلاقیت مفید است دیدن نمونه کارهای سایر طراحان لوگو است. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید منبع الهامی برای خو پیداکرده و درعین‌حال هم از انجام طراحی‌های خاص و متفاوت با بقیه هراسی به خود راه ندهید. برای مثال برای طراحی لوگو کبوتر یا لوگوی عقاب از شکل معمول آن‌ها استفاده نکنید بلکه آن‌ها را در زاویه‌ای خاص یا با طراحی خاص در لوگوی خود استفاده کنید و هیچ‌گاه از متفاوت بودن نترسید.

سوالات متداول

  • لوگو چیست؟

    لوگو که آن را بانام‌های نشان تجاری یا آرم تجاری هم می‌شناسیم یک مؤلفه‌ی گرافیکی است که به کمک تصاویر، حروف الفبا، نمادها، سمبل‌ها، رنگ‌ها و غیره طراحی می‌شود و به‌نوعی نشان‌دهنده‌ی هویت یک برند و نیز معرفی کننده‌ی آن است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوگو ماندگاری آن است. یعنی باید به نحوی طراحی شود که در ذهن مخاطب به‌خوبی ثبت شود و به‌راحتی بتواند آن را به خاطر آورد. از دیگر ویژگی‌های لوگو می‌توان به‌سادگی آن، مقیاس‌پذیری، به‌یادماندنی بودن، عدم وابستگی به زمان خاص و … را نام برد.

  • چگونه می‌توانیم سفارش طراحی لوگو بدهیم؟

    سایت‌ها و شرکت‌های طراحی گرافیکی بسیاری هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها برای سفارش لوگوی موردنظر خود اقدام کنید. همان‌طور که در ابتدای ای مطلب نیز گفته شد رایا مارکتینگ یکی از سایت‌های معتبر درزمینهٔ ی انجام طراحی‌های گرافیکی است. همچنین این سایت از طراحان بسیار حرفه‌ای و خوش‌نامی بهره می‌گیرد که پس از گذراندن آزمون‌های متعددی گزینش‌شده‌اند. پس شما می‌توانید با خیال راحت طراحی خود را با آن‌ها سپرده و از نتیجه‌ی نهایی مطمئن باشید. برای ثبت سفارش طراحی لوگو پرندگان در رایا مارکتینگ در ابتدا لازم است به این سایت رفته که آدرس آن در بالا قیدشده است. سپس به قسمت ثبت‌نام و ثبت سفارش واردشده و پس از واردکردن اطلاعات لازم ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. مرحله‌ی بعدی مربوط به ثبت سفارش طراحی است که در آن کلیه‌ی نکات مربوط به طرح موردنظر خود را وارد کرده و سفارش خود را ثبت می‌کنید. پس از ثبت سفارش در مدت‌زمان کوتاهی که زیر 5 دقیقه است از طرف رایا مارکتینگ برای مشاوره‌ی رایگان با شما تماس گرفته می‌شود. درنهایت نیز در صورت قطعی بودن سفارش، مبلغ موردنظر را پرداخت کرده و سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.