طراحی سایت فروشگاهی یکی از روشهای موفقیت آمیز برای فراهم آوردن بستری جهت خرید و فروش آنلاین به شمار میآید. افراد زیادی برای فروش محصولات و خدمات خود از طراحی سایت فروشگاهی بهره میبرند و برخی دیگر از افراد نیز با طراحی فروشگاهی کامل نسبت به فروش انواع محصولات و خدماتی که مربوط به کسب و کارهای مختلف است اقدام میورزند. طراحی سایت فروشگاهی کاری تخصصی بوده و نیاز به دانش کافی در خصوص تمام جزئیات مورد استفاده در این گونه سایتها دارد.
طراحی گرافیکی ساده رمز موفقیت در طراحی سایت فروشگاهی
گرافیک سایت در طراحی سایت فروشگاهی نقش مهمی دارد. چیدمان صحیح بخشهای مختلف به ویژه در صفحه اصلی میتواند منجر به جلب نظر و یا عدم تمایل مشتری به مشاهده بقیه صفحات سایت گردد. در طراحی سایت فروشگاهی در صورتی که به عنصر سادگی توجه نشود و سایتها شلوغ باشند میتواند منجر به سردرگمی مخاطبان گردد. همه ما سایتهای فروشگاهی فراوانی مواجه شدهایم که در نهایت متوجه نحوه عملکرد و دسته محصولات و خدمات و مواردی از این قبیل در آنها نشده و صفحه سایت را بستهایم. به همین دلیل سادگی و در عین حال زیبایی در طراحی سایت فروشگاهی میتواند آیتمی تاثیر گذار در جلب بازدید کننده درنظر گرفته شود.
استفاده از قالبهای فروشگاهی موضوعی است که نباید به آن تکیه کرد. طراحی قالبهای منحصر به فرد میتواند کلیه نیازهای مدیران سایت را به خوبی پوشش داده و سایتی خاص و قابل قبول ایجاد نماید. رنگ بندیهای مناسب و استفاده از ماژولهای مختلف برای نمایش تصاویر و بنرهای سایت از دیگر مواردی است که در گرافیک طراحی سایت فروشگاهی باید مورد توجه کاربران قرار گیرد.
استفاده از انواع گوشیهای هوشمند و تبلتها سبب شده تا در طراحی سایت فروشگاهی موضوع رسپانسیو بودن سایت جایگاه ویژهای پیدا کند. بسیاری از کاربران با مراجعه به سایتهای فروشگاهی با استفاده از گوشیهای همراه خود اقدام به خرید مینمایند و همین امر منجر شده تا طراحیهای گرافیکی بر اساس اصول و شرایط ویژهای انجام شود. در صورتی که سایت مورد نظر در گوشیهای با سایزهای مختلف به هم ریخته و نامناسب باز شود میتواند مشکلات فراوانی را برای مدیران سایت ایجاد نموده و سبب کاهش بازدید سایت گردد.
بیشتر بخوانید: هزینه طراحی سایت
بخشهای اصلی سایت در طراحی سایت فروشگاهی
برای انجام پروژه طراحی سایت فروشگاهی موفق لازم است پیش از شروع کار بخشهای مورد نیاز با توجه به نیاز سنجیهای انجام شده تعیین گردد و برنامه نویسیهای مربوط به هر بخش به صورت کاملا تخصصی انجام پذیرد. بخش نمایش محصولات و موضوعات اصلیترین بخش در طراحی سایت فروشگاهی به شمار میآید. این بخش باید شامل توضیحات مختصر در حد چند خط و همچنین توضیحات فنی و جامع در خصوص محصول مورد نظر باشد.
علاوه بر آن استفاده از تصاویر با کیفیت در زوایای مختلف میتواند دید مناسبی از کالا به مشتریان داده و تا حد زیادی موجب ترغیب آنها به خرید محصول گردد. نکته مهمی که در خصوص پروژه طراحی سایت فروشگاهی به ویژه بخش محصولات میتوان در نظر گرفت این است که مسیرهای یافتن و خرید کالا نباید پیچیده بوده و کاربران بتوانند به سرعت خرید خود را انجام دهند.
یکی از مهمترین بخشهایی که در قسمت محصولات در طراحی سایت فروشگاهی باید وجود داشته باشد فرم نظرات مردمی در خصوص کالا و خدمات مورد نظر است. به طور کلی نظرات افرادی که خرید را انجام دادهاند میتواند نقش موثری در فروش بیشتر کالا داشته باشند. مشتریان به نظرات یکدیگر بیشتر از توضیحات مدیران سایت و فروشندهها اعتماد میکنند و همین امر میتواند علاوه بر فروش بیشتر، دید بهتری از محصول و کیفیت آن به مدیران سایت و تولید کنندگان محصول ارائه دهد.
امکان مقایسه محصولات با هم و همچنین وجود نمودار تغییرات قیمت از جمله موارد دیگری است که میتوان در طراحی سایت فروشگاهی به صفحه محصولات اضافه نمود. همچنین قرار دادن ماژولهایی برای جستجو ساده و پیشرفته محصولات میتواند نقش موثری در هدایت مشتریان به محصول مورد نظرشان داشته باشد.
در طراحی سایت فروشگاهی اتصال به درگاه بانک و استفاده از ماژولهای مربوط به آنها باید به صورت تخصصی انجام شود تا هم امکان پرداخت اینترنتی به آسانی میسر باشد و هم از لحاظ امنیتی مشکلی برای حساب کاربران ایجاد نگردد. معمولا سایتهایی که به صورت فروشگاهی فعالیت میکنند نیاز به دریافت نماد الکترونیک و نشان ثبت رسانههای دیجیتال دارند تا بتوانند در بستری مطمئن فعالیت نمایند و مشتریان نیز به راحتی امکان پیگیری خریدهای خود را در صورت بروز مشکلات احتمالی داشته باشند. ستاد ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی با نظارت بر فعالیت فروشگاهها میتواند این بستر مطمئن را برای کاربران و صاحبان سایت فراهم آورد.
یکی از بخشهای بسیار مهم در طراحی سایت فروشگاهی بخش آموزش نحوه کار با سایت است. در این گونه سایتها باید بخشی باشد که با استفاده از توضیحات متنی، تصاویر و حتی فیلمهای آموزشی نحوه کار با سایت و مراحل خرید نمایش داده شود. علاوه بر این میتوان بخش سوالات متداول را در این سایتها برای پاسخ گویی به سوالاتی که ممکن است برای مشتریان ایجاد شود در نظر گرفت. این کار موجب میشود فشار از روی بخش پشتیبانی سایت برداشته شده و روند آموزش دیدن کاربران تسهیل گردد.
فاکتورهای اصلی هنگام طراحی سایت فروشگاهی
بیایید به فاکتورهای اصلی که باید در هنگام طراحی یک وب سایت فروشگاهی در نظر بگیریم نگاهی بیاندازیم.
1. از عکسها و فیلمهای با کیفیت استفاده کنید
هرچه عکسها و فیلمهای آپلود شده در سایت کیفیت بهتری داشته باشد، کاربران بیشتری از سایت فروشگاهی شما خوششان میآید. عکسها میتوانند با وضوح بالا، نماهای 360 درجه، مدلهای سهبعدی و ویدیو باشند. نداشتن عکسهای با کیفیت باعث میشود که کاربران به محض ورود به صفحه اول سایت شما، از آن خارج شوند. اولا دلیل آن این است که عکسهای بی کیفیت تاثیر خوبی روی کاربران نمیگذارد ثانیاً عکسهای با کیفیت پایین، تصور کاربران درباره محصولات را خراب میکند. هر چقدر هم که محصولات خوب باشند، عکسهای بد باعث میشوند که به همان اندازه بد به نظر برسند.
همچنین، مردم احساس میکنند که عکسهای با کیفیت پایین نشاندهنده این است که یک فروشگاه به تلاش برای فروش اهمیتی نمیدهد، بنابراین احتمالاً به دنبال عکس دیگری میگردند که بیشتر به آنها احترام بگذارد. یکی دیگر از مواردی که مهم است توانایی بزرگنمایی عکسها است. بزرگنمایی تصاویر به این دلیل است که سطح نمایش قابل قبولی از محصولات داشته باشیم تا کاربران بتوانند تمام جزئیات لازم را از محصول مورد نظردریافت کنند.
2. ویژگی فیلتر کردن و امکان جستجو را اضافه کنید
فیلتر کردن ویژگیهای محصول، امکان حذف موارد غیر ضروری را از نتایج جستجوی عظیم فراهم میکند و کاربران را از صفحه اصلی به صفحه محصول مورد نظر هدایت میکند. همچنین امکان جستجو به کاربران امکان میدهد به سرعت یک محصول خاص را پیدا کنند. با این حال، هنگام طراحی سایت فروشگاهی، نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که به عنوان مثال، برای یک فروشگاه مبلمان با 100 هزار مورد، مهم نیست که سایت و عناصر داخل سایت چقدر زیبا به نظر میرسند، بلکه این نکته مهم است که جستجو و دسترسی به محصولات چقدر راحت هستند. در حالی که، برای فروشگاههای کوچک با 100 محصول، طراحی حرف اول را میزند. و حتی میتوانید نوار جستجو را به طور کلی حذف کنید.
3. سلسله مراتب بصری را حفظ کنید
مهمترین نکات اطلاعاتی باید در بالای صفحه قرار گیرند. به عنوان مثال، تقریباً در هر صفحه اصلی سایت فروشگاهی، میتوانید عناصر زیر را مشاهده کنید که به درک موضوع سایت کمک میکند:
– لوگو و نام شرکت در هدر سایت
– نوار جستجو
– یک تصویر اصلی که نمایانگر کل سایت است
– محتوای اصلی
– پاورقی
ساختار ساده و سلسله مراتبی به بازدیدکنندگان کمک میکند تا راحتتر در سایت به جستجو بپردازند. با توجه به انتخاب درست اقدام به عملها، شخص بلافاصله میبیند که کجا کلیک کند تا به بخش مورد نظر برود.
4. کمی زیبایی اضافه کنید
ممکن است این مورد با سادگی سایت که قبلا به آن اشاره شد در تضاد باشد، اما اینطور نیست. 38 درصد از کاربران در صورتی که طراحی سایت را غیرجذاب بدانند، یک سایت را ترک میکنند. اینطور نیست که فقط به این دلیل که یک وب سایت ساده است، نباید زیبا باشد. یکی از مواردی که هنگام طراحی یک سایت فروشگاهی باید در نظر گرفت، یافتن تعادل بین زیبایی شناسی و مفید بودن است. بهترین طراحی سایت فروشگاهی، طراحی یک سایت مجذوب کننده است.
یک کاربر ممکن است همه متنهای داخل سایت را نخواند و گاهی اوقات حتی مطمئن نیست که چه موردی را انتخاب کند. او فقط “به یک سشوار نیاز دارد”. بنابراین بدون اینکه چیز زیادی در مورد سشوار بداند به صفحه میآید، و اینجاست که طراحی مهم است. کارکردن با صفحات سایت چقدر راحت است، همه چیز چقدر در دسترس و واضح است و فرآیند خرید چقدر ساده و راحت است. سپس اگر محصول رادوست داشته باشد، آن را میخرد. محصول واقعی در جایگاهی بعد از زیبایی سایت شما قرار دارد. اما باید توجه کنید که طراحی سایت نه تنها باید با برند سازگار باشد، بلکه باید کاربر بتوانند با آن ارتباط برقرار کند. رنگها نیز تاثیر زیادی بر احساسات کاربران میگذارد و احساسات خاصی را برمیانگیزند.
5. برند سازی کنید
طراحی وب سایت باید با نوع محصولات ارائه دهنده شما مطابقت داشته باشد، آنها را منعکس کند، برند را تکمیل کند و احساسی منحصر به فرد برای محصولات ایجاد کند. سایت فروشگاهی بخش عمدهای از هویت یک برند است. برای متمایز شدن از سایر برندها، به یک برند سازی و هویت مستقل نیاز است. مفهوم هویت شامل لوگو، شعار، فونت شرکت و رنگ است. بنابراین مطمئن شوید که از فونتها، رنگها و الگوهای خاص خود در سراسر سایت استفاده کنید تا کاربران برند را بشناسند و به خاطر بسپارند. ارائه یک برند به طور مداوم در تمام پلتفرمها میتواند درآمد را تا 23 درصد افزایش دهد.
6. سایت را واکنشگرا طراحی کنید
79 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند در 6 ماه گذشته با استفاده از دستگاههای تلفن همراه خود خرید آنلاین انجام دادهاند. یعنی امروزه بیش از سه چهارم کاربرانی که خرید آنلاین انجام میدهند با موبایل خود به فروشگاههای آنلاین مراجعه کردهاند. اگر یک سایت فروشگاهی برای دستگاههای تلفن همراه بهینه نشده باشد، هنگام بازدید از سایت با استفاده از تلفن هوشمند، تمام عناصر و متون بسیار کوچک به نظر میرسند و استفاده از سایت ناخوشایند خواهد بود.
7. راههای متعددی برای برقراری ارتباط ارائه دهید
اگر مشتریان از راههای تماس در صورت بروز هرگونه مشکل مطمئن باشند، زودتر روی دکمه «سفارش» کلیک میکنند. یک صفحه ارتباط با ایمیل، شماره تلفن و مکان فروشگاه فیزیکی اضافه کنید. لینکهایی به پروفایلهای رسانههای اجتماعی خود ایجاد کنید و یک صفحه پرسش و پاسخ اضافه کنید.
مزایای سایت فروشگاهی
هزینه مالی پایین
یکی از اولین مزایایی که به ذهن میرسد، مزیت اقتصادی آن است: برندهای تجارت الکترونیک هزینه راه اندازی کمتری نسبت به برندهای سنتی دارند. فروشگاههای خردهفروشی فیزیکی ممکن است برای اجاره یک مکان فروشگاه پول زیادی بپردازند، و اگر مکان در مکانی شناخته شده باشد، حتی بیشتر هزینه میکند. آنها همچنین دارای هزینههای ثانویه مانند طراحی فروشگاه، موجودی، تجهیزات فروش، کارکنان آموزش دیده، سیستم امنیتی و کارکنان امنیتی و غیره هستند. نیازهای شرکت شما ممکن است با سایر شرکتها متفاوت باشد، اما مطمئناً تنها زمانی نیاز به استخدام کارمندان دارید که ظرفیت مدیریت واقعی خود را افزایش دهید.
24/7 فروشگاه باز
یکی دیگر از مزایای واضح تجارت الکترونیک این است که فروشگاههای آنلاین در روزهای تعطیل کار میکنند. با تبلیغات رسانههای اجتماعی، میتوانید مشتریان را در هر زمان و از هر منطقه زمانی جذب کنید. مشکل است که یک فروشگاه خرده فروشی 24 ساعته باز باشد. در تجارت الکترونیک، نیازی نیست که کارمندان ساعات بیشتری کار کنند یا در شیفتهای شب کار کنند تا به اندازه کافی درخواستهای مشتریان را برآورده کنند. و در صورت شک میتوانید به سادگی یک ایمیل یا پاسخ رسانههای اجتماعی را خودکار کنید تا مشتری بداند چه زمانی باید منتظر پاسخ انسانی غیر هوش مصنوعی باشد.
فروش در سراسر جهان
دستیابی به حمل و نقل در سراسر جهان با یک فروشگاه فیزیکی اغلب دشوار است. افتتاح شعبه در خارج از کشور معمولاً گران، خسته کننده، پرخطر و پیچیده است. با تجارت الکترونیک نه تنها محدود به زمان نیستید، بلکه محدودیت جغرافیایی نیز ندارید! برند شما میتواند از هر جای دنیا قابل دسترسی باشد. شما میتوانید مشتریان هدف متفاوتی را پیدا کنید، و به طور بالقوه میتوانید کسب و کار خود را برای فروش یکسان به آنها تطبیق دهید.
در نهایت، شما باید مشکل حمل و نقل را حل کنید: امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ کشتیرانی مشهور به مشتریان در سراسر جهان دسترسی پیدا میکنند. این به شما امکان میدهد قیمت خود را با گزینههای حمل و نقل و رقابت در خارج از کشور تطبیق دهید. توانایی فروش در سراسر جهان باعث میشود که برند شما بسیار آسانتر و سریعتر رشد کند و به شما امکان میدهد یک استراتژی بازاریابی طراحی کنید که این رشد را افزایش دهد.
به راحتی پرفروشها را به نمایش بگذارید
یکی دیگر از مزایای تجارت الکترونیک این است که میتوانید تبلیغات خاصی برای محصول خود داشته باشید که برای مخاطبان مختلف شخصی سازی شدهاست. روشهای مختلف نمایش محصولات پرفروش خود، نشان دادن محصولات ستاره خود را برای مخاطبان بالقوه آسانتر میکند. در مقایسه با راه رفتن در راهروها و قفسهها، وب گردی نه تنها آسانتر است، بلکه سرگرم کننده است!
میتوانید از بازخورد مثبت مشتریان برای اثبات کیفیت محصولات خود استفاده کنید و به مخاطبان بالقوه خود نشان دهید که سایر مشتریان آنها را خریده اند و از خرید آنها راضی بودهاند. یکی دیگر از مزایای این ویترین آنلاین این است که کیفیت محصول شما ممکن است دست نخورده بماند و به دلیل عوامل مختلف مانند یک فروشگاه خرده فروشی کاهش پیدا نکند. شما میتوانید از مزایای عکاسی پیشرفته محصول استفاده کنید و تصاویر عالی از محصولات را به توضیحات آنلاین آنها اضافه کنید تا مشتریان را به خرید آنها ترغیب کنید.
شانس بهتر برای ارتباط با مشتریان
رایجترین راه برای از دست ندادن ارتباط با مشتری از طریق ایمیل است. وقتی یک فروشگاه فیزیکی دارید، همیشه به آدرس ایمیل مشتری خود دسترسی ندارید. با این وجود، جهت ایمیل هر یک از مشتریان شما (و گاهی اوقات حتی مشتریان بالقوه شما) یکی از ارزشمندترین اطلاعاتی است که در وب سایت خود دریافت میکنید. هنگامی که ایمیل مشتری خود را دریافت کردید، میتوانید با افزودن آنها به کمپینهای بازاریابی ایمیل شخصی خود در تماس باشید.
هزینههای کار مقرون به صرفه
مطمئناً تقریباً هر کارمند یک فروشگاه تجارت الکترونیک به عنوان یک دستیار مجازی کار میکند. به طور گستردهای شناخته شدهاست که حقوق و دستمزد مقرون به صرفهتر است در حالی که کار خدمات مشتری متخصص با کیفیت بالا را حفظ میکند. این یکی از دلایل رو به رشدی است که چرا داشتن یک تجارت الکترونیک یک گزینه مقرون به صرفه است.
بازخورد و بررسی
از آنجایی که استفاده از بازاریابی و تبلیغات رسانههای اجتماعی به طور تصاعدی در طول زمان رشد میکند، هر کاربر یک کلیک با وب سایت شما فاصله دارد. امروزه بیشتر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی راههایی را برای تبلیغ شرکت شما ارائه میدهند، مانند فیس بوک، اینستاگرام و غیره. هر بینندهای تنها با یک کلیک به وب سایت شما میرسد.
سفارشات انبوه آسانتر شدهاست
خرید عمده در یک فروشگاه خرده فروشی به دلایل زیادی واقعاً دشوار است: انبار، فضای ذخیره سازی، استراتژی برداشت و غیره. این یکی دیگر از مزایای فروشگاههای تجارت الکترونیک است، خرید عمده آسان است. با تجارت الکترونیک خود، میتوانید نیازهای مشتری خود را راحتتر برآورده کنید. سیاستهای حمل و نقل از طیف گستردهای از شرکتهای حمل و نقل نیز به تسهیل این روش خرید کمک میکند.
راه آسان برای به دست آوردن مشتری با مشاهده موتورهای جستجو
هر فروشگاه خرده فروشی تا حد زیادی به برندسازی و تعاملات و توصیههای مشتری برای جذب مشتریان بیشتر به فروشگاه شما بستگی دارد. از سوی دیگر، تجارت الکترونیک بیشتر ترافیک خود را از موتورهای جستجو دریافت می کند. بیش از 30 درصد از ترافیک هر وب سایت از جستجوهای ارگانیک در موتورهای جستجو است. به این تبلیغ باید بازاریابی آنلاین و ترافیک شبکههای اجتماعی را اضافه کرد.
سرمایه گذاری کمتر
هر شرکت موفقی باید تجربه، شهادت و بازخورد مشتریان خود را در وب سایت خود داشته باشد. نمایش نظرات مشتریان واقعی شما شانس خرید مشتریان بالقوه از کسب و کار شما را افزایش میدهد. مشاهده بازخورد مثبت مشتریان شما از محصولات شما ممکن است آنها را تشویق کند که پول خود را با اطمینان خرج کنند.
بازاریابی و تبلیغات
یک وبسایت تجارت الکترونیک در مقایسه با فروشگاههای خردهفروشی نیازمند سرمایهگذاری و هزینه نگهداری نسبتاً پایینی است. برای رسیدن به حداکثر بهره برداری از فروشگاه وب سایت خود، باید جستجوی ارگانیک، ترافیک رسانههای اجتماعی و پرداخت به ازای هر کلیک را افزایش دهید. همچنین، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار کمتر از فروشگاه خرده فروشی است.
در زمان و هزینه سفر صرفه جویی کنید
یکی از مهمترین دلایلی که مردم خرید آنلاین را بیشتر از خرید سنتی ترجیح میدهند این است که خرید آنلاین سریعتر و ارزانتر است. برای خرید در یک فروشگاه خرده فروشی، مشتری باید خانه خود را ترک کند، به فروشگاه سفر کند، محصول را خریداری کند، با محصول از فروشگاه خارج شود و به خانه بازگردد. در یک فروشگاه تجارت الکترونیک، مشتری تنها باید با چند کلیک در حالی که نوشیدنی مورد علاقه خود را مینوشد و روی مبل استراحت میکند وارد وبسایت فروشگاه شود.
فراوانی اطلاعات یکی از مزایای تجارت الکترونیک است
اطلاعاتی که یک محصول میتواند در یک فروشگاه خرده فروشی داشته باشد معمولاً روی محصول نوشته میشود و با طراحی و اندازه برند محدود میشود. در یک فروشگاه تجارت الکترونیک، اطلاعات اضافی را میتوان به راحتی در اختیار مشتری قرار داد تا با دادن هر آنچه که مشتری در مورد آن نیاز دارد، خرید محصول را افزایش دهد. تجارت الکترونیک سادهترین راه برای حفظ اقتصادی هر کسب و کاری است و در عین حال دسترسی مشتری، تجربه مشتری مثبت و فروش را افزایش میدهد.
سخن آخر
ورود به دنیای شرکتهای تجارت الکترونیک نه تنها زندگی مشتریان شما را آسانتر میکند، بلکه دادههای لحظهای از ترجیحات، تجربهشان و افزایش فروش شما را در اختیار شما قرار میدهد. با رواج اینترنت و گسترش فناوری، خرید آنلاین به شدت توسط تعداد زیادی از مشتریان نسبت به خرید سنتی انتخاب شدهاست.
در صورتیکه قصد داشتهباشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید تا سفارش خود را با حفظ کیفیت و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.