تولید محتوا در اینترنت یکی از ایدههای خلاقانه و پولساز به شمار میرود. خیلی از کسب و کارهای اینترنتی به این موضوع واقف هستند که با مطرح شدن دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)شغل تولید محتوا روز به روز رونق بیشتری گرفته است. قطعاً خیلی از افراد با برخوردار بودن از این مهارت، به راحتی میتوانند درآمدی میلیونی کسب کنند.
برای موفقیت در حوزه کسب و کارهای اینترنتی باید بازاریابی محتوایی را کاملاً جدی گرفت. در واقع یکی از تکنیکهای بازاریابی در سطح اینترنت و کسب سود از آن، تولید محتوا است. اما قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم باید چند سوال از خودتان بپرسید تا بتوانید سریعتر از آنچه که فکر میکنید به موفقیت برسید.
این سوالات عبارتند از:
- تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
- چه اشخاصی این توانایی را دارند که با بازاریابی محتوا از اینترنت درآمد کسب کنند؟
- میزان درآمد از تولید محتوا چه اندازه در ماه میتواند باشد؟
- برای شروع کار چه کاری باید انجام داد؟
- راز موفقیت اشخاص پرُدرآمد در این حوزه چیست؟
اهمیت تولید محتوا
یکی از نکات جالب توجه برای وب سایتهای موفق و پردرآمدی که در زمینه تجارت الکترونیک کار میکنند، نرخ تبدیل است. همین مورد کافی است تا روز به روز این وب سایتها به ادامه فعالیت خودشان امید بیشتری داشته باشند.
نرخ تبدیل یعنی کاربرانی که به وب سایت وارد میشوند را به یک کاربر دائم وب سایت تبدیل کنید و همین مورد به بالا بردن ترافیک و بازدید سایت کمک شایانی خواهد کرد. از آن طرف هر چه ترافیک و بازدید وب سایت بیشتر شود قطعاً فروش بیشتری را هم کسب خواهید کرد و این مورد میسر نمیشود مگر با تولید محتوا ناب و ارزشمند.
اما یک نکته را فراموش نکنید:
ترافیک و بازدید مداوم و دائمی، نقش بسیار مهم و حیاتی در روند فعالیت یک وب سایت را بر عهده دارد و فقط با تولید محتوا ناب و ارزشمند است که میتوان بازدید کننده ها را به سمت کسب و کار اینترنتی هدایت کرد. اما نکتهای که نبایستی فراموش کنید این است که صرف نظر از اینکه وب سایت تان چه تعداد بازدید کننده دارد، بدون نرخ تبدیل بالا، کسب و کار اینترنتیتان نمیتواند دوام چندانی داشته باشد.
در یک سال اخیر که ویروس کرونا سراسر دنیا را در برگرفته، یکی از شغلهای پاره وقتی که طرفداران خیلی زیادی هم داشته، فریلنسری است. یکی از این شغلهای فریلنسری هم تولید محتوا در اینترنت است که در مورد هر موضوع و رویدادی از ورزشی گرفته تا علمی، سیاسی، کامپیوتر، اینترنت و غیره، میتوان مطالبی بکر و دست اول تولید کرد.
شاید در نگاه اول تولید محتوا در اینترنت کار سخت و دشواری به نظر بیاید. دلیل این امر این است که بازاریابی محتوایی باید دارای ویژگی و خصوصیات خاصی باشد تا بتواند محتوای تولید شده را بر اساس معیارها و پارامترهای خاص در صدر نتایج جستجوی گوگل، نشان داد.
اما یک سوال : تولید محتوا در اینترنت چه معنا و مفهومی دارد؟
اجازه دهید قبل از اینکه بخواهیم نحوه تولید محتوا در اینترنت را مورد بحث خودمان قرار دهیم به این موضوع بپردازیم که معنا و مفهوم محتوا تولید کردن چیست. در واقع با رشد و نمو موتورهای جستجو به خصوص گوگل، استفاده از محتوا هم سبک و سیاق خاصتری به نسبت چند سال قبل داشته است. در واقع وب سایتهایی میتوانند در صدر جستجوهای گوگل حضوری مستمر و مداوم داشته باشند که در کار تولید محتوا در اینترنت به خوبی عمل کنند و اطلاعات بسیار دقیقی را به مشتریان خود بدهند. به طور مثال اگر وب سایت شما در مورد فروش دوربینهای عکاسی فعالیت میکند بایستی محتوایی را تولید کنید که در پایان آن فرد متوجه مزایا و معایب و نحوه استفاده از آن شود.
از همه مهمتر اینکه مخاطبین با مطالعه محتوا به خرید محصول مورد نظر، علاقه پیدا کنند. در واقع تمامی هنر تولید محتوا در اینترنت این است که مخاطبین را به مشتریان دائم کسب و کار اینترنتی خود، تبدیل کنیم.پس باید به این نکته توجه فرمایید که محتوایی میتواند مخاطبین را به مشتریان دائم و بالقوه تبدیل کند که از یک سری ویژگیها و خصوصیات خاص برخوردار باشد. از جمله این ویژگیها و خصوصیات میتوان به کیفیت محتوا و سئو بودن آن اشاره نمود و در کل بایستی بر اساس یک سری اصول سئو تولید و منتشر شود.
هر چه به اصول سئو توجه بیشتری داشته باشید قطعاً موتورهای جستجو به خصوص گوگل یک دوستی عمیق با محتوای تولید شده برقرار خواهد کرد. به طور مثال یکی از این دوستیها اینگونه است که هرگاه از کلید واژه خاصی در تولید محتوا استفاده کرده باشید، گوگل آن را در صفحات اول و بعضاً در صدر نتایج جستجو به نمایش در خواهد آورد. رعایت همین نکته کوچک و ادامه دار بودن این دوستی می تواند مشتریهای امروز را به خریداران فردای کسب و کار اینترنتی شما تبدیل و رونق خاصی را به کسب و کارتان ببخشد.
تولید محتوا در اینترنت چه کاربردی دارد؟
در واقع برای محتواهای اینترنتی نمیتوانید تعریف خاص و مشخصی ارائه داد. اما در کل تولید محتوا در اینترنت کاملاً یک مفهوم بسیار عمیق و گسترده را در بر میگیرد. به صورت کلی میتوان اینگونه گفت که، هر محتوایی را که در اینترنت مشاهده میکنید، محتوای اینترنتی گفته میشود و این نوع محتواها یک سری محتواهای ثابت هستند و در واقع ارتباطی به موضوع کار، نوع محتوا و غیره ندارند.
محتواهای این شکلی میتواند در هر نوع زمینه، حوزه و یا حیطه خاصی تولید شود و مخاطبین هدف هم با یک جستجوی ساده به آن دسترسی داشته و از همه مهمتر اینکه آن را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند. به طور کلی به اطلاعاتی که در مورد یک کالا، محصول و یا هر موضوع خاصی در اینترنت باشد و دیگر افراد آن را در فضای دیجیتال دریافت میکنند، محتوای اینترنتی گفته میشود.
ویژگیها، مشخصات و اصول تولید محتوا در اینترنت
اگر در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت میکنید باید به این موضوع واقف باشید که یک محتوای تولید شده در سطح اینترنت با بهترین کیفیت، میبایست دارای یک سری ویژگیها، مشخصات و اصول خاص باشد. در این بخش قصد داریم به این موارد اشارهای کوتاه داشته باشیم.
اصل اول: کپی برداری ممنوع
اولین و شاید مهمترین اصلی که باید به آن اهتمامی ویژه داشته باشید این است که در تولید محتوا هرگز کپی برداری نکنید. یکی از مواردی که میتواند دوستی بین شما و گوگل را از بین ببرد همین کپی برداری است و صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره وب سایت شما خواهد زد.
اصل دوم: رعایت کردن اصول سئو به هنگام تولید محتوا
سئو از مهمترین بخشها به هنگام تولید محتوا در اینترنت به شمار میرود. هر محتوایی که در اینترنت تولید میشود از یک کلید واژه خاص استفاده میکند و بر اساس تعداد کلمات تولید شده، این کلمات کلیدی هم در متن تکرار میشود. در واقع با تکرار این کلمات و کلید واژهها، موتورهای جستجو متوجه میشوند که این مطلب در مورد چه چیزی صحبت میکنند.
اما به این نکته دقت کنید که اگر کلید واژهها مدام در حال تکرار باشد، از نظر گوگل این مطلب اسپم تشخیص داده میشود و این امکان وجود دارد که در نتایج جستجو به درستی به نمایش در نیاید. پس سعی کنید چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید و به اندازه 1.5 درصد کل متن، از کلمات کلیدی استفاده نمایید.
اصل سوم: از نوشتن مطالب طولانی و حوصلهبر، اجتناب کنید
اجازه دهید یک مقدار رُک صحبت کنیم؛ خیلی از افراد حوصله مطالعه مطالب طولانی را ندارند پس سعی کنید تا جای ممکن از تولید محتوا طولانی اجتناب کنید. مطالب را به گونهای تولید نمایید که مخاطبین در عرض چند دقیقه محتوای تولید شده را مطالعه نمایند. به طور مثال محتواهایی با تعداد کلمات بین 1000 تا 2000 کلمه مناسبترین محتواهایی است که میتوانید تولید نمایید و این امکان وجود دارد که بیشتر از این تعداد توسط مخاطب، مطالعه نشود.
اصل چهارم: به روزترین و دقیق ترین اطلاعات را در تولید محتوا ارائه دهید
این اصل فوق العاده مهمی است. تنها دلیلی که باعث میشود مخاطبین محتوای شما را مطالعه کنند این است که به روزترین و دقیق ترین اطلاعات را در مورد یک محصول، کالا و یا یک خدمات خاص از محتوای وب سایت شما، دریافت کنند.
پس سعی کنید به هنگام تولید محتوا در اینترنت، بهترین، دقیقترین و به روزترین اطلاعات را در اختیار مخاطبین خودتان قرار دهید. هرچه محتوای منتشر شده دقیقتر و به روزتر باشد قطعاً در نظر مخاطبین هم از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. از آن طرف محتواهایی که اطلاعات ناقص یا غلطی را به مخاطبین میدهند و در واقع تکرار مکررات هستند، مخاطبین را از خودشان فراری و به نوعی بی اعتمادی را به آنها القاء میکند.
اصل پنجم: برخوردار بودن از شکل و تیترها و زیر تیترهای مناسب
در اصل پنجم باید به این موضوع دقت کنید که یک محتوای تولید شده باید حتماً از یک شکل و شمایل خوب، تیترها و زیر تیترهای مناسب برخوردار باشد. در تولید محتوا باید سعی کنید محتوا را به چند بخش که هر بخش به تیتر و زیر تیترهای مناسب دسته بندی شده، تقسیم بندی کنید.
تقسیم بندی محتوا میتواند مخاطبین را مجاب کند که تا پایان محتوا آن را مطالعه کنند و هرگز از مطالعه کردن آن خسته و دلزده نشوند. اما اگر یک محتوا بدون تیتر اصلی و تیتر فرعی باشد قطعاً مخاطبین به مرور زمان از مطالعه آن خسته و دلزده میشوند.
پس سعی کنید به صورت کاملاً مهندسی شده و هوشمندانه در تولید محتوا، تیترهای اصلی و فرعی را در کالبد محتوا قرار دهید. حتی اگر مخاطب تمایلی به خواندن محتوا از خودش نشان ندهد، با مطالعه تیترهای اصلی این محتوا میتواند اطلاعات خوبی را به دست بیاورد.
یکی از وب سایتهایی که میتواند در زمینه تولید محتوا در اینترنت به شما کمک بسیار زیادی داشته باشد، رایامارکتینگ است. این وب سایت با برخوردار بودن از هزاران تولید کننده محتوا میتواند محتواهایی کاملاً مهندسی شده را در اختیار شما قرار دهد.