مقالات آموزشی

بررسی تاثیر منفی عدم استفاده از تگ H2 بر کیفیت سئوی سایت

مفید بود؟

آیا عدم استفاده از تگ H2 اثر منفی بر کیفیت سئوی سایت دارد؟

پرسش محوری و اصلی که در این یادداشت با آن روبرو خواهیم شد این است که آیا اساساً سایت‌هایی که از تگ H2 استفاده نمی‌کنند و به طور مستقیم از تگ H1 به تگ H3 وارد می‌شوند، از نظر کیفیت سئو تفاوتی با سایت‌های معمول دارند؟ اما چرا ما به سراغ این پرسش رفتیم. علت اصلی پرسش یکی از کاربران بود. متن پرسش کاربر به شرح زیر است.

  یکی از پرسش‌هایی که در یافتن پاسخ آن کمی سردرگم شدم این است که آیا استفاده نکردن از تگ H2 و پرش از تگ H1 به تگ H3 اثر منفی یا حتی مثبتی بر سئوی صفحه و سایت دارد؟

تا حدودی خیر. مثل همیشه دادن پاسخ قطعی به پرسش‌های طرح‌شده در مورد سئو، کار چندان ساده‌ای نیست و باید با توصیف دقیق پاسخی برای این قسم پرسش‌ها تدارک دید. تگ H1 به طور کلی به عنوان نشانگر آیتم‌های اصلی که بیشترین وزن را در صفحه دارند شناخته می‌شوند و این کاملاً درست اما تنها در مورد قوانین قدیمی و سنتی HTML این موضوع صادق است.

تگ H1 یا همان تیتر سایز 1، از همان ابتدا از نظر فنی به عنوان تیتر یا سرتیتر مقالات و یادداشت‌ها کاربرد داشت. معمولاً سرتیتر(Heading) در همان معنای عنوان(Title) صفحات هم کاربرد دارد و تمایزی بین این دو واژه و مفهوم آن‌ها وجود ندارد؛ حتی از نظر کدهای HTML و ساختار فنی صفحه.

به همین علت جدا در نظر گرفتن این دو از نظر اصول سئو تا حدی زیادی ساده ‌لوحانه و ناشی از شناخت ناکافی است. در قوانین قدیمی HTML پیش از گسترش کاربرد CSS، تگ H1 کلمات با بزرگ‌ترین سایز در صفحه بودند، تگ H2 مربوط به کلماتی بود که قدری سایز کوچک‌تری داشتند و به همین ترتیب تگ H3 هم قدری از سایز کلمات H2 کوچک‌تر بود. از این تمایز در اندازه به این شکل تعبیر می‌شد که موتورهای جستجو بسته به همین تفاوت سایز متن، ارزش متفاوتی برای کلمات قائل شده و برای کلمات با اندازه بزرگ‌تر اهمیت بیشتری قائل می‌شوند که این موضوع به خودی خود در آن مورد درست بود.

سئوکاران و درک بهتری از کارکرد تگ‌ها

اما مثل همیشه با ورود افراد حرفه‌ای در امور سئو و میل بالا به ساختارشکنی آن‌ها، همه‌چیز عوض شد و این قواعد دستخوش تغییر شدند. برخی از افراد حرفه‌ای در حوزه سئو با همان شم همیشگی خود برای به چالش کشیدن قوانین متوجه شدند که هر چیزی را می‌توان به عنوان تگ H کدگذاری و در زبان طراحی معنا کرد و با CSS موقعیت و اندازه متن را مطابق دلخواه طراحی کرد. بنابراین موتورهای جستجو همچنان از این نشانه سنتی برای درک تفاوت‌های متن استفاده می‌کردند اما همانند سابق بدون دقت و بررسی کافی در مورد آن‌ها تصمیم نمی‌گیرند. بر همین مبنا با گذشت زمان رفته رفته این توجه بالای موتورهای جستجو به صرف ظاهر تگ‌ها کمتر و کمتر شد. اما با این وجود ما همچنان به کاربران خود پیشنهاد می‌کنیم استفاده از تگ H1 و تگ H2 را کنار نگذاشته و با دقت از قابلیت‌ها و تفاوت‌های این دو استفاده کنند. اما چرا؟

همچنان استفاده از تگ H1 و تگ H2 را پیشنهاد می‌کنیم

استفاده از تگ H1 و تگ H2 همیشه و همواره نباید با انگیزه سئو و وزن‌بخشی به کلمات انجام شود بلکه این کار می‌تواند به سود ساختار محتوایی و شمایل متن باشد. تگ H1 با سایز خود به کاربر نشان می‌دهد در نگاه اول باید چه کلماتی را ببیند و تگ H2 سرنخ‌های اصلی متن را به او می‌دهد. در یک کلام کلی کاربر با تمایز اندازه حروف متن متوجه خواهد شد که باید برای داشتن یک مطالعه بهتر و درک مطلب متن به کدام بخش‌ها رجوع کند و خواندن کدام بخش‌ها را در اولویت قرار دهد.

 دقت داشته باشید که اصول سئو کاملاً منعطف بوده و نباید با دیدگاهی خشک و بسته به آن‌ها نگاه کرد؛ بر همین مبنا حتی اگر تگ H2 هیچ اثری بر کیفیت سئو هم نداشته باشد، اثر ساختاری و تمایزی که در کیفیت مطالعه متن ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا به استفاده از آن ترغیب شویم. خود این یک اثر مثبت بر کیفیت محتوای تولیدی است و نباید از آن گذشت. به همین خاطر ما به کاربران پیشنهاد می‌کنیم حتماً کلمات کلیدی اصلی متن را در قالب تگ H1 به کار برده و سایر کلمات کلیدی و جانبی را هم حتماً در تگ H2 و در چند قطعه به کار ببرند. این به تفکیک موضوعی متن و قابل فهم بودن آن کمک شایانی خواهد کرد.

یک نکته جانبی در مورد تگ H2

مطابق اعلام رسمی گوگل و بینگ به عنوان دو غول عرصه جستجو، الگوریتم‌های جستجو در این دو سیستم، به نوعی طراحی شده است که وزن بیشتری تنها برای تگ H1 و تگ H2 قائل هستند و این بدان معنی است که تگ‌های درجه بعدی با سایز کوچک‌تر چندان برای الگوریتم‌های جستجو معنا ندارند. پس با این حساب استفاده از تگ H3 و نادیده گرفتن تگ H2 فاقد توجیه عملی است.

البته ممکن است چنین برداشت کنید که این نکته در تضاد با گفته‌های پیشین متن است اما مجدداً تأکید می‌کنیم که این اثر وابسته به استفاده از ساختار سنتی HTML است و در این مورد صادق است. اما با گسترش ابزارهای مانند Angular و سایر انواع JavaScript ها اثر این تفاوت سایز بسیار کمتر از سابق شده است. بسیار کمتر از آنکه بتوان آن را در دنیای سئو مؤثر دانست.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.