برنامه ریزی : قبل از نوشتن گزارش رپورتاژ برای خود برنامه ریزی کنید .درک مخاطب از گزارش شما بسیار حائز اهمیت است
تاثیر رپورتاژ بر سئو به حدی زیاد است که بنیانگذار گوگل، ایده گوگل را با بک لینک شروع کرد. لری پیج درخواب دید که اعتبار مطالب سایتها را میتوان با بک لینک ها سنجید و این شروع ایده موتور جستجوی گوگل بود. هر چند امروزه گوگل بسیار هوشمندانه به بررسی بک لینک ها می پردازد ولی هنوز بهترین راه برای گرفتن بک لینک های دائمی طبیعی، درج آگهی رپورتاژ می باشد.
چگونه گزارش بنویسیم یا چگونه گزارش یک رپورتاژ خبری بنویسیم ؟
شروع گزارش رپورتاژ نویسی :
برنامه ریزی : قبل از نوشتن گزارش رپورتاژ برای خود برنامه ریزی کنید .درک مخاطب از گزارش شما بسیار حائز اهمیت است .
بدانید چه کاری می خواهید انجام دهید: کارتان را شفاف کنید دستور کار شفاف وداشتن هدف از
نوشتن گزارش داشته باشید . چه چیزی باید مورد بررسی قرار بگیرد و چه کسانی گزارش شما را می خوانند . چرا و برای چه می نویسید .
تمرکز بروی دستور کار و هدف : گزارش را مدام بنوسیسد پاک کنید حذف کنید اینقدر تکرار کنید تا به بهترین نتیجه برسید .
نوشتن یک گزارش خوب کوچکترین موارد و خبرها را می تواند به بزرگترین خبرها تبدیل کند ، در نتیجه یک تبلیغات و یک رپورتاژ خوب می تواند شرکت و کسب وکار شما را به یک کسب وکار بزرگ تبدیل کند .
همواره در انتخاب هایتان در مورد عنوان و تیتر گزارش دقت کنید و مشورت بگیرید . هدفتان از نوشتن گزارش یا رپورتاژ فراموش نشود .
برای درک بهتر مطالب بالا و نوشتن یک گزارش رپورتاژ خوب همواره سوالهای زیر را از خود بپرسید :
1- خبر واقعی چیست ؟
2- گزارش چیست ؟
3- تصویر گزارش چیست ؟
4- من چگونه قادر خواهم بود آن را در شش لغت بیان کنم؟
5- اکنون چه ؟
6- اگر قرار بود این ماجرا را برای دوستانتان تعریف کنید چه می گفتید ؟ (احساس صمیمیت با مخاطب و کوتاه نویس گزارش )
7- از چه چیزی شگفت زده شده اید؟ (سوژه گزارش – اصل اینکه گزارش را چگونه بنویسید )
8- سوالهای بدون پاسخ کدامند ؟ (مانور دادن روی سوالهای بی جواب مخاطب و وادر کردن مخاطب به تفکر در مورد گزارش یا رپورتاژ شما )
9- چه کار جدیدی می توانید انجام دهید ؟ (تکراری نباشید مثل بقیه ننویسید ایده های جدید سوالهای جدید داشته باشید )
10 –قرار است چه پیامی را به مخاطب انتقال دهید ؟ (رپورتاژ خود را تفسیر و تحلیل کنید )
11- تیتر شما چیست ؟ (تمرکز و برنامه ریزی ساختار گزارش )
اگر بتوانید یک گزارش یا رپورتاژ را با توجه به 11 سوال بالا طراحی کنید و بنویسید و کمی خلاقیت وایده به آن اضافه کنید نتیجه ای را که انتظار دارید خواهید گرفت همه کسب و کارها از صفر شروعکردند هیچ کس از روز اول بزرگ و قوی نبوده است اما همواره برای بزرگ شدن و دیده شدن تلاش همت وتبلیغات صحیح و ثبات میطلبد .