وجود رقبای جدید در بازار امروزی و ورود به مقوله های جدید به مانند بازاریابی محتوا در روند فروش، نیازمند آن است تا نگاه متفاوتی به مشتریان یا کاربران نهایی وب سایت یا کسب و کارمان داشته باشیم. در بازاریابی محتوا
، کاربران فضای مجازی و افرادی که به دنبال حل مشکل یا سوال خود به اینترنت مراجعه می کنند، به عنوان عنصر اصلی و محوری در کسب موفقیت شما محسوب می شوند. چنانچه نگاه اصولی و صحیح به مخاطبین هدف داشته باشید، می توانید به صعود و شناخته شدن بیشتر برندتان امیدوارتر از گذشته باشید.
به دنبال متقاعد کردن هرچه بیشتر کاربر، به طور قطع نیازمند آگاهی لازم از هدف و سلایق آنها هستید. بدین معنی که پیش از تولید محتوایی جدید که بتواند برکاربر نهایی تاثیر بگذارد، ضروری است مطالعه ی کافی در مورد کاربران خود و رقبایتان داشته باشید.
اهمیت کاربران یا مشتریان در تولید محتوا
رضایت مشتری و کاربران یکی از عوامل موثر و پراهمیت در هر کسب و کاری است. بدون در نظر گرفتن استراتژی برای بازاریابی و موفقیت بیشتر، توجه به کاربران و مشتریان بالقوه همواره برای رونق شما نیاز است.
برخی روش های مشتری مداری بدون شک برای شما هزینه هایی دربرخواهد داشت، اما مطمئن باشید این روش ها در نهایت افزایش سود شرکت شما را منجر خواهد شد.
متخصصین تولید و بازاریابی محتوا باید مفاهیم اساسی به منظور درک صحیح از کاربران را به خوبی معرفی کنند و از آنها در جهت مثبت استفاده کنند. بدین منظور مهم تر از نقش خود مشتری، این موضوع اهمیت دارد که رضایت مشتری در کسب و کار ما چه تعریفی دارد؟ در بازاریابی محتوا چگونه باید عملکرد مثبت و ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد کنیم؟ ارزیابی رضایت مندی کاربران به چه میزان برای شما اهمیت دارد؟ چه راهکارهایی برای مشتریانی که به هر صورت از ادامه ی عملکردتان راضی نیستند اتخاذ خواهید کرد؟ و …
تعریف رضایت مشتری در کسب و کار، شامل جزئیاتی است که می تواند به رشد و رونق شما یا افول کسب و کارتان منجر شود. به طور دقیق تر، میزان رضایت مشتری احساسی است که از شما در ذهن خود می پروراند. یکی از شیوه های سنجش این میزان، مطرح کردن سوالاتی است که مخاطب را درگیر می کند و به شیوه ای تعاملی، به مخاطب ارائه می شود. با استفاده از این ویژگی و روش های دیگر، موفق خواهید شد علاوه بر سنجش صحیح از رضایت مشتری و کاربران، دید درستی از آینده ی کسب و کارتان در میان رقبا داشته باشید.
هنگامی که پاسخ های مناسبی برای سوالات خود پیدا کردید، در راستای اهدافتان به مسیر خود ادامه دهید. اگر فاکتورهای مختلف در مورد کاربران را به خوبی ارزیابی کنید، شانس بیشتری برای ایجاد محتواهایی خلاقانه و باکیفیت بالا خواهید داشت. دقت داشته باشید چنانچه در ابتدای کار هستید، داشتن مشتریان اندک و راضی، بهتر از تعداد زیاد و حجم بالای مشتریانی است که ممکن است حتی درصد کمی از آنها، از کیفیت کارهایتان رضایت نداشته باشند.
تعداد اندک افراد راضی در مواجه با عملکرد مثبت شما، زبان شما خواهند بود و به دنبال تعریف و تمجید از دریافت ارزش هایی خواهند بود که از خدمات شما به دست آورده اند. بنابراین بسیار مهم است که به کیفیت تولید محتوای خود توجه ویژه ای داشته باشید و در تمام مراحل کار، این حجم از کیفیت را حفظ نمایید.
تعیین اهداف بازاریابی محتوا
در تعیین اهداف بازاریابی محتوا، بر مبنای شرایط کاربرانتان برنامه ریزی کنید. یکی از اشتباهات بسیار رایج در بازاریابی محتوا، محور قرار دادن توانایی های شرکت است، در حالی که عنصر اصلی در رشد و رونق کسب و کار شما، کاربران و نیازهای آنها است.
بنابراین دقت داشته باشید تا بر مبنای مدل های ذهنی کاربران، مسیر حرکتی خود را تعیین کنید. این شیوه به شما کمک خواهد کرد تا برای مخاطبینتان قابل فهم تر باشید و محتواهای تولید شده ی شما، ارتباط بهتری با آنها برقرار کند.
هنگامی که ارتباط خوبی میان کاربرانتان ایجاد شد، قادر خواهید بود تا ضمن حفظ و تبدیل آنها به مشتریان دائمی، از توانایی های آنها برای رشد هر چه بیشترتان استفاده کنید. پس از جلب اعتماد مشتریان، میزان مشارکت آنها را افزایش دهید و آنها را نسبت به خدمات و روش هایی که اتخاذ می کنید، کنجکاوتر نمایید. ضمن طراحی ساختار مناسب بر مبنای نیاز کاربران، برآوردها و ارزیابی های منسجمی از فعالیت هایی که تحت تاثیر محتوای شما قرار دارد، انجام دهید.