مقالات آموزشی

بررسی نکات طراحی لوگو، ذکر نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

طراحی لوگو یکتا، از تکراری تا منحصربه‌فرد بودن

طراحی لوگو از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. طراحی لوگو در انواع مختلف آن مانند طراحی لوگو یکتا و … می‌تواند تأثیر مهمی در روند تجارتی شما داشته باشد. برای درک این موضوع باید به یک مفهوم مهم در اقتصاد توجه کنیم.
اقتصاد و تجارت به نظر مفهومی بسیار بزرگ و گسترده است. اصولا اقتصاد را با اعداد و جداول مختلف و قیمت‌ها و … می‌شناسیم و نمودارها را زبان گویای آن می‌دانیم. اما این تمام ماجرا نیست. اقتصاد با این گستردگی بالایی که دارد و مفاهیم پیچیده‌ای که درون خود ایجاد کرده است، تماماً بر پایه یک مفهوم ساده به نام خریدوفروش قرارگرفته است.

خریدوفروش نیز مفهومی است که در ساده‌ترین و پایه‌ای‌ترین حالت، تشکیل‌شده از یک فروشنده، خریدار و پلی میان آن‌هاست. این پل جاده‌ای دوطرفه است که از یک‌سوی آن سرمایه و از سوی دیگر آن خدمات یا کالا جابه‌جا می‌شود. بنابراین تمام اقتصاد و این حرف‌ها و حدیث‌ها روی رابطه‌ای میان فروشنده و خریدار استوارشده است.

پس اگر می‌خواهیم جایگاه طراحی انواع لوگو مانند طراحی لوگو یکتا بدانیم، بهتر است به‌عنوان نمونه طراحی لوگو یکتا را در رابطه ساده خریدار و فروشنده و تشکیل پل میان آن دو موردبررسی قرار دهیم. این بررسی می‌تواند جایگاه این طراحی را به‌خوبی نشان دهد و سپس می‌توان بر اساس این جایگاه موارد مختلف وابسته به آن را بررسی کرد.
توجه داشته باشید که همین رابطه ساده دوطرفه که به‌واسطه پلی به نام معامله به یکدیگر متصل شده‌اند، می‌تواند خود پیچیدگی‌های خاصی داشته باشد. به‌طور مثال نحوه حرکت سرمایه و خدمات و کالا روی پل و نوع پل معاملاتی و یا اندازه پایه‌های فروشنده و خریدار نسبت به یکدیگر می‌تواند سختی‌های مختلفی ایجاد کند. ازاین‌رو برای این‌که بتوانیم بحث دقیق‌تری داشته باشیم این رابطه را در ساده‌ترین حالت آن بررسی می‌کنیم.

بنابراین رابطه تجارت و کسب‌وکاری که مدنظر ما قرار دارد، به این صورت خواهد بود که فروشنده و مشتری در یک سطح قرار دارند و پل ساخته‌شده بسیار معمولی و تنها از یک جاده دوطرفه که در یک‌سوی آن سرمایه و در یک‌سوی دیگر کالا یا خدمات ردوبدل می‌شود.

طراحی لوگو یکتا یک نمونه عملی

در جذب مخاطب و ایجاد یک پل معامله‌ی ساده (همان‌طور که بیان شد) مهم‌ترین نکته این است که مخاطب نیز قسمتی از ساخت این پل را بر عهده دارد. اگر تمام ساخت این پل بر عهده فروشنده می‌بود گرچه کار پرهزینه‌تر می‌بود، اما ساده‌تر نیز می‌شد. اما این‌که بخواهیم مشتری را راضی به ساخت پل و گرفتن خدمات یا خرید یک محصول بکنیم کار سختی است. اما مادامی‌که بخش بیشتری از این ساخت پل را بر عهده مشتری بگذاریم و اگر بتوانیم کاری کنیم که او به‌عنوان کسی که به محصول یا خدمات ما نیاز دارد خودش به دنبال ساخت بخش اعظمی از پل باشد، هزینه‌های ما تبدیل به سود می‌شود و نتیجه بهتری برای ما خواهد داشت.
بنابراین به شکل کلی‌تر اگر بخواهیم مطلب گفته‌شده را بیان کنیم به این نتیجه می‌رسیم که پل معامله‌ی سازه گروهی و مشترک بین مشتری و فروشنده محسوب می‌شود و ساخت این سازه مستلزم هزینه است. بنابراین هرکدام از دو طرف معامله که سهم بیشتری از ساخت این پل را بر عهده بگیرد هزینه بیشتری صرف خواهد کرد.

حال دو سؤال اصلی در اینجا به ذهن ما می‌رسد. اول این‌که این پل باید چگونه ساخته شود و چطور می‌توان مخاطب را وادار به همکاری در ساخت این پل کرد؟ و سؤال بعدی این است که چگونه می‌توان بخش اعظمی از ساخت این پل معاملاتی را بر عهده مشتری و مخاطب خود گذاشت؟ شاید باور کنید ولی جواب هر دو در طراحی لوگو یکتا، یا امثال آن نهفته شده است.
برای پاسخ به سؤال اول ابتدا باید به تاریخ خریدوفروش نگاه کرد. داستان یک خریدوفروش ساده این بود که فردی که به محصول یا خدمتی نیاز داشت در ازای پرداخت مبلغ یا انجام خدمت یا ارائه محصولی هم‌وزن آن، نیاز خود را برطرف می‌کرد و فرد فروشنده نیز به‌واسطه دریافت این حق المعامله خود در پی رفع نیاز خود می‌رفت و خود این بار در مقام مشتری قرار می‌گرفت.

سود در این داستان زمانی وارد شد که محصولات دارای ارزش شدند و نسبت به یکدیگر ارزش سنجی شدند. در این صورت صاحب محصول باارزش‌تر می‌توانست سود بیشتری نسبت به فروش محصول دیگری داشته باشد و با سود حاصل می‌توانست نیازهای بیشتری از زندگی خود را برطرف کند. این داستانی است که امروزه در قالب سرمایه و ثروت جریان دارد.

نیاز عامل اصلی

در داستان گفته‌شده، نیاز به‌عنوان موتور و محرک اصلی این حرکت اقتصادی مطرح می‌شود. یعنی اگر نیازی وجود نداشت محصولی نیز خریده نمی‌شد و اگر فروشنده محصولی نمی‌فروخت نمی‌توانست حلقه دوم خریدوفروش را تکمیل کند. نیاز به محصولات و خدمات یکدیگر پایه اصلی ساخت اقتصاد محسوب می‌شود و از طرفی انسان بدون برطرف کردن این نیازها قادر به زندگی نیست. بنابراین پاسخ سؤال اول که پرسیده بودیم چگونه یک مخاطب رضایت می‌دهد در ساخت یک پل معاملاتی شریک باشد، نیاز مشتری است.

شما به‌عنوان فروشنده باید بر اساس نیاز مشتری خود محصولات یا خدماتتان را تعریف کنید و مادامی‌که این کسب‌وکار بتواند نیاز مشتری و مخاطب خود را تأمین کند، این پل ساخته و برقرار می‌شود. اما اقتصاد گرچه بر یک‌پایه قدم علم کرده است ولی راه روش سنتی را کنار گذاشته است. اقتصاد نوین معتقد است که نیاز انسان‌ها می‌تواند بسیار کمتر و محدودتر از چیزی باشد که امروز به نظر می‌رسد و این چیزی نیست که اقتصاد آن را دوست داشته باشد. اگر دقت کرده باشید بسیار گفته می‌شود که مردمان عصر امروز بسیار مصرف‌گرا شده‌اند و نسبت به دوره‌های گذشته علاقه به مصرف محصولات بیشتری در آن‌ها پیداشده است.

این علاقه را درواقع برندها و شرکت‌های بزرگ ایجاد کرده‌اند. در کلام بهتر نیاز امروزه در مشتری ساخته می‌شود و بر اساس این نیاز ساخته‌شده است که برندها و شرکت‌های مختلف سود اصلی خود را می‌برند. این نیاز ساخته‌شده در مشتری هرچه قوی‌تر و جذاب‌تر و تأثیرگذارتر باشد مسلماً بخش عمده‌ای پل را نیز مشتری خود با دستان خود می‌سازد و این یعنی موفقیت درفروش.

اما نکته مهم و اساس و البته بسیار ریز و نادیده اینجاست که فرض کنیم این نیاز در مشتری ساخته شد، از کجا و به چه طریق می‌توان مطمئن بود که این نیاز توسط کسب‌وکار خود برطرف می‌شود و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای رقیب اقدام به برطرف کردن نیاز مشتری ما نکنند؟ اینجاست که طراحی لوگو یکتا یا هر نوع طراحی دیگر وارد کار می‌شود و می‌تواند اثرگذار ظاهر شود. قبل از ادامه بحث یادتان باشد که مشتری نیز مانند شما انسان است و دوست دارد مانند شما سود داشته باشد و هزینه کمتری انجام دهد. ازاین‌رو باید کاری کرد که مشتری تصور کند هزینه کمتری پرداخت می‌کند و می‌تواند سود خوبی از معامله با ما داشته باشد. این نمایش را می‌توان به‌واسطه طراحی لوگو یکتا رقم زد.

طراحی لوگو یکتا تیرآهن‌های پل معاملاتی

طراحی لوگو یکتا یا هر نوع لوگو دیگر می‌تواند به‌عنوان تیرآهن‌های ارتباطی بین شما و مشتری شما محسوب شود. درواقع قرار نیست شما همه کار را بر عهده مخاطب خود بگذارید. باید بخشی از کار را بر عهده بگیرید. تیرآهن به‌عنوان اسکلت پل می‌تواند این موضوع را به مخاطب القا کند که تقریباً این پل آماده است و قرار نیست هزینه چندانی بکند.
لوگو برای یک مشتری می‌تواند معانی خاص و مهمی داشته باشد. این لوگو اگر به‌درستی طراحی شود می‌تواند نیاز ساخته شما را به‌درستی به مقصد برساند و کاری با مخاطب بکند که بین برندهای دیگر شما انتخاب شوید.

توجه داشته باشید اگر بخواهیم از مثال دیگر اهمیت طراحی لوگو یکتا و یا هر نوع طراحی لوگوی دیگر را بگوییم، باید از آموزش مثال بزنیم. برند شما درست مانند یک لغت و یک مفهوم جدید برای مخاطب محسوب می‌شود ازاین‌رو شما باید این مفهوم و لغت جدید را به مشتری آموزش دهید. از طرفی ذهن انسان یادگیری تصویری را بیشتر قبول می‌کند و آن را بهتر می‌پذیرد. ازاین‌رو طراحی لوگوی یکتا یا هر نوع طراحی دیگر این برند یا اسم را به مخاطب یاد می‌دهد و کاری می‌کند این نام و برند در نام و ذهن مخاطب کاملاً جاگیر شود.
درواقع باید این‌گونه در نظر داشته باشید که طراحی عکس لوگو یکتا یا نوشته آن یا هر نوع طراحی دیگر اسلحه مهم شما در برابر سایر برندها و رقبا محسوب می‌شود. هر چه این طراحی قوی‌تر، منطقی‌تر و هوشمندانه‌تر باشد احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود. این طراحی باید بر اساس نیاز ذهنی مخاطب باشد. شناخت گروه مخاطبی و مشتری‌ها مهم‌ترین تأثیر در این طراحی را دارد. از طرفی دیگر اقتصاد رفتاری و شناخت خطاهای ذهنی ناخودآگاه و نقاط حساس ذهنی مخاطب می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند.
درنهایت می‌توان گفت طراحی لوگو یکتا یا هر نوع لوگوی دیگر می‌تواند مهم‌ترین قدم در جهت جذب مخاطب و افزایش سودآوری داشته باشد. در نظر داشته باشید. شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار نه‌تنها باید به فکر بقا، بلکه باید همواره در جنگ برای توسعه کسب‌وکار خود باشید. این توسعه کسب‌وکار است که می‌تواند ضمانت بقای شما را در دنیای اقتصاد داشته باشد. ازاین‌رو در طراحی لوگو به هر شکل و ترتیب آن دقت کنید و سعی کنید از بهترین روش‌های نوین‌ترین آن‌ها در این مسیر استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.