در این مقاله، ما اعماق هدف جستجو را کنکاش میکنیم و نگاهی به اصول ساخت لیست کلمات کلیدی میاندازیم.
این موضوعی است که ما قبل از این هم دربارهاش صحبت کردهایم. در این پست، نگاهی به پاسخ SERPها به هدف جستجو انداختیم، و یک سری پستهای وبلاگی که کمی فراتر رفتند و چگونگی تاثیر تعدیل کنندهها بر SERPها را آزمایش کردیم، از آن دست محتواهایی که گوگل در هر مرحله از هدف جستجو به کار میبرد، و اینکه چطور پروژه هدف جستجوی خودتان را راه اندازی کنید.(به پست Scott Taft در سایت Seer درباره استفاده از STAT و Power BI در جهت ساخت داشبورد هدف جستجوی خود، نگاهی بیندازید.)
اصول ساخت لیست کلمات کلیدی
هدف جستجو، دموگرافی(علم جمعیت شناسی) جدید است، پس تنها وقتی معنا میدهد که در آن دقیق شویم و شخصا به آن بپردازیم. البته که برای جمعبندی تمام خرده جزییات هدف جستجو، به یک لیست کلمات کلیدی بر پایه هدف جستجو نیاز داریم. در ادامه نحوه دسترسی به آن را توضیح میدهیم.
کلمات کلیدی اصلی خود را جمع کنید
در ابتدا، قبل از آنکه حتی بتوانید به هدف جستجو فکر کنید، باید شالودهای منسجم از کلمات کلیدی اصلی به صورت یکجا در اختیار داشته باشید. اینها محصولات، ویژگیها و خدماتی هستند که شما قیف هدف جستجوی خودتان را حول آن تشکیل میدهید.
اما به راستی که ساخت لیست کلمات کلیدی بیشتر از آنکه یک علم باشد، یک هنر است، و حتی بزرگترین نویسندهها هم نیاز داشتند تا توسط محرکی برانگیخته شوند و الهام بگیرند؛ پس اگر با زل زدن به وبسایتتان، خلاقیتتان عود نمیکند، میتوانید به چند صفحه دیگر سر بزنید و نگاهی به آنها بیندازید.
از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، کمی ایده بگیرید
بسیاری از افراد برای شروع دوست دارند از Google Keyword Planner کمک بگیرند. Ubersuggest و Yoast’s Google Suggest Expander نیز کمک میکنند تا بعضی کلمات کلیدی را به مهماتتان اضافه کنید. Answer The Public همه اینها را با ظاهری بسیار زیبا در اختیارتان میگذارد، طوری که میتوانید به راحتی آن را بوت کنید.
یک کلمه کلیدی را در سایت وارد کنید و به پیشنهاداتی که سرریز میشوند، نگاه کنید. فقط حواستان باشد که نسبت به این لیست کلمات کلیدی پیشنهادی بسیار دقیق شوید، چرا که بعضی اوقات یک سری گزینههای بیربط هم بین آنها به چشم میخورد. برای مثال، ظاهرا باید [free phones] را به لیست کلمات کلیدی [rank tracking] اضافه کنیم. هه!
از SERPها الهام بگیرید
دو تا منبع سرراست الهام از SERPها که ما عاشقشان هستیم، باکس “People also ask” و نتایج مرتبط اند. این جستارها بسیار اند و توسط گوگل هم بررسی شده اند، همچنین نگاهی تازه راجع به نحوه لینک کردن موضوعات توسط غول موتور جستجو به شما میدهند.
اگر مشتری STAT هستید، میتوانید گزارشی تهیه کنید که تمام سوالات موجود در PAA را به شما میدهد(قبل از آنکه نامحدود شوند)، به علاوه هشت جستجوی مرتبط انتهای یک SERP. برای مدتی این گزارش را اجرا کنید، و به زودی میفهمید که چه سوالها و جستارهایی برای کلمه کلیدی شما مورد علاقه گوگل هستند.
نکتهای کوتاه درباره زبان و مکان(تفاوت کلمات و زبانها در مناطق مختلف)
وقتی در بریتانیا باشید، از pram استفاده میکنید، نه یک stroller(هر دو به معنای کالسکه). Sweater نمیپوشید، jumper بلکه میپوشید (به معنای ژاکت). منظور این است که اگر کسب و کارتان در سطح جهانی کار میکند، لازم است که تفاوتهای زبانی هر کشور را هنگام استفاده از کلمات در ذهنتان داشته باشید. حتی اگر با آنها تولید محتوا نمیکنید، خوب است که با عبارتی حاضر شوید که مخاطبان جهانیتان ازشان استفاده میکنند.
تعدیل کنندههای هدف جستجویتان را اضافه کنید
حالا وقت آن است که بخش هدف جستجوی لیست کلمات کلیدی خودتان را بر عهده بگیرید. و این بخش نیاز به تعیین برخی خط قرمز دارد، چرا که عملکرد این تعدیل کنندهها که هر دسته بندی هدف جستجو را اشغال میکنند، میتواند به شدت به نظر خود فرد وابسته باشد – آیا «بهترین» برای هدف جستجوی تبادلاتی به کار میرود یا تجاری؟
پیشنهاد می کنم مقاله
وقتی از هدف جستجوی کاربر حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟
را مطالعه نمایید
ما قوانین سادهای را در ادامه آوردهایم، اما تمام حرفمان این است که هدف جستجو باید به نحوی دسته بندی و تعیین شود که با توجه به کسب و کار شما معقول به نظر برسد. و اگر دیوانه این هستید که از تعدیل کنندهها برای کلمات کلیدی اصلیتان استفاده کنید، اینجا یک لیست 50 تایی از تعدیل کنندهها آورده شده که با کلمات کلیدیتان جفت و جورش کنید.
هدف اطلاعاتی
کاربر نیازی را شناسایی کرده و به دنبال راهکار برای آن میگردد. این کلمات کلیدی همان کلمات کلیدی اصلی سختکوشیهای اوایل کارتان اند، به علاوه تمامی سوالاتی که فکر میکنید در ذهن کاربری که با محصول یا خدمات شما آشنایی ندارد، ممکن است به وجود آید.
جستارهای اطلاعاتی شما ممکن است این چنین به نظر بیایند:
• [اسم محصول]
• [اسم محصول] چیست؟
• [اسم محصول] چگونه کار میکند؟
• چطور از [اسم محصول] استفاده کنم؟
هدف تجاری
در این مرحله، کاربر بر روی یک راه حل تمرکز کرده و به دنبال تمام گزینههای مختلف و موجود همان راهکار میگردد. آنها تحقیقات مقایسهای انجام میدهند و به یک سری الزامات و ویژگیهای مشخصی علاقهمندند.
برای تحقیقات خودمان، ما از این کلمات استفاده کردیم: best, compare, deals, new, online, refurbished, reviews, shop, top, و used.
جستارهای تجاری شما باید چیزی شبیه به اینها باشند:
• بهترین [اسم محصول]
• نقد و بررسی [اسم محصول]
• مقایسه [اسم محصول]
• بهترین مدل [اسم محصول]
• رنگ/سایز/مدل [اسم محصول]
هدف تبادلاتی(شامل هدف محلی و ناوبری)
جستارهای تبادلاتی بیشترین تبدیل را به دنبال دارند و عموما شامل عباراتی میشوند که حول قیمت، برند و لوکیشن میچرخند، و به همین دلیل است که هدف ناوبری و محلی هم در همین مرحله از قیف هدف جستجو جای دارند.
برای تحقیقات خودمان، از این عبارات استفاده کردیم: affordable, buy, cheap, cost, coupon, free shipping و price.
جستارهای تبادلاتی شما باید چیزی شبیه به اینها باشند:
• قیمت [اسم محصول] چقدر است؟
• خرید [اسم محصول] در [آدرس یک لوکیشن]
• خرید آنلاین [اسم محصول]
• خرید [اسم محصول] در فروشگاههای نزدیک من
• [اسم محصول] [اسم برند] با قیمت مناسب
ترفندی برای افزایش سرعت این پروسه
راهی سریع برای اضافه کردن تعدیل کنندهها به کلمات کلیدیتان و تایپ کمتر، استفاده از keyword mixerهایی مانند این یکی است. ولی فراموش نکنید برای استفاده از ابزارهای کامپیوتری برای ارتباطات انسانی، نیاز دارید تا نتایج را چک کنید و مطمئن شوید که معنادار اند.
لیست کلمات کلیدی خود را بازرسی کنید
حالا که به انتهای کار رسیده اید و یک لیست کلمات کلیدی تهیه کرده اید، وقت آن است که کمی واقعنگر باشید و ببینید کدامشان را واقعا میخواهید نگه دارید.
هیچ دو نوع بازرسیای شبیه به هم نخواهند بود، با این حال در ادامه یک سری ملاحظاتی آورده شده که هنگام الک کردن کلمات کلیدی خوب است در نظر داشته باشید.
1. ارتباط: آیا کلمات کلیدیتان در وبسایت شما حضور دارند؟ آیا به صفحات بهینهسازی شده اشاره میکنند؟
2. میزان جستجو: آیا به دنبال عباراتی هستید که زیاد سرچ شده اند یا اینکه میخواهید برای خودتان مخاطب دست و پا کنید؟ میتوانید موارد لازم میزان جستجو را از Google Keyword Planner به دست آورید.
3. فرصت: کلمات کلیدی شما چند تا کلیک و impression کسب میکنند؟ اگر برایتان خیلی مفهوم نیست، میتوانید یک سری اطلاعات را از Google Search Console تهیه کنید.
4. رقابت: بقیه وبسایتها برای چه کلمات کلیدیای کسب رتبه میکنند؟ آیا میخواهید رقیب غولهای SERPای نظیر آمازون شوید؟ نظرتان راجع به آگهیهای تبلیغاتی مثل shopping boxها چیست؟ اینها چقدر از فضای SERP را اشغال کردهاند؟ پلفترمهای تحلیل SERP شما با تواناییهای سهم صدا (share of voice capabilities) میتوانند به شما کمک کنند فضای هدف جستجوی خودتان را بهتر بشناسید.
5. سختی: کلمه کلیدی شما باید چقدر آسان باشد تا شما پیروز میدان شوید؟ میزان سرچ کمی اطلاعات به شما میدهد – هر چقدر میزان سرچ بالاتر، رقابت هم به مراتب سختتر – اما Moz’s Keyword Explorer با رویکردی متفاوت، نمره سختیای دارد که Page Authority، Domain Authority و نرخ کلیک مشاهده شده را مورد ارزیابی قرار میدهد.
تا اینجا، باید نقشه منسجمی از ساخت لیست کلمات کلیدی بر پایه هدف جستجو در ذهن خود داشته باشید.
اگر، قبل از آنکه این پروسه را شروع کنید، میخواهید بدانید یک نمونه خوب از آن چگونه به نظر میآید، این مقاله بینظیر Russ Jones را بخوانید یا برای ما پیغام بفرستید. ما همیشه دوست داریم به افراد نشان دهیم که چرا ردیابی کلمات کلیدی در طبقهبندیها، بهترین راه برای کشف ایدههای بر پایه هدف جستجو است.