به دلیل نقش و تأثیر زیاد بازاریابی دیجیتالی در ارتقاء کسب و کارها، آموزش تولید محتوا و سئو نیز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. برای توضیح بهتر این موضوع، به شرایطی اشاره میکنیم که کسب و کارها در دوران قبل و بعد از شیوع همهگیری کرونا داشتند.
آموزش تولید محتوا
تا قبل از شیوع این بیماری، بسیاری از کسب و کارها، خرده فروشان، بنگاههای اقتصادی و فروشگاهها، اعتقاد یا اشتیاق چندانی برای فعالیت در فضای مجازی از خود نشان نمیدادند. زیرا روند فروش و خدمات دهی به مشتریان خود را به صورت نرمال و عادی دنبال میکردند. اما کرونا باعث شد وضعیت کسب و کارها به شدت دستخوش تغییرات و تحولات اساسی شود. از میزان فروش حضوری به میزان زیادی کاسته شده بود و در مقابل، فروش آنلاین به شدت افزایش یافت.
صاحبان کسب و کارها
بر این اساس کرونا نه تنها سبک زندگی عادی را نیز تحت تاثیر قرار داد بلکه شیوه و الگوی فعالیت بسیاری از بنگاههای اقتصادی را نیز متحول کرد. موضوعی که منجر شده است، میزان رشد و استفاده از فضای مجازی، ایجاد صفحه در شبکههای اجتماعی و راهاندازی سایت بعد از این ایام، رشد فزایندهای داشته باشد. لذا اکنون بسیاری از صاحبان کسب و کارها به اهمیت تولید محتوا پی بردهاند و به دنبال ارتقاء جایگاه خود در فضای مجازی هستند.
آموزش تولید محتوا و سئو برای گروههای زیر ضروری است:
- امروزه صاحبان کسب و کارها بیش از گذشته به آموزش تولید محتوا و سئو نیاز دارند. هیچ کسب و کار و بنگاه اقتصادی از این مقوله بینیاز نیست.
- هر فردی که قصد دارد از طریق راهاندازی سایت یا صفحه در شبکههای اجتماعی، کسب و کار خود را آغاز کند به آموزشهای سئو و تولید محتوا نیاز دارد.
- افرادی که قصد دارند رونق تازهای به فروش محصولات یا خدمات خود از طریق بازاریابی دیجیتالی بدهند، باید به صورت مداوم آموزشهای مرتبط با بهینهسازی محتوا در موتورهای جستجو را دریافت نمایند و از مشاوره کارشناسان و متخصصان سئو برخوردار باشند.
- برنامهنویسان و طراحان وب، از جمله دیگر گروههایی هستند که به این نوع آموزشها نیاز دارند.
- تولید کنندگان محتوا گروه دیگری هستند که به آموزش تولید محتوا و سئو نیاز دارند. با درک بهتر مفاهیم سئو، محتواهای تولیدی سازگاری بهتری با موتورهای جستجو خواهند داشت.
عناصر ضروری در آموزش تولید محتوا و سئو چیست؟
آموزش تولید محتوا و سئو یک بخش مهم و اساسی در روند بازاریابی دیجیتالی است. اما به طور کلی، لازمه موفقیت در این مسیر پر رقابت بازاریابی دیجیتال، بهرهگیری از آموزشهای مداوم، بروزرسانی دانش سئو و مهارت افزایی مستمر است. مفاهیم سئو به دلایلی که در زیر به آنها اشاره شده است، همیشه در حال تغییر و تحول هستند و بر این اساس، ضرورت دارد که آموزش تولید محتوا و سئو به صورت دورهای تکرار شود.
- بروزرسانی و اعمال قوانین جدید سئو توسط گوگل به عنوان ابزار انحصاری جستجوی آنلاین؛
- رشد نسلهای جدید شبکه جهانی وب و اینترنت جهانی؛
- توسعه زبانهای برنامهنویسی تحت وب؛
- بهبود و ارتقاء فناوریهای جستجوی اطلاعات در محیط وب؛
- بهرهگیری از هوش مصنوعی در فرایند بازیابی اطلاعات؛
- تغییر عادات کاربران و اقبال روزافزون به دسترسی به اینترنت از طریق تلفنهای همراه.
موتور جستجوی تصاویر گوگل
بررسیهای تخصصی و مطالعات و پژوهشهای صاحبنظران و متخصصان وبسنجی نشان میدهد که بیش از 96 درصد از ترافیک یک سایت از موتور جستجوی گوگل، موتور جستجوی تصاویر گوگل (google images) و سرویس نقشه آنلاین گوگل (google maps) منشاء میگیرد. همانطور که میبینید، گوگل همچنان انحصار جستجوی آنلاین را در اختیار دارد و لذا قوانینی را نیز برای رتبهبندی و سئو سایتها تعیین میکند.
در فرایند آموزش تولید محتوا و سئو باید به چه نکاتی توجه کرد؟
با جستجوی در اینترنت دهها سایت آموزشی درباره آموزش تولید محتوا و سئو بازیابی میشوند. به طور مثال میتوانید از کلیدواژههای زیر کمک بگیرید که توسط گوگل نیز توصیه شده است. اما نکته مهم این است که این آموزشها در صورتی اثربخش است که توسط شرکتها یا افرادی ارائه شود که خود در حوزه سئو تجربیات و سابقه موفقی داشته باشند:
- سایتهای آموزش تولید محتوا؛
- آموزش سئو و تولید محتوا رایگان؛
- دوره آموزش تولید محتوا اینستاگرام؛
- دانلود رایگان آموزش تولید محتوا.
مزایای آموزشهای سئو و تولید محتوا چیست؟
آموزش تولید محتوا و سئو، مزایا و منافع زیادی برای کسب و کارها و در نتیجه رشد بازاریابی دیجیتالی به همراه دارد. سئو و تولید محتوا، مفاهیمی هستند که با عناصر زیادی سروکار دارند. این عناصر شامل محتوا، گرافیک، رابط کاربری، سازگاری با موتورهای جستجو، سرعت بارگذاری سرور، کاربر پسندی و دسترسپذیری محتوا، نیازسنجی و تعامل با کاربران، شناخت فرهنگ بازاریابی و فروش دیجیتالی و موارد دیگری از این نوع است.
بر همین اساس، اگر سایتی از نظر سئو، در جایگاه مطلوبی قرار داشته باشد، در اصل، عناصر متعددی را در نظر گرفته که اکنون چنین جایگاه ارزندهای در بازار رقابتی دیجیتالی پیدا کرده است.
محتوا چه نقشی در توسعه بازاریابی دیجیتالی دارد؟
یکی از دلایل اهمیت آموزش تولید محتوا و سئو، رقابت شدید در امر تولید محتوا است. روزانه میلیونها محتوا اعم از محتوای تصویری، متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک، صوتی، پادکست و … در اینترنت منتشر میشود. برای کاربران نیز اهمیت دارد که بتوانند از بین این محتواها، اطلاعات مورد نیاز خود را در سریعترین زمان ممکن پیدا کنند.
رقابت تمامی سایتها نیز بر این است که بتوانند از طریق محتواهای جذاب، مؤثر و هدفمند، کاربران را به سایت خود بکشاند و محصولات و خدمات خود را از این طریق تبلیغ کنند. لذا هر اندازه محتواهای تولیدی از نظر اصول سئو بهینه باشند و سایت نیز تنوع محتوایی داشته باشند، امکان پیدا کردن آن توسط کاربران بالاتر میرود.
کارکردها و مفاهیم اولیه سئو
محتوا در موضوع سئو، بخشی از یک فرایند است که منجر به ارتقاء بازاریابی دیجیتال میگردد. در بازار رقابتی امروز و در فضای بازاریابی دیجیتالی از روشهای متعددی برای ارتقاء سایت بهره گرفته میشود. برخی از این روشها به شرح زیر هستند:
- گرفتن بک لینک و لینکهای دریافتی از سایتهای دیگر؛
- تولید محتوا در قالب رپورتاژ آگهی و انتشار در سایتهای پرمخاطب؛
- تبادل لینک بین سایتهای همتراز؛
- فعالیت روزافزون و مداوم در تمامی شبکههای اجتماعی پرمخاطب؛
- درج لینک سایت در شبکههای اجتماعی؛
- تعامل مؤثر و مستمر با کاربران در شبکههای اجتماعی و دریافت لینک از این طریق این روشها.
پیشنیازهای آموزش تولید محتوا و سئو چیست؟
برای آموزش تولید محتوا و سئو در درجه اول باید مفاهیم اولیه در این خصوص را با دقت فرا گرفت. برخی از این مفاهیم شامل موارد زیر است:
- شناخت موتورهای جستجو و الگوریتمهای رتبهبندی سایتها؛
- اهمیت تولید محتوا؛
- شرایط و ویژگیهای محتوای بهینه و سئو؛
- شناخت انواع محتواها و استراتژی تولید محتوا؛
- شناخت نرمافزارهای تولید محتوا؛
- تحقیقات کلمه کلیدی؛
- ابزارهای پیدا کردن و تحلیل کلمات کلیدی؛
- شناخت مفاهیمی مانند سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه؛
- آشنایی با شبکههای اجتماعی و روشهای تولید محتوا در این شبکهها؛
فعالیت موفق در عرصه سئو
در بسیاری از سایتها یا صفحات شبکههای اجتماعی، آموزش تولید محتوا و سئو به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد. اما همانطور که اشاره شد، کیفیت محتواها باید مورد توجه و در اولویت قرار بگیرد.
اگر قصد دارید از طریق ایجاد سایت یا صفحه در شبکههای اجتماعی، کسب و کارهای خود را رونق ببخشید، مسیر را به درستی آمدید. رایا مارکتینگ، با سابقه و تجربه سالها فعالیت موفق در عرصه سئو و بازاریابی دیجیتالی، تا انتهای این مسیر با شما است.