کلمات کلیدی در سال 2021 هنوز هم موردی است که باید به آن اهمیت داد؟ در این مطلب درباره تولید محتوای سئو و جایگاه کیورد یا کلمه کلیدی در سال 2021 صحبت خواهیم کرد تا یاد بگیرید تولید محتوا برای مخاطب چه معنایی دارد.
کسانی که به شکل حرفه ای در زمینه تولید محتوا فعالیت داشته اند به خوبی می دانند که در طی چند دهه گذشته، قوانین استفاده از کلمه کلیدی و موارد پیرامون تا چه اندازه تغییر کرده است.
در سال 2010 که هنوز الگوریتم هایی مثل پاندا، مرغ مگس خوار، RankBrain یا BERT رونمایی نشده بودند، بسیاری از ما تصور می کردیم که تولید محتوای سئو یعنی:
کلمات محتوا
کلمه کلیدی هدف و موارد مرتبط و نزدیک به آن را n بار در محتوا بکار بگیریم؛
اضافه کردن کلمه کلیدی به همه جاهایی که خیلی تأثیرگذار هستند مثل تگ عنوان، متا دیسکریپشن، H1 و غیره؛
نوشتن n تعداد کلمه چون مقدار کلمات محتوا در گرفتن رتبه بهتر تأثیر داشت.
اما الگوریتم گوگل تغییر پیدا کرد.
محتوای با کیفیت
در سال جدید باید بدانیم که رتبه گرفتن یک محتوا وابسته به گوگل زدن گوگل با کیورد استافینگ نیست تا کلمات کلیدی را در همه جای متن استفاده کنید بلکه رتبه گرفتن یک محتوا کاملا وابسته به این است که تجربه خیلی خوبی برای کاربران رقم بزنید و محتوای با کیفیت تولید کنید. در سال 2021 گوگل بر روی تولید محتوا بیش از پیش حساس شده است.
پس دقیقا باید چیکار کنیم؟ در سال 2021 چطور باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم تا محتوای سئو اصولی تولید شود. برای اینکه جواب سؤال خود را بگیرید ابتدا باید توضیح کوتاهی در مورد «محتوانویسی برای هدف کاربران از سرچ» به شما بدهیم
محتوای سئو چیست؟
محتوای سئو یعنی نوشتن محتوا با هدف رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، اما این نوع تعریف چندان مورد پسند متخصصین حوزه سئو نیست چون طبق این تعریف، محتوای سئو یعنی محتوایی که فقط با هدف کسب رضایت موتورهای جستجو نوشته می شود نه برای پاسخگویی به سؤال کاربران. این تعریف درست نیست چون الگوریتم های گوگل در واقع یک مدل برنامه ریزی شده کامپیوتری کاربران هستند.
محتوا مورد علاقه کاربران
بازدید کننده های انسانی روی نتایجی از گوگل کلیک می کنند که برای آنها بهتر است و جواب سؤال خود را می گیرند، به همین دلیل الگوریتم ها تلاش می کنند چنین حالتی را مدلسازی کنند تا شبیه انسان ها فکر کنند. پس وقتی الگوریتم ها می خواهند به محتواها رتبه بدهند، بررسی می کنند که کدام محتوا مورد علاقه کاربران است و بهتر از بقیه به سؤال کاربران پاسخ می دهند.
پس وقتی گوگل به این نوع محتواها اهمیت می دهد و به آنها رتبه می دهد پس منظور از محتوای سئو یعنی تولید محتوایی که مورد رضایت کاربران باشد. البته گفتن این حرف ساده است و در عمل پیچیدگی های بیشتری دارد.
چطور محتوای سئو تولید کنیم؟
محتوای سئو به محتوایی گفته می شود که به سؤال کاربران و هدف آنها از سرچ پاسخ می دهد. پاسخی که در محتوا به سؤال و نیاز کاربران داده می شود باید جامع و کامل و شفاف، بسیار تخصصی (E)، معتبر (A) و موثق (T) باشد. در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.
محتوای کاربر محور:
محتوای سئو یعنی محتوایی که اول از همه به سؤال کاربران پاسخ می دهد. این عبارت یعنی حتی عنوانی که برای صفحه سایت انتخاب می شود تحت تأثیر سؤال و نیاز کاربران از سرچ در اینترنت است. البته باید توجه داشته باشید که همه محتواها نیز براساس سرچ کاربران در اینترنت نیست.
برخی محتواها
برخی از محتواها صرفا برای داشتن رهبری فکری در صنعت حیطه فعالیت یا اطلاع رسانی اخبار فوری و ویژه (ایده های جدید = در نتیجه هنوز در مورد آن سرچ نشده است) نوشته می شوند و برخی محتواها نیز برای افزایش مشارکت اجتماعی کاربران تولید می گردند.
ما با اهداف مختلفی محتوا تولید می کنیم پس نباید انتظار داشته باشیم که همه صفحات وب سایت در موتورهای جستجو رتبه بالایی بگیرند. به همین دلیل توصیه می کنیم، به جای اینکه کلمات کلیدی را در محتوای خود پخش کنید (چون فقط به دلیل جلب نظر الگوریتم های سرچ گوگل نوشته می شوند)، موضوعات کاربر محور (موضوعاتی که کاربران در اینترنت سرچ می کنند) را به تقویم محتوایی خود اضافه نمایید.
محتوای جامع و کامل:
وقتی سؤال می پرسید ترجیح شما این است که پاسخی پیچیده و مبهم بگیرید یا اینکه جواب کامل، واضح و شفاف؟ جواب این سؤال خیلی واضح است! گوگل هم همین نظر را دارد. محتوای جامع و کامل و واضح فقط به این نیست که در مورد گرامر و نحوه نوشتن عبارات حساسیت به خرج دهید بلکه بیشتر باید بر روی موضوعاتی مثل پردازش زبان طبیعی توسط گوگل متمرکز باشید.
با این حال حتی اگر دقیق ترین و جامع ترین مطلب هم نوشته باشید اما خوانایی خوبی نداشته باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت پس این موضوعات نیز اهمیت دارند. برای این منظور می توانید از ابزارهایی مثل Grammar & Refinements مایکروسافت ورد استفاده کنید تا در موارد زیر به شما کمک کند:
- جایگزینی کلمات پیچیده با انواع ساده تر
- خلاصه نویسی و پرهیز از زیاده گویی
- رفع لحن منفعل به لحن پر انرژی و فعال
- و غیره.
- SEO in 2020: What Role Do Keywords Play
کیفیت محتوا
گوگل به محتواهای جامع و کامل اهمیت زیادی می دهد. در ادامه به چند مورد از دستورالعمل هایی که بابت رتبه دهی به کیفیت محتوا توسط گوگل استفاده می گردد اشاره می کنیم:
بیشترین و بهترین رتبه به صفحاتی تعلق می گیرد که جامع ترین و کامل ترین محتوا و با کیفیت بسیار عالی در آن قرار گرفته باشد.در وبلاگ Webmasters به این مورد اشاره شده است:
سایت با کیفیت چه نوع سایتی است؟
اگر جواب شما به این سؤال که «آیا این مقاله توضیح و توصیف کاملی در مورد موضوع سرچ شده ارائه کرده است» مثبت باشد یعنی با سایت با کیفیتی روبرو هستید.
پس باید پاسخ شما به سؤالات کاربران و هدف آنها از سرچ، دقیق و شفاف و واضح باشد.
اصول سئو
محتواهایی که E-A-T بالایی دارند: تخصص، اعتبار و موثق بودن (E-A-T)، موضوعی است که در حوزه سئو به آن زیاد پرداخته اند. پس با این حساب محتوای با کیفیت و بهینه سازی شده طبق اصول سئو مثل استفاده صحیح از کلمات کلیدی، محتوایی است که به سؤال کاربران جواب بدهد و این پاسخ جامع و شفاف و واضح باشد. در عین حال نیز باید از درجه بالایی از تخصصی بودن، اعتبار و موثق بودن برخوردار باشد.
کلمات کلیدی برای سئو مهم هستند؟
تا الان صحبت کردیم که راه افزایش ترافیک ارگانیک سایت این است که داخل محتواها به سرچ کاربران توجه کنید و به سؤالات آنها پاسخ دهید و درجه بالایی از E-A-T نیز داشته باشند. پس با این وجود نقش کلمات کلیدی چیست؟ چطور باید از کلمات کلیدی استفاده کرد؟
کلمات کلیدی: ورودی در مقایسه با خروجی
در ابتدای مطلب صحبت کردیم که در حوالی سال 2010، نحوه استفاده ما از یک کلمه کلیدی به چه شکلی بوده و چه دیدگاهی داشتیم. شاید این نگرش الان برای ما خنده دار باشد ولی حتی امروزه هم ما خیلی متفاوت عمل نمی کنیم.
مثلا امروزه به تیم تولید محتوا می گوییم مقاله ای پیرامون کلمه کلیدی X بنویسید و طبق آن بهینه سازی کنید. به همین دلیل سرچ این افراد در اینترنت اینگونه است که چطور باید کلمه کلیدی را داخل متن استفاده کنید و استفاده از آن در کدام قسمت محتوا بهتر است. اما در واقع باید در اینترنت سرچ کرد که چطور باید محتوایی بنویسیم که به سؤالات کاربران پاسخ دهد.کلمات کلیدی، ورودی محتوا هستند و با سرچ در اینترنت، در حال ساخت خروجی هستیم.
روشی برای پاسخگویی به سرچ
دیدگاه و روش خود را از کلمه کلیدی به عبارات کلیدی تغییر دهید: فرض کنیم محتواهای خود را به جای اینکه براساس یک کلمه کلیدی و چند کلمه کلیدی مرتبط بهینه سازی کنیم، براساس عبارات کلیدی بهینه سازی کردیم و رویه تولید محتوا عوض شد. با این حال بهتر نیست که به عبارات کلیدی به عنوان روشی برای پاسخگویی به سرچ کاربران نگاه کنیم تا اینکه دغدغه ما نحوه استفاده از آنها در داخل محتوا باشد؟
استفاده از چنین عباراتی به عنوان کلمات کلیدی پیامدهای ناخواسته خاص خود را دارد:
تیم تولید محتوا روی عبارات اصلی تمرکز می کند و از کلمات کلیدی طولانی غافل می شود؛
این عبارات در واقع یک کلمه هستند در واقع کلمه کلیدی همان عباراتی هستند که افراد داخل نوار سرچ تایپ می کنند یا صحبت می کنند.
این عبارات باعث می شود تا تمام تمرکز تیم تولید محتوا و کارفرمایان روی یکسری عبارات بی ارزش جمع شود و از عبارات و کلمات بسیار مهمی که بازدید و ترافیک سایت را افزایش می دهند غافل گردند.
تاریخچه BERT و گوگل در مورد کلمات کلیدی
سیستم هوش مصنوعی
BERT آخرین آپدیت در تایم لاین گوگل بود که با هدف درک بهتر زبان انسان راه اندازی شد. با اینکه سیستم هوش مصنوعی وجود دارد که به گوگل در درک پیچیده ترین عبارات و جملات انسانی کمک می کند و عملکرد فوق العاده ای دارد ولی نباید خیلی سوپرایز کننده باشد.
در سال 2011، گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. الگوریتم پاندا گوگل، آپدیتی بود که روی ارتقای سایت ها و صفحات با کیفیت تمرکز داشت و سایت و صفحاتی که ارزش پایینی داشتند را جریمه کرد.
تولید کنندگان محتوا
در سال 2013 با انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل برای درک بهتر معنایی که تک تک کلمات در عبارات دارند، الگوریتم خود را بازنویسی کرد، نه اینکه تمرکز خود را روی محتواهایی بگذارد که کلمات آن دقیقا مشابه با سرچ کاربران باشد.
در سال های بعد، گوگل از تولید کنندگان محتوا درخواست کرد تا رویه کاری خود را تغییر دهند و فقط به فکر استفاده از کلمات کلیدی نباشند بلکه به سؤالات کاربران پاسخ دهند. البته نه به این معنا که فقط سؤالات کاربران را در محتوای خود تکرار کنند.
پیدا کردن محتواها
در سال 2015، گوگل الگوریتم RankBrain را معرفی کرد – بخش جدید ماشین یادگیری گوگل در الگوریتم سرچ آنها – که توانایی گوگل را در به نمایش گذاشتن نتایج مرتبط تقویت کرد.
امروزه الگوریتم BERT داریم که طبق گفته گوگل، امیدوارند به کاربران کمک کند تا خیلی طبیعی تر و نزدیکتر به زبان طبیعی و محاوره ای خود سرچ کند. گوگل همیشه به دنبال پیدا کردن محتواهایی است که به سؤالات کاربران پاسخ می دهد و روز به روز در این زمینه بهتر عمل می کند.
در تولید محتوا به هدفی که دارید فکر کنید
وقتی به شناخت کاملی نسبت به مخاطبین خود دست پیدا کردید که چگونه در گوگل سرچ می کنند و به دنبال چه مواردی هستند و گرایش آنها در یک حیطه خاص به چه سمتی است، بهتر می توانید از کلمات کلیدی و عبارت مرتبط استفاده کنید. John Mueller در شرکت گوگل عنوان می کند که استفاده از عبارات کلیدی داخل محتوا به شکل کامل یا بخشی از آن کاملا طبیعی است.
تولید محتوا طبق اصول سئو
مثلا سؤال کاربران این است که چند گونه سیب زمینی وجود دارند؟ شما در محتوای خود اشاره می کنید که «حدود 7500 گونه سیب زمینی در سراسر جهان رشد می کنند».
این کار مصداق کیورد استافینگ نیست چون به شکل طبیعی و قابل فهم به سؤال کاربران پاسخ می دهید. هیچ موقع فکر نکنید که تولید محتوا طبق نیاز
و سؤال کاربر در تناقض با تولید محتوا طبق اصول سئو و سرچ می باشد بلکه تکمیل کننده یکدیگر است و هدف اصلی و نهایی شما مخاطب است.