مقالات آموزشی

بررسی استفاده از کد ریدایرکت کردن دامنه و انواع ریدایرکت دامنه

مفید بود؟

گاهی ممکن است شما بنا به هر دلیلی مجبور شوید کل دامنه وب سایت خود و همچنین آدرس های داخل آن را به مکانی دیگر منتقل کنید. در چنین شرایطی، باید در قدم اول میان آدرس قدیمی و جدید وب سایت خود، یک پل ایجاد کنید تا ترافیک و بازدید کنندگان خود را از دست ندهید.

بدین ترتیب مراجعینی که از طریق موتورهای جستجو به دامنه شما هدایت می شوند را نیز می توانید به آدرس یا دامنه جدید هدایت کنید. برای این نقل و انتقال می توانید از کد ریدایرکت کردن دامنه استفاده کنید.

مدیریت بهتر وب سایت با کمک کد ریدایرکت کردن دامنه

این کار درست مانند اسباب کشی از یک دامنه به دامنه دیگر است. به هنگام اسباب کشی، شما آدرس و شماره تلفن محل سکونت جدید خود را نیز اعلام می کنید تا افراد بتوانند شما را به راحتی پیدا کنند. به هنگام این نقل و انتقال، نه تنها دامنه بلکه تمامی آدرس های موجود در آن نیز باید به دامنه جدید منتقل شوند.

 

لینک های داخلی نیز به شکلی مشابه باید در دامنه جدید بازتعریف شوند تا تمام بخش های وب سایت شما بتواند به خوبی گذشته فعالیت کند. خوشبختانه تمامی این موارد با استفاده از کد ریدایرکت کردن دامنه امکان پذیر است. این مقاله به بررسی انواع ریدایرکت کردن دامنه با استفاده از کدهای مخصوص آن، اختصاص دارد.

انواع ریدایرکت دامنه و کاربرد های آن:

در فضای وب، ریدایرکت های که در سطح سرور اجرا می شوند، با یک کد مشخص گزارش می گردند. این کد سه رقمی با عدد سه آغاز می شود و دو عدد در مرتبه دهگان و یکان، جزئیات بیشتری را در خصوص نوع ریدایرکت در اختیارتان قرار می دهند. 100 کد ریدایرکت کردن دامنه برای وضعیت های مختلف در نظر گرفته شده است اما تنها چند کد به صورت گسترده کاربرد دارند. این کد ها عبارتند از:

کد ریدایرکت کردن دامنه 302 و 307:

این کدها به معنای انتقال موقت دامنه هستند. اگر قصد دارید یک صفحه یا بخشی از فضای وب سایت خود را به صورت موقت به یک آدرس جدید منتقل کنید، از این نوع کد ریدایرکت کردن دامنه باید استفاده کنید. نسخه 307 شکل ارتقا یافته کد 302 است.

کد ریدایرکت کردن دامنه 301:

این کد به معنای انتقال دائمی دامنه می باشد. اگر قصد دارید به صورت دائم آدرس و دامنه وب سایت خود را تغییر دهید و مایل هستید تمامی تاریخچه، امتیازات و رتبه بندی وب سایت خود را به یک آدرس جدید منتقل کنید، از این کد ریدایرکت باید استفاده کنید. بسیاری از متخصصان سئو نیز استفاده از کد 301 را پیشنهاد می کنند.

آیا تفاوتی میان انتقال موقت و دائم وجود دارد؟

پاسخ این پرسش به نوع موتور جستجویی بستگی دارد که معیار فعالیت سئو و مارکتینگ شما است. برخی از موتورهای جستجوی تفاوتی میان کد های 302 و 301 قائل نیستند. البته این شرایط با معرفی کد 307 اندکی بهبود پیدا کرده است.

استراتژی بازاریابی

با این حال، انتخاب بهترین کد ریدایرکت، به استراتژی بازاریابی و همچنین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت شما در خصوص انتقال آدرس بستگی دارد. در صورتی که سئو و امتیاز صفحات برایتان اهمیت زیادی دارد، کد 301 می تواند سرمایه گذاری بهتری برایتان باشد؛ چرا که سیگنالهای ارسالی توسط این کد ریدایرکت کردن دامنه به موتورهای جستجو، از دو نوع دیگر قوی تر می باشد.

ریدایرکت Meta Refresh

این شرایط ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد: وارد یک وب سایت یا صفحه خاص می شوید و یک پیغام برایتان ظاهر می شود: “اگر بعد از X ثانیه به صفحه مورد نظر منتقل نشدید بر روی لینک زیر کلیک کنید”. صفحاتی که با کمک Meta Refresh ریدایرکت می شوند، معمولا با این پیغام از بازدید کنندگان خود استقبال می کنند. این شکل از ریدایرکت ضعیف تر از کد های 3XX است،

Meta Refresh توسط سئوکاران 

سرعت پایین تری دارد و معمولا در سطح صفحات اعمال می شود. این شیوه از ریدایرکت کردن چندان کاربردی نیست و همچنین رتبه بندی و امتیازات دامنه را به صورت کامل منتقل نمی کند. بدیهی است که چنین شرایطی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو خدشه وارد کند. به همین دلیل است که معمولا استفاده از کد ریدایرکت کردن دامنه Meta Refresh توسط سئوکاران توصیه نمی شود.

 

آیا کد ریدایرکت کردن دامنه سریع عمل می کند؟

پاسخ این پرسش منفی است. ریدایرکت کردن دامنه فرایندی آنی نیست و فاکتورهای مختلفی می توانند مدت زمان انجام این انتقال را طولانی تر کنند. معمولا موتورهای جستجو برای تشخیص کد 301 یا 302 و اعتبار سنجی آن به اندکی زمان نیاز دارند .

رتبه بندی وب سایت

همچنین فرایند انتقال امتیازها و رتبه بندی وب سایت نیز اندکی زمان می برد. در صورتی که صفحه اصلی (اولیه) ترافیک بالایی نداشته باشد و یا آدرس جدید (ثانویه) دارای پیچیدگی هایی باشد، فرایند انتقال دامنه حتی طولانی تر خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که در صورت عدم اجرای صحیح و اصولی ریدایرکت کردن دامنه، چالش ها و پیچیدگی هایی به وجود خواهد آمد که حل و فصل آن ها نیز زمان بر خواهد بود. این اتفاق همچنین می تواند به ضرر سئو سایت تمام شود.

آیا استفاده از کد ریدایرکت کردن دامنه پیچیده و سخت است؟

ریدایرکت کردن دامنه اصلا دشوار نیست، به شرط آنکه با اصول و ابزار استاندارد انجام این کار آشنا باشید. خوشبختانه با معرفی سیستم های مدیریت مدرن محتوا و افزونه هایی که این سیستم ها عرضه می کنند، ریدایرکت کردن دامنه دقیق تر و آسان تر از گذشته شده است. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد و شما می توانید با توجه به نوع نیاز و تجربه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

ریدایرکت کردن دامنه و استفاده از فایل Htaccess

به عنوان مثال، یکی از رایج ترین روش های ریدایرکت کردن دامنه، استفاده از فایل Htaccess است که بر روی سرورهای Apache ( آپاچی) در نظر گرفته شده اند. با کمک این فایل شما می توانید دامنه وب سایت خود را به صورت کامل به یک سایت جدید انتقال دهید.

سایر روش های پرکاربرد برای انتقال دامنه نیز شامل استفاده از ریدایرکت PHP، Rank Math و ریدایرکت های جاوا اسکریپت می باشد. شایان ذکر است که وردپرس نیز افزونه های کاربردی زیادی را برای ریدایرکت دامنه ارائه می کند که در صورت نیاز می توانند بسیار مفید واقع شوند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.