مقالات آموزشی

بررسی راه های ثبت سایت در گوگل و توجه به ثبت آدرس صفحه در آن

مفید بود؟

در این مقاله قصد داریم به آموزش ثبت سایت در گوگل بپردازیم، اگر مایل به ثبت سایتتان در گوگل هستید در ادامه همراه ما باشید. کمک گرفتن از سایت کمک میکند تا با هزینه ای اندک کسب و کار خود را توسعه دهید و به درآمد و سود بیشتری برسید. اما طراحی سایت گام اول است و لازم است برای موفقیت در سئو و دیده شدن سایت در نتایج جستجوی کاربران برای موارد دیگری نیز برنامه ریزی کرد.

اگر در حوزه های مربوط به سایت فعالیت داشته باشید و یا خودتان صاحب یک وب سایت باشید احتمالا نام هایی چون گوگل وب مستر تولز (google webmaster tools) و یا سرچ کنسول (search console) را شنیده اید.

چرایی  آموزش ثبت سایت در گوگل

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که لزوم آموزش ثبت سایت در گوگل چیست؟ آموزش ثبت سایت در گوگل چه مزایایی به دنبال دارد؟ برای آن که از لزوم و اهمیت این کار آگاه شوید لازم است ابتدا توضیحی مختصر در خصوص اهمیت سئو ارائه دهیم. سئو سایت را میتوان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در موفقیت و یا عدم موفقیت یک سایت دانست.

هر چقدر هم که سایت شما حرفه ای باشد و محتواهای مناسبی در آن بارگذاری شده باشند تا زمانی که توسط کاربر دیده نشود شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. با توجه به اینکه کاربران تنها به سراغ لینک های اولیه نتایج جستجو میروند؛ سایت هایی که در صفحاتی غیر از صفحه اول قرار گرفته اند شانس کمتری برای دیده شدن دارند.

یکی از گام های ابتدایی در سئو ثبت سایت در گوگل است:

 این کار را میتوان مثل ثبت نام در مدرسه دانست. تا زمانی که نام دانش آموز در لیست مدارس نباشد امکان دریافت نمره و رقابت با سایر دانش آموزان را ندارد. به همین صورت سایت شما تا زمانی که در سرچ کنسول گوگل یا همان گوگل وب مستر ثبت نشود امکان دریافت امتیاز جهت رتبه بندی را نخواهد داشت.

چرا که ربات های گوگل وارد سایت نشده و محتواهای موجود در آن را ایندکس نمیکنند؛ به همین دلیل تمام تلاش هایی که در راستای بهبود سئو انجام گرفته است بی نتیجه خواهد بود.  ثبت سایت در گوگل مزیت مهم دیگری نیز دارد. سرچ کنسول گوگل را میتوان یک ابزار برای بررسی سایت دانست.

این ابزار به صورت رایگان در اختیار مدیران و صاحبان وب سایت قرار میگیرد و به آنها امکان وارسی و آنالیز سایت را خواهد داد. این آنالیز از طریق مشاهده ترافیک سایت صورت میپذیرد. ممکن است به نظر خودتان سایت بی عیب و نقصی داشته باشید؛ اما گوگل وب سایت را با دیدی متفاوت از شما مینگرد؛ با استفاده از گوگل وب مستر میتوان سایت را از دیدگاه موتور جستجو مشاهده و بررسی کرد.

با استفاده از گوگل وب مستر میتوانید میزان کارایی سایت را در ابزارهایی مثل موبایل نیز بررسی کنید.

یکی دیگر از مهمترین مزیت های این برنامه پیغام هایی است که در آن به نمایش در می آید. سرچ کنسول با ارائه نقشه سایت کمک میکند تا مطالب بهتر ایندکس شوند. همچنین در صورت بروز مشکلاتی مثل وجود بدافزار در سایت و یا هک شدن سایت پیامی به کاربر نمایش میدهد.

منقضی شدن گواهی ssl سایت سبب میشود تا سایت ایمنی لازم را نداشته باشد و اطلاعات کسانی که به دریافت خدمات از آن میپردازند به خطر بیفتد. سرچ کنسول این مسئله را نیز با نمایش پیام ها به اطلاع میرساند. با توجه به اینکه گوگل وب مستر یک ابزار رایگان و کاربردی است؛ بهتر است هرچه سریع تر به استفاده از آن اقدام نمایید.

راه های ثبت سایت در گوگل

برای به انجام رساندن این کار دو را پیش روی شماست:

  • Domain property

یکی از این راه های را با عنوان Domain property میشناسند. در این روش به ثبت آدرس دامنه در گوگل میپردازیم. برای این کار لازم است ابتدا به قسمت تنظیمات DNS  دامنه بروید و یک DNS Record را وارد نمایید. این رکورد ثبت شده نباید حذف شود چرا که ممکن است با این کار اختلالی متوجه عملکرد گوگل وب مستر در استخراج اطلاعات از سایت گردد.

  • ثبت آدرس صفحه در گوگل

روش دوم ثبت آدرس صفحه در گوگل است که آن را با نام URL Prefix میشناسند. این روش برای مدیریت آدرس مشخصی از سایت مناسب است. به این صورت که آدرس قسمتی مثل ساب فولدر یا ساب دامنه را در گوگل ثبت میکنند و به مدیریت آن خواهند پرداخت. البته امکان مدیریت دامنه نیز در این روش وجود دارد، برای این کار باید آدرس تمام بخش های وب سایت در یک پوشه قرار گرفته باشد.

ابتدا لازم است به search console بروید برای این کار میتوانید به جستجو در گوگل بپردازید. سپس روی گزینه start now کلیک کنید تا فرآیند ثبت سایت آغاز شود. برای ثبت سایت در سرچ کنسول لازم است ابتدا وارد حساب search console سایت شوید. پس از ورود به سرچ کنسول لازم است در باکس ابتدایی صفحه آدرس URL سایت را وارد نموده و روی add property کلیک کنید. برای آن که سایت در سرچ کنسول ثبت شود باید اثبات کنید که شما مالک سایت هستید.

برای آن که به گوگل اثبات شود این سایت متعلق به شماست باید از یکی از راه هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد کمک بگیرید. فایل HTML ، google analytics ، domain name provider، تگ html و استفاده از گوگل تگ منیجر راه هایی هستند که برای اثبات مالکیت بر سایت پیش روی شما هستند. تفاوتی میان این روش ها نیست، تنها لازم است بررسی کنید که کدام یک از این راه ها برای شما ساده تر است.

تگ html

اگر تجربه کار با HTMl را دارید بهتر است از روش html tag استفاده کنید. برای این کار از قسمت search console استفاده نمایید و به ترتیب verify this property و manage property را انتخاب کنید. با این کار یک کد html دریافت خواهید کرد؛ این کد را کپی کنید و در قسمت head  سایت paste کنید. وجود کدهای تائید دیگر در این بخش بلامانع است. تنها کد جدیدی را که دریافت نموده اید الصاق کنید.

پس از ثبت تغییرات و اطمینان از اینکه کد در این بخش قرار گرفته است لازم است به صفحه اصلی سایت در search console بروید و گزینه verify را انتخاب کنید. با این کار گوگل به بررسی میپردازد که آیا کد بارگذاری شده با کدی که در سرچ کنسول دریافت نموده اید یکی هست یا نه. در صورت یکی بودن مالکیت تائید میگردد و میتوانید برای انجام مراحل بعدی ثبت سایت در گوگل اقدام نمایید.

این کد نباید پس از تائید حذف شود. در سایت های ورد پرسی میتوان برای اضافه نمودن کد از پلاگین های نصب شده روی سایت کمک گرفت. برای استفاده از این روش بهتر است دانش لازم درباره html را داشته باشید و یا از فردی کمک بگیرید که این دانش را دارد. در غیر این صورت ممکن است سایت با مشکلاتی روبه رو شود.

فایل HTML

روش بعدی اثبات مالکیت استفاده از روش آپلود فایل HTML است. پس از انتخاب این گزینه روی this HTML verification file کلیک نمایید تا دانلود شود. سپس فایل دانلود شده را در قسمت ریشه سایت آپلود کرده و روی گزینه VERIFY کلیک نمایید. اگر صفحه ای با عنوان پیام ownership verified روی صفحه مشاهده نمودید یعنی مالکیت شما بر روی سایت به گوگل اثبات شده است.

استفاده از Google Analytics

در این روش لازم است ابتدا ثبت نام در گوگل آنالیتیکس انجام شده باشد. اگر ثبت نام در این ابزار انجام شده باشد مراحل بعدی برای شما بسیار ساده خواهد بود. لازم است تنها از منویی که پیشتر به آن اشاره شد گزینه google analytics را انتخاب نموده و روی کلید verify کلیک کنید. توجه کنید که راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، پس اگر سایت شما در گوگل آنالیتیکس ثبت نشده است میتوانید دیگر راه ها را امتحان کنید.

تگ منیجر (tag manager)

اگر سایت شما در تگ منیجر ثبت شده است نیز میتوانید گزینه تگ منیجر (tag manager) را انتخاب نمایید و به احراز هویت بپردازید.

Domain name provider

اگر گزینه domain name provider را انتخاب کنید در سرچ کنسول متنی برای شما به نمایش درخواهد آمد. با کلیک برروی گزینه کپی این متن را کپی کنید. در این قسمت لازم است یک کنترل TXT تعریف نمایید. سپس در DNS configuration  متنی که از سرچ کنسول کپی نموده اید را paste کنید. در مرحله بعد لازم است به منوی سرچ کنسول بازگردید و روی دکمه verify کلیک نمایید.

توجه کنید که نیازی به انجام تمام این مراحل نیست و شما تنها باید یکی از این روش ها را برای اثبات مالکیت تان روی سایت انتخاب کرده و انجام دهید. در مقاله آموزش ثبت سایت در گوگل سعی شد تا با بیانی ساده به ثبت سایت در گوگل و مزیت هایی که این کار برای شما و وب سایتتان به همراه دارد صحبت کنیم.

امیدواریم مطالعه این محتوا به شما برای بهبود عملکرد سایت و بازبینی مشکلات و چالش های آن کمک کند. با توجه به اینکه بسیاری در حوزه وبلاگ و وبلاگ نویسی فعالیت میکنند خوب است بدانید مقاله آموزش ثبت سایت در گوگل میتواند حتی برای ثبت وبلاگ در گوگل نیز کمک کننده باشد

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.