مقالات آموزشی

بررسی مواردی در مورد طراحی و ثبت لوگو، آیا در این مورد چیزی میدانید؟

مفید بود؟

امروزه طراحی و ثبت لوگو به یکی از مهم‌ترین مسائلی تبدیل شده است که بیشتر فعالان بدر بازارهای تجاری با آن سروکار دارند. معمولا مهم‌ترین مزیت طراحی و ثبت لوگو آن هست که به معرفی خدمات و کالاهای یک مجموعه تجاری می‌پردازد.

تعریف کلمه‌ لوگو 

در تعریف کلمه‌ی لوگو باید بگوییم که لوگو نماد یا تصویری است که برای معرفی محصولات، شرکت‌ها، وبلاگ، سایت و…… مورداستفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت جامعه بشری، تعداد لوگوها (Number of logos) مختلف نیز بسیار بیشتر از قبل می‌شود، چون لوگوها باعث ایجاد احساس اعتماد در میان مشتریان و مردم  می‌شوند و به همین خاطر نیز تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنکه بتوانند میزان درآمد زایی خود را افزایش دهند و احساس اعتماد بیشتری را به مخاطبان خود القا کنند، سعی می‌کنند که از لوگوها کمک بگیرند.

برای آنکه واحدهای تولیدی بتوانند موضوعی را به مشتریان خود القا کنند می‌توانند از مزایای طراحی لوگو استفاده نمایند.  برای مثال آیا شما تاکنون به لوگو شرکت چی توز توجه کرده‌اید؟ کمتر کسی ممکن است با این لوگو معروف آشنایی نداشته باشد. این لوگو تا حدی معروف شده است و جایگاه بالایی در بازار مواد خوراکی پیدا کرده است که همه‌ی افراد در تمامی سن و سال‌ها این لوگو را به خوبی می‌شناسند.

دقت، توجه و مهارت

یکی از دلایلی که باعث موفقیت لوگوهای مختلف می‌شود، آن است که طرح‌هایی که انتخاب می‌شوند ساده و گویا هستند. به بیانی بهتر وقتی که یک لوگو ساده باشد و با هدف خاصی و برای بیان منظور خاصی ساخته شده باشد، به راحتی در ذهن افراد جای می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند به خوبی طرح آن را به ذهن بسپارید. بنابراین از این موضوع به خوبی می‌توان این‌گونه نتیجه گیری کرد که طراحی و ثبت لوگو، امری کاملا حرفه‌ای هست و نیاز به دقت، توجه و مهارت دارد.

ویژگی‌های یک لوگو موفق

در برخی از موارد دیده می‌شود که مجموعه‌های تجاری مختلفی اقدام به طراحی و ثبت لوگو می‌کنند اما متأسفانه با وجود هزینه‌ای که صرف طراحی لوگو می‌کنند، نمی‌توانند نتیجه دلخواه خود را دریافت کنند. در چنین مواقعی مشکل کار چیست؟ چگونه می‌توان لوگویی را به ثبت رساند که با موفقیت و کسب درآمد بیشتر، همراه شود؟

طراحی و ثبت لوگو باید حاوی ویژگی‌های زیر باشد تا با موفقیت روبرو شود:

  • 1.      لوگو باید دارای طرح ساده و قابل فهمی‌باشد.
  • 2.      هدف از طراحی لوگو باید تبلیغاتی باشد.
  • 3.      لوگو مذکور باید کاملا سمبلیک طراحی شود و به ذهن مردم نفوذ کند تا باعث جذب مشتری بیشتر شود.
  • 4.      طراحی لوگو باید کاملا منحصر به فرد باشد.
  • 5.      هر فعالیت تجاری و صنعتی باید لوگویی داشته باشد که کاملا مرتبط با نوع شغل افراد باشد.

 ثبت کردن یک لوگو

طراحی و ثبت لوگو برخلاف تصور بسیاری از افراد، کار سختی نیست و به راحتی می‌توان آن را انجام داد اما برای گذراندن تمامی مراحل طراحی و حتی ثبت کردن یک لوگو، متقاضیان نیاز به افرادی متخصص و حرفه‌ای دارند تا در طی هر مرحله به آن‌ها کمک کنند. بدون کمک گرفتن از افراد متخصص و با تجربه و یا بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد مراحل طراحی و ثبت لوگو، افراد با شکست مواجه می‌شوند و سرمایه و زمان آن‌ها از دست می‌رود.

انواع لوگو

مسلما بسیاری از اشخاصی که قصد طراحی و ثبت لوگو دارند، با خود فکر می‌کنند که انواع لوگو به چه مواردی تقسیم می‌شوند و باید چه لوگوهایی را طراحی کنند تا بازخورد بیشتری را از جانب مشتریان خود دریافت نمایند؟ این سوال، یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. بنابراین به تمامی افرادی که می‌خواهند یک لوگو را به ثبت برسانند، پیشنهاد می‌شود که حتما با انواع لوگو آشنا شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت که انواع لوگو به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • 1.      لوگو حرف نماد: این لوگوها معمولا با حرف اول نام سایت، شرکت، برند و……. طراحی می‌گردند.
  • 2.      لوگو تصویری: همانطور که از نام این لوگوها مشخص است، چنین لوگوهایی کاملا آیکونیک و سمبولیک طراحی می‌گردند، به طوری که مخاطبان با دیدن تصویر لوگو، سریعا به یاد برند مذکور می‌افتند.
  • 3.      لوگو ترکیبی: لوگوها ترکیبی نیز در چند سال اخیر، طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این لوگو ترکیبی از ساختار لوگو حرف نماد و تصویری است. به بیانی بهتر برای طراحی لوگو ترکیبی، هم از حروف و هم از تصویر استفاده شده است.

فرایند طراحی و ثبت لوگو

بعد از آنکه در مورد ویژگی‌های ثبت لوگو صحبت کردیم، نوبت به آن می‌رسد که فرایند آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. مسلما طراحی و ثبت لوگو دارای مراحل مختلفی است که با توجه به جزئیات این فرایند می‌توان آن‌ها را با سرعت بیشتر و در مدت زمان کمتری انجام داد. فرایند ثبت لوگو در حالت کلی همانند فرایند ثبت برند هست.

مراحل فرایند ثبت لوگو به طور خلاصه به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • 1.      در اولین مرحله متقاضیانی که قصد ثبت لوگو دارند باید تمام ویژگی‌های گفته شده برای ثبت یک لوگو موفق را در نظر داشته باشند. اصلی‌ترین ویژگی که باید برای طراحی و ثبت لوگو آن را در نظر بگیریم، انحصاری بودن لوگو هست. لوگو شما باید دارای طرح و نقشی خاص باشد، به‌گونه‌ای که مانند آن قبلا به ثبت نرسیده باشد.
  • 2.      بعد از آنکه مراحل طراحی لوگو را پشت سر گذاشتید و لوگو شما آماده شد، نوبت به آن می‌رسد که برای ثبت آن به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید. شما پس از مراجعه به اداره مالکیت معنوی باید اظهارنامه‌ای را مبنی بر ثبت لوگو خود ارائه دهید
  • 3.      بر اساس قانون کور ما اظهارنامه شما باید حاوی تمامی اطلاعات ذیل باشد:
  • اسم،شماره ملی،نشانی،کد پستی و تابعیت متقاضی ( برای شخص حقوقی)
  •    ذکر نام،نوع فعالیت،اقامتگاه،محل و شماره ثبت،تابعیت،مرکز اصلی.
  •   اسم،شماره ملی،نشانی و کد پستی نماینده قانونی متقاضی
  •   ذکر کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها به کار می‌رود.
  •     تعیین طبقه یا طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی بین‌المللی.
  •   ذکر سه بعدی بودن علامت در صورت ثبت آن
  •    ذکر رنگ،در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص لوگو
  • توصیف و تعیین اجزاء لوگو

چاپ آگهی در روزنامه

  • 4.      بعد از آنکه اظهارنامه ثبت لوگو توسط متقاضی یا وکیل او به ثبت رسیده، نوبت به آن می‌رسد که تمامی مدارک ذکر شده به اداره ثبت لوگو ( اداره مالکیت معنوی) ارسال شود. در نهایت پس از گذراندن تمامی مدارک بالا و تائید شدن اظهارنامه و مدارک آن، متقاضی باید اقدام به چاپ آگهی در روزنامه رسمی کند.

توجه: به این موضوع دقت داشته باشید که ثبت آگهی در یک نوبت انجام نمی‌شود و متقاضی باید پس از آنکه آگهی اول را منتشر کرد، بعد از یک ماه، آگهی دوم را نیز به چاپ برساند.

  • 5.      در مرحله‌ی آخر، پس از آنکه هر دو آگهی به فاصله یک ماه به چاپ رسید، باید تصدیق لوگو برای ده سال، به صورت حضوری انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای طراحی لوگو

یکی از چالش‌هایی که ممکن است افراد با آن روبرو شوند آن هست که برای ثبت یک لوگو باید چه مدارکی را ضمیمه پرونده خود کنیم و آن را به اداره مالکیت معنوی ارائه دهیم؟
توجه داشته باشید که مدارکی که باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه گردد با یکدیگر متفاوت است.

مدارک در حالت کلی به موارد زیر تقسیم می‌گردند:

اشخاص حقوقی :

1. تصویر کارت بازرگانی و کارت ملی مدیرعامل شرکت
2. تصویر کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیرعامل شرکت
3. ارائه یک نمونه از علامت تجاری که ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.
4. یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام، آدرس و تغییر مدیرعامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
5.  یک نسخه کپی از مجوزهای شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس

اشخاص حقیقی :

1.  تصویر شناسنامه و کارت ملی
2. تصویر جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
3. تصویر کارت بازرگانی
4. ارائه یک نمونه از علامت تجاری که ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.