مقالات آموزشی

بیان چند موضوع کاربری صفحه ورود کاربران

مفید بود؟

دنیای مجازی آنقدر با دنیای واقعی پیونده خورده، که گاهی بیشترین وقت خود را صرف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. تقریبا هر کاری می خواهیم انجام دهیم به شکلی باید با اینترنت سر و کار داشته باشیم. پرداخت صورت حساب‌ها، صحبت کردن با دوستان و خواندن اخبار و همه فعالیت‌های دیگر. تقریبا در تمام این فعالیت‌ها باید ابتدا در سایت مورد نظرمان عضو شویم یا ثبت نام کنیم و اگر ثبت نام هم کرده باشیم باید به حساب کاربری خودمان، وارد شویم. همین الان کمی فکر کنید، مطمئنا تعداد زیادی سایت وجود دارد که در آن‌ها عضو هستید. شاید به این موضوع توجه نکرده‌اید که صفحه ورود چقدر اهمیت دارد و شاید هم می‌دانید و می‌خواهید نکات بیشتری برای طراحی صفحه ورود یاد بگیرید. با این مطلب همراه شوید تا این نکات را برای طراحی سایت بهتر،بررسی کنیم.

هدف و ارزش ثبت نام را مشخص کنید

اگر کاربر برای اولین بارصفحه عضویت یا ثبت نام را در سایت شما می‌بیند باید بداند چرا عضویت در سایت شما ارزش دارد و چرا او باید وقت صرف کند و فرم عضویت را کامل کند. می‌توان گفت باید هدف را در یک جمله مختصر توضیح دهید. یک مثال خوب، صفحه ورود لینکدین است. به شعار لینکدین دقت کنید، این سایت حتی هر چند وقت یک بار شعار‌ها را تغییر می‌دهد.
به فرصت‌ها متصل شوید.
رابطه‌ها مهم هستند، رابطه خود را بسازید.

 

محل ورود را دقیقا مشخص کنید

وقتی کاربر صفحه ورود سایت شما را دید، باید سریع بفهمد که فرم log in و دکمه CTA کجاست. از ویژگی‌های رنگ‌ها و فضای خالی در صفحه استفاده کنید تا نظر کاربر جلب شود.

 

فیلد‌های ورودی را برجسته کنید

اگر مهم‌ترین هدف در سایت شما این است که کاربران در آن عضو شوند، پس بهتر است این امکانات را دقیقا جلوی چشم کابر قرار دهید و روی آن تمرکز کنید. برای مثال سایت های فیسبوک و توییتر، فیلد‌ها و دکمه‌های log in و sign up را خیلی ساده و واضح در صفحه قرار داده‌اند. حتی قیسبوک به جای کلمه sign up از Creat an account استفاده کرده که به معنی ایجاد حساب کاربری است. به این شکل کاربر گیج نمی‌شود، اگر از پیش حساب کاربری داشته باشد، لاگین می‌کند و اگر حساب نداشته باشد یکی، ایجاد می کند. لازم نیست کاربر هیچ وقتی صرف کند تا متوجه شود جریان از چه قرار است.

 

تفاوت بین sign in و sign up را مشخص کنید

همه کاربران قادر نیستند که تفاوت بین sign in و sign up را تشخیص بدهند، برای همین بهتر است دقیق تر مشخص کنید که اگر از قبل حساب کاربری دارند باید کجا اطلاعات را وارد کنند و اگر حساب کاربری ندارند از چه طریقی می‌توانند حساب جدید ایجاد کنند.
یک نمونه از صفحه ورود را در تصویر زیر می‌بینید با جمله‌های ساده توضیح داده شده که برای sign in  و sign up باید چه کار کنند.

 

امکان ورود با حساب کاربری فیسبوک یا ایمیل

یکی از کار‌های جالب برای جذب کاربران برای عضویت در سایت، امکان استفاده آنها از اکانت‌های توییتر، فیسبوک و یا ایمیل است. به این شکل کاربر متوجه می شود که برای عضویت در سایت شما لازم نیست کار زیادی انجام دهد یا به فکر نام جدید برای اکانت جدید باشد. همچنین لازم نیست نام کاربری و پسورد جدیدی را به خاطر بسپارند.

 

استفاده از ایمیل یا شماره تلفن به جای نام کاربری

می‌توانید به صورت پیشفرض، ایمیل یا شماره تلفن کاربر را در فیلد نام کاربری قرار دهید. بعد به او این امکان را بدهید که از همان به عنوان نام کاربری استفاده کند یا نام جدیدی انتخاب کند. معمولا کاربران ایمیل را به عنوان نام کاربری انتخاب می‌کنند و ترجیح می دهند چون همان طور که گفتیم دیگر کسی برای حفظ کردن نام و پسورد‌های جدید، حوصله به خرج نمی دهد.

امکان سوییچ بین sign in و sign up

باید یک لینک از sign in در صفحه sign up و یک لینک از sign up در صفحه sign in قرار دهید که اگر کاربر به اشتباه وارد این صفحات شد بتواند خیلی راحت برگردد. برای مثال اگر در فیسبوک در حال حاضر حساب کاربری دارید و به اشتباه به صفحه عضویت بروید با استفاده از لینک می‌توانید سریع به صفحه لاگین وارد شوید و نام کاربری و رمز را وارد کنید. با این کار، کاربر گیج نمی‌شود و اگر اشتباهی روی صفحه‌ای کلیک کرد از آمدن به سایت شما پشیمان نمی شود.

 

روی فیلد اول فرم تمرکز کنید

اگر در صفحه ورود به صورت پیش فرض چشمک زن صفحه کلید را روی فیلد اول قرار دهید به این شکل کاربر بیشتر تشویق می شود که عضو شود چون نیاز به صرف وقت ندارد تا ماوس را تکان دهد و روی فیلد اول فرم کلیک کند. شاید این نکته برای شما عجیب و اغراق آمیز باشد ولی واقعیت همین است که کاربران دنیای مجازی واقعا بی حوصله و عجول هستند و همین نکات ریز هم می‌تواند به تشویق آنها کمک کند.

حساب‌های کاربری را log in حفظ کنید

تنظیماتی در صفحه ورود قرار دهید که کاربر با یک بار وارد کردن نام کاربری و رمز، در لپتاپ یا گوشی موبایل، همواره لاگین بماند. به این شکل کاربر مجبور نیست هربار نام کاربری و رمز را وارد کند.

 

از Placeholder استفاده نکنید

Placeholder ها همان متن‌های کمرنگی هستند که در فیلد خالی قرار می‌دهید و با کلید کردن و تایپ در فیلد، پاک می‌شوند. به جای برچسب فیلد از Placeholdersها استفاده نکنید چون اگر کاربر روی آنها کلیک کند پاک می‌شوند و ممکن است کاربر فراموش کند که باید چه اطلاعاتی در فیلد وارد کند.

 

رمز عبور را به کاربر نشان دهید

گزینه‌ای در فرم ورود قرار دهید که اگر کاربر مایل بود بتواند به جای ستاره، دقیقا رمز ورودی را که وارد می‌کند، ببیند.

 

روشن بودن کپس لاک را اعلام کنید

اگر دکمه کپسلاک روشن است باید به شکل یک tool tip روی فیلد آن را نشان دهید. چون اگر رمز عبور به صورت ستاره باشد و کاربر با کپسلاک روشن رمز را وارد کند، ممکن است پیغام خطا ببیند و یا اگر در حال ایجاد حساب جدید است، رمز را اشتباهی حفظ کند.

 

تایید رمز عبور

می‌توانید امکانی در فرم قرار دهید که به وسیله آن کاربر متوجه شود که رمزی که انتخاب کرده است به میزان کافی پیچیده هست یا نه، چون پسورد‌هایی که ساده هستند و فقط از حروف یا فقط کلمات تشکیل شده‌اند خطر هک شدن برای آنها بیشتر است. حتی می‌توانید در کنار فیلد پسورد برای کاربر توضیح کوتاهی بدهید که از حروف و علامت و اعداد به شکل ترکیبی برای رمز عبور استفاده کند.

 

پیغام خطا

اگر کاربر، فیلدی را خالی گذاشت و یا به اشتباه اطلاعاتی وارد کرد باید با یک پیغام خطای دقیق و واضح مشکل را توضیح دهید.

 

بازیابی رمز عبور

بسیار پیش می‌آید که کاربران رمز عبورشان را فراموش کنند. پس بهتر است که هنگام ثبت نام یا عضویت شماره موبایل یا ایمیل از کاربر بخواهید که در صورت نیاز به ریکاوری اطلاعات جدید و تاییدیه را به آن بفرسیتید و بعد در صفحه ورود، گزینه‌ای با عنوان رمز را فراموش کرده‌ام قرار دهید تا کاربر بتواند از آن استفاده کند.

 

جمع بندی کلی

مهم‌ترین توصیه ما به شما این است که در طراحی صفحه ورود، به نیاز کاربران توجه کنید و اگر لازم شد هر چند وقت یک بار طراحی جدیدی انجام دهید و پیاده کنید، از تجربه کردن نترسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.