مفید بود؟

لید محتوا چیست؟ سوالی که این روزها زیاد شنیده می شود. تولید محتوا چیست و چه کاربردی برای ما دارد. چگونه می توانیم تولید محتوا انجام دهیم. حقیقتا همزمان با رشد فضای مجازی، اینترنت، شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای اینترنتی، تولید محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است. شما زمانی که قصد دارید در فضای مجازی فعالیت کنید، زمانی که در حال بررسی و تجزیه و تحلیل این فضا هستید، در رابطه با آن تحقیق می کنید، تولید محتوا را به وفور خواهید شنید.

محتوا، پادشاه است

شاید اهمیت کلمه تولید محتوا از زمانی که بیل گیتس این جمله تاریخی را اعلام کرد که محتوا، پادشاه است. شروع شده باشد. قطعا که محتوا از قبل بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است، اما این جمله نقطه تاریخی بر روی سیر پیشرفت محتوا می باشد.

بیل گیتس که می توان گفت یکی از بزرگترین افراد در صنعت کامپیوتر و تکنولوژی می باشد، قطعا همیشه در رابطه با آینده این صنعت آینده نگری های مخصوص به خود را داشته است . در آن سال نیز که این جمله را به زبان آورده بود، قطعا با علم و دقیق این جمله را بر زبان آورده بود که محتوا، پادشاه است. و یا شاید آن روزها در آمریکا و اروپا به این ترتیب بوده است.اما آن چیزی که در حال حاضر برای ما بسیار مهم می باشد، این مسئله می باشد که این روزها و به خصوص در کشور ما محتوا و تولید محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که به طور قطع می توان گفت محتوا و فعالیت تولید محتوا یکی از اصول اصلی هر کسب و کار و سازمانی می باشد.

تولید محتوا

ما زمانی که قصد داریم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و نظر او را جلب کنیم و مخاطب را به سوی خود جذب کنیم، تنها راهی که این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد، تولید محتوا می باشد. ما در این مقاله تمرکزمان بر روی تولید محتوا در فضای مجازی یعنی اینترنت و شبکه های اجتماعی می باشد. ما زمانی که به عنوان یک سازمان، کسب و کار و یا حتی صفحات و سایت های شخصی و وبلاگ در اینترنت فعالیت داریم، به دلیل اینکه به طور مستیم با مخاطبین خود ارتباط ندارین، می بایست با استفاده از تولید محتوا ارتباط با مخاطبان را برقرار کنیم.

هیچ تفاوتی وجود ندارد که ما در این فضا محصولات خود را به فروش می رسانیم و یا خدمات رسانی می کنیم و یا حتی قصد سرگرمی داریم، همه این کارها تنها با تولید محتوا صورت می گیرد. به طور کلی می توانیم محتوا را اینگونه تعریف کنیم که امکانی می باشد برای انتقال اطلاعات، اخبار، آگاهی، آموزش و هر نوع دیگری که از جانب ما برای دستیابی به مخاطب صورت می گیرد را محتوا می گویند. و به فرآیندی که منجر به وجود آمدن محتوا می شود، تولید محتوا می گویند.

انواع روش های تولید محتوا

تولید محتوا به روش ها متفاوت و گوناگونی صورت می گیرد ولی اگر بخواهیم تولید محتوا را تقسیم بندی کنیم، می توانیم محتواها را به 4 دسته کلی متنی، عکس، ویدئویی و صوتی طبقه بندی کنیم. این روزها همه در پی جذب مخاطب بیشتر نسبت به رقبا در حال سعی و تلاش هستند. همه سعی می کنند با تولید انواع محتواها در زمینه ها و روش های مختلف تعداد بیشتری مخاطب را به سوی جذب کنند.اگر بخواهیم در رابطه با هر روش تولید محتوا به طور مختصر صحبت کنیم، می توانیم بگوییم که منظور از تولید محتوای متنی همان مقاله، مطلب، یادداشت، رپورتاژ آگهی می باشد. که شاید بتوان گفت قدیمی ترین روش تولید محتوا نیز می باشد که می توان روزنامه ها را نمونه ای از محتوا البته خارج از فضای اینترنت نام برد. عکس نیز یکی دیگر از محتواهایی می باشد که قطعا باعث جذابیت بیشتر محتواهای متنی می شود و به خودی خود نیز می تواند محتوای جذابی باشد، برای مثال در شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام تولید محتوا در ابتدا تنها به وسیله عکس بوده و هدف آن به اشتراک گذاری عکس ها بوده، که خود این مطلب نشان دهنده جذابیت و اهمیت عکس در قالب محتوا می باشد.

ساختن ویدئو نیز یکی دیگر از روش های تولید محتوا می باشد. این روزها بسیاری از افراد حوصله خواندن محتواهای متنی را ندارند و علاقه آنها بیشتر به سمت ویدئو و فیلم می باشد. به همین دلیل این روش تولید محتوا از بازخوردهای خوبی در میان مخاطبان برخوردار است. آخرین روش تولید محتوا که تولید محتوا صوتی می باشد، در قالب کتاب های صوتی، پادکست و … می باشد که مناسب این روزهای همه جوامع می باشد. این روزها خواندن کتاب در حال فراموشی می باشد و شاید بهترین جایگزین خواندن کتاب، گوش دادن به کتاب های صوتی می باشد.

ویژگی های محتواها

 در فرآیند تولید محتوا شما باید نکته هایی را مد نظر داشته باشید. هیچ تفاوتی ندارد که شما قصد تولید چه نوع محتوایی را دارید، در هر نوع محتوایی باید این ویژگی ها را رعایت کنید. مردم زمانی که وارد اینترنت و شبکه های اجتماعی می شوند با سیل عظیمی از محتواها رو به رو می شوند. و برای اینکه بتوانند مناسب ترین محتوا برای خود را پیدا کنند، به چند مسئله توجه می کنند. دانستن این نکات و مسائل به ما کمک می کند که در هنگام تولید محتوا، این نکته ها را برای جذب مخاطب بیشتر رعایت کنیم. مخاطبان به دنبال محتواهای جذاب و نو هستند. به شدت از محتواهای تکراری و کپی شده فراری هستند. مخاطب زمانی که می خواهد از محتوایی بهره ببرد، قطعا به دنبال رفع یک نیاز از خود می باشد، بنابراین همه محتواهای ما می بایست نیاز مخاطب را برطرف کند تا مورد توجه آنها قرار بگیرد.  نکته بعدی که مخاطب در ناخودآگاه به آن توجه دارد، سادگی می باشد. اگر او هنگام مطالعه نتواند به خوبی با محتوای شما ارتباط برقرار کنند، و متوجه نظور شا نشوند، قطعا از محتوای شما گذر خواهد کرد. بنابراین در تولید محتوا می بایست این عناصر از جمله خلاقیت، ساده گویی، جذابیت و مسائلی که در بالا به آن اشاره کردیم را رعایت کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.