مدیریت تولید محتوا، یکی از مهمترین نکته هایی می باشد که در هر سازمان و سایتی می بایست به آن توجه داشت. زمانی که شما تصمیم می گیرد که فعالیت تولید محتوا را برای سایت خود انجام دهید، قطعا قصد دارید که تولید محتوا شما به طور مداوم و تعداد زیادی صورت پذیرد. بنابراین می بایست مدیریت تولید محتوا را در نظر داشته باشید. حالا چه این فرآیند تولید محتوا را بر عهده شخصی بگذارید تحت کارشناس تولید محتوا یا آنکه خود این وظیفه را بر عهده بگیرید.
تولید محتوا
به جرات می توان گفت که سازمانی وجود ندارد که از اهمیت محتوا و تولید محتوا برای سازمان خود باخبر نباشد. با توجه به اهمیت تولید محتوا، این قضیه به یکی از اصول اصلی هر سازمانی که در دنیای مجازی فعالیت می کند، تبدیل شده است. اما تولید محتوا با چه هدفی صورت می گیرد. شما با تولید محتوا قصد دارید به چه چیزهایی دست پیدا کنید. در رابطه با چه موضوعاتی باید محتوا تولید کنید. چه زمانی باید آنها را منتشر کنید. از چه روش هایی برای تولید محتوا باید بهره بگیرید. همه این مسائل نکات مهمی در تولید محتوا می باشد.
شما اگر تولید محتوا را بدون هدف و کنترل و به طور کلی بدون مدیریت تولید محتوا انجام دهید، مطمئن باشید که به اهدافی که مد نظرتان می باشد، دست نخواهید یافت.
مدیریت تولید محتوا چیست؟
به کلیه فرآیند هایی جهت برنامه ریزی، سازماندهی و انتشار محتواها، مدیریت تولید محتوا می گویند. مدیریت تولید محتوا برای هر سازمانی مهم و واجب می باشد. فرقی نمی کند که هدف شما از تولید محتوا و انتشار آن چه مسئله ای می باشد، با هر هدفی که تولید محتوا انجام می دهید برای دستیابی به اهداف سازمان و مجموعه خود باید مدیریت تولید محتوا را داشته باشید.
مدیریت تولید محتوا
هر سازمانی که شروع به تولید محتوا می کند، حالا به هر نحوی تفاوتی ندارد. چه شما با سایت هایی که خدمات تولید محتوا را ارائه می دهند را همکاری کنید، چه با افرادی تحت عنوان دورکاری یا فریلنسری فعالیت دارند، خدمات تولید محتوا خود را به آنها بسپارید و حتی اگر شما سازمانی باشید که مجموعه ای از افراد را استخدام کرده باشید و تیم تولید محتوا در اختیار داشته باشید، حتما می بایست مدیریت تولید محتوا داشته باشید.
شخص یا اشخاصی که وظیفه مدیریت تولید محتوا را بر عهده دارند، باید با اهداف سازمان و هدف از تولید محتوا برای سازمان به خوبی آگاه باشند. این افراد می بایست با مدیران سایت ها و مدیران سازمان ها در ارتباط باشند، و سیاست سازمان و مجموعه را به خوبی بداند تا بتوانند مدیریت تولید محتوا را به درستی و بهترین نحو انجام دهند.
وظایف مدیریت تولید محتوا
اولین وظیفه ای که مدیریت تولید محتوا باید آن را در نظر داشته باشد، تعیین موضوعاتی می باشد که تولید محتوا می بایست در رابطه با آنها انجام گیرد. در مدیریت تولید محتوا برای اینکه اشخاصی که کار تولید محتوا را انجام می دهند به خوبی از وظایف خود آگاه باشند. و همچنین به دلیل اینکه تولید محتوا با اهداف و سیاست های سازمان به خوبی در یک جهت حرکت کنند، مدیریت تولید محتوا باید به ور مشخص و کاملا شفاف موضوعات مورد نظر را مشخص کند.
انتخاب روش تولید محتوا
دومین وظیفه ای که در قالب مدیریت تولید محتوا می بایست به آن توجه داشت، انتخاب روش و شیوه ی تولید محتوا می باشد. این بدین معنی می باشد که شما زمانی که با اهداف و سیاست های سازمان آشنا شدید، موضوعات مورد نظر برای تولید محتوا را مشخص کردید، حالا وقت آن رسیده است که روش تولید محتوا را مشخص کنید.
با توجه به موضوعات تصمیم بگیرید چه شیوه ای مناسب تولید محتوا می باشد. با توجه به این موضوع بهتر است از محتوای متنی، ویدئو و یا صوتی استفاده کنید. این مرحله مهمترین مرحله مدیریت تولید محتوا می باشد، به این دلیل که شما با توجه به شناختی که از مخاطب و نیاز او دارید، می بایست بهترین روش و وسیله انتقال محتوا را انتخاب کنید و به آن وسیله تولید محتوا را انجام بدهید.
برنامه ریزی
برنامه ریزی برای تولید محتوا، یکی دیگر از وظایف مدیریت تولید محتوا می باشد. شما می بایست با توجه به تمامی مسائل برای تولید محتوا برنامه ریزی کنید. برای اینکه چه شخصی یا فردی تولید محتوا را برای شما انجام دهد، هر نوع تولید محتوا را به چه شخصی واگذار کنید و محتوای تولید شده را در چه زمانی منتشر کنید، همه این برنامه ریزی ها توسط شخصی که مدیریت تولید محتوا را انجام می دهد باید برنامه ریزی شود.
بررسی کیفیت
مدیریت تولید محتوا می بایست به کیفیت محتواهای تولید شده نظارت داشته باشد. از کلیه نکته ها و مسائلی که در رابطه با کیفیت محتواها می باشد، آگاهی داشته باشد. برای مثال محتواهای متنی را از نظر سئو بررسی کند یا ویدئو ها را از لحاظ کیفیت تولید مورد توجه قرار بدهد. به طور کلی شخصی که مدیریت تولید محتوا را برعهده می گیرد، می بایست یک کارشناس محتوا خبره باشد تا بتواند کلیه وظایف را به خوبی و بدون ایراد انجام دهد.
انتشار محتوا
از دیگر نکته هایی که در رابطه با مدیریت تولید محتوا می بایست به آن توجه داشت، انتخاب پلتفرم های مناسب برای منتشر کردن محتواها می باشد. شخصی که وظیفه مدیریت تولید محتوا را بر عهده دارد می بایست با هماهنگی مدیران خود، علاوه بر سایت از دیگر پلتفرم ها نیز برای انتشار محتواها استفاده کند.
این روزها شبکه های اجتماعی تبدیل به بهترین پلتفرم های برای انتشار محتوا شده اند. به دلیل اینکه بسیاری از مردم در چندین شبکه اجتماعی حضور دارند و زمان زیادی از روز را در این شبکه ها صرف می کنند. بنابراین این شبکه ها می توانند بستر بسیار مناسبی برای انتشار محتوا و ارتباط با مخاطبین باشد.
ارتباط با مخاطبین
و آخرین نکته ای که در رابطه با مدیریت تولید محتوا می بایست مد نظر داشت، برقراری ارتباط با مخاطبین و همچنین استفاده از نظرات مخاطبین می باشد. شما برای اینکه مطمئن شوید که محتواهای تولید شده شما برای مخاطبین مناسب بوده است می بایست نظرات آنها را جویا شوید و از دیدگاه های آنها برای ادامه فعالیت تولید محتوا بهره بگیرید.