بازاریابی محتوا یک فرآیند استراتژیک بازاریابی است که تمرکز آن بر روی تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط با موضوع مخاطبین خاص است. هدف از تولید این نوع محتوا جلب توجه، جذب و در نهایت تبدیل آن دسته از مخاطبین به مشتری و حفظ آنها به منظور کسب سود از طریق معرفی و فروش محصول و خدمات خود به آنها می باشد. به طور خلاصه می توان گفت بازاریابی محتوا در وهله ی نخست با هدف فروش صورت نمی گیرد و هدف اولیه ی آن برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی است.
تفاوت بازاریابی محتوا با دیگر روش های بازاریابی دراین است که شما به وقت و هزینه ی کمتری را صرف یافتن و قانع کردن مشتری می کنید. دراین روش مشتری های بالقوه که در جستجوی محصول و خدمات شما هستند مخاطب محتوای شما قرار گرفته و به سمت شما سوق داده می شوند.
تاریخچه بازاریابی محتوا
گرچه بازاریابی محتوا طی ۱۰ سال گذشته در حوزه ی دیجیتال محبوبیت و رواج زیادی پیدا کرده اما این سبک بازاریابی مفهوم جدیدی نیست. در واقع اولین نشانه های کشف شده از بازاریابی محتوا مربوط به ۴۲۰۰ سال پیش از میلاد می باشند. این نشانه ها مربوط به نقوشی است که بر دیواره ی غارها نقاشی شده و موضوع آن چگونگی در امان ماندن از حمله ی گرازهای وحشی است. محتوایی که برای انسان های آن دوره از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده.
پیش از رواج بازاریابی محتوا در دنیای اینترنت نیز شرکت های زیادی به اهمیت آن پی برده و از این روش در رسانه های دیگر استفاده می کردند. به عنوان مثال می توان به برنامه های تبلیغاتی شرکت های تولید مواد غذایی اشاره کرد که در آنها اسپانسرینگ برنامه های آشپزی را به عهده می گرفتند و یا در مجلات محبوب مخاطبین خود تبلیغات می کردند.
اهداف بازاریابی محتوا
با وجود اینکه ما امروزه برای برقراری ارتباط و رساندن پیام به دیگران روی دیواره غارها نقاشی نمی کنیم اما حتی در دنیای فعلی ارتباط میان مشتری و فروشنده اهمیت فراوانی دارد. اساس کار بازاریابی محتوا نیز برقراری ارتباط موثر با مخاطبین است. برای برقراری ارتباط باید محتوا تولید کرد و برای اینکه این محتوا مخاطب را جذب کند باید برای او مفید باشد. با شناخت مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی می توان محتوای مورد علاقه ی آنها را تولید کرد. شناخت مخاطبین و علایق آنها یکی از مهمترین مسائل در بازاریابی محتواست. شما باید سعی کنید افرادی را به سوی خود جذب کنید که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را داشته باشند. پس از شناخت این دسته از مخاطبین می توانید محتوایی که از نظر آنها ارزشمند باشد تولید کنید. محتوای ارزشمند محتوایی است که به دانسته های مخاطب بیافزاید و به در حل مشکلی کمک کند. با تداوم ارتباط و استمرار در برنامه ی تولید محتوا اعتماد مخاطبین به شما شکل می گیرد و پس از آن قادر خواهید بود پیام های خود را به آنان منتقل کنید. اعتماد حاصل از برقراری و استمرار ارتباط ارزشمندترین دستاورد بازاریابی محتوا می باشد.