شغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟
با گسترش فضای دیجیتال و محیط آنلاین، مشاغل زیادی به بازار کار در زمینه دیجیتال افزوده شدند که یکی از آنها شغل دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) میباشد. اما معنای دقیق شغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟
بر اساس جستجو در گوگل، بالاترین نتیجه نمایش داده شده چنین بیان می کند:
توصیف شغل دیجیتال مارکتینگ: حرفه یا تخصصی که مسئول گسترش استراتژی فروش محصول یا خدمات یک شرکت به صورت آنلاین می باشد. در این راه از ابزاری نظیر شبکه های اجتماعی، وبسایت، ایمیل مارکتینگ و موتورهای جستجو بهره گرفته میشود.
بازاریابی اینترنتی و افزایش فروش
این یک توصیف کلی از شغل دیجیتال مارکتینگ است. همانطور که توضیح دادیم دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم کلی و چترگونه است، اینجا هم چنین نظری داریم. در واقع باید به طور دقیق تر چنین بیان کنیم: افرادی که به یک حرفه در دیجیتال مارکتینگ علاقمند هستند، می توانند فعالان فروش دیجیتال، متخصصین بازاریابی اینترنتی، متخصصین سئو، مدیران دیجیتال مارکتینگ یا مشاغل دیگر مرتبط باشند.
باید بدانید بازاریابی اینترنتی مجموعهای از ابزارهایی است که برای افزایش بازدید سایت در google، و یا بهبود سایر شبکههای اجتماعی به منظور فروش بیشتر، افزایش محبوبیت و شناخته شدن برندمان در فضای اینترنت بکار میرود. هدف غایی در هر تیم اینترنت مارکتینگی، “بهبود وضعیت فعلی کسبوکارهای اینترنتی” است.
وبسایت فارسی آکادمی دیجیتال مارکتینگ، وظایفی را برای یک مدیر دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر اعلام کرده است:
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ عبارتند از
• برنامه ریزی و مدیریت وب سایت، SEO/SEM، ایمیل، رسانه های اجتماعی و کمپینهای تبلیغاتی
• نگهداری و بهبود حضور شما در رسانههای اجتماعی
• اندازهگیری و سنجش عملکرد تمامی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ و تهیه گزارش در مورد آن
مدیر دیجیتال مارکتینگ چه کارهایی را انجام میدهد،
همین وبسایت در پاسخ به اینکه مدیر دیجیتال مارکتینگ چه کارهایی را انجام میدهد، گفته است:
مدیر دیجیتال مارکتینگ باید دارای درک قوی از استراتژی بازاریابی فعلی باشد، همچنین قادر به هدایت کمپینهای دیجیتال مارکتینگ یکپارچه(با هدف مشترک) از زمان شروع کار تا زمان اجرا با در نظر گرفتن بودجه اختصاصی باشد. مدیران دیجیتال مارکتینگ با تیم بازاریابی، پشتیبانی و فروشندگان، برای راهاندازی به موقع یک کمپین، کار میکنند.
اما آنچه واضح است اینست که کسی که در شغل دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار می شود، کاری مشابه حرفه بازاریابی را دارد.
یعنی باید برای برندسازی، پشتیبانی از محصولات یا خدمات، افزایش فروش و جذب مخاطبان بیشتر برای سازمان خود تلاش کند. البته این کارها تماما در بستر دیجیتال و در فضای آنلاین انجام می گیرد تا عبارت بازاریابی دیجیتال را تکمیل کند.
شیوع ویروس کرونا و رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ
در دنیای امروز همه چیز با سرعت به جلو حرکت میکند و با رشد تکنولوژ ی کسب و کار های متفاوتی خلق شده اند. یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران، شیوع ویروس کرونا بوده است.
بسیاری از کسب و کار ها راه های متعددی برای ارتباط با مشتری برقرار کرده اند. یکی از راه ها دیجیتال مارکتینگ بوده است که محدودیت های مکانی و زمانی را کمتر کرده است. بازار کار دیجیتال مارکتینگ با شیوع کرونا رونق قابل توجهی گرفت و به همین میزان افراد گرایش بیشتری به سمت دیجیتال مارکتینگ پیدا کردند.
همه کسب و کار ها بنا بر جایگاهشان دنبال ارتقا جایگاهشان هستند. بازار ایران هم با جدیدترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ روز به روز در مسیر ارتقا کسب و کار خود قدم برداشته است. مانند instagram . حتما متوجه رشد بسیاری از کسب و کار های خانگی، تبلیغ در اینستاگرام، فعالیت های بلاگرها و تبلیغات آنها شدهاید. در این راه بازار کار دیجیتال مارکتینگ به خوبی رونق گرفته است مانند ارائه آموزش های بازاریابی اینترنتی، کسب درآمد از اینستاگرام، سئو و موارد بسیار دیگر.
از کجا شروع کنیم ؟
خبر امیدوار کننده این است که دیجیتال مارکتینگ، دشوار نیست و هر زمان اراده کنید میتوانید این کار را اغاز کنید و در مسیر بازار کار دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرید. پلت فرم های تبلیغات انلاین (Online advertising) به گونه ای هستند که می توانید به راحتی ثبت نام کنید و از انواع استراتژ ی های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید
پایگاه ارتباط با مشتری
یکی از مهم ترین پایگاه های ارتباط با مشتریان وب سایت شماست. در اولین برخورد مشتریان شما تمایل دارند تا یک جای معتبر با شما و محصولاتتان ملاقات کنند و چه جایی امن تر از وبسایت! ما دیگر نیاز به یک فروشنده چرب زبان نداریم به دنبال یک استراتژی فروش هستیم.
چرا صرف فروش محصول در اینستاگرام کافی نیست؟ باید بدانید با توجه به پیش آمد هایی که برای همه ما غیر قابل پیش بینی است ممکن است صفحه اینستاگرام خود را از دست بدهید. پس در نهایت روی نقطه ای تمرکز کنید که دائمی است. و مخاطب شما همیشه می تواند به آن دسترسی داشته باشد.
شما نیاز به یک پایگاه مرکزی برای مشتریان خود دارید، به همین دلیل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز میشود!
زیبایی در سادگی است!
زیبایی در سادگی است! این موضوع همیشه در نوع مدل های لباس، دکور های منزل، طراحی سایت و در موارد بسیار دیگری به کار می رود. سعی کنید مطالب خود را مخاطب پسند ارائه کنید . لزوما سایت شما نباید خیلی شلوغ باشد تا به چشم مخاطب بیاید.
شرکت Adobe که سازنده نرم افزارهای گرافیکی مثل photoshop، پریمیر و… . این شرکت در تحقیقات خود اعلام کرد:
اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج میشوند!
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. البته زیبایی رابط کاربری تنها معیار مهم نیست!
حس کاربر نسبت به وبسایت شما
. نمیدانم چیزی از تجربه کاربری به گوشتان خورده یا نه؟ در زبان انگلیسی به آن User Experience یا به اختصار (UX) میگویند. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد. تنها روی ظاهر سایت تمرکز نکنید، تجربه کاربری هم بسیار در روندی که برای سایت خود پیش گرفته اید مهم است. اینکه چقدر مخاطب حس صمیمیت میکند با محتوای سایت شما، یا اینکه چقدر محتوای شما شفاف و صادقانه است.
ماندگاری کاربر
فرض کنید با کلیک بر روی یک سایت حسابی کلافه شده اید بابت سرعت کند آن، یا عدم لود شدن مطالب و تصاویر سایت در نسخه موبایلی آن و بسیاری از مشکلات دیگر. اما اگر تمام نقاط ضعف را برطرف کرده باشید و همه چیز درست و به جای خود قرار گرفته باشد مخاطب در سایت شما ماندگار تر است!
داشتن تخصص ضروری است
شخص شاغل در دیجیتال مارکتینگ در هر سمت و موقعیتی لازم است تمام مفاهیم مرتبط با بازاریابی دیجیتال و مفاهیم پایه بازاریابی را بداند، هرچند ممکن است در حوزه خاصی متناسب با نیاز و وسعت آن شرکت مشغول به کار شود. به طور مثال یک متخصص سئو یک شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. اما علاوه بر تسلط کافی بر سئو ، لازمست درباره ایمیل مارکتینگ و فعالیت در شبکه های مجازی هم اطلاعاتی داشته باشد.
چالشهای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازار کار دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد،
چالش اول
اول اینکه تنوع رسانههای آنلاین باعث میشود تا صاحبان برند دچار مشکلاتی شوند. در بخش فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی .سرویسهای ایمیل مارکتینگ و وبسایتهای پربازدید تنها بخشی از رسانههای آنلاین هستند. باید با توجه به نیاز مخاطبان و طرفداران آن نیاز پلتفرم لازم برای تبلیغات و برند سازی در نظر گرفته شود.
چالش دوم
دوم فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت است و نیاز به شناخت کافی از فضا و مخاطب دارد. هزینه پایین و باور اشتباه عاملی است که بسیاری را از مسیر اصلی دور میکند. پس نمیتوان گفت که در رسانههای انلاین بدون نیاز به تخصص برای تبلیغ بتوان موفق عمل کرد. بهترین راه حل آن است که برنامه های بلند مدت و هم چنین مداومت در تولید محتوای با کیفیت داشته باشید. سعی کنید از متخصصین این زمینه راهنمایی های لازم را بگیرید.
چالش سوم
حجم زیاد تبلغات سبب انفجار اطلاعات شده است و سبب کم شدن اعتماد مصرفکننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی میشود. هر چقدر حقیقی تر و با کیفیت تر تولید محتوا کنید یا به نوعی در بازاریابی خود خلاقیت را چاشنی کار خود کنید مخاطب اشتیاق بیشتری نسبت به خدمات شما پیدا خواهد کرد.
سوالات متداول
-
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
از جمله ابزار های دیجیتال مارکتینگ آنالیز و تحلیل داده، بهینهسازی موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آنها،انتشار رپورتاژ آگهی و موارد دیگر میباشد.
-
خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در دو بستر وب و شبکه های اجتماعی خدمات دیجیتال مارکتینگ ارائه میشود. در بستر وب خدماتی مثل: تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی تولید محتوا مانند تهیه و تالیف مقاله ، رپورتاژ آگهی و روابط عمومی الکترونیک و در بستر شبکه های اجتماعی مانند: بازاریابی تولید محتوا، کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا، تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام و موار دیگر.
-
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
از طریق دیجیتال مارکتینگ و در فضای وب میتوانید اقدام به بازاریابی برای دیده شدن محصولات و خدمات خود کنید که در نهایت منجر به دیده شدن آنها و اعتماد مشتریان و افزایش فروش میشود.
-
یکی از چالش های بازار کار دیجیتال مارکتینگ چیست؟
مخاطبان با حجم زیاد اطلاعات و تبلیغات های گسترده سخت پسند تر شده اند و جزئی نگری آنها بیشتر شده است در این مسیر صاحبان کسب و کار ها باید محتوا های دقیق تر و با کیفیت تری در وب سایت ها و شبکه های مجازی خود ارائه دهند.