مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره آشنایی با رعایت مفهوم اصول تولید محتوا

مفید بود؟

آشنایی با اصول تولید محتوا

تولید محتوا

را می‌توان کاری بسیار تخصصی دانست زیرا اگر اصول تولید محتوا را رعایت نکنیم، هرگز به اهدافی که در ذهن داشته، نخواهیم رسید. بدین ترتیب نیاز به‌صورت اصولی تولید محتوا را انجام داده تا از این طریق بتوان به اهدافی که در ذهن داشته، رسید یا حداقل به آن اهداف نزدیک شد.

یکی از اصلی‌ترین اهدافی که می‌توان برای تولید محتوا تعریف کرد، بهینه سازی یا سئو سایت می‌باشد. هر چه محتوا با کیفیت بالاتری تولید شود، تأثیر بیشتری بر روی سئو سایت خواهد داشت.

موضوعی که در ادامه این مطلب می‌خواهیم به آن بپردازیم، این است که از کجا باید بفهمیم اصول تولید محتوا (Principles of content production) را رعایت کرده‌ایم. معمولاً هر چه میزان تخصص در محتوا نویسی بیشتر شود، قطعاً اصول تولید کردن محتوا نیز بیشتر از قبل رعایت می‌شوند.

بدین ترتیب افرادی که دارای تجربه و تخصص بالاتری هستند، می‌توانند محتوای بسیار باکیفیت و مطلوب از نظر مخاطب و همچنین موتورهای جستجو را تولید کنند. در ادامه مهم ترین نکات اصول تولید محتوا بیان می‌شود تا با توجه به آنها بتوان محتوای باکیفیت‌تری را تولید کرد.

انجام تحقیقات مفید و مؤثر جهت رعایت اصول تولید محتوا

یکی از اصول تولید محتوا، تحقیق در مورد کلمه کلیدی یا کلیدواژه است. تحقیق در مورد کلیدواژه می‌تواند در کتاب، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و… باشد. اما مرجع اصلی که برای سرچ یا تحقیق در مورد کلیدواژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، موتور جستجوی گوگل (Google) است.

با توجه به اینکه گوگل برای هر موضوعی مقالات بی‌شماری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اغلب افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت دارند، گوگل را بیشتر از هر ابزاری مورد استفاده قرار می‌دهند. سرچ کردن در گوگل باید به نحوی انجام شود که بتوان نکات بسیار مفیدی را در مورد کلمه کلیدی مورد نظر به دست آورد. در صورتی که تحقیقات اولیه به‌خوبی انجام شود، می‌توان یک مقاله باکیفیت و مطلوب را تهیه کرد.

برای سرچ بهتر است ابتدا کلمه کلیدی اصلی به‌علاوه چیست را بنویسیم. این مورد کمک می‌کند تا بتوان اطلاعات دقیقی در مورد کلیدواژه اصلی کسب کرد. پس از آن می‌توان مزایای کلیدواژه اصلی را سرچ کرد. در مرحله بعدی می‌توان کاربردهای کلمه کلیدی اصلی مورد نظر را جستجو کرد.

با رعایت این موارد می‌توان اصول تولید محتوا را به بهترین شکل ممکن رعایت نموده و به‌طور خارق‌العاده‌ای کیفیت مطلب را هم افزایش داد.

شناخت مخاطب خود از مهمترین اصول تولید محتوا

یکی دیگر از اصول تولید محتوا که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، شناخت مخاطب خود است. هر چه شاخت بیشتری بر روی مخاطب خود داشته باشیم، تولید محتوا ساده‌تر و در عین حال باکیفیت‌تر می‌شود. به‌عنوان مثال گاهی اوقات می‌خواهیم در مورد یک محصول تولید محتوا داشته باشیم، باید بدانیم بیشتر افراد با چه جنسیتی مشتری آن هستند.

در مرحله بعد باید بدانیم برای کدام بازه سنی طراحی شده است. اگر این موارد را بدانیم و در تولید محتوا به آن‌ها توجه داشته باشیم، محتوای باکیفیت مطلوبی را می‌توان تولید کرد. گاهی اوقات ممکن است یک محصول برای همه افراد با هر جنسیتی و با هر سن و سالی کاربرد داشته باشد.

در این صورت نیازی نیست که در محتوا به گروه خاصی اشاره شود. طبق دستورالعمل‌های موجود محتوا را تهیه کرده و بیشتر به مزایا، کاربرد، اهمیت، ساختار، قابلیت‌ها و… می‌پردازیم. هر موضوعی که برای مخاطب جذاب بوده و مخاطب در ذهن خود به دنبال آن می‌باشد، می‌تواند یکی از سر تیترهای اصلی محتوا باشد.

به‌کارگیری صحیح دستور زبان یکی دیگر از اصول تولید محتوا

دستور زبان را معمولاً اغلب افرادی که به‌عنوان تولید کننده محتوا فعالیت می‌کنند، به‌خوبی می‌شناسد. زیرا رعایت نکات مربوط به دستور زبان می‌تواند کیفیت و زیبایی متن را بیشتر کند. آشنایی با دستور زبان را می‌توان یکی از مهمترین اصول تولید محتوا دانست. زیرا در صورتی که متن از نظر دستور زبان دارای مشکل باشد، مخاطب اعتماد خود را نسبت به سایت مورد نظر از دست داده و این مغایر با اصول تولید محتوا است.

این موضوع باعث می‌شود تا از خرید محصول یا خدمات ارائه در سایت منصرف شده و این موضوع از نظر اقتصادی می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. نوشتن کلمات با املای غلط، یکی از مواردی است که تأثیر منفی در ذهن مخاطب به‌جای می‌گذارد، بدین ترتیب مغایر با اصول تولید محتوا است.

بدین ترتیب بهتر است متن تهیه شده را یک الی دو مرتبه بررسی کرده تا بتوان کلماتی که از نظر املایی مشکل داشته را پیدا کرده و نسبت به اصلاح آنها اقدام کرد. رعایت نکات نگارشی نیز تأثیر مستقیم هم بر روی مخاطب و هم بر روی موتور جستجو دارد. بدین ترتیب علاوه بر دستور زبان و جمله بندی، از نظر نگارشی نیز باید متن را بررسی کرد تا بتوان محتوای باکیفیتی را تولید کرد.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط از دیگر اصول تولید محتوا

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کلیدواژه اصلی می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که با استفاده از آن می‌توان متوجه شد که اصول تولید محتوا به‌خوبی رعایت شده است. گاهی اوقات در تولید محتوا ممکن است با موضوعی برخورد شود که نتوان مقاله طولانی و باکیفیتی برای آن تولید کرد، در این صورت با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط می‌توان هم محتوای خود را باکیفیت نگه داشته و از جذابیت آن کاسته نشود، هم طول محتوا برای سئو سایت کافی باشد.

برای اینکه بتوان کلمات کلیدی مرتبط به کلیدواژه اصلی را پیدا کرد، می‌توان از موتور جستجوی گوگل استفاده کرد. با نوشتن کلیدواژه اصلی در گوگل، می‌توان چند پیشنهاد از سوی گوگل را در یک زیر منو مشاهده کرد. کلماتی که در زیر منو آمده‌اند، اغلب بامعنی و مرتبط با کلمه وارد شده هستند.

در روش بعدی می‌توان کلمه کلیدی اصلی را در گوگل وارد کرده و دکمه اینتر را نیز فشار داد. در صفحه‌ای که باز می‌شود، 10 سایت برتر نمایش داده می‌شوند، زیر سایت آخر کلماتی به رنگ آبی نمایش داده می‌شوند، آن کلمات نیز اغلب به‌عنوان کلمه کلیدی مرتبط با کلیدواژه اصلی شناخته می‌شوند.

استفاده از تصاویر و فیلم‌های مرتبط با کلیدواژه اصلی از دیگر اصول تولید محتوا

تولید محتوای تعاملی را اگر بتوان به نحو احسن انجام داد، در واقع اصول تولید محتوا را به‌خوبی رعایت کرده‌ایم. تولید محتوای تعاملی به معنای استفاده از عکس و فیلم مناسب و مرتبط با کلیدواژه اصلی است. بهتر است در هر مطلبی که بر روی سایت منتشر می‌شود، چندین عکس باکیفیت و مرتبط وجود داشته باشد.

بدین ترتیب مخاطب با مطالعه چند سطر از متن، یک تصویر مشاهده می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا مطلب بهتر جا بیفتد و از طرفی دیگر نیز مخاطب استراحتی کرده و شروع به مطالعه بخش بعدی متن می‌کند. در واقع تعاملی بودن محتوا هم به جذابیت متن کمک می‌کند و هم مخاطب را راحت‌تر می‌کند از مطالعه متن و حضور در سایت خسته نشود.

قرار دادن فیلم در محتوا، هم به سئو سایت و هم به افزایش اعتبار سایت از نظر مخاطب کمک می‌کند.

البته انتخاب تصاویر و فیلم مناسب نیز یکی دیگر از اصول تولید محتوا به شمار رفته و با رعایت آن می‌توان کیفیت محتوا را افزایش داد. بهتر است عکس‌ها و فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند، واترمارک نباشند، زیرا واترمارک بودن عکس ها با اصول تولید محتوا مغایرت دارد.

یعنی آدرس سایت و لوگوی خاصی بر روی تصاویر و فیلم‌ها وجود داشته باشد. برخی از سایت‌ها برای تبلیغات بهتر، آدرس سایت خود یا لوگوی خاصی را بر روی تصاویر درج کرده و سپس آن را بر روی سایت خود منتشر می‌کنند. چنین تصاویری را نمی‌توان برای استفاده در متن محتوای تولید شده انتخاب کرد.

البته در صورتی که در یک گوشه از تصویر چنین مواردی مشاهده شود، با استفاده از ابزار مناسب می‌توان در مدت زمان بسیار کمی عکس را ویرایش کرده و محل مورد نظر را برش داد. در این صورت می‌توان از آن تصویر استفاده کرد.

برای مشاهده هزینه تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به منوی ” لیست هزینه و زمان ” مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.