مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو گل و تمام نکات مربوط به آن

مفید بود؟

برای گفتن از طراحی لوگو گل و تمام نکات مربوط به آن بهتر است داستان را از جایی دیگر شروع کنیم. اقتصاد علم عجیبی است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. علم عموماً مبتنی بر اعداد و ارقام و جداول مختلف ساخته‌شده است. اما این علم با تمام گستردگی که دارد بر اساس یک مبنی بسیار ساده پایه‌ریزی شده است. مبنایی به نام یک خریدوفروش. خریدوفروش مفهومی است که از دوپایه فروشنده و خریدار تشکیل‌شده است که به‌واسطه پلی به نام معامله با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

 طراحی لوگو گل و تمام نکات مربوط به آن

عمده مفاهیم و اعداد و جداول مختلف اقتصادی بر اساس همین پل معامله ایجادشده است. این اعداد و این پیچیدگی ساخت پل گاهی ما را از یک اصل اساسی دور می‌کند و باعث می‌شود که فراموش کنیم که این پل بدون حضور دوپایه ساخته نمی‌شود. یعنی شما برای داشتن یک معامله باید مخاطب مناسب داشته باشید.
بنابراین اولین و مهم‌ترین قدم در تمام جنبه‌های اقتصادی جذب مخاطب به‌عنوان مشتری باشد. حال این مشتری بر اساس نوع کسب‌وکار و نوع هدف شما می‌تواند تنوع‌های مختلفی داشته باشد. فارغ از این مباحث بحث اصلی این است که چگونه می‌توانیم مخاطب را جذب خود کنیم و کاری کنیم که مخاطب به‌عنوان یک مشتری برای ما مطرح شود.

 

طراحی لوگو گل

به‌جز این، مفهومی دیگری که امروزه بسیار موردتوجه قرارگرفته این است که نگه‌داشتن یک مشتری مهم‌تر از جذب مشتری جدید است. علت این امر کاملاً مشخص است. شما برای جذب یک مشتری هزینه بیشتری برای کسب اعتماد و جلب رضایت او پرداخت می‌کنید درحالی‌که با استفاده از چند ترفند نسبتاً کم‌هزینه‌تر می‌توانید مشتری خود را تبدیل به مخاطب ثابت خود کنید. اگر دقت کنید کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ و اپل و … معمولاً سعی در نگه‌داشتن کاربر خوددارند و عموماً کاربران این نمانام‌ها تعصباتی نسبت به این استفاده از برند خوددارند که این نتیجه تلقین تبلیغاتی خود برند است.

دراین‌بین استفاده از یک لوگو می‌تواند پاسخ مناسبی برای این موارد داشته باشد. در اینجا به چگونگی رسیدن به هدف به‌واسطه طراحی لوگو نمی‌پردازیم. هدف ما این است که بتوانیم طراحی لوگو گل را بر اساس این موارد ذکرشده بررسی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید. قرار است اتفاقات جذابی را با یکدیگر کشف کنیم.

انتزاعی یا غیر انتزاعی

همان‌طور که می‌دانید لوگو به‌عنوان یک نماد مطرح می‌شود. این نماد می‌تواند کاملاً غیر انتزاعی باشد، یعنی هیچ نمونه‌ای در دنیای بیرون نداشته باشد و یا این‌که با استفاده از نمادهای موجود در دنیای طبیعی یا مصنوعی ساخت بشر ساخته می‌شود.
هرکدام از این انواع نمادها کارایی خودش را دارد. به‌طور مثال وقتی شما از یک نماد غیر انتزاعی استفاده می‌کنید می‌توانید امیدوار باشید که این نماد بیشتر دیده شود و بیشتر موردتوجه قرار بگیرد و این بزرگ‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک برند یا یک کسب‌وکار رخ بدهد. اما مشکل اصلی استفاده از این‌چنین نمادهایی که در دنیای بیرون مثالی از آن وجود ندارد این است که کمی با ذات خود لوگو همخوانی ندارد.

 لوگو، زبان مشترک

به معنی بهتر لوگو برای این استفاده می‌شود که بتواند مفهومی مهم و طولانی را به‌واسطه یک‌شکل یا کلمه منتقل کند. ازاین‌رو باید خود آن شکل یا کلمه استفاده‌شده قابل‌درک باشد. لوگو به‌نوعی زبان مشترک بین کسب‌وکار و مشتری‌های شما محسوب می‌شود. حال اگر لوگو شما غیر انتزاعی باشد و مشتری و مخاطب در فهم آن دچار مشکل شوند، درواقع نه‌تنها مفهوم خواسته‌شده منتقل نمی‌شود، بلکه شما باید سعی کنید مفهوم خود لوگو را نیز بیان کنید. ازاین‌رو اگر دقت کرده باشید،

کسب‌وکارهای تازه تأسیس

نمانام‌ها و شرکت‌هایی که از این نوع لوگو استفاده می‌کنند حداقل تا چند سال مفهومی را که می‌خواهند منتقل کنند را زیر نشان‌واره‌ی خود حک می‌کنند. این کار باعث می‌شود که خود مفهوم لوگو نیز مشخص‌تر شود. بعدازاین که این مفهوم کاملاً جاافتاده شد این نوشته حذف می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک لوگو از آن یادکرد.
مسلماً این اتفاق و استفاده از این نوع لوگو هزینه بالایی دارد و البته در قبال این هزینه درصد ریسک بیشتری نیز وجود دارد. همین رو برای کسب‌وکارهای تازه تأسیس و همچنین برای نمانام‌هایی که دوست دارند سریع تر مشتری خود جذب کنند و از قافله بازار عقب نمانند اصلا مناسب نیست. اینجاست که مفهوم لوگوی انتزاعی یا قابل‌مشاهده و لمس مطرح می‌شود. طراحی لوگو گل نمونه بارزی از این نوع لوگو ها می‌باشند.

طراحی لوگو گل، یک طرح انتزاعی

همان‌طور که در بالاتر گفتیم دو نوع کلی ازنظر سورس و منبع طراحی می توان برای لوگو استفاده کرد. نوع اول غیر انتزاعی بود که در بالا تا حدی آن را توضیح دادیم و نوع دوم که نوع انتزاعی یا قابل‌لمس است. این نوع طراحی‌ها و این نوع لوگو ها تقریبا مشخص است که از چه مفهوم و عنوانی استفاده کرده اند.
طراحی لوگو گل همان‌طور که از نامش پیداست طراحی است که با قرار دادن یک گل به‌عنوان نمونه و سورس انجام می‌شود. مسلماً اولین کسب‌وکارهایی که می‌توانند از طراحی لوگو گل استفاده کنند کسب‌وکارهایی است که به تجارت گل و گیاه مشغول هستند. این نوع تجارت‌ها می‌توانند بسیار گسترده مانند صادرات و واردات گل و گیاه باشند و یا این‌که یک کسب‌وکار کوچک مرتبط با این موضوع مانند گل‌فروشی باشد.

طراحی برندها

اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان از طراحی لوگو گل در سایر کسب‌وکارها استفاده کرد؟ جواب مسلماً بله است. زیرا در اطراف خودمان بسیار طرح‌هایی را دیده‌ایم که در ظاهر ربطی به‌عنوان و موضوع کسب‌وکاری ندارد اما توانستند مفهوم درستی را منتقل کنند. به‌طور مثال یکی از کمپانی‌های فیلم معروف در دنیا از نشان‌واره‌ی یک شیر برای برند خود استفاده می‌کند. بنابراین لزومی ندارد که چون طراحی لوگو گل برگرفته از گل است حتماً باید از آن در طراحی برندهای مرتبط استفاده شود. اتفاقاً علم بازاریابی امروزی این موضوع را بیان می‌کند که هرچه این لوگو بتواند تناقض زیباتری با عنوان شغلی ایجاد کند می‌تواند اثربخشی به‌اندازه یک لوگوی غیر انتزاعی بدون داشتن معایب آن را به همراه دارد.

نمادی از زیبایی

اما برای این‌که بتوانیم از طراحی لوگو گل در سایر کسب‌وکارها استفاده کنیم و یا این‌که بدانیم چگونه می‌توانیم از طراحی لوگو گل بهره مناسب را ببریم باید با خود مفهوم گل آشنا شویم و بدانیم این مفهوم و انواع آن در ذهن مخاطب به چه معنی است و میزان آشنایی آن‌ها از انواع گل به چه صورت است. مسلماً گل برای همه به‌عنوان نمادی از زیبایی، لطافت، محبت و دوستی است. اما این موارد قابل‌تغییر است. مثلاً در طراحی لوگو گل اگر گل همراه با خار آن نمایش داده شود این معنی را می‌تواند بدهد که برند زیباست و لطیف اما کیفیت خوبی نیز می‌تواند داشته باشد.

طراحی لوگو گل در انواع  کسب‌وکارها

مفهوم مهم دیگری که در طراحی لوگو گل بسیار اهمیت دارد این است که بدانیم انواع گل به‌تنهایی نماد چه مفهوم و عنصری است و این مفهوم در بین جامعه چه مقدار قابل‌فهم و درک است. به‌طور مثال گل رز قرمز اصولاً نمادی از عشق و عاشقی است. بدین سبب لوگو گل رز (Rose logo) بیشتر در آرایشگاه‌های زنانه و یا فروشگاه‌های مرتبط با زیبایی زنانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این طراحی لوگو گل می‌تواند این معنی را داشته باشد که شما به‌واسطه برند ما می‌توانید چون گل رز معشوق را عاشق کنید. اما در مقابل گل رز سیاه نمادی از یک گروه سیاسی است که در اینجا فرصت بیان توضیح بیشتر از آن وجود ندارد. حال استفاده شما از رز سیاه به‌عنوان نماد در طراحی لوگو گل می‌تواند دردسرهای سیاسی برای شما فراهم بیاورد.

لوگو گل ارکیده

لوگو گل ارکیده نیز یکی از بهترین طراحی نشان‌واره‌ی گل محسوب می‌شود. ارکیده بین مردم نماد ثروت محسوب می‌شود. حال شما اگر از این گل به‌عنوان منبع طراحی لوگو گل استفاده کنید درواقع این مفهوم را به مخاطب خودالقا می‌کنید که برند شما ثروتمند است و این ثروت را می‌تواند به مخاطب و مشتری خود منتقل کند.
اما فارغ از خود مفهوم نوع گل در طراحی لوگو گل نحوه استفاده گل بسیار اهمیت دارد. این شما گل را به شکل تنها به کار ببرید و یا آن را به‌طور مجموع با سایر عناصر استفاده کنید می‌تواند مفهوم بسیار متفاوتی داشته باشد. به‌جز این‌ها استفاده از اندازه گل و اینکه یک گل به شکل کامل کشیده شود و یا تنها بخشی از گل نمایش داده شود مفاهیم متفاوتی دارد. همان‌طور که گفتیم نمایش خار گل، برگ و یا ساقه گل و همچنین مبهم یا واضح نشان دادن گلبرگ‌های گل می‌تواند در طراحی لوگو گل تأثیر بسیاری داشته باشد.

در ذهن مشتری خود زنده بمانید

توجه داشته باشید که طراحی لوگوی گل و به‌طورکلی خود لوگو می‌خواهد که مفهومی مشخص را به کاربر و مشتری برساند. این لوگو باید در یک‌زمان کوتاه بتواند مفهومی مهم را منتقل کند. مهم‌ترین این مفاهیم نام برند شما هست. همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم باید در نظر داشته باشید که نگه‌داشتن مشتری وزنده ماندن در ذهن مشتری مهم‌تر از جذب مشتری جدید است. طراحی لوگو این فرصت را به شما می‌دهد که بتوانید در ذهن مشتری خود زنده بمانید. به شرطی که از طراحی درست و مناسبی استفاده کرده باشید تا بتوانید اثربخشی خوبی داشته باشید.

 جزئیات را دست‌کم نگیرید!

ما در این مقاله سعی داشتیم به‌طورکلی و با دیدی دیگر به طراحی لوگو به‌خصوص طراحی لوگوی گل و گیاه و هزینه طراحی لوگو

نگاه کنیم و آن را موردبررسی قرار دهیم. مسلماً این مفاهیم گفته‌شده و موردبررسی قرارگرفته کامل نیست، اما می‌تواند به‌عنوان یک شروع‌کننده درست راه مورداستفاده قرار بگیرد. یادتان باشد که دنیای اقتصاد امروز و مشتریان امروزی به جزئیات توجه بسیاری دارند. این جزئیات را دست‌کم نگیرید و برای هرچه بهتر شدن کسب‌وکار خودتان تمام تلاشتان را بکنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.