مقالات آموزشی

توضیحاتی در خصوص طراحی لوگو خارجی

مفید بود؟

طراحی لوگو خارجی، نمونه‌ها را ببینیم!

عموماً وقتی از طراحی لوگو خارجی صحبت به میان می‌آید، طراحی دقیق، ظریف و کاربردی آن‌ها را به یاد می‌آوریم. اما این‌گونه نیست که این طراحی‌ها از همان ابتدا به این شکل و کاربرد باشند. یعنی این‌که بسیاری از این طراحی‌ها در طول مدت‌زمان بنا به دلایلی تغییر کرده‌اند و این تغییرات عموماً در جهت کاربردی‌تر کردن طراحی بوده است.
در این مقاله قصد داریم با یکدیگر به بررسی انواع مختلف طراحی لوگو خارجی معروف بپردازیم. این بررسی از مسیر مقایسه اولین لوگو و آخرین لوگو شرکت مذکور می‌گذرد. منتها قبل از شروع کردن به بررسی نمونه‌ها بهتر است در مورد مفهوم کاربردی بودن لوگو صحبت کنیم. چراکه همین مفهوم باعث شده است برندهای مختلف متقاعد به ایجاد تغییرات در لوگوی خود شده‌اند.
وقتی می‌گوییم کاربردی، یعنی این‌که برای انجام یک کار و یک هدف بسیار مناسب است و دقیقاً برای رسیدن به آن هدف ساخته‌شده است. هدف ما از استفاده لوگو و طراحی آن این است که نام برند را در ذهن مخاطب حک کنیم و سعی کنیم مخاطب هر جا این آرم و لوگو را ببیند یا نشانه‌هایی اتفاقی  یا غیر اتفاقی از این لوگو درجایی ببیند سریعاً نام برند به ذهنش خطور کند. هرچه طراحی لوگو به این اتفاق نزدیک‌تر باشد، کاربردی‌تر است.

ازاین‌رو نقطه مشترکی که در اکثر تغییرات طراحی لوگو خارجی ( در ادامه آورده‌ایم ) وجود دارد این است که نسبت به اولین طراحی لوگوی خودشان، بسیار ساده‌تر شده‌اند. اما نکته جالب‌توجه اینجاست که کاربران و مخاطبان این برندها را با طراح لوگوی جدید آن‌ها می‌شناسند و شاید کسی وجود نداشته باشد که محصولی از لوگوی قدیمی یا سنتی این برندها در اختیار داشته باشد.

این موضوع نشان می‌دهد که روی لوگوی خودتان تعصب نداشته باشید. اگر می‌بینید این لوگو توان جذب و نگهداری مشتری را ندارد و نمی‌تواند کارایی خوبی داشته باشد، حتماً سعی کنید آن را تغییر بدهید. این تغییر می‌تواند بسیار کوچک و ظریف باشد یا حتی می‌تواند یک تغییر بنیادی باشد. مانند تغییری که شرکت اپل در طراحی لوگوی خود انجام داد. با ما در ادامه همراه باشید. سعی می‌کنیم معروف‌ترین طراحی لوگو خارجی را در اینجا بررسی کنیم.

آمازون، احترام به اطلاعات عمومی مشتری

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید، آمازون از یک طرح رودخانه و کوه یا رودخانه و جنگلی انبوه تنها به نوشته‌ای ساده رسیده است. اما مهم این است که شما کدام‌یک را به یاد دارید یا با دیدن کدام‌یک از این طرح‌ها سریع‌تر می‌فهمید این لوگو برای شرکت فروشگاه اینترنتی آمازون است؟
مسلماً آخرین طرح استفاده‌شده شرکت است که امروز در ذهن مشتری‌ها و مخاطبین جریان دارد. اما به‌واقع چرا آمازون تصمیم به تغییر لوگو اول خود گرفت؟ روی بهتر سؤال اینجاست که مشکل این طرح در کجا بود؟
عمده‌ترین مشکل این طراحی در این بود که این لوگو دست به توضیح چیزی می‌زند که تقریباً همه می‌دانند یا اکثریت اطلاعی از آن دارند. تقریباً همه می‌دانند که آمازون یک رودخانه است و احتمالاً  بیشتر این‌ها نیز می‌دانند که این رودخانه در جنگلی به همین نام قرار دارد. پس ما در این طرح یک سری اطلاعات اضافی می‌بینیم که به مخاطب منتقل‌شده است. درحالی‌که این اطلاعات اضافی هیچ نقشی در گسترش کسب‌وکار آمازون نداشته است.
فرض کنید ایده استفاده از این طرح این بوده است که فروشگاه آمازون مانند رود آمازون است که از دل جنگلی پربار و تاریک راه خود را باز می‌کند!! خب اگر همچنین تصوری هم بوده است، یک لوگو و یک طراحی ظرفیت انتقال همچنین اطلاعاتی را ندارد و نباید هم در یک طراحی لوگو خارجی یا داخلی از این حجم اطلاعات بالا استفاده کرد. زیرا مخاطب به‌هیچ‌عنوان به شما این فرصت را نمی‌دهد که بخواهید این اطلاعات را به ذهن او بسپارید.
اما طرح انتهای آمازون، ساده و بدون هیچ توضیح و اطلاعات اضافی تنها نام فروشگاه را به ذهن مخاطب می‌سپارد. اما در دو نکته و دو نوع اطلاعات بسیار کوچک اما حتی قرار دارد. استفاده مجدد از پسوند .com به مشتری نشان  می‌دهد که با یک کسب‌وکار اینترنتی طرف است و این اطلاعات به‌سرعت منتقل می‌شود. نکته دوم فلش زیر نام آمازون است که از حرف a تا z به طرح یک لبخند کشیده شده است. این طرح به‌خوبی به ذهن ناخودآگاه مخاطب نشان می‌دهد که از a تا z در این فروشگاه وجود دارد درحالی‌که حس و حال خوب ( لبخند ) در آن موج می‌زند. آیا نباید به طراح این لوگو آفرین گفت ؟؟

اپل؛ یک طراحی لوگو خارجی عجیب

احتمالاً به جرت بتوان گفت که لوگوی اپل یا همان سیب معروف گاز خورده از پرکاربردترین نمادها در دنیای اقتصاد است. این نماد و لوگو توانست به‌نوعی تمام جمعیت جهان را به خود مشغول کند و کاری کند که همه شرکت اپل را بدون این‌که حتی اسمی از این برند در میان باشد، به خاطر بیاورند. گویی لغت و مفهومی جدید در دنیا ایجادشده باشد. همه با دیدن یک سیب گاز خورده سریعاً واژه اپل ( تضمینی بر برند اپل ) را به خاطر می‌آورند.
اما به لوگوی ابتدایی این شرکت نگاه کنید. کاملاً برعکس لوگوی کنونی است. این لوگو کاملاً شلوغ، پرزرق‌وبرق و گیج‌کننده است. چند دقیقه باید به آن نگاه کرد تا رابطه بین اپل و این لوگو را پیدا کرد.
جالب است که داستان‌های بسیاری از برند اپل و علت نام‌گذاری آن گفته می‌شود. یکی از معروف‌ترین این داستان‌ها این است که سیب گاز خورده نشانه‌ای از مرگ یا خودکشی آلن تورینگ، ریاضی‌دان برجسته انگلستان است و یا عده‌ای داستان را مذهبی می‌کنند و معتقد هستند که اپل نماد سرکشی در برابر خداست که می‌خواهد با نشان دادن سیب گاز خورده خدا را به سخره بگیرد و نمادی از سیبی است که باعث شده است انسان به زمین هبوط کند. اما واقعیت چیست؟

به نظر می‌آید اولین ایده اپل که الهام گرفته از تاریخ باشد، بر اساس اولین طراحی لوگو آن، سیبی است که بر سر نیوتون خورده و باعث شده است که جاذبه کشف شود! بلکه به لوگوی اولیه دقیق‌تر نگاه کنید، این لوگو نیوتون را تصویر کرده است که زیر درخت سیب نشسته است و این سیب به شکل درخشان نشان داده‌شده است. درواقع شرکت اپل می‌خواهد بگوید همان سیبی است که روی سر نیوتون خورده و انسان را از جهالت نجات داده است! اما طراحی لوگو شلوغ و تمامی نکاتی که در مورد لوگو اولیه آمازون گفتیم در اینجا نیز صادق است. کاربر تا بخواهد این مفهوم را درک کند باید 10 دقیقه زمان صرف آن کند و هیچ کاربری همچنین فرصتی به برند نمی‌دهد.
کمپانی اپل متوجه شد برای این‌که بتواند لوگوی خود را کاربردی‌تر تنها نیاز دارد سیب را نشان دهد. پس طراحی یک سیب به نظر کافی می‌آمد. اما این سیب باید به شکلی خاص طراحی می‌شد. که به نظر یک سیب گاز خورده می‌توانست خاص و جذاب باشد و البته ابهامات بسیاری با خود داشته باشد. همین ابهامات که هیچ‌گاه از سوی شرکت پاسخ داده نشد باعث ایجاد حاشیه تبلیغاتی برای شرکت شد که بسیار هم مفید بود.

گوگل، یک‌کلام

یکی از بهترین طراحی لوگوهای خارجی را می‌توان برای طراحی گوگل دانست. این طراحی از همان ابتدای کار تا به امروز تغییر چندانی نکرده است و تنها کمی زیباتر شده و جلوه بهتری پیداکرده است. به طراحی نگاه کنید. یک نوشته ساده بارنگ بندی مختلف در این طرح دیده می‌شود.

طرح‌بندی مختلف حروف و در کنار یکدیگر قرار گرفتن آن‌ها می‌تواند نشان دهد که در گوگل تمام اطلاعات از هر نوع و مدل و رنگ و ترکیبی در کنار یکدیگر وجود دارد و شما می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اما خط تقریباً ساده نوشتاری گوگل و نداشتن هیچ طرح و نقش اضافی روی آن به‌خوبی این مفهوم را می‌رساند که جست‌وجو و پیدا کردن اطلاعات در گوگل بسیار ساده است و تنها با نوشتن عنوان و مفهوم مورد جست‌وجو می‌توانید به خواسته خود برسید. از این ساده‌تر و کاربردی‌تر می‌توانید در طراحی لوگو خارجی یا داخلی پیدا کنید؟

کوکاکولا و طراحی لوگویی برخلاف همه

همان‌طور که گفتیم طراحی لوگو باید ساده و سبک باشد، به شکلی که کاربر و مخاطب بتواند به‌راحتی آن را بفهمد. اما در دنیایی که همه به دنبال طراحی ساده و مفهومی بودند کوکاکولا برخلاف مسیر آب شنا کرد. یعنی از یک لوگو ساده به لوگویی تقریباً پیچیده رسید. مفهوم لوگوی حال حاضر این برند مهم نیست، مهم این است که در دنیای طراحی لوگو خارجی و داخلی خلاقیت شرط اول و اساسی است. اگر بتوانید به‌درستی از شلوغی و طراحی عجیب‌وغریب لوگوی خود استفاده کنید می‌توانید موفق شوید. در ضمن توجه داشته باشید که نوع محصول شرکت کوکاکولا نیز به‌نوعی بود که می‌توانست کاری کند کاربر دقت و توجه بیشتری به لوگوی این محصول بکند و این‌یک نوع امتیاز برای کوکاکولا محسوب می‌شد که توانست به‌خوبی از آن استفاده کند.

سخن نهایی در طراحی لوگو خارجی

ما در این مقاله سعی کردیم با بررسی چند طراحی لوگو خارجی معروف و مقایسه آن با لوگوی اولیه، چند نکته اساسی و مهم را به شما نشان دهیم. مهم‌ترین این نکات این است که هر لوگو و هر طراحی ممکن است اشتباه باشد و نتواند مسیر خود را به‌درستی پیدا کند. شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید جرت این را داشته باشید که سراغ مشکل بروید و آن را حل کنید. دوست دارید یک لوگو جذاب داشته باشید و دلتان می‌خواهد لوگوی خودتان را عوض کنید و به شکلی بهینه‌تر از آن استفاده کنید؟ گروه مجرب طراحان لوگوی رایامارکتینگ می‌تواند به شما کمک کند. کافی است سری به سایت رایامارکتینگ بزنید. از ثبت سفارش تا دریافت لوگو و آرم موردنظر چند روز بیشتر منتظر نخواهید بود. باور کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.