اگر یک سایت به هر علتی دست به تولید محتوای تقلبی و کپی از سایر سایتها بزند و تولید محتوای تیم خود را محدود به انجام چند کپی و پیست کند بیشک به رتبه سایت خود به سرعت صدمه خواهد زد اما یک پرسش مهم دیگر در این بین است که تکرار نظرات مشابه در چند سایت نیز همین مشکل را ایجاد میکند؟ برای گرفتن پاسخ با ما همراه باشید. این بار این یادداشت ما حول پرسشی از سوی کاربران شکل گرفته که قدری طولانی است اما ما از درج کامل این پرسش اجتناب نمیکنیم زیرا معتقدیم ذکر دقیق محتویات پرسش نیز به نوبه خود اهمیت بالایی دارد. پرسش به این شرح است:
من صاحب یک کسب و کار مربوط به عکاسی هستم و در چند سال گذشته نظرات و بازخوردهای مثبتی را از سوی کاربران و مشتریان خود دریافت کردهام. همواره پس از اتمام خدمترسانی به مشتری، یک پیام حاوی چهار لینک را برای آنها ارسال کرده و تقاضا میکنم تا نظر خود را در مورد کیفیت کار من در یکی از این چهار سایت درج کنند.
کاربران معمولاً از انجام این کار رضایت دارند اما سهواً یک بازخورد مثبت نگارش شده از سوی خود را به شکل کپی و مشابه در هر 4 سایت تکرار میکنند. به طرزی که عملاً یک بازخورد و نظر ثابت به شکل مشابهی در 4 سایت و در مورد سایت من تکرار خواهد شد.
پرسش اصلی من این است که آیا انجام این کار ممکن است باعث لطمه به رتبه سایت من شده و عملاً باعث شود که گوگل حس کند سایت من لایق جریمه است؟ از طرفی دیگر آیا میتوانم این نظرات به طور مستقیم از سایتها کپی و به سایت خود اضافه کنم؟
گوگل بر مبنای قواعد و خط مشی فعلی که دارد، برای این موضوع جریمه خاصی در نظر نگرفته است زیرا منطقاً شما نمیتوانید نظراتی که سایرین در مورد سایت یا کسب و کار شما میدهند را کنترل کنید و به همین علت در برابر آنها مسئول نیستید. هر کسی میتواند به منظور لطمه به کسب و کار شما انبوهی از نظرات را کپی و در مورد کسب و کار شما در هر جایی ثبت کند پس قاعدتاً ممکن نیست در برابر آن مسئول باشید. پیشنهاد میکنیم که مقاله پیشی گرفتن از رقبا و موفقیت کسبوکارهای اینترنتی را نیز مطالعه کنید.
نظرات چه اثری بر رتبه شما در گوگل دارند؟
در این مورد اساساً گوگل چندان شفاف عمل نکرده و توضیحات دقیقی ارائه نکرده است اما ما میدانیم که ممکن است نظرات به طرز خاصی اثر مثبتی در مورد سایت شما داشته باشند. از نظر ما گوگل باید حس کند که بر مبنای آن نظرات میتواند به سایت و تولید محتوای شما اعتماد کند. پس بنابراین اگر تمام بازخوردها و نظرات در مورد سایت شما تکراری و غیر منحصر بفرد باشد، گوگل اساساً نمیتواند رویکرد مثبتی در مورد کسب و کار شما داشته باشد و این کاملاً طبیعی است. اما در این مورد که آیا میتوانید این نظرات را در سایت خود کپی کنید یا خیر باید گفت که مشکلی در این مسئله وجود ندارد. شما در عمل در این پروسه نیز به سبک خاصی تولید محتوا میکنید و سبک کار به شکلی است که در اصطلاح نقل به مضمون کرده و از زبان کاربران خود برخی موارد را ذکر میکنید. البته شاید بهتر باشد که نظراتی که کمتر کپی و تکرار شده باشند را انتخاب کنید. هر چند انجام این کار ابداً اثری منفی ندارد اما در مقابل نیز تأثیر بسزایی در رتبه سایت و بهبود کیفیت سئوی شما ندارد.
به شکل قانونی از سایت و کسب و کار خود حفاظت کنید
نکتهای که همیشه باید در این مورد در نظر داشت این است که هر آن ممکن است به علل مختلفی خیل عظیمی از نظرات و بازخوردها نسبت به سایت شما منفی و چالش برانگیز شود و این اصلاً خوب نیست. ما تابحال موارد مختلفی از این اتفاقات را به عینه دیده و با آن آشنایی داریم. در برخی از این موارد که نظرات منفی به شکل ناگهانی و سیلآسا ایجاد میشوند، پای نظرات فیک، تقلبی و پولی در میان است. بنابراین همواره پیش از وقوع چنین اتفاقاتی تلاش کنید تا با تیم تولید محتوای سایت خود مشورت کرده و از طرف دیگری نیز در این مورد از تیم حقوقی خود مشورت بگیرید. این کار باعث میشود تا بسته به قوانین موجود در سیستم قضایی کشور، در صورت وجود راه حلی خاص، از پیش از آن مطلع شده باشید.
هدف شما در تعامل با نظرات باید چه چیزی باشد؟
یک نکته مهم و اساسی در مورد الگوریتم جدید گوگل این است که باعث خواهد شد تا گوگل اساساً نظرات درج شده در سایتهایی با نمره 4 از 5 یا بیشتر را محدود ساخته و به این شکل از احاطه شدن مخاطبان خود با سیل نظرات مثبت جلوگیری کند. گوگل تلاش خود را صرف ایجاد نگرشی واقعگرایانه در ذهن مخاطبان خود میکند و در همین راستا از ارائه تصویری بدبینانه یا خوشبینانه از هر سایت و محتوایی ممانعت میکند. بر همین مبنا تلاش کنید تا بازخوردهای موجود در مورد سایت خود را صرفاً به یک سایت بررسی خاص روانه نکنید (همچنین بخوانید: اصول و قوانین 3 الگوریتم مهم گوگل)
بهتر است تخم مرغها را در یک سبد نچینید و با این روش به موفقیت بیشتر و قطعیتری دست پیدا کنید.
سوالات متداول
-
ابزار تشخیص محتوای کپی شده
ابزارهای VIRANTE | DUPLI CHECKER | COPYRIGHT SPOT |PLAGIARISMA | PERCENT DUPE | COPY SCAPE | COPY GATOR |ARTICLE CHECKER |PLAGIARISM CHECKER |PLAGIARISM DETECT |SIMILAR PAGE CHECKER | DUPE FREE PRO |DUPE COP | PLAGIUM |DUPLICATE CONTENT | از جمله ابزار تشخیص محتوای کپی شده هستند.
-
اگر محتوا از سایت دیگری کپی شده باشد بهترین راه برای جلوگیری از جریمه گوگل چیست
محتوای تکراری به این صورت جلوه میکند که گوگل محتوایی واحد را با چندین آدرس پیدا کرده است و نمیتواند محتوای اصلی را تشخیص دهد! این موضوع در هنگام ایندکس کردن مطالب دردسرساز است. پس گوگل با محتوای تکراری قادر به رتبهبندی درستی در نتایج جستجوی خود نخواهد بود. اما بهترین راه برای جلوگیری از جریمه گوگل در زمینهی جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، استفاده از تگ کنونیکال است. گوگل اعلام کرده است که: محتوای تکراری سایتی، دلیلی بر اقدام علیه آن سایت نیست! مگر اینکه تشخیص داده شود هدف از تکرار آن محتوا فریب و دستکاری نتایج موتور جستجو بوده است.
-
تاثیر مطالب کپی در سئو
استفاده از مطالب کپی یکی از مهمترین مواردی است که سئو سایت ما را به شدت پایین میآورد. کپی کردن محتوا از سایتهای دیگر عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد و باعث از دست رفتن رتبهی آن صفحه در گوگل و احتمالا پنالتی سایت میشود.
-
شرکت های تولید کننده محتوا
شرکت های تولید کننده محتوا شرکت هایی هستند که اکثرا به افراد محتوا نویس خود آموزش های لازم را در زمینه نوشتن محتوای مورد پسند از نظر گوگل میدهند و با در نظر گرفته رشته تحصیلی و تخصص محتوا نویسان، قادر به نوشتن محتواهایی تخصصی و حتی آموزشی هستند. رایا مارکتنیگ از جمله شرکت هایی است که با در نظر داشتن این موضوع به تولید محتوا برای شرکتها میپردازد.