مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره چگونگی طراحی کارت ویزیت قصابی

مفید بود؟

شاید به نظر برسد که طراحی کارت ویزیت قصابی چندان کار سختی نباشد. اما مخاطب امروزی در هر حوزه و کسب و کاری حساس‌تر از دوره‌های قبل شده است و برای جذب او راهی جز حرفه‌ای‌تر عمل کردن نداریم.

در کلام ساده تر مخاطب امروزی بسیار باهوش‌تر شده است و به خوبی انواع روش‌های تبلیغاتی را حس می‌کند و بسیار سخت می‌توان نظر او را به یک عامل تبلیغاتی جذب کرد. در کلام واضح‌تر اگر بخواهیم بگوییم عملا چه در مورد طراحی کارت ویزیت و چه سایر موارد، مخاطب به خوبی می‌داند که پشت آن‌ها یک هدف تبلیغاتی خوابیده است و وقتی مخاطب به این نکته پی برده است عملا ذهن او در برابر انتقال پیام و مفاهیم مقاومت کرده است.

از این رو چه در طراحی کارت ویزیت قصابی و چه سایر موارد مختلف مربوط به کسب و کار باید به این نکته همیشه فکر کنیم که با مخاطب دوره‌های گذشته رو به رو نیستیم که اتفاقاتی مانند کارت ویزیت و بنر و لوگو و برند و … برایش جذاب و هیجان انگیز بود. با گسترش تمام این موارد، مخاطب امروزی به خوبی درک کرده است که دیگر یک اتفاق ویژه رخ نمی‌دهد، بلکه تمام این‌ها برای جذب او بوده است. این اتفاق به اندازه ای برای عنصر تبلیغات وحشتناک است که گویی در جنگی دشمن از نحوه آرایش نظامیان ما و رازهای عملیاتی ما اطلاعات دارد.

حال با وجود این اتفاق چگونه می‌توانیم دست به طراحی کارت ویزیت قصابی بزنیم؟ این سوالی است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت. برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال باید جوانب مختلف شغل قصابی را بارها و بارها از نظر بگذرانیم تا به یک نتیجه متفاوت برسیم. با ما همراه باشید.

شغل قصابی!

به طور کلی وقتی از شغل قصابی صحبت می کنیم، احساس نمی‌کنیم که منظور ما یک برند جهانی یا منطقه‌ای باشد. بلکه کاملا برعکس! یعنی عموما قصابی را بیشتر یک شغل محله‌ای می‌دانیم که نه تنها حوزه فعالیتش از گستره شهر بیشتر نمی‌شود بلکه بیشتر هدف قصاب‌ها جذب مردم همان محله‌های نزدیک است.

اما صنایع مربوط به گوشت حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح ملی و جهانی دارند. اما کاملا مشخص است که وقتی به طور مستقیم صحبت از قصابی می‌شود، باید به صورت ویژه‌تر در مورد شغلی صحبت کنیم که همه ما شبانه روز آن‌ها را درست مانند انواع شغل‌های محلاتی دیگر مانند سوپرمارکت‌ها، مشاوره املاک‌ها و … در گوشه و کنار شهر و محله می‌بینیم.

توجه داشته باشید که در شهرهای بزرگ مانند تهران در کنار شغل قصابی، عنوانی جدید در صنعت گوشت ایجاد شده است که به نوعی حالت مکانیزه و مدرن‌تر قصابی محسوب می‌شود. در واقع سوپر گوشت‌ها توانسته‌اند با تجمیع نیازهای مختلف مردم، راحتی در انتخاب و اطمینان دادن از نظر کیفیت مشتریان خوبی جذب کنند و این کار باعث شده است که عملا قصابی تبدیل به شغلی سنتی‌تر شود.

خوب است بخوانید: چگونه دست به طراحی کارت ویزیت جالب بزنیم؟

این‌ها ویژگی‌های کلی و اولیه است که باید در مورد قصابی بدانیم تا بتوانیم اولین متریال های مربوط به طراحی کارت ویزیت قصابی را ایجاد کنیم. در نظر داشته باشید که مهمترین فاکتوری که باعث شده عملا کار طراحی کارت ویزیت قصابی نسبتا ساده تر باشد و شاید به آن کمتر توجه شود محلی بودن این کسب و کار است. در ادامه بیشتر به این جنبه خواهیم پرداخت.

 

محلی بودن شغل قصابی

همانطور که در بالاتر گفتیم، قصابی مسلما یک شغل محلاتی محسوب می‌شود که در نهایت هدفی جز جذب مخاطب از تمام شهر ندارد! شغل‌های محلاتی یک ویژگی کاملا مشترک دارند و آن این است که بیش از آن که این مشاغل بر اساس کیفیت، نام برند و لوگو و تمام تبلیغات شناخته شوند؛ بر اساس خود صاحب کسب و کار شناخته می‌شوند.

بگذارید مثالی بزنیم تا درک این مسئله ساده تر شود. فرض کنید سوپرمارکتی سر کوچه شما افتتاح شود. نام این سوپرمارکت ستاره محله است! شما شروع به خرید از این سوپر مارکت می‌کنید، رفته رفته با صاحب یا فروشنده این کسب و کار آشنا می‌شوید و با او ارتباط دوستی برقرار می‌کنید. از لحظه‌ای که نام فرد را بدانید و کمی با او رابطه دوستی و احساسی برقرار کنید، نام سوپر مارکت در ذهن شما از سوپر مارکت ستاره محله به سوپرمارکت فلانی ( نام فرد ) تغییر می‌کند. زیرا ذهن شما بین این نام و آن سوپر مارکت یک رابطه منطقی و البته احساسی پیدا کرده است.

در مورد شغل قصابی که درست مانند سوپر مارکت یک شغل محلاتی محسوب می‌شود و تنها جنبه‌ای دیگر از نیازهای مخاطب را برطرف می‌کند نیز وجود دارد.
این اتفاق که برای کسب و کارهای محلی رخ می‌دهد در واقع آرزوی دیرینه کسب و کارها و برندهای بزرگ‌تر است. در واقع وقتی یک مشتری نسبت به یک کسب و کار احساس خوبی داشته باشد و با آن رابطه دوستی برقرار کند حالت وفاداری مشتری ایجاد می‌شد.

بنابراین یک قصاب اگر کمی در حوزه تبلیغات باهوش باشد و یا اگر مشاور خوبی در این زمینه داشته باشد به خوبی می‌داند که چگونه وارد ذهن مخاطب شود. در واقع آن خطر گفته شده در مورد لو رفتن پشت پرده‌هایی مانند طراحی کارت ویزیت چندان متوجه شغل‌های محلاتی نیست و نزدیکی میان صاحب کسب و کار و مشتری جزو اتفاقاتی است که می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

قصابی یک شغل سنتی است!

اما به جز محلاتی بودن، قصابی با وجود ایجاد انواع سوپر گوشت‌های مختلف در شهرهای بزرگ و گسترش آن‌ها در شهرهای کوچک‌تر تبدیل به یک شغل سنتی شده است. در واقع داستانی که بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های کوچک‌تر اتفاق افتاد در حال وقوع برای قصابی است. احتمالا طی سال‌های آینده تعداد قصابی‌ها رو به کاهش باشد و به جای آن‌ها انواع سوپر گوشت‌های بزرگ و مختلف در جای جای شهر سبز شوند.

این اتفاق که ظاهرا یک اتفاق کاملا بد محسوب می‌شود اما فواید خاص خودش را برای شغل قصابی دارد. چرایی این موضوع به دو علت بستگی دارد. اول این که با کم شدن تعداد قصابی‌ها عملا رقابت در این حوزه کاهش پیدا می‌کند و دیگر به صورت مستقیم قصابی‌ها وارد رقابت عمیق با یک دیگر نمی‌شوند. همانطور که امروز شاهد این موضوع هستیم که میان سوپرمارکت های محلاتی فاصله بیشتری افتاده است و عملا مشتری‌ها به صورت تفکیک شده از آن‌ها خرید می‌کنند.

اما مسئله دوم که بسیار بسیار اهمیت بیشتری دارد و در طراحی کارت ویزیت قصابی نیز بسیار باید به آن دقت کنیم ریشه در ذهن مخاطب دارد. در کلام بهتر انسان‌ها همیشه عاشق گذشته هستند. همیشه گذشته در هر شکل و هیبتی که باشد برای مخاطب ارزش خاصی دارد و نسبت به آن احساس بهتری دارد. به خصوص اگر این گذشته را از بعد شخصی جدا کند و با دید اجتماعی‌تر به آن نگاه کند. معمولا افراد معتقد هستند که وضعیت اجتماعی در هر صورتی در گذشته بهتر از امروز بوده است.

همین دلیل است که نسبت به بسیاری از چیزهایی که رنگ و بوی سنت را دارند عشق می‌ورزند و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند. این دقیقا همان اتفاقی است که می‌خواهیم برای قصابی بیفتد! در واقع اگر دقت کنیم، با به وجود آمدن سوپر گوشت‌ها عملا قصابی‌ها سنتی‌تر شده‌اند و این فرصتی برای افراد باهوش است که از این موقعیت سنتی شدن استفاده کرده و عملا قصابی خود را محبوب مخاطبان کند!

شروع به طراحی کارت ویزیت قصابی

تا این جای داستان با دو فاکتور کاملا اساسی در طراحی کارت ویزیت قصابی آشنا شدیم. این دو فاکتور به قرار زیر بودند:

  1. قصابی یک شغل کاملا محلاتی محسوب می‌شود.
  2. قصابی با وجود ایجاد انواع سوپر گوشت‌ها تبدیل به یک شغل سنتی شده است.

این دو ویژگی و فاکتور مهمترین عواملی است که باید در مورد طراحی کارت ویزیت قصابی به آن توجه کنیم. نکته اول نه تنها در مورد طراحی کارت ویزیت قصابی بلکه بیشتر در مورد انتخاب برند و طراحی لوگو تاثیرگذار است.

در کلام ساده تر یک مغازه محلاتی اگر باهوش باشد نام خودش یا مستعاری از نام خودش را به عنوان نام کسب و کار انتخاب می‌کند. این گونه روند ایجاد دوستی و حس مثبت میان مشتری و صاحب کسب و کار سریع تر رخ می‌دهد. بنابراین در طراحی کارت ویزیت قصابی دقت داشته باشید که بهتر است نام خودتان را بولدتر کنید و سعی کنید آن را بیشتر در چشم مخاطب قرار دهید. یادتان باشد که مخاطب کمتر می‌تواند نام برندهای محلاتی را به خاطر بسپارد.

اما در مورد فاکتور دوم می‌توانیم بگوییم، که این فاکتور نیز بعدی گسترده‌تر از طراحی کارت ویزیت قصابی دارد. در واقع شما اگر به این نکته ایمان داشته باشید که کسب و کار شما تبدیل به یک کسب و کار سنتی شده است کم کم روند خودتان را تغییر می‌دهید و در جهتی قدم برمی دارید که مشتری بتواند این سنت را درک کند. در طراحی کارت ویزیت قصابی نیز می‌توانید با اشاره به زمان تاسیس یا با استفاده از عکس‌های سنتی و البته اختصاصی مانند آن نیم تنه چوب و … این احساس را به مخاطب منتقل کنید. این کار می‌تواند عملا کسب و کار شما را بیمه کند. با کم تر شدن رقبا در این حوزه و با پایداری شما بعد از یک حالت گذار می‌توانید از این سنت لذت ببرید.

پایان سخن

به طور کلی ما در این مقاله سعی داشتیم با بررسی جنبه های مختلف شغل قصابی فاکتورهای مناسبی برای طراحی کارت ویزیت قصابی ارائه دهیم. دو نکته گفته شده یعنی سنتی بودن در کنار محلاتی بودن شغل قصابی می‌تواند فاکتورهایی باشند که کارکرد خوبی از نظر تبلیغات برای ما داشته باشند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید انتظار و دیدگاه مخاطبان است.

در کلام ساده گاهی برخی شغل‌های محلاتی با استفاده از طراحی‌های به ظاهر با کلاس و فوق العاده که در نمونه کارت ویزیت قصابی نیز وجود دارد سعی می‌کنند خودشان را هم رده برندهای معتبر ملی یا جهانی معرفی کنند. اما این چیزی نیست که مخاطب بتواند قبول کند و به سرعت با شما همان برخوردی را می‌کند که با یک برند مطرح می‌کند. در حالی که شما تحمل از دست دادن مخاطب و مشتری را مانند یک برند جهانی نخواهید داشت.

بنابراین در طراحی کارت ویزیت قصابی حتما سعی کنید سادگی، سنت گرایی و حتی کمی هم استفاده از روش‌های قدیمی طراحی می‌تواند گزینه بهتری برای شما روی میز بگذارد. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، پیش از آن که به دنبال طراحی کارت ویزیت قصابی عجیب و غریب باشید، بهتر است به نمونه کارهای سنتی نگاه کنید، آن‌ها می‌تواند ایده‌های جذاب‌تری برای طراحی شما داشته باشند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.