مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره بازاریابی اینترنتی

مفید بود؟

با شنیدن کلمه بازاریابی اینترنتی به یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ بله درسته بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، توییتر، یوتیوب و … را که به نوعی تبلیغات تحت وب نیز نام دارد را بازاریابی اینترنتی می نامند.

در واقع  به مجموعه روش های تبلیغاتی که از ملزومات هر نوع کسب وکاری است بازاریابی اینترنتی گفته می شود. این روش بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین و یا بازاریابی شبکه ای نیز نام دارد. بازاریابی آنلاین بسیار تاثیر گذارتر از بازاریابی هایی است که در گذشته توسط افراد انجام می‌شد البته اگر به درستی انجام شود و تمامی بخش های  موجود در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و … با یکدیگر به سمت پیشرفت حرکت کنند.

تمامی کسب و کار های مختلف می‌توانند از بازاریابی اینترنتی (Internet marketing)  محصولات استفاده کنند و به معرفی محصولات و کسب و کار خود بپردازند. امروزه در سراسر دنیا این نوع بازاریابی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بسیار سود آور نیز است. اما قطعا مانند هر حرفه و کاری نیازمند به کار گیری استراتژی خاصی نیز است.

بازاریابی آنلاین

امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل سوال چگونه تبلیغات برای سایت خود انجام دهیم؟ را مطرح می‌کنند. اگر تازه کسب و کار خود را در اینترنت راه اندازی کرده‌اید و یا قصد انتقال کسب و کار خود را به اینترنت دارید باید نحوه تبلیغات برای سایت خود را یاد بگیرید.

اگر شما به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کردید و هنوز کسب و کار شما چندان بزرگ نیست و فکر می‌کنید که به بازاریابی نیاز ندارید این تفکر کاملا اشتباه است و شما می‌توانید با ایجاد سایت بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود را به کشور و یا جهان معرفی کنید.

 

شما در گذشته برای بازاریابی به افراد بازاریاب که دارای فن بیان قوی، ظاهری آراسته و روابط اجتماعی بالا نیاز داشتید؛ اما امروزه با تغییر در تبلیغات و استفاده از شیوه های مدرن تبلیغاتی شیوه های بازاریابی نیز تغییر کرده است. در گذشته شما نهایتا می‌توانستید در سطح شهر بازاریابی را انجام دهید اما امروزه شما با استفاده از بازاریابی اینترنتی می‌توانید کسب و کار خود را به جهان نیز معرفی کنید.

علاوه بر این بازاریابی می تواند با جذب مشتری های زیاد و همچنین نگه داشتن مشتری های سابق شما، در رونق و توسعه کسب و کارتان بسیار موفق بوده و می تواند یک نقطه قوت برایتان محسوب شود.

نحوه کسب  درآمد با استفاده از بازاریابی اینترنتی

از سال 1376 اینترنت در ایران توسط کاربران به صورت فراگیر مورد استفاده قرار گرفت و توانسته است تا به امروزه کاربران زیادی را جذب کند اما افزایش کاربران اینترنتی سبب شده تا بیشتر کسب و کار ها به تبلیغات در اینترنت بدون هیچ تخصصی بپردازند و همین امر سبب افزایش تبلیغات بی کیفیت در اینترنت و شبکه های مجازی شد.

بی اعتمادی کاربران

افزایش تبلیغاتی بی کیفیت نیز سبب بی اعتمادی کاربران اینترنتی شده است و امروزه کار بازاریابی اینترنتی را بسیار دشوار کرده است. تبلیغات در اینترنت نیاز به مهارت و تجربه دارد و نمی‌توان با تبلیغات با کیفیت سبب معروف کردن برند تان شوید.

سال‌ها تلاش کنید

این موضوع بسیار شبیه شنا در استخر است که اکثر افراد با شنا کردن در استخر فکر می‌کنند که می‌توانند در دریا نیز شنا کنند اما با اولین شیرجه در دریا خواستار بیرون آمدن می‌شوند. دیده شدن تبلیغات در بین تبلیغات زیاد اینترنتی نیز کار آسانی نیست و شما باید سال ها تلاش کنید و مهارت انجام این کار را داشته باشید یا از افراد متخصص در زمینه تبلیغات که امروزه به صورت سایت بازاریابی اینترنتی فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

تبلیغ گسترده کسب و کار خود

بازاریابی شبکه ای به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را به صورت گسترده تبلیغ کنید و سبب جذب مشتریان زیادتری برای کسب و کار شما می‌شود. اما این مژده را باید به صاحبان مشاغل مختلف داد که بازاریابی اینترنتی نیاز به هزینه های زیادی مانند بازاریابی ها و تبلیغات قدیمی ندارد و شما با سرمایه گذاری اندک می‌توانید به راحتی به سود دهی بالایی برسید. در بازاریابی اینترنتی بسیاری از حاشیه های مختلف که در روش های تبلیغاتی قدیمی وجود داشت حذف خواهد شد.

 

 

بازاریابی آنلاین چه مزایا و معایبی دارد؟

از مهمترین مزیت های بازاریابی اینترنتی می‌توان به سریع و آسان بودن روش های تبلیغاتی، ارتباط با مشتریان در هر زمان از شبانه روز،  عدم فاصله زمانی زیاد بین تبلیغات و جذب مشتری، روش های زیاد تبلیغاتی، سرمایه گذاری کم و … اشاره کرد.

در گذشته شما برای بازاریابی کسب و کار خود مجبور بودید روزها تلاش کنید و هفته ها برای آمدن مشتری به دفتر خود انتظار می‌کشیدید اما با استفاده از روش های نوین و بازاریابی جدید شما بلافاصله پس از معرفی کسب و کار خود می‌توانید مشتری را به فروشگاه اینترنتی خود دعوت کنید و محصولات دیگر تان را نیز به مشتری معرفی کنید.

همچنین در بازاریابی هیچ محدودیتی برای پاسخگوی به سوالات مشتری وجود ندارد و می توانیم با تدوین استراتژی و تولید محتوای ناب به ابهامات موجود در ذهن مشتری پاسخ مناسب بدهیم. علاوه بر این تبلیغات اینترنتی نسبت به سایر تبلیغات هزینه کمتری دارد و در اصل برای صاحبان مشاغل سودآور است.

نکته قابل توجه دیگر این است که در این نوع تبلیغات می توان رفتار مشتری و نظراتی که در پی بازاریابی اینترنتی از جانب آن ها دریافت می کنیم را الگویی برای تحلیل شناخت نقاط قوت و ضعف حرفه خود قرار دهیم.

استفاده از شبکه های اجتماعی در اینترنت به بازاریابان و صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا هر زمان از شبانه روز با مشتریان صحبت کنند. نیاز شما در بازاریابی آنلاین به حضور فیزیکی افراد و همچنین نیروی انسانی بسیار کاهش می‌یابد. همین امر بسیاری از هزینه های که شما برای استخدام افراد مجبور بودید انجام دهید را  کاهش می‌دهد.

معایب بازاریابی اینترنتی

از معایب بازاریابی اینترنتی می‌توان به آشنا نبودن مسئولان و صاحبان مشاغل به روش های نوین تبلیغاتی، گمراهی افراد توسط شرکت های تبلیغاتی در سطح شهر برای سود بیشتر و … اشاره کرد. شرکت های تبلیغاتی برای سود بیشتری که از حاشیه های تبلیغات بدست می‌آورند هرگز شما را با بازاریابی آنلاین و روش های تبلیغاتی مدرن آشنا نمی‌کنند زیرا در تبلیغات مدرن بسیار از حاشیه های اضافی از تبلیغات حذف خواهند شد. توصیه می‌شود برای داشتن یک بازاریابی مناسب از افراد باتجربه و همچنین شرکت های تبلیغاتی اینترنتی استفاده کنید.

بازاریابی اینترنتی پنبه ریز چگونه است؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و خرید های الکترونیک در کشور، شرکت مروارید پنبه ریز در سال 1388 با مدیریت مهندس عبدالزهرا وطن دوست با استفاده از روش بازاریابی اینترنتی با دریافت مجوز های لازم شروع به کار کرد. این روش به این گونه است که مشتریان پس از خرید از این مجموعه می‌توانند محصولات این شرکت را بازاریابی کنند و برای خود کسب درآمد کنند.

 

روش بازاریابی شبکه

شما می‌توانید با استفاده از روش بازاریابی شبکه هم از طریق فروش مستقیم کالا و هم از طریق کسانی که زیر مجموعه شما هستند کسب درآمد کنید. هدف اصلی بازاریابی اینترنتی این است که تولید کنندگان محصولات خود را بدون واسطه به فروش برسانند. روش شبکه‌ای به تولید کنندگان کمک می‌کند تا به سرعت محصولات خود را وارد بازار کنند. شرکت بازاریابی پنبه ریز توانسته با استفاده از تنوع محصولات و استفاده از روش های نوین تبلیغاتی در بازاریابی شبکه‌ای در کشور پیشرو باشد.

ارسال سریع محصولات به دست مشتریان

ارسال سریع محصولات به دست مشتریان یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی شبکه ای است که شرکت پنبه ریز تا کنون به آن پایبند بوده است. این شرکت بزرگ در سال 1390 توانست مجوز همکاری تولید کنندگان، بازاریابان و مشتریان را بدست بیاورد و بسیار در این زمینه موفق عمل کند. این شرکت همچنان به دنبال توسعه بازاریابی شبکه ای خود است و با هدف جذب مشتری بیشتر به تلاش خود ادامه می‌دهد.

شما در گذشته برای گسترش کسب و کار خود یک تیم بازاریاب استخدام می‌کردید و پس از مدتی انقدر مشتریان زیاد می‌شدند که دیگر آن تیم بازاریاب برای توسعه کسب و کار ما کافی نبودند و مجبور می‌شدید تا یک تیم دیگر استخدام کنید به طور کلی شما به صورت افقی این تیم را افزایش می‌دادید، اما شما در بازاریابی شبکه ای دیگر به چنین مشکلی بر نخواهید خورد و به صورت عمودی تیم بازاریابی را اضافه می‌کنید.

بازاریابی اینترنتی در زمینه پوشاک، بیمه و لوازم آرایشی چگونه است؟

بازاریابی آنلاین برای تمامی زمینه های کسب و کار قابل استفاده است و این بازاریابی شامل 7 استراتژی اصلی می‌شود که در ادامه درباره آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد. شما با استفاده از این 7 استراتژی می‌توانید در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی تبلیغ کنید.

امروزه شاهد انواع سایت های فروشگاهی مختلف که در زمینه های مانند: پوشاک، بیمه، لوازم آرایشی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک و … فعالیت می‌کنند، هستیم. بازاریابی اینترنتی پوشاک امروزه توسط سایت های فروشگاهی در اینترنت زیاد انجام می‌شود.

شما همچنین می‌توانید از طریق شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام این محصولات را تبلیغ کنید. تبلیغات و بازاریابی به روش نوین بسیار آسان و راحت است در ادامه شما را با نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی مختلف و همچنین روش های متفاوت تبلیغات نوین آشنا خواهیم کرد.

 

شرکت های بازاریابی اینترنتی

شرکت های بازاریابی آنلاین با ارائه خدماتی مانند: تولید محتوا، رپورتاژ، بنر های ثابت و متحرک، بک لینک ها، ادوردز ها و … اشاره کرد. این شرکت ها مانند یک مربی مهربان و دلسوز که به شاگرد خود راه پیروز شدن را آموزش می‌دهد، راه توسعه و رونق کسب و کار را به  صاحبان و مدیران شرکت ها و مشاغل مختلف آموزش می‌دهد.

رایامارکتینگ یک شرکت بازاریابی موفق

رایامارکتینگ یکی از شرکت های بازاریابی موفق در ایران است که با ارائه خدمات باکیفیت و ارزان توانسته است خود را به یکی از سه شرکت برتر کشور تبدیل کند. رایامارکتینگ با داشتن 7000 نویسنده سئو کار، 11000 تایپیست محتوا گذار، 9000 گرافیست و موشن کار و همچنین 1200 گوینده خوش صدا می‌تواند به شما در بازاریابی شبکه ای کسب و کارتان کمک کند.  رایامارکتینگ با ارائه خدماتی مانند: تولید محتوا و رپورتاژ، موشن گرافیک، بنر های تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی، پادکست و … اشاره کرد. هدف این شرکت بزرگ رضایت مشتریان است و همین امر سبب شده است تا این شرکت بزرگ تلاش کند با حفظ کیفیت خدمات ارزانی را به مشتریان خود دهد.

شرکت رایامارکتینگ برای اثبات کیفیت خدمات خود برخی از اوقات سفارش های خود را به صورت هدیه به مشتریان می‌دهد البته این شرکت نمونه کار های را که تا به امروز در این شرکت انجام شده است را در سایت خود قرار داده است.

استراتژی های بازاریابی شامل 7 روش مختلف می‌شود این روش ها به صورت زیر هستند:

  •    سئو
  •     بازاریابی از طریق موتور جستجو
  •     بازاریابی محتوایی
  •    بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
  •    تبلیغات کلیکی
  •   بازاریابی وابسته
  •    ایمیل مارکتینگ

همانطور که مشاهده می‌کنید بازاریابی اینترنتی دست شما را برای تبلیغات از راه های متفاوت باز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کسب و کار خود را به افراد زیادی معرفی کنید حال بیایید با هم تک تک این استراتژی ها را بررسی کنیم.

استراتژی بازاریابی شبکه‌ای

سئو

سئو یا Search Engine Optimization اقداماتی است که سبب بهبودی در بازدید های سایت و فروشگاه شما می‌شود و شما با تقویت سئو سایت خود با استفاده از روش های مانند: خرید ادوردز ها، تبلیغات در سایت های پربازدید، استفاده از رپورتاژ های آگهی به صورت منظم و مداوم، رعایت نکاتی  مانند: استفاده از کلمات پرتکرار گوگل، استفاده از بک لینک های داخلی و خارجی  و … می‌توانید به سایتی پربازدید تبدیل شوید و کسب و کار خود را رونق ببخشید. سئو در سالهای اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و کسانی می‌توانند در رقابت های اینترنتی برنده باشند که استفاده از سئو را به خوبی بلد باشند.

بازاریابی موتور جستجو

این تبلیغات به صورت پولی است و در این روش ما به ازای مخاطبانی که بر روی لینک سایت شما کلیک کنند شما باید به گوگل و یا سایتی که برای شما تبلیغ انجام می‌دهد هزینه ای را پرداخت کنید توصیه می‌شود که از روش های تبلیغاتی مانند رپورتاژ های آگهی سعی کنید که سئو سایت خود را افزایش دهید تا نیاز شما را به این تبلیغات کاهش دهد.

بازاریابی محتوایی

بزرگترین هدف این استراتژی این است که با انتشار محتوا های ارزشمند و جالب سعی می‌کند تا مشتریان و مخاطبان زیادی را به کسب و کار شما جذب کند. این روش امروزه بسیار پرکاربرد است و به توسعه کسب و کار شما کمک زیادی خواهد کرد اما هیچگاه خودتان اقدام به تهیه محتوا نکنید و آن را به افراد با تجربه در زمینه سئو بسپارید زیرا هر چقدر کیفیت این محتوا ها بالاتر باشد نتیجه تبلیغات بهتر خواهد بود.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی شبکه های اجتماعی یکی از جالب ترین روش های تبلیغات اینترنتی است که در جذب مشتری بسیار موثر بوده است. امروزه نرم افزار های مختلفی با قابلیت های منحصر به فردی در شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند. برخی از این نرم افزار ها که در ادامه نیز درباره چگونگی بازاریابی در این نرم افزار های صحبت خواهیم کرد عبارتند از: اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، واتساپ، توییتر، لینکدین، فیسبوک و …
تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار مقرون به صرفه هستند و شما برای بازاریابی در این شبکه به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارید.

تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغات یکی از روش های جالب تبلیغات اینترنتی است که شما می‌توانید در اپلیکیشن های مختلف یا سایت های پربازدید انجام دهید و به ازای هر مخاطب که جذب تبلیغ شما شود و بر روی تبلیغ شما کلیک کند شما باید مبلغی را پرداخت کنید.

بازاریابی وابسته

این بازاریابی بسیار شبیه بازاریابی در گذشته است که شما فردی را برای فروش محصولات خود استخدام می‌کردید و اگر او می‌توانست محصولات شما را بفروشد شما مبلغی را به عنوان پورسانت به او می‌دادید اما در دنیای مدرن این کار توسط سایت یا پیج های مختلف انجام می‌شود و اگر آنها توانستند که محصول شما را بفروشند شما مبلغی از فروش خود را به آنها می‌دهید.

ایمیل مارکتینگ

در این روش با استفاده از پخش مستقیم پیام از طریق ایمیل می‌توانید کسب و کار خود را به افراد مختلف معرفی کنید. این راه می‌تواند به منزله ایجاد ارتباط بهتر بین فروشنده و مصرف کننده به کار برده شود.

چگونه از طریق یوتیوب و اینستاگرام بازاریابی اینترنتی کنیم؟

امروزه اکثریت جمعیت کاربران اینترنتی را فرزندان و خانم های جامعه تشکیل داده‌اند. بنابراین برای صاحبان کسب و کار هایی مانند: پوشاک، لوازم آرایشی  و … فرصت بسیار مناسبی است که در شبکه های اجتماعی و همچنین سایت های مختلف تبلیغات خود را انجام دهند و کسب و کار خود را به کاربران اینترنتی معرفی کنند. برای کسب اطلاع از نحوه تولید محتوا در یوتیوب می توانید بر روی عبارت آبی رنگ کلیک کنید.

البته این گفته بدان معنی نیست که آقایان از شبکه ای اجتماعی و سایت های اینترنتی استفاده نمی‌کنند بلکه کسب و کار هایی مانند: بیمه های مختلف و … نیز می‌توانند تبلیغات خود را در فضای مجازی برای کاربران آقا انجام دهند.

 

سایت یوتیوب با داشتن روزانه 300 میلیون کاربر به عنوان دومین سایت پربازدید دنیا در اینترنت فعالیت می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از انتشار فیلم های با کیفیت و تایم بالا کسب و کار خود را برای کاربران به صورت حرفه ای معرفی کنید.

محبوب ترین نرم افزار شبکه اجتماعی

شما همچنین می‌توانید از محبوب ترین نرم افزار شبکه اجتماعی نیز برای تبلیغات خود استفاده کنید instagram با داشتن قابلیت هایی مانند: انتشار عکس و فیلم، کپشن، دایرکت، لایو های یک ساعته و … یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها است. شما با استفاده از خلاقیت خود و همچنین قابلیت های منحصر به فرد این نرم افزار مانند: لایو های یک ساعته و … کسب و کار خود را به روش های نوین تبلیغ کنید. روش های خلاقانه در اینستاگرام می‌تواند اجرای مسابقه های زنده یا به صورت چند روزه انجام شود و جایزه های این مسابقات را به صورت تخفیف های ویژه یا وجه نقد طراحی کرد.

بازاریابی در تلگرام و واتساپ

Telegram نیز یکی دیگر از اپلیکیشن های پر طرفدار در شبکه های اجتماعی است. از قابلیت های این نرم افزار می‌توان به صفحه خصوصی، ایجاد کانال، ایجاد ابر گروه ها، برقراری تماس و … اشاره کرد اما قابلیت منحصر به فرد این اپلیکیشن ارسال فایل های مختلف با حجم زیاد است.

 

که شما به راحتی می‌توانید نمونه کار های خود را به صورت عکس، فیلم، کاتالوگ اینترنتی و … برای مشتریان ارسال کنید. واتساپ نیز با قابلیت منحصر به فرد خود که برقراری تماس تصویر است به شما این امکان را می‌دهد تا با مشتریان خارجی خود به راحتی ارتباط برقرار کنید و محصولات خود را با جزئیات به آنها معرفی کنید. این اپلیکیشن همچنین قابلیت های مانند: استوری، صفحه شخصی، ارسال عکس و فیلم اما با محدودیت حجم و … دارد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد بازاریابی اینترنتی می‌تواند به شما در معرفی کسب و کارتان به صورت گسترده کمک کند و شما می‌توانید کسب و کارتان را هم در اینترنت و هم در شبکه های مجازی تبلیغ کنید.

اما یکی از مهمترین نکاتی که نباید فراموش شود این است که اگر مسلط به نکات سئو و یا روش های تبلیغاتی نیستید هیچگاه اقدام به معرفی کسب و کار خود در اینترنت و فضای مجازی نکنید و این کار را به افراد با تجربه واگذار کنید امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را به بازاریابی اینترنتی آشنا کرده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.