مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی کارت ویزیت لمینت

مفید بود؟

طراحی کارت ویزیت لمینت از به روزترین انواع طراحی‌های کارت ویزیت محسوب می‌شود که در دو نوع مات و براق تولید می‌شود. در این مقاله قصد داریم از این نوع طراحی بیشتر بدانیم و مزایا و معایب آن را به خوبی درک کنیم. در نظر داشته باشید که طراحی کارت ویزیت لمینت یا هر نوع طراحی دیگر باید بر اساس نوع مشتریان و کسب و کار شما باشد.

 از این رو ارجحیتی میان طراحی‌های مختلف نداریم. شاید تنها ارجحیتی که بتوانید در طراحی‌ها قائل شوید میزان استفاده طراح از خلاقیت است که در هر متریال و با هر نوع متد طراحی قابل اجرا و پیاده سازی است. با این حال بهتر است بیشتر از این وقت را تلف نکنیم و سراغ معرفی طراحی کارت ویزیت لمینت برویم و آن را بهتر بشناسیم. با ما همراه باشید که قرار است اتفاقات جذابی برای ما رقم بخورد.

طراحی کارت ویزیت لمینت، از دید متریال

آن چیزی که طراحی کارت ویزیت لمینت را بسیار مطرح و محبوب کرده است این است که این طراحی به طور کلی فرق اساسی نسبت به سایر طراحی‌های کارت ویزیت دارد. این فرق بیشتر مربوط به جنس متریال استفاده شده است. در کلام بهتر آن چیزی که این نوع طراحی را زیباتر و جذاب تر جلوه می‌دهد، جنس جالب آن است. به طور کلی این نوع کارت‌های ویزیت روی دو لایه مقوای ایندربورد طراحی می‌شوند که در نهایت روکشی از جنس سلفون مات / براق روی آن کشیده می‌شود. بنابراین عملاً با چیزی بسیار مقاوم در برابر عوامل طبیعی و انسانی روبه‌رو هستیم.

امروزه غالب شرکت‌های معتبر سعی می‌کنند از این نوع طراحی استفاده کنند. احتمالاً زیر دست شما هم از این نوع کارت‌ها رسیده است و شاید شما طبق عادت سعی در ایجاد خمش و برش در آن داشته‌اید اما اگر این کار را کرده باشید خواهید دید که مقاومت طراحی کارت ویزیت لمینت بیش از این حرف‌هاست. در صورت خمش تنها خط یا خط‌هایی در آن می‌افتد و در صورت برش نیز شما به سختی می‌توانید از شر سلفون خلاص شوید. غالباً نیز شاهد این موضوع هستیم که با کندن رویی سلفونی آن اطلاعات نیز از روی کارت ویزیت کنده می‌شود.

 

کارت ویزیت لمینت برای چه اهدافی طراحی شده است؟

بیش از آن‌که طراحی کارت ویزیت لمینت به کارهای گرافیکی کاری داشته باشد یا بخواهد در انتخاب رنگ و طرح ورود کند در نوع جنس و متریال استفاده شده و نحوه چینش آن‌ها کنار یکدیگر بحث می‌کند. اما سؤالی که باید در اینجا به آن پاسخ دهیم این است که آیا طراحی کارت ویزیت لمینت به این صورت سفت و سخت تنها برای داشتن مقاومت ایجاد شده است؟ یا می‌توان برای آن اهداف دیگری را نیز تعیین کرد؟

قبل از آن‌که بخواهیم به سایر مزایای این نوع طراحی بپردازیم، بهتر است نگاهی دوباره به مزیت مقاومت کارت‌های لمینتی داشته باشیم. طراحی و تولید کارت‌های ویزیت هزینه‌ای بر دوش کسب و کار و صاحب آن محسوب می‌شود. علم اقتصاد معتقد است که هر چه این هزینه کمتر باشد سودآوری شما بیشتر است. وقتی شما از کارتی استفاده می‌کنید که مقاومت بالاتری داشته باشد یعنی عملاً عمر طولانی‌تری دارد و این عمر طولانی شما را برای مدت زمان بیشتری از انجام هزینه طراحی و تولید دوباره دور نگه دارد و این می‌تواند در بلند مدت یک سودآوری محسوب شود.

طراحی کارت ویزیت لمینت  و تحریک نقطه حساسی ذهنی

اما اولین مزیتی که یک کارت ویزیت لمینتی می‌تواند داشته باشد را در بالا شناختیم. مقاومت چیز کمی نیست. همین مقاومت از دید مخاطب می‌تواند اثرات بسیار مثبتی داشته باشد. برای درک این موضوع بهتر است به این نکته توجه کنید که انسان ذاتاً از دو بخش ذهنی استفاده می‌کند. ذهن خودآگاه و ذهن ناخودآگاه به دلایل فیزیولوژی ثابت شده است که عمده تصمیم گیری‌های ما در طول زندگی بر اساس ذهن ناخودآگاه رخ می‌دهد. نکته جالب تر اینجاست که تقریباً ما انتخابی روی اطلاعات ورودی ذهن ناخودآگاه خودمان نداریم و بسیاری از این اطلاعات به شکل ناخواسته وارد ذهن می‌شود.

 بنابراین وقتی شما به عنوان مخاطب با کارت‌های لمینتی بازی می‌کنید و سعی می‌کنید آن را نابود کنید! ذهن شما مقاومت این کارت‌ها را می‌بینید و حتی از آن لذت می‌برد. اگر دقت کنید لحظات ابتدایی کاملاً به شکل ناخودآگاه دست به تخریب کارت می‌زنید اما رفته‌رفته ذهن با دیدن مقاومت کارت و لذت بردن از آن، شما را در تخریب آن متمرکز می‌کند و سعی می‌کند تمام نیروی خود را روی آن بگذارد. اما پاره کردن یک کارت تصمیم منطقی بود؟ مسلماً نه.

این همان چیزی است که صاحبان کسب و کار از شما به عنوان یک مخاطب انتظار دارند. آن‌ها دوست دارند که شما دست به همچنین تصمیم‌های غیر منطقی بزنید. این تصمیم گیری‌های غیر منطقی که عموماً احساسی نامیده می‌شود می‌تواند سودآوری بسیار بیشتری داشته باشد. به هر حال همه محصولات از دلایلی منطقی برای خرید برخوردار نیستند. این موضوع سبب شده است که برندها به دنبال تحریک نقاط احساسی ذهن مخاطبان خود هستند. تخریب و از بین بردن و خوی درندگی انسانی از مهم‌ترین نقاطی است که می‌تواند ذهن یک مخاطب را تحریک کند.

علاقه مهم‌ترین راه ورود برای اطلاعات

انسان‌ها عادت دیگری که دارند، رقیب خود را دوست می‌دارند. یعنی درست بعد از شکست دادن رقیب به او عشق می‌ورزند و این یک عمل غیر ارادی محسوب می‌شود. بنابراین وقتی شما دست به پاره کردن طراحی کارت ویزیت لمینت می‌زنید و زمانی که به طور کامل سلفون و مقواهای آن را تکه‌تکه کردید، ذهن شما علاقه‌ای خاص به این کارت پیدا می‌کند.

 این علاقه مهم‌ترین راه ورود را برای اطلاعات روی کارت که اکنون تکه‌تکه شده است باز می‌کند و این موفقیتی است که ارزش از بین رفتن یک کارت ویزیت را دارد. شما توانستید به ذهن مخاطب برسید و اطلاعات خود را در آن نهادینه کنید و این بزرگ‌ترین کاری است که می‌توان در یک تبلیغات انجام داد.

دیگر مزیت‌های طراحی کارت ویزیت لمینت

اما تمام مزیت طراحی کارت ویزیت لمینت تحریک نقطه جوش مخاطب شما نیست. دیگر مزیتی که طراحی کارت ویزیت لمینت برای عرصه تبلیغات دارد این است نوین است. انسان‌ها عاشق چیزهای نوین و جدید هستند. به صورت ناخودآگاه دوست دارند به اتفاقات جذاب روزگار نگاه کنند و از آن‌ها لذت ببرند. این که می‌بینید بلافاصله با شروع دعوایی در خیابان دور آن‌ها سریع شلوغ می‌شود علتی کاملاً رفتاری و اجتماعی دارد.

این افراد بدون این که بدانند چرا در حال تماشای این دعوا هستند از آن لذت می‌برند. غالب این افراد به صورت روزمره با اتفاقات روتینی دست و پنجه نرم می‌کند و به بیان بهتر آن‌ها اتفاق جدیدی را لمس و احساس نمی‌کنند. از این رو وقتی چیزی یا اتفاقی هرچند بد ولی جذاب در حال وقوع باشد سریع سراغ آن می‌روند. به بیان بهتر نگاه کردن دعوا یا صحنه اعدام یا … به این معنی نیست که این افراد تا به امروز دعوایی ندیده‌اند بلکه بدین معنی است که دعوا تنها اتفاق جذاب زندگی آن‌هاست!

 این خلأ گرچه از نظر اجتماعی یک فاجعه محسوب می‌شود اما از نظر اقتصادی یک فرصت است. فرصتی که با ارائه محصولات جذاب تر و تبلیغات نوین‌تر می‌تواند ذهن‌ها را سریع‌تر به خود جذب کند. بنابراین طراحی کارت ویزیت لمینت یک نوع طراحی کارت ویزیت خاص، ساده اما نوین محسوب می‌شود. همان خلائی که در بالا گفته شد، باعث می‌شود که طرح لمینت کارت ویزیت به خوبی دیده شود و مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. 

کارت ویزیت برجسته

نکته جذاب دیگر در مورد طراحی کارت ویزیت لمینت این است که این طراحی حس خوبی در لمس کردن به مخاطب می‌دهد. توانایی تحریک احساس لامسه اتفاق بسیار مهمی است که یک کارت ویزیت می‌تواند آن را رقم بزند. در واقع اگر درست‌تر نگاه کنید انسان‌ها تنها با 5 حواس خود با دنیای بیرون ارتباط می‌گیرند. وقتی شما بتوانید با طراحی، به جز حواس بینایی را درگیر خود کنید در واقع احتمال موفقیت و برد خودتان را دو برابر کرده‌اید.

این احتمال زمانی بیشتر می‌شود که بدانید انسان‌ها در طول روز ده‌ها هزار برابر بیشتر از احساس لامسه خودشان از حس بینایی استفاده می‌کنند. این سخن یعنی این که مسیر بینایی بسیار شلوغ است و با تمام مزایایی که از طراحی کارت ویزیت لمینت گفتیم احتمال دیده نشدن اطلاعات آن وجود دارد. اما مسیر لامسه بسیار خلوت‌تر است و اطلاعاتی که از این طریق عبور می‌کند بسیار جذاب تر است. از این روست که بسیاری علاوه بر جنس متریال لمینت آن را به شکل کارت ویزیت برجسته طراحی می‌کنند.

سخن پایانی

در پایان توجه داشته باشید که طراحی کارت ویزیت لمینت به دو صورت مات و براق تولید می‌شود. جنس مات و براق بودن آن بستگی به سلفونی است که روی آن کشیده شده است. هرکدام از این نوع طراحی جایگاه خاص خودش را دارد. سلفون جنس مات می‌تواند احساس با ارزش بودن و غرور را به مخاطب منتقل کند در حالی که سلفون براق به راحتی می‌تواند نظر مخاطب را به خود جذب کند. البته شناخت شما از کسب و کارتان و همچنین شناخت درست از گروه‌های مشتری که دارید می‌تواند در انتخاب میان مات یا شفاف کمک کند.

به طور کلی در مقاله سعی شد که طراحی کارت ویزیت لمینت را از چند زاویه مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد در دنیای تبلیغات در هر نوع آن، مهم‌ترین و تنهاترین عامل این است که به ذهن مخاطب نفوذ کنیم. حتی اگر این نفوذ به بهای نابودی کارتتان بیانجامد ارزش این را دارد که بخواهید آن را انجام دهید. در ضمن یادتان باشد با دادن یک کارت به مخاطب و مشتری، فاتحه آن کارت را بخوانید ممکن است استحکام کارت ویزیت باعث شود که چند دست بچرخد اما شما روی آن حساب نکنید، شما دعا کنید که او این کارت را پاره کند تا اطلاعات آن را به خاطر داشته باشد!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.