مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگو و آرم آنلاین، حرکتی رو به جلو

مفید بود؟

طراحی لوگو و آرم آنلاین، حرکتی رو به جلو

طراحی لوگو و آرم آنلاین یکی از بزرگ‌ترین امکاناتی است که امروزه به واسطه اینترنت و شرکت‌های معتبری مانند رایا مارکتینگ امکان پذیر شده است. طراحی لوگو و آرم آنلاین اتفاقی جذاب و هیجان انگیز به خصوص برای صاحبان کسب و کارهای باهوش است. می‌دانید چرا؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با این واقعیت آشنا شوید.

طراحی آرم و لوگو، سنتی کهن

وقتی از لوگو و آرم صحبت می‌شود اصولا این گونه فکر می‌کنیم که این مفهوم کاملا تازه و نوپاست اما اگر به اصل داستان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مفهوم لوگو و طراحی آرام سابقه طولانی در تاریخ دارد. امضا و مهر برادران بزرگ‌تر آرم و لوگوی امروزی محسوب می‌شوند.
آرم و لوگو می‌تواند به معنی نماد از یک مفهوم بزرگ‌تر باشد. در واقع آرم نشانه ای از یک مفهوم بزرگ‌تر است. در واقع وقتی پای یک کاغذ را مهر می‌کنیم در واقع این مهر بیانگر این است که شما این نوشته را قبول دارید و آن را تایید می‌کنید. در کلام ساده تر این مهر نماینده شخص شما محسوب می‌شود.
همین ایده در مورد لوگوی تجاری نیز صادق است. در واقع لوگو نام برند شما را به شکل تصویری به مخاطب نشان می‌دهد. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که برند نام رسمی کسب و کار شما می‌شود و آرم و لوگو نماینده این اسم به صورت خلاصه و تصویری است. در گذشته نه چندان دور آرم و لوگو تنها بار حقوقی داشته، اما امروز بیشتر به عنوان یک عامل اصلی تبلیغات به آن نگاه می‌شود. در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

 

نگاه به طراحی لوگو و آرم آنلاین از نظر تبلیغاتی

اما چگونه لوگو تبدیل به یک ابزار تجاری می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته دقت کنیم. اولین نکته مهم که در عین حال نکته ای کاملا ساده و بدیهی نیز محسوب می‌شود این است که بدانیم اقتصاد چیزی جز خرید و فروش و رابطه مالی میان انسان‌ها نیست. گاهی جداول و نمودار و اعداد و ارقام به قدری ما را مدهوش خودش می‌کند که فراموش می‌کنیم این انسان‌ها هستند که در این دنیای بزرگ و کمی پیچیده فعالیت می‌کنند.

پس هدف ما باید جذب مخاطبانی از جنس انسان باشد. در کلام ساده تر طراحی لوگو و آرم آنلاین باید به نحوی صورت بگیرد که بتواند مخاطبان شما را جذب کند. اما گاهی برخی از طراحی‌ها به نحوی صورت می‌گیرد که گویی طراح آن را تنها بر اساس قوانین و قواعد خاصی چیده است و اصلا به این فکر نمی‌کند که طرف مقابل او انسان است. در کلام ساده تر احساسات و عواطف انسانی مهمتر از ده‌ها قانون و قاعده مختلف است. علت این موضوع نیز کاملا ساده و روشن است.

طراحی لوگو و آرم آنلاین

همه ما در ابتدا تصور می‌کنیم که انسان‌ها موجوداتی کاملا معقول و منطقی هستند و هر تصمیم آن‌ها مبتنی بر قوه تعقل و منطق است. اما واقعیت چیز دیگری است. ذهن انسان به دو بخش مهم تقسیم می‌شود. برای درک این موضوع به روز اول نوزاد انسان دقت کنید. یک نوزاد یک روزه هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و حتی نمی‌تواند دست و پای خود را مدیریت کند. این موجود حتی نمی‌تواند سخن بگوید و یا راه برود. اما رفته‌رفته این آموزش‌ها را می‌بیند و چندی نمی‌گذرد که برای انجام این کارها دیگر فکر نمی‌کند.

این واقعیت در پشت پرده خود نشان می‌دهد که انسان در ابتدا با هر چیز تازه‌ای که مواجه می‌شود آن را به واسطه نیروی منطقی و عقلی خود می‌سنجد و سپس آن را به سبب تکرار وارد ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه خود می‌کند. امروز ما دیگر فکر نمی‌کنیم که چگونه قدم برداریم.

اتفاقا اگر بخواهیم به این نکته فکر کنیم که چگونه قدم از قدم برداریم مسلما دیگر نمی‌توانیم به درستی راه برویم و از ده‌ها کار خودمان باز می‌مانیم. این ما را به این مفهوم می رساند که ذهن منطقی انسان کم ظرفیت و کم توان است و قادر نیست چندین و چند کار را به صورت همزمان انجام دهد. اما طراحی لوگو و آرم آنلاین در کجای این داستان قرار می‌گیرد؟

طراحی لوگو و آرم آنلاین و تاثیر بر ذهن ناخودآگاه

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که طراحی لوگو و آرم آنلاین توسط کدام بخش از ذهن دیده می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم واقع بینانه تر نگاه کنیم باید ابتدا ذهن منطقی این واقعیت تازه را مورد بررسی قرار دهد و سپس ذهن غیر منطقی آن را ثبت کند. اما داستان در عمل کمی متفاوت‌تر است و علت اصلی آن این است که در طول روز ده‌ها میلیون اطلاعات جدید از طریق حواس پنجگانه در اطراف ما قرار دارد.

حال اگر ذهن انسان بخواهد تک تک این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهد. مسلما در چند ثانیه ابتدایی دچار سکته مغزی خواهیم شد!! بنابراین کاملا طبیعی است که ذهن انسان به هر اطلاعاتی اجازه ورود ندهد و بسیاری از این اطلاعات بدون کنکاش و بررسی از دایره پردازش خارج شود.
متاسفانه یا خوشبختانه یکی از انواع این اطلاعات را می‌توان لوگو و طراحی‌های مختلف تبلیغاتی دانست. در ابتدای ظهور این دسته از تبلیغات به سبب نو و تازه بودن اذهان به سرعت جذب آن می‌شد اما امروز کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که به صورت مستمر به این تبلیغات و آرم‌ها توجه کند. بنابراین نه تنها شما، بلکه رقبای شما نیز با مشکل اصلی روبه رو هستند که طی آن طراحی‌ها دیده نمی‌شود.
بنابراین به طور کلی یک طراحی آرم و لوگو باید به گونه‌ای باشد که بتواند ذهن مخاطب را درگیر کند. برای این کار باید طراح سعی کند که ذهن غیر منطقی انسان را به صورت غیر منطقی درگیر کند. اگر دقت کرده باشید برخی از انیمیشن‌های دیزنی دارای طراحی‌های پنهانی هستند که این طراحی‌ها در طی تکرار کم‌کم وارد ذهن مخاطب می‌شود و آن را درگیر می‌کند. در نمونه لوگوهای مطرح و معروف دنیا مانند سامسونگ و اپل و … نیز این موضوع را به خوبی شاهد هستیم.

طراحی آنلاین لوگو و آرم 

اما نکته دیگری که وجود دارد این است که آنلاین بودن در این بین چه تاثیری دارد. در کلام ساده تر برای داشتن یک لوگو مناسبی معجونی از خلاقیت، تکرار و جذابیت را لازم داریم. بنابراین به نظر نمی‌رسد که چندان نیازی به طراحی لوگو و آرم آنلاین وجود داشته باشد. اما دنیای اقتصاد دنیای بهینه سازی است. یعنی شما همواره باید در هر حال به دنبال بهترین موقعیت باشید.
در کلام ساده تر زبان صحبت در دنیای اقتصاد با الفبای سود و ضرر است. شما همواره باید سعی کنید که سود را با هر طریق افزایش دهید. کاهش ضرر خود نیز یکی از راه‌های افزایش سود است. بنابراین ما در هر مرحله از کسب و کار باید سعی کنیم هزینه‌های  مختلف را کاهش کنیم و تا حد ممکن کم کنیم. یکی از مهمترین هزینه‌های هر کسب و کاری طراحی آرم و لوگو می باشد.
هزینه اصلی این اتفاق مسلما مربوط به طراح یا شرکت طراحی است. اما در کنار این موضوع هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. هزینه‌های مانند رفت و آمد، طراحی‌های دوباره، تست و … از طرف دیگر برخی هزینه ها وجود دارد که به صورت غیر مستقیم اهمیت دارد.
با اختراع اینترنت کارها و فعالیت‌ها با سرعت بیشتری به سمت بهینه سازی پیش رفت. بنابراین در طراحی لوگو و آرم آنلاین می‌توان انتظار داشت که سرعت و دقت کار بالاتر باشد و در عین حال هزینه‌های گفته شده نیز کاهش یابد از به طور کلی از بین برود.
بنابراین ما در طراحی لوگو و آرم آنلاین انتظار داریم که علاوه بر این که طراح بتواند بر اساس نیاز کسب و کاری ما و شناختی که از مشتری دارد لوگوی مناسبی را طراحی کند، دلمان می‌خواهد این کار سریع‌تر و با کیفیت بهتری انجام بگیرد.

خلاصه داستان

همانطور که در بالا گفتیم ما چه در طراحی لوگو و آرم آنلاین و چه سایر موارد کسب و کاری باید بتوانیم ابتدا نیاز تجارت خودمان را به درستی تشخیص بدهیم و بر اساس شناختی که از گروه مشتریان خود داریم دست به طراحی لوگو و آرم آنلاین بزنیم. توجه داشته باشید که قیمت طراحی لوگو به صورت آنلاین نیز می‌تواند به مراتب کمتر از انواع دیگر این طراحی باشد.
پس اگر بخواهیم به طور کلی موارد گفته شده را جمع بندی کنیم به این نتیجه میرسیم که طراحی لوگو اتفاق و مفهومی است که از گذشته‌ها وجود داشته است. اما مسئله ای که امروز درگیر آن هستیم این است که طراحی لوگو امروز کارکردی تبلیغاتی دارد. بر اساس این موضوع باید بتوانیم لوگویی را طراحی کنیم که بتواند ذهن مخاطب و مشتری را درگیر کند. برای این کار لازم است شناخت درستی از مشتری و مخاطب داشته باشیم.
از طرف دیگر مسئله آنلاین بودن طراحی این کمک را به ما می‌کند که بتوانیم با سرعت و کیفیت بهتری کار طراحی لوگو را پیگیری کنیم. ارتباط مستقیم با طراح و همچنین عدم نیاز به حضور فیزیکی باعث می‌شود که لوگوی بهتر با قیمت پایین‌تری داشته باشیم.
در نهایت می‌توان گفت که دنیا به سمت استفاده کامل از اینترنت رفته است. در واقع امروز یک فرد می‌تواند بدون این که لحظه‌ای از خانه خارج شود توسط اینترنت کار کند، در آمد داشته باشد، نیازهای خود را تهیه کند و حتی توسط آن تفریح کند. پس عملا طراحی لوگو و آرم آنلاین یک نیاز غیر قابل انکار است که باید با آن کنار بیاییم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.