شبکه اجتماعی یک ساختار اجتماعی است که متشکل از افراد یا سازمان هایی است که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند
زمان آن رسیده در مورد آنچه باعث میشود تا شما در یک شبکه اجتماعی به یک فروشنده خوب تبدیل شوید صحبت کنیم، از آنجائیکه حضور گسترده کاربران در شبکه های اجتماعی از یک سو و از سوی دیگر حضور فروشندگان و برندهای قدرتمند در این دنیای مجازی آن را به یک بازار بی حد تبدیل ساخته لازم است تا در این دریای پر ماهی خودمان را به ابزاری مطمئن و پرکار مجهز کنیم و در این رقابت به پیش برویم، خودتان را آماده کنید و کاربرانتان را جذب کنید.
کاربرانتان چگونه ترغیب میشوند که پستهای شما را بخوانند، لایک کنند و یا از شما خرید کنند.
درک کمی روانشناسی رفتاری میتواند کمک کند تا شما بهتر مخاطبانتان را بشناسید و ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید، روانشناسی تعاملات انسانی کلیدهای گرانبهایی را برای موفقیت به شما خواهد داد، رازهایی که برای کشف دنیای مجازی شما را شگفت زده خواهد کرد.
آنچه را میخواهید از اینجا پیدا کنید :
بازارسنجی
مشتریان شما با ارزش ترین دارایی شما در یک مارکتینگ هستند، به آنها بها بدهید نظراتشان و پیشنهاداتشان را بشنوید و با آنها یک ارتباط تعاملی خوب برقرار کنید، این به آنها حس مالکیت در برند را خواهد داد و برایشان جذاب خواهد بود.
تقابل
مشتریانتان نیاز به تقابل با شما دارند یک تحقیق جالب در مشتریان یک رستوران نشان داد زمانی که پیش خدمت بعد از شام به مشتریان رستوران یک عدد نعنا هدیه میکرد مشتریان رستوران را تا 3 درصد افزایش داده بود و این افزایش زمانی تا بیست درصد رسید که پیش خدمت پس از صرف شام و در حین سرو نعنا در چشمان مشتری مینگریست و به آنها میگفت که این صرفا برای آنها انجام شده است. این بهای کوچک فروش رستوران را افزایش داده بود.
یک مثال دیگر درباره BYUفیلسوف جامعه شناس، او 600 توپ کریکت را قبل از کریسمس به طور تصادفی برای ششصد نفر فرستاد و در کریسمس همان سال 200 عدد کارت تبریک دریافت کرد.
فرستادن یک پیام مهربانانه برای دوستان و مخاطبانتان در شبکههای اجتماعی آنها را به سمت شما متمایل میکند.
اصل انطباق
آنچه را میگویید با آنچه را انجام میدهید مطابقت دهید، کاربرانتان انتظاراتشان را با گفتههای شما تطبیق میدهند، زمانی که شما به اعتماد آنها جواب درست بدهید آنها در کنارتان خواهند ماند. در یک دوره بازاریابی زمانی که از ابزارها و کاربردهای دوره نام میبرید در انتهای دوره این ابزارها را در اختیار آنها قرار دهید، آنها برای دوره توسعه و تکمیل آن با شما خواهند بود.
به عنوان یک صاحب کسب و کار یا بازاریاب، می خواهید پست های رسانه های اجتماعی شما به نتیجه برسد. پس چرا سعی کنید چرخ را دوباره اختراع کنید؟ ما بهترین تاکتیکهای بازاریابی روانشناختی را انتخاب کردهایم که برای محتوای رسانههای اجتماعی عالی عمل میکنند.
این مثالها دفعه بعد که تقویم محتوای اجتماعی خود را بارگیری میکنید، همه حدسها را حذف میکنند. فقط از آنها پیروی کنید.
1. روانشناسی رنگ
رسانه های اجتماعی بسیار بصری هستند، بنابراین منطقی است که فهرست خود را با روانشناسی رنگ شروع کنیم. در حالی که بین معانی احساسی رنگ ها اختلاف نظر وجود دارد، این معانی بسته به لحن و تصویر مورد استفاده عموماً صادق هستند:
- قرمز – اشتیاق، خشم، شدت، حالت عاطفی و جسمی افزایش یافته است
- زرد – شادی، آرامش، شادی و خلسه
- آبی – قابل اعتماد، قابل دسترس، غمگین، آرامش بخش
- سبز – شانس، رفاه، پول، محافظه کاری، موفقیت
- بنفش – فکری، مشکل گشا، سلطنتی، خاص، لوکس
2. اثبات اجتماعی
اثبات اجتماعی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. این ثابت می کند که مردم از کاری که شما انجام می دهید خوششان می آید. اثبات اجتماعی به صورت بررسی و توصیفات، همچنین تعداد فالوورهای رسانه های اجتماعی و تعامل ارائه می شود.
اثبات اجتماعی یک ترفند بازاریابی روانشناختی هوشمند است زیرا به پیش فروش مخاطبان شما کمک می کند. وقتی مردم میبینند که دیگران به شما اعتماد دارند و شما را دوست دارند، با دیدن یکی از پستهای رسانههای اجتماعی شما مجبور میشوند دست به کار شوند. این اقدام ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات یا خرید محصول شما باشد.
3. فرضیه تقویت
فرضیه تقویت به این معنی است که اگر هنگام گفتن چیزی اطمینان خود را نشان دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم شما را باور کنند. در رسانههای اجتماعی، محتوای خستهکننده نادیده گرفته میشود، و هوسباز، نامطمئن یا مبهم بودن واقعا کسلکننده است.
از طرف دیگر، اگر موضع خود را در مورد موضوعی با قاطعیت به اشتراک بگذارید، مردم می توانند از شما حمایت کنند. آنها بیشتر با محتوای شما درگیر می شوند. آنها می دانند که شما کجا ایستاده اید و می توانند موافق یا مخالف باشند.
4. ارضا کنجکاوی انسان
ما انسانها موجودات کنجکاویی هستیم. گاهی اوقات ما صرفاً به این دلیل که باید بیشتر بدانیم، با یک محتوا درگیر می شویم. ما نمی توانیم به خودمان کمک کنیم. میتوانید از نقلقولها، زیرنویسها و سرفصلهای رسانههای اجتماعی خود برای تحریک کنجکاوی و دریافت کلیکهای بیشتر برای محتوای خود استفاده کنید.
5. جنجال
اگر بیش از یک دقیقه در بازی رسانه های اجتماعی بوده اید، احتمالاً متوجه شده اید که موضوعات بحث برانگیز عملکرد خوبی دارند.
پست های رسانه های اجتماعی بحث برانگیز تعامل بیشتری دارند، به این معنی که الگوریتم آن را انتخاب می کند و دسترسی بیشتری به آنها می رسد. صرف نظر از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که در اولویت قرار میدهید، برای استفاده از این تاکتیک بازاریابی روانشناختی، باید راهی پیدا کنید تا در بسیاری از پستهای خود برخی بحثها را جاسازی کنید.
6. قطبی شدن
قطبیسازی تاکتیک روانشناختی بازاریابی مشابه بحثبرانگیز بودن است، با این تفاوت که قطبیسازی همه چیز را تا حدودی بالا میبرد. هنگامی که محتوای رسانه های اجتماعی قطبی ایجاد می کنید، اساساً بین «ما» و «آنها» مرزی می کشید. مانند یک آهنربا، شما اعلام می کنید که چه کسی قطب مقابل شما است و چه کسی را می خواهید جذب کنید.
“ما” مخاطب هدف و خریدار ایده آل شما خواهد بود. “آنها” همه کسانی هستند که به آنها اهمیت نمی دهید. برندهایی که سعی نمیکنند برای همه جذابیت داشته باشند در درازمدت موفق میشوند، بنابراین حتماً باید از این ترفند در رسانههای اجتماعی استفاده کنید.