مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره بررسی چند نمونه بازاریابی محتوایی موفق

مفید بود؟

امروزه شرکت‌های مختلف برای اینکه بتوانند در امر بازاریابی محتوا موفق عمل کنند و سرمایه و هزینه‌های خود را به‌صورت مناسب مصرف نمایند به سراغ نمونه بازاریابی محتوا که با موفقیت به ثمر نشسته است می‌روند. در دنیای امروزی از این نمونه‌ها بسیار است اما هرکدام از شرکت‌هایی که در این زمینه موفق شده‌اند از فاکتورهای زیادی برای موفقیت خود استفاده کرده‌اند.

تعریفی از بازاریابی محتوا

قبل از اینکه به سراغ معرفی چند نمونه بازاریابی محتوا برویم باید در ابتدا بازاریابی محتوا را معرفی کنیم. بازاریابی محتوا درواقع به این معنی است که شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار، محتوایی را باهدف جذب مخاطب و حفظ مخاطبین قبلی و تبدیل این مخاطبان به مشتری تولید نمایید. این کار باید به نحوی انجام شود که مشتریان قبلی در کنار مشتریان جدید اقدام به خرید و استفاده از کالا و یا محصولات شما نمایند. درنتیجه کسب‌وکار شما رونق گرفته و فروش شما افزایش پیدا کند.

محتوای تولیدشده متناسب با کسب‌وکار 

محتوای تولیدشده باید متناسب با کسب‌وکار شما بوده و اطلاعات مفید و ارزشمندی را نیز در خصوص کسب‌وکار شما به مخاطبان و کاربران ارائه دهد. امروزه استفاده از بازاریابی محتوا باعث بهبود کسب‌وکارها شده است.به دلیل تنوع دنیای محتوایی، افراد می‌توانند از انواع مختلف محتوای متنی، صوتی و تصویری برای معرفی کالا و یا خدمات خود استفاده کنند. به همین دلیل کسب‌وکارهای زیادی با بررسی نمونه بازاریابی محتوای موفق توانسته‌اند موفقیت خود را تضمین کنند.

 بررسی چند نمونه بازاریابی محتوایی موفق

کسب‌وکارهای موفق چگونه ا استفاده از نمونه بازاریابی محتوا توانسته‌اند بازار خود را گسترش دهند؟
کسب‌وکارهای موفق در قدم اول به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب مخاطب و ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی باید به سراغ ایده‌های جدید و جذاب بروند. درواقع در بررسی نمونه بازاریابی محتوایی به سراغ آن‌هایی رفته‌اند که کارهای تأثیرگذار و جدیدی انجام داده‌اند.

محتوای جذاب

این شرکت‌ها با استفاده از این الگو یاد گرفته‌اند که چگونه محتوای جذاب را تولید کرده و مخاطب و مشتریان خود را به کسب‌وکارشان جذب نمایند؛ بنابراین اولین چالش برای کسب‌وکار ایجاد یک محتوای جذاب است. این محتوا باید در خصوص تبلیغ و نوع کالایی که معرفی می‌شود بوده و یا حداقل ارتباطی با آن داشته باشد.
در قدم دوم باید محتوایی گیرا و جذاب ایجاد شود.

این امر مستلزم استفاده از آیتم‌های حرفه‌ای تولید محتوا است. محتوای جذاب باید برای کاربران آموزنده و آگاهی‌دهنده باشد. همچنین بتواند با کاربران و مخاطبان ارتباط برقرار کرده و بتواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند. این نیز می‌تواند در زمینه سرگرمی و طنز و علمی و یا آموزشی باشد.

  رقابت با دیگر تبلیغات‌ها

قبل از اینکه به سراغ بررسی چند نمونه بازاریابی محتوای موفق برویم باید در ابتدا در خصوص مشتریان و مخاطبان بازاریابی محتوا اطلاعاتی

را به دست بیاوریم. در حالت کلی رفتار مشتریان به این صورت است که محتوای تبلیغاتی شمارا در فضای مجازی و اینترنت مشاهده می‌کنند.

سپس نسبت به خرید محصولات و یا استفاده از خدمات شما تمایل پیدا می‌کنند؛ اما این تنها بخش ساده قضیه است و درواقع تبلیغ و محتوای شما باید در بین هزاران و شاید میلیون‌ها تبلیغ دیگر توسط مخاطب دیده‌شده و بتواند در رقابت با دیگر تبلیغات‌ها، رضایت و توجه مشتریان را به خود جلب کند.

جذب مشتریان جدید

در حالت کلی مشتری یا مخاطب شما باید در ابتدا به شما محصولات شما اعتماد کند. سپس احساس نیاز پیداکرده و از شما خرید خود را انجام دهد. در این حالت شما باید این تصویر را در ذهن خود داشته باشید که مشتری تابه‌حال از شما چیزی خرید نکرده و اولین بار است که به سراغ شما می‌آید.

همین موضوع باعث می‌شود صاحبان کسب‌وکارها ریسک و خطرات جذب مشتریان جدید را به‌صورت فزاینده‌ای کاهش داده و به سراغ نمونه‌های موفق نمونه بازاریابی محتوا بروند. درواقع با استفاده از این نمونه‌ها می‌توانند رفتار مشتریان را پیش‌بینی کرده و بر اساس رفتار مشتریان محتوای تبلیغاتی خود را آماده کنند.

  • بازاریابی محتوایی سلبریتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 ایده های جدید

بر اساس آمارهای منتشرشده در فضای اینترنت بیش از 85 درصد از کسب‌وکارهای موفق دنیا از چند نمونه بازاریابی محتوایی موفق استفاده می‌کنند. در این حالت این شرکت‌ها بازگشت سرمایه بهتری داشته و کسب‌وکار آن‌ها رونق بیشتری داشته است. همچنین استفاده از بازاریابی محتوا باعث می‌شود که ایده های جدید و نابی در ذهن بازاریابان جرقه زده و درنتیجه ما شاهد محتواهای خلاقانه‌تر و بهتر در دنیای دیجیتال باشیم.
شرکت سیسکو

یکی از شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت به بازاریابی محتوا بی‌تفاوت بود و یا حتی علاقه هم به آن نداشت شرکت سیسکو بود. در دنیای دیجیتال و علوم رایانه این شرکت به‌قدری معروف است که اصلاً نیازی به معرفی و یا حتی تبلیغ هم ندارد اما بااین‌حال مدیران بخش فروش و بازاریابی این شرکت تصمیم گرفتند که با استفاده از چند نمونه بازاریابی محتوا موفق در دنیای دیجیتال، وارد این شاخه شده و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند.

نتیجه کار بسیار عالی بود. درواقع مسئولان بخش بازاریابی با بررسی نمونه بازاریابی محتوایی موفق در زمینه فروش تجهیزات شبکه به این نتیجه رسیدند که نیازی به هزینه‌های سنگین برای اجاره بیلبوردها و یا شبکه‌های تلویزیونی برای فروش محصولات جدید نیست و تنها با ساختن چند تیزر و کلیپ‌های محتوایی می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

برند سیسکو

درنتیجه در اقدامی جالب‌توجه و با استفاده از چند کاربر و کارشناس رایانه که همگی گمنام بودند کلیپ‌ها و تیزرهای تبلیغاتی طنز و علمی در خصوص محصولات جدید خود را تولید کردند. این کلیپ‌ها در شبکه‌های مجازی مربوط به شرکت سیسکو منتشرشده و با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد. درواقع مقدار هزینه انجام‌شده برای این تبلیغات به کمتر از 100 هزار دلار می‌رسید. محصولات و خدمات معرفی‌شده در این کلیپ‌ها به فروش بالایی مواجه شدند و برند سیسکو نیز در زمان انتشار این تبلیغات رشد خوبی را تجربه کرد.

تولید محتوای مناسب 

درنهایت مدیران سیسکو به این نتیجه رسیدند که استفاده از بازاریابی محتوایی و تولید محتوای مناسب برای کاربران نتیجه مثمر ثمری داشته و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اینترنتی که عموماً هم بدون هزینه هستند کاری بسیار پرسود است. نتیجه این کار بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود.

سیسکو در این فرایند چند نمونه بازاریابی محتوایی در خصوص تجهیزات و سخت‌افزارهای رایانه را بررسی کرد و در خصوص بازخورد کاربران آن‌ها اطلاعات زیادی را به دست آورد. با در کنار هم قرار دادن این اطلاعات توانست یک استراتژی مناسب را اتخاذ کرده و سپس با استفاده از این استراتژی محتوای تبلیغاتی و بازاریابی خود را آماده کرده و منتشر نماید.

 شرکت ویرجین موبایل

این شرکت یکی از شرکت‌های موفق در زمینه ارائه خدمات موبایلی و سیستم تماس تلفنی اینترنتی و VoIP در دنیا است. با توجه به ماهیت شرکت و خدمات آن این شرکت از همان ابتدا در نظر داشت که محصولات و خدمات خود را از طریق فضای اینترنت به کاربران و مشتریان خود معرفی کند.

 ارائه خدمات رایگان به کاربران

برای این کار این شرکت به سراغ چندین نمونه بازاریابی محتوایی رفت و از آن‌ها برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی استفاده کرد. نمونه‌های تبلیغاتی که این شرکت به سراغ آن‌ها در موضوع ارائه خدمات رایگان به کاربران فعالیت می‌کردند درنتیجه سراغ بازاریابی این مجموعه خیلی سریع دست‌به‌کار شده و لیست بلند بالایی از خدماتی که می‌توانند به‌صورت رایگان در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار دهند را تهیه کردند.

عمده این خدمات به این موضوع مربوط می‌شد که شما باید در ابتدا محصول و یا خدماتی را از این شرکت خریداری می‌کردید و در کنار آن این خدمات رایگان به شما عرضه می‌شد به همین دلیل خیلی سریع مدیران بخش بازاریابی این مجموعه این خدمات را از لیست خود خارج کردند چراکه وجهه خوبی در بین مشتریان و کاربران نداشت.

تعاملی عمیق تر با مخاطبان

درنتیجه آن‌ها از مواد باقی مانده در لیست خود به سراغ آن‌هایی رفتند که قابلیت ایجاد یک استراتژی مناسب را داشته و همچنین می توانستند نقش مهمی را در توسعه برند مجموعه و جذب مشتری ایفا کنند. درواقع هدف آن‌ها تنها گسترش خدمات خود در سطح اینترنت نبود بلکه در تلاش بودند تا به تعاملی عمیق تر با مخاطبان خود دست پیدا کنند. نتیجه این کار ارائه سرویس های رایگانی شد که در مجموعه آن‌ها به مشتریان و کاربران ارائه می‌شد.

محتواهای دیجیتالی

یکی از این سرویس ها با نام Virgin Mobile Live شناخته می‌شود. این مجموعه با بررسی چندین نمونه بازاریابی محتوایی موفق و شکست خورده انتخاب شد تا بتوانند در کنار ایجاد یک اتاق خبری اجتماعی خدماتی از قبیل موسیقی و سایر محتواهای دیجیتالی مانند کتاب صوتی را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهد. درنتیجه کاربران و مخاطبان این شرکت به استفاده از این اتاق اجتماعی تشویق می‌شدند. هدف از این کار این بود که کاربران و مخاطبان را برای لحظاتی خاص در کنار یکدیگر داشته باشند.

شرکت‌های موفق در زمینه ارائه خدمات تلفن اینترنتی

نکته مهم در خصوص بررسی چندین نمونه بازاریابی محتوا توسط این شرکت این بود که آن‌ها از ابتدا به دنبال جذب فالوور برای برند و صفحات اجتماعی خود نبودند. بلکه به دنبال این بودند که بیشتر وقت خود را صرف تعامل با مشتریان و مخاطبان خود کرده و آن‌ها را در طولانی مدت در کنار خود نگه دارند. نتیجه این کار بسیار موفق آمیز بود و امروزه این شرکت به یکی از شرکت‌های موفق در زمینه ارائه خدمات تلفن اینترنتی و موبایل در دنیا تبدیل شده است.

شرکت توشیبا

شرکت توشیبا در زمینه تولید لوازم صوتی و تصویری در دنیا زبانزد است. کمتر کسی است که نام این مجموعه را در زمینه تولید انواع محصولات الکترونیکی خانگی نشنیده باشد. این شرکت در زمینه تولید محتوا در خصوص محصولات الکترونیکی کارهای لازم را انجام داده است و در دنیا در گروه بهترین ها قرار دارد.

محتوا برای تولید انرژی های تجدید پذیر 

در سال‌های قبل مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که به سراغ دیگر بخش های بازار رفته و از حالت تولید کننده به مشتری (B2C) به حالت تولید کننده به کسب‌وکار (B2B) تبدیل شوند. برای این منظور به سراغ چند نمونه بازاریابی محتوایی موفق در این زمینه رفتند و نقطه قوت ها وضعف های نمونه‌های مختلف را بررسی کردند.

درنهایت این شرکت در سال 2011 کمپینی را با نام Smart Community در دنیای مجازی شروع کرد و خیلی سریع در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر محتواهای متنی فراوانی را تولید و منتشر کرد. نتیجه این کار این بود که آن‌ها با صرف هزینه‌هایی کمتر نسبت به تبلیغات محیطی توانستند به خوبی در زمینه سئو، سایت کمپین خود را به رتبه بالایی آورده و موفق به جذب 160 هزار فالوور در سایت لینکدین شوند.

کمپین جدید تبلیغاتی

همین امر باعث شد که این کمپین به خوبی در بین شرکت‌های دیگر شناخته شده و مجموعه توشیبا توانست با ایجاد این کمپین قرار داد های مالی بزرگی را به سرانجام برساند. البته این تنها استفاده شرکت توشیبا از چندین نمونه بازاریابی محتوایی نبود.

آن‌ها در سال‌های اخیر با بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف کمپین قبلی خود اقدام به راه اندازی کمپین جدید تبلیغاتی با نام Toshiba Medical کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که این کمپین خیلی زود تر و بهتر از کمپین قبلی در حال نتیجه دادن است و تا به امروز توانسته است توجه شرکت‌های بزرگ را به خود جلب کند.

نمونه بازاریابی محتوا

در این کمپین شرکت توشیبا با بررسی چندین نمونه بازاریابی محتوا که موفق عمل کرده بودند و با کمک یک اقتصاددان مشهور توانست مدل تجاری را برای آموزش به مشتریان خود ایجاد کند. درنتیجه آن‌ها توانستند در مدت زمان کوتاهی آموزش های زیادی را در خصوص پیچیدگی محافظت از بیمار و مراقبت هایی با هزینه کم و دیگر مسائل پزشکی ارائه دهند.

همین امر باعث شد که این کمپین خیلی سریع نسبت به سایر رقبا رشد کرده و به‌راحتی از آن‌ها پیشی بگیرد. نتیجه این دو کمپین عالی، این بود که برند توشیبا باز هم بر سر زبان ها افتاد و سهام این مجموعه رشد قابل توجهی را در سالهای اخیر تجربه کرده است.

مزایای استفاده از نمونه بازاریابی محتوایی در کسب‌وکارها

استفاده از نمونه بازاریابی محتوایی موفق باعث می‌شود که کسب‌وکار شما در موارد زیر رشد داشته باشد:

  •  ایجاد اعتماد در بین کاربران و بازدیدکنندگان
  • بهبود سئوی سایت
  •  آگاهی از برند کسب‌وکار شما
  •  تولید سرنخ بازاریابی بهتر محصولات
  •  امکان اشتراک گذاری ویدیو محتوایی تولیدشده توسط کاربران و بیشتر دیده شدن
  •  به وجود آمدن یک دلیل قانع کننده برای بازدید از صفحات و سایت شما جهت مشاهده محتوای تبلیغاتی
  •  افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری در محتواهای اینترنتی
  •  جذب بیشتر مخاطبان و کاربران در صفحات مجازی
  •  افزایش نرخ بازگشت سرمایه در کمپین های تبلیغاتی

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.